دوره منتور شیپ
آموزش سرمایه‌گذاری و تریداستراتژی‌های معاملاتی

قانون ۲٪ در معامله گری چیست؟

یکی از راه‌های پرریسک کسب درآمد، معامله‌گری در بازارهای مالی است که هرگونه اشتباهی در آن نتایج جبران‌ناپذیری را به‌دنبال دارد.

بااین‌حال، تعداد کسانی که هرروز وارد این حوزه می‌شوند هر روزه بیشتر و بیشتر می‌شود و دیگر کمتر کسی وجود دارد که اسم بازارهایی مثل بورس یا ارزهای دیجیتال را نشنیده باشد.

ازهمین‌رو، اقتصاددانان و متخصصان معامله‌گری روش‌ها و استراتژی‌های خاصی را تهیه و تدوین کرده‌اند که میزان این ریسک را به حداقل می‌رساند و جلوی هر ضرر و زیان جبران‌ناپذیری را می‌گیرد.

یکی از این استراتژی‌های شناخته‌شده، قانون ۲ درصد در معامله‌گری است که در این مقاله درباره‌اش صحبت می‌کنیم. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

قانون ۲٪ در معامله گری

طبق قانون ۲ درصد در معامله‌گری، نباید در هر معامله بیش‌از ۲ درصد از کل سرمایه‌مان را وارد کنیم.

قبل‌از این‌که بخواهیم درباره‌ی قانون ۲٪ در معامله‌گری صحبت کنیم، باید به مفهوم دیگری با نام «مدیریت ریسک» (Risk Management) اشاره داشته باشیم. منظور از مدیریت ریسک شناسایی، ارزیابی و کنترل خطراتی است که سرمایه‌ و درآمد شخص یا سازمان را ازبین می‌برند.

یکی از ساده‌ترین روش‌های مدیریت ریسک که هرروز معامله‌گران زیادی از آن استفاده می‌کنند، قرار دادن حدضرر در معاملات است. درواقع، به‌محض این‌که قیمت یک دارایی از محدوده‌ی مشخص‌شده بگذرد، آن معامله را می‌‌بندند و جلوی ضررهای دیگر را می‌گیرند.

قانون ۲ درصد یکی از استراتژی‌های معامله‌گری است که در وهله‌ی اول روی مدیریت ریسک تمرکز دارد. فرد تریدر که از این قانون استفاده می‌نماید در هر معامله‌اش تنها از ۲ درصد دارایی‌هایش استفاده می‌کند. اگر معامله برخلاف پیش‌بینی‌ها پیش برود، در بدترین حالت تنها ۲ درصد از سرمایه‌اش از بین رفته‌است.

بااین‌حال، برعکس این سناریو هم اتفاق می‌افتد. به‌عبارت‌دیگر، اگر معامله در همان جهت پیش‌بینی معامله‌گر پیش برود، میزان سودش محدود می‌شود؛ چراکه تنها ۲ درصد از سرمایه‌اش را وارد معامله کرده‌است. برای رفع این مشکل، معمولاً از چندین معامله‌ی همزمان استفاده می‌شود که در هرکدام ۲ درصد از سرمایه درگیر می‌شود.

اگر یکی از این معامله‌ها ضرر کند، موفقیت در معامله‌های دیگر آن را جبران می‌کند. از طرف دیگر، اگر همه‌ی معامله‌ها نیز ضرر کند، حداکثر تا ۲ درصد از دارایی کلی فردِ معامله‌گر در هر معامله ازبین می‌رود و او با بقیه‌ی دارایی‌هایش دوباره به معامله برمی‌گردد.

 

نحوه محاسبه قانون ۲٪ چگونه است؟

برای محاسبه‌ی قانون ۲ درصد، باید عوامل جانبی مثل مقدار کارمزد هم درنظر گرفته شود.

قبل از این‌که بخواهید از قانون ۲ درصد در معامله‌هاتان استفاده کنید، باید به‌خوبی درک کنید که وقتی می‌گوییم «۲ درصد از کل دارایی برای هر معامله» منظورمان دقیقاً چیست؟ شاید در نگاه اول این محاسبه خیلی ساده و پیش‌پاافتاده به‌نظر برسد.

اگر کسی ۱۰ هزار دلار پول داشته باشد، ۲ درصدش ۲۰۰ دلار می‌شود و این شخص در هر معامله‌اش ۲۰۰ دلار را درگیر می‌کند. درصورتی‌که واقعیت غیر از این است و به این سادگی‌ها نیست. برای درک بهتر موضوع به مراحل زیر توجه کنید:

  1.  قدم اول برای محاسبه‌ی قانون ۲ درصد این است که دارایی کلی‌تان را محاسبه کنید. یعنی مشخص کنید که با چقدر سرمایه‌ی اولیه می‌خواهید شروع کنید.
  2.  بعد از این کار، باید ۲ درصد از این مقدار را به‌دست بیاورید که «سرمایه‌ی در معرض خطر» (Capital at Risk) یا به‌اختصار Car نام دارد.
  3.  تمام هزینه‌های جانبی مثل کارمزدها نیز باید در محاسبه‌ی این ۲ درصد اعمال شوند.
  4.  در مرحله‌ی آخر که ۲ درصد واقعی محاسبه شده‌است (ازجمله کارمزد خریدوفروش)، معامله‌گر تعداد سهم یا ارزهایی که با این رقم می‌خرد را مشخص می‌کند.

البته در این شرایط هنوز هیچ تضمینی نیست که شما در هر معامله‌‌تان تنها ۲ درصد از سرمایه‌تان را درگیر کرده باشید. در صورتی ‌که در چند معامله‌ ضرر کرده باشید و بخواهید معامله‌های بعدی را انجام دهید، دوباره باید ۲ درصد سرمایه‌ی باقی‌مانده‌تان را محاسبه و با آن معامله کنید. در ادامه، این موضوع را با جزئیات بیشتری توضیح می‌دهیم.

 

چگونه در هر معامله ریسک خود را تنها به ۲٪ محدود کنیم؟

برای محاسبه‌ی قانون ۲ درصد، باید عوامل جانبی مثل مقدار کارمزد هم درنظر گرفته شود.

با درنظر گرفتن مقدار کارمزد معاملات، ممکن است شرایط ناخواسته‌ای پیش بیاید که مقدار سرمایه‌ی در معرض خطر از ۲ درصد هم بیشتر شود. به‌طور مثال، معامله‌گر سفارشی را ثبت کند که با پرداخت ۲ درصد از سرمایه‌اش و با درنظر گرفتن کارمزد، مقدار ۱۰ واحد از یک دارایی را خریداری کند.

ممکن است در حد فاصل ثبت سفارش و نهایی شدن تراکنش، ارزش آن دارایی افزایش ‌یابد. در این صورت، معامله‌گر می‌فهمد بیش‌از اندازه‌ای که در نظر داشته هزینه کرده‌است.

برای حل این مشکل خوشبختانه تدابیری در صرافی‌ها اندیشیده شده که ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان به خرید با قیمت معین اشاره کرد. همچنین برای جلوگیری از ضرر و ازدست رفتن سرمایه‌ی بیش‌از ۲ درصد، می‌توان از قابلیت حد ضرر چنین صرافی‌هایی استفاده کرد.

 

قانون ۲٪ چگونه به رشد سرمایه کمک می‌کند؟

اگر شرایط بازار برخلاف انتظارات ما پیش برود، در هر معامله تنها ۲ درصد از سرمایه ازبین می‌رود که با معاملات بعدی جبران می‌شود.

قانون ۲٪ نه‌تنها برای مدیریت ریسک مهم است، بلکه باعث رشد سرمایه‌ هم می‌شود. شاید با خودتان فکر کنید که تنها بخش کوچکی از سرمایه‌تان را درگیر کرده‌اید و سودتان نیز زیاد نمی‌شود، ولی چنین طرز تفکری درست نیست. واقعیت این است که نباید تنها ۲ درصد بودن هر معامله را درنظر بگیرید، بلکه تعداد معامله‌ها هم مهم است.

برای این‌که به قدرتِ قانون ۲ درصد در معامله‌گری پی ببرید، سناریوی مقابل را درنظر بگیرید. علی و سعید دو معامله‌گرند که هرکدام با سرمایه‌ی اولیه‌ی ۱۰۰۰ دلاری شروع به معامله می‌کنند.

علی از قانون ۲ درصد استفاده می‌کند و سعید معتقد است که با محدود کردن سرمایه‌ی ورودی در هر معامله احتمال کسب سود هم محدود می‌شود. برای همین، در هر معامله ۱۰ درصد از سرمایه‌اش را وارد می‌کند.

هر پنج معامله‌ی ابتدایی هردو نفر شکست می‌خورد. علی در هر معامله تنها ۲ درصد از سرمایه‌ی ۱۰۰۰ دلاری‌اش یعنی ۲۰ دلار را ازدست می‌دهد که در مجموع ۱۰۰ دلار بیش‌تر نیست.

سعید در هر معامله ۱۰ درصد از سرمایه‌ی ۱۰۰۰ دلاری‌اش یعنی ۱۰۰ دلار را از دست می‌دهد که در مجموع ۵۰۰ دلار ضرر کرده و نصف سرمایه‌‌اش از دست رفته‌است. در چنین شرایطی که سعید نصف سرمایه‌اش را از دست داده‌است، ادامه دادن معامله کار سخت و پراسترسی است. اما علی با خیال راحت به معامله‌گری‌اش ادامه می‌دهد.

بعداز انجام پنج معامله، هردو نفر قانون ۲ درصد معامله‌گری را برای باقی‌مانده‌ی سرمایه‌‌شان اعمال می‌کنند که در این صورت ۲ درصد از ۹۰۰ دلار باقی‌مانده‌ی علی ۱۸ دلار و ۲ درصد از ۵۰۰ دلار باقی‌مانده‌ی سعید ۵۰ دلار می‌شود.

برای این‌که هردو طرف سرمایه‌ی اولیه‌شان را برگردانند، علی تنها به ۶ برد نیاز دارد و سعید بعداز ۱۰ برد به پول اولیه‌‌اش می‌رسد.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، علی در شرایط بسیار بهتری نسبت‌به سعید قرار دارد. او هم پول بیشتری در اختیار دارد و هم معامله‌های بیشتری انجام می‌دهد. همچنین برای برگشت سرمایه‌اش نیاز به بردهای کمتری دارد.

اگر بازار روی خوشی نشان می‌داد، سعید سود بیشتری نسبت‌به علی به‌دست می‌آورد اما فراموش نکنید که بازار‌های مالی بی‌رحمند و مهم‌تر از کسب سود این است که از سرمایه‌‌تان محافظت کنید.

 

سخن پایانی

استفاده از استراتژی‌های شناخته‌شده و معتبر معامله‌گری در بازارهای مالی، ریسک از دست دادن سرمایه را به حداقل می‌رساند و سودی هرچند کم ولی مستمر به‌همراه دارد.

قانون ۲ درصد در معامله‌گری یکی از این استراتژی‌هاست که در این مقاله مفصل درباره‌اش صحبت کردیم و متوجه شدیم که چگونه استفاده از آن، شرایط بد بازار را به نفعمان تمام می‌کند.

پیشنهاد ما به شما این است که حتی اگر تمایلی به استفاده از این روش ندارید، دنبال استراتژی‌های مختلف دیگر بروید و با دنبال کردن قوانینشان معامله‌های بهتر و کم‌خطرتری را تجربه کنید. موفق و سودمند باشید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

    1. سلام وقت شما بخیر
      ممنون از نظرتون خوشحالم که مقاله براتون مفید بوده
      موفق و پر سود باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا