دوره منتور شیپ
آموزش آلت کوین هاآموزش استخراج رمزارز

آموزش استخراج ارز دیجیتال مونرو (Monero)

ارزهای دیجیتال، یکی از مباحث جذاب این روزهای دنیای اقتصاد هستند. در حال حاضر شاهد به وجود آمدن ارزهای رمزپایه بسیاری هستیم که گاها عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهند و جایگاه خود را در بازار کریپتو تثبیت می‌کنند و گاهی نیز بسیاری از آن‌ها کمی بعد از پیدایش از بین می‌روند.

یکی از این ارزهای دیجیتال «مونرو» است. مونرو در در سال ۲۰۱۴ خلق شده و با توجه به ماهیت و هدف خود توانسته نظر تعداد زیادی از کاربران ارزهای دیجیتال را به خود جلب کند. به همین دلیل کاربران، علاقه‌مند به آگاهی از شیوه‌ استخراج مونرو شدند که ما در این مقاله قصد داریم به طور کامل به این موضوع بپردازیم.

آشنایی با مونرو

مونرو ارز دیجتالی با نماد XMR است که تمرکز آن بر امنیت بالا و تراکنش‌های خصوصی است.

«مونرو» (Monero) یکی از اولین ارزهای دیجیتالی است که برای اطمینان از این موضوع که تمامی تراکنش‌ها غیرقابل رهگیری بوده و هیچکس توانایی رهگیری آن‌ها را ندارد از رمزنگاری خاصی استفاده می‌کند. به همین دلیل اولین عبارتی که ممکن است بعد از شنیدن نام مونرو به گوشمان برسد «امنیت و خصوصی بودن» آن است. در نتیجه تفاوت اصلی مونرو با دیگر ارزهای دیجیتال نیز مرتبط با امنیت فوق‌العاده بالا و خصوصی بودن آن خواهد بود.

اغلب مونرو را با ارزهای دیجیتالی مانند «زی‌کش» (Zcash) مقایسه می‌کنند، زیرا زی کش نیز جزو ارزهای دیجیتالی محسوب می‌شود که در حفظ حریم خصوصی کاربران وسواس عملکردی خاصی دارد. در واقع هدف ابتدایی این دو ارز دیجیتال در برطرف کردن مشکل ضعف حریم خصوصی بیت کوین بوده است.

توجه داشته باشید که در بلاک چین بیت کوین مبلغ تراکنش‌ها و داده‌های اطلاعاتی مربوط به فرستنده و گیرنده قابل مشاهده است. این موضوع امکان ردیابی تراکنش‌های انجام‌شده در بلاک چین بیت کوین را فراهم می‌کند. به عنوان مثال، شرکت‌ها قادرند تا کوین‌های مربوط به جنایات و جرم‌های مختلف را ردیابی کرده و در لیست سیاه قرار دهند.

برعکس زی‌کش که پیشرفت خود را مدیون رسانه‌ها و سرمایه‌گذاران نامی بود، مونرو در سکوت و با عملکرد‌های خوبی که از خود به جای گذاشت روز به روز پیشرفت‌ کرد.

تمایزی که مونرو با دیگر ارزهای دیجیتال دارد فرای امنیت است، به‌این‌صورت که این ارز دیجیتال به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که هر ۶ ماه به روز می‌شود تا از جنجال‌هایی مانند ایجاد فورک و غیره دور بماند و همیشه به روز باشد. یکی از این به‌روزرسانی و پیشرفت‌ها را می‌توان در امکان ایجاد آدرس‌های یکبار مصرف توسط کاربران مونرو دانست.

به دلیل استفاده‌ی مونرو از «الگوریتم اثبات کار» همانند بیت کوین، می‌توان این ارز دیجیتال را نیز استخراج کرد. با ما همراه باشید تا با طریقه‌ی استخراج ارز دیجیتال مونرو آشنا شوید.

 

استخراج مونرو

به طور کلی استخراج تمامی ارزهای دیجیتال می‌تواند به سه روش استخراج فردی، استخر استخراج (استخراج گروهی) و استخراج ابری تقسیم شود. پیش از شروع به استخراج باید تصمیم بگیرید که ترجیح می‌دهید از کدام یک از این سه روش استفاده کنید. در ادامه شما عزیزان را با مزایا و معایب هر کدام از این روش‌ها بیشتر آشنا می‌کنیم.

 

استخراج مونرو با استخر استخراج

از آنجایی که «سختی استخراج» این ارز دیجیتال زیاد است، دیگر یک شخص با استفاده از سخت‌افزارهای نه چندان قوی خود نمی‌تواند سود زیادی از استخراج فردی کسب کند. بنابراین کاربران تصمیم گرفتند که با جمع کردن قدت سخت‌افزارهای خود به استخراج گروهی بپردازند که لازمه‌ آن پیوستن به «استخر استخراج» (Mining Pool) است.

در استخر استخراج، «نود‌»ها (Nodes) یا کاربران قدرت دستگاه‌های سخت‌افزاری خود را به اشتراک می‌گذارند تا بتوانند با سرعت بیشتری به استخراج بپردازند. پاداش استخراج نیز متناسب با مشارکت هر نود در بین کاربران تقسیم می‌شود. به عنوان مثال اگر میزان شراکت شما در استخر استخراجی ۵ درصد باشد، پاداشی که در این استخراج دریافت خواهید کرد ۵ درصد از پاداش کل خواهد بود.

دقت کنید که در این روش، ماینر سخت‌افزارهای مدنظر را خود تهیه می‌کند و باید هزینه تعمیر، برق، اتصال به اینترنت و… را بدهد و تنها با پیوستن به یک استخر استخراج شانس کسب سود خود را افزایش می‌دهد.

در هنگام پیوستن به این استخرها باید از اعتبار آن‌ها مطمئن شوید، و بدانید که به اندازه‌ کافی عضو دارند. در هنگام عضویت در این استخرها کارمزدی نزدیک به ۰ تا ۲ درصد از کاربران دریافت می‌شود.

در زیر می‌توانید لیست برترین استخر‌های استخراج برای ارز دیجیتال مونرو را مشاهده کنید:

  •  MineXMR.com

کارمزد استخر استخراج: ۱ درصد
تعدد ماینرهای موجود در این استخر استخراج: ۳۲۱۵۷

  • SupportXMR.com

کارمزد استخر استخراج: ۰.۶ درصد
تعدد ماینرهای موجود در این استخر استخراج: ۱۰۳۳۹

  • xmr.nanopool.org

کارمزد استخر استخراج: ۱ درصد
تعدد ماینرهای موجود در این استخر استخراج: ۳۰۱۳۲

  • monero.crypto-pool.fr

کارمزد استخر استخراج: دو درصد
تعدد ماینرهای موجود در این استخر استخراج: ۲۱۹۱

 

استخراج مونرو با روش استخراج ابری

استخراج مونرو به روش «استخراج ابری» (Cloud Mining) پروسه‌ای است که در آن شخص ماینر سخت‌افزارهای مورد نظر را در اختیار ندارد. در این حالت وی با اجاره کردن این سخت‌افزارها از شخص یا شرکتی ثالث می‌تواند به استخراج بپردازد. در این حالت ماینر با بستن یک قرارداد و پرداخت هزینه برای مدت زمان خاصی سخت‌افزار مد نظر خود را اجاره می‌کند.

ماینر برای اینکه مطمئن باشد با این روش سود کسب می‌کند باید هش ریت دستگاهی که اجاره می‌کند، هزینه اجاره و قیمت لحظه‌ای مونرو را داشته باشد. زیرا گاهی ممکن است فرد در آخر زمان فرار داد خود به اندازه کافی از فروختن مونروی خود سود کسب نکند. البته دقت کنید که ماینرها دراین روش نیز به استخرهای استخراج می‌پیوندند تا سود بیشتری کسب کنند.

با این حال دیگر لازم نیست که ماینر نگران هزینه‌های گران قیمت سخت افزارها، برق و… باشد.

 

استخراج مونرو به شکل فردی

برای استخراج مونرو نیازی به سخت‌افزارهای گران قیمت نیست هرکسی می‌تواند با رایانه‌ خود اقدام به استخراج مونرو بکند ولی دقت کنید که این روش سود بسیار کمی به همراه دارد. با این وجود هر چه رایانه‌ کاربر قدرتمندتر باشد، روند استخراج بهتر خواهد بود. در ادامه به جزئیات استخراج ارز دیجیتال مونرو خواهیم پرداخت تا کاربران علاقه‌مند به کسب درآمد توسط استخراج ارز دیجیتال مونرو بتوانند به استخراج بپردازند.

استخراج مونرو نیاز به دستگاه‌های «اسیک» (ASIC) ندارد. کاربران می‌توانند تنها با «سی‌پی‌یو و جی‌پی‌یو» (CPU/GPU) رایانه‌های خود اقدام به استخراج این ارز دیجیتال کنند. این موضوع مونرو را به ارزدیجیتال محبوبی برای مبتدیان و کسانی که نمی‌خواهند پول زیادی برای استخراج هزینه کنند تبدیل کرده است.

«دستگاه‌های ای‌سیک» (Application Specific Integrated Circuit) نوع خاصی از سخت‌افزارها هستند که برای استخراج بیت کوین استفاده می‌شوند. هزینه‌ خرید این دستگاه‌ها حدودا بین ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار است که به دلیل قیمت بالای آن تنها افراد خاصی اقدام به خرید ای‌سیک می‌کنند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله «ایسیک (ASIC) چیست» مراجعه کنید.

 

نحوه استخراج مونرو

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های استخراج دارا بودن سخت‌افزار و نرم‌افزارهای مناسب استخراج مونرو است. علاوه بر سخت‌افزار مناسب برای استخراج مونرو کاربران نیاز به نرم‌افزارهایی دارند که آن‌ها را به بلاک چین یا استخرهای استخراج متصل کند.

همان‌طور که قبلا نیز ذکر شد استخراج مونرو نیاز به دستگاه‌های ای‌سیک ‌ندارد به همین دلیل کاربران می‌توانند فقط با «سی‌پی‌یو و جی‌پی‌یو» (CPU/GPU) سخت‌افزار یا کامپیوتر اقدام به استخراج این ارز دیجیتال کنند. اما دو نکته‌ در رابطه با انتخاب سخت‌افزارهای مناسب برای استخراج مونرو وجود دارد که در ادامه به بیان آن‌ها خواهیم پرداخت.

برای انتخاب دستگاه‌های ایده‌آل استخراج مونرو:

  • کاربران باید به دنبال دستگاهی با «نرخ هش» (Hash rate) بالا و قدرت پردازش دستگاه‌ زیاد باشند.
  • دستگاهی که مصرف برق کمتری داشته باشد ایده‌آل‌تر است.

 

برترین دستگاه‌‌های استخراج سخت ‌افزاری (CPU)

در ادامه برخی CPUهایی که برای استخراج مونرو مناسب هستند را به شما معرفی می‌کنیم.

  • AMD OPTERON 627

قیمت ۵۰ دلار
هش ریت ۴۱۵ هش بر ثانیه

  • XEON L5640

قیمت ۱۵۰ دلار
هش ریت ۱۳۰ هش بر ثانیه

پس از انتخاب پردازنده‌ مناسب خود باید نرم‌افزار استخراج مونرو را دانلود کنید. یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارهای استخراج مونرو XMR-STAK-CPU است.

افرادی که از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کنند باید این فایل را دانلود کنند که در عکس زیر نشان داده شده است. این برنامه کارمزدی ۲ درصدی دارد.

همان‌طور که قبلاً نیز گفتیم اگر سی‌پی‌یو دارید می‌توانید تنها با دانلود این نرم‌افزار و اتصال به استخر استخراج شروع به استخراج نمایید.

برترین دستگاه‌‌های استخراج گرافیکی (GPU)

برای استخراج مونرو استفاده از کارت‌های گرافیکی بهتر است،‌ گرچه هزینه‌ آن نسبت به همتای خود (CPUها) بیشتر است اما با توجه به قدرت هش دستگاه هزینه‌ای که قرار است برای خرید آن انجام دهید عاقلانه خواهد بود. کارت‌های گرافیک AMD گزینه‌ خوبی برای استخراج مونرو هستند.

  • پردازنده گرافیکی AMD R9 280X

قیمت ۱۴۰ دلار
هش ریت ۵۰۰ هش بر ثانیه

  • پردازنده گرافیکی AMD Radeon Rx 580

قیمت ۳۰ تا ۴۰۰ دلار
هش ریت ۵۷۵ هش بر ثانیه

پس از انتخاب پردازنده‌ گرافیکی مناسب خود باید نرم‌افزار استخراج مونرو را بارگیری کنید. یکی از بهترین و محبوب‌ترین نرم‌افزارهای استخراج مونرو XMR-STAK-AMD است که می‌توانید آن را از طریق این لینک دانلود کنید.

 

استخراج با کارت گرافیکی انویدیا (Nvidia)

استفاده از کارت گرافیکی Nvidia یکی دیگر از شیوه‌های استخراج مونرو است. برای استخراج با این شیوه چند مدل وجود دارد که باید یکی از بهترین‌ها را نسبت به نیازهای خود انتخاب کنید.

  • نویدیا جی‌تی‌ایکس ۱۰۷۰

قیمت ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار

هش ریت ۵۰۵ هش بر ثانیه

  • نویدیا جی‌تی‌ایکس ۱۰۸۰

قیمت ۵۵۰ تا ۶۵۰

هش ریت ۶۰۰ هش بر ثانیه

نرم‌افزا مناسب نویدیا XMR-STAK-NVIDIAاست اما CCMiner گزینه‌ی بهتری خواهد بود. اگر از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کنید باید فایل ccminer-x64-2.2.4-cuda9.7z را دانلود کنید.

کیف پول های مونرو

برای ذخیره‌ پاداش استخراج که به صورت ارز دیجیتال مونرو پرداخت می‌شود، نیاز به کیف پول دیجیتالی است. انتخاب کیف پولی که از ارز دیجیتال مونرو پشتیبانی کند سخت نیست زیرا انتخاب‌های زیادی وجود ندارد. از انواع کیف پول‌های دیجیتال برای ارز دیجیتال مونرو می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد.

  • کیف پول‌های سخت‌افزاری مونرو: کیف پول‌های «لجر نانو ایکس» (Ledger Nano X) و «ترزور مدل تی» (Trezor Model T) کیف پول‌های سخت‌افزاری هستند که در سایت مونرو نیز معرفی شده‌اند.
  •  کیف پول تحت وبِ: «مای مونرو» (MyMonero web wallet) کیف پول رسمی تحت وب است که برای بارگیری آن‌ می‌توانید به سایت رسمی مونرو مراجعه کنید.
  • کیف پول موبایلی: مونرجو (Monerujo) یک کیف پول موبایلی مخصوص سیستم عامل اندروید است که در سایت رسمی مونرو در دسترس کاربران خواهد بود.

قابل ذکر است که در سایت مونرو به این موضوع که یک کیف پول سخت‌افزاری رسمی مخصوص مونرو در حال ساخت است اشاره شده. «لجر نانو اس» (Ledger Nano S) نیز در تلاش برای افزودن مونرو بر روی بستر کیف پول خود است.

 

آیا استخراج ارز دیجیتال مونرو عاقلانه است؟

استخراج مونرو زمانی عاقلانه است که سودآور باشد و همان‌طور که احتمالا تا به الان نیز متوجه شده‌اید سودآور بودن استخراج به عوامل زیادی بستگی دارد که در زیر لیستی از آن‌ها با به شما نمایش می‌دهیم:

  • هش ریت:‌ هر چقدر هش ریت سخت‌افزاری که با آن به استخراج ارز دیجیتال می‌پردازید بالاتر باشد، پاداش بیشتری نیز کسب می‌کنید.
  • مصرف برق: باید سخت‌افزاری را انتخاب کنید که مصرف برق کمی داشته باشد، در غیر این صورت تمام پاداش استخراج را باید هزینه‌ مصرف برق برای استخراج کنید!
  • استخر استخراج: باید استخر استخراجی را انتخاب کنید که کارمزدی که اخذ می‌کند، کم باشد و در عین حال اعضای زیادی داشته و معتبر باشد.
  • قیمت مونرو: یکی دیگر از عوامل سودآوری استخراج مونرو بستگی به قیمت XMR دارد. قیمت ارزهای دیجیتال نوسانات زیادی دارد که این افزایش و کاهش قیمت‌ها در سودآوری استخراج تأثیر گذارند.

 

سخن پایانی

اگر مطالب ذکر شده در این مقاله را به خوبی مطالعه کرده باشید درک درستی از استخراج ارز دیجیتال مونرو را به دست آورده‌اید. سود‌آور بودن ارز دیجیتال،‌ شیوه‌های استخراج، سخت‌افزار و نرم‌افزاهای مورد نیاز برای ماین در این مقاله به صورت کامل شرح داده‌ شده‌اند. اگر واقعا قصد استخراج مونرو را دارید کافی است مقاله را مطالعه کرده و همین الان شروع به استخراج این ارز دیجیتال کنید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا