دوره منتور شیپ
آموزش بورس

ارزش بازار (ارزش روز) | آشنایی با بورس

یادگیری و دانستن اصطلاحات مالی یکی از پایه‌های اصلی ورود به بازار بورس است که درک و شناخت صحیح این مفاهیم تاثیر بسزایی در موفقیت و کسب سود از این بازار دارد. ارزش بازار (ارزش روز) شرکت‌ها به مجموع ارزش سهام یک شرکت اشاره دارد که از طریق آن متوجه می‌شوید، یک شرکت تا چه حد بزرگ است و چقدر بر شاخص کل بورس تاثیر می‌گذارد.

در واقع سرمایه‌گذاران با استفاده از این معیار، ریسک سرمایه‌گذاری خود را تخمین می‌زنند و بهترین گزینه را برای خرید سهام انتخاب می‌کنند. در این مقاله قصد داریم به معرفی مفهوم ارزش بازار بپردازیم و تمام نکات مرتبط با آن را به‌طور کامل شرح دهیم.

ارزش بازار چیست؟

ارزش بازار یک معیار مهم در سنجش ارزش شرکت‌ها است که ارزش یک شرکت سهامی عام را در بازار نشان می‌دهد.

«ارزش بازار» (Market Value) که با نام OMV نیز شناخته می‌شود، به ارزش روز یک سهم از یک شرکت اطلاق می‌شود که درک و تشخیص دقیق آن بسیار دشوار است. درواقع ارزش بازار ارزشی است که یک شرکت سهامی عام در بازار دارد و معمولا از ضرب تعداد سهام موجود آن شرکت در قیمت فعلی سهام محاسبه می‌شود.

پس از اینکه یک شرکت وارد بازار بورس شد و شروع به عرضه سهام خود در بازار کرد، قیمت هر سهم بر اساس میزان عرضه شرکت‌ها و تقاضای سرمایه‌گذاران در بازار بورس تعیین می‌شود. اگر شرایط مساعد باشد و تقاضای سرمایه‌گذاران برای خرید این سهم بالا باشد، قیمت آن در بازار نیز افزایش می‌یابد. اما اگر پتانسیل آن شرکت در عرضه سهام مطلوب بنظر نرسد، فروشندگان سهام می‌توانند قیمت آن را کاهش دهند.

 

نحوه محاسبه ارزش بازار

ارزش بازار یا ارزش روز شرکت‌ها در سایت بازار بورس در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. ارزش بازار طبق فرمول زیر محاسبه می‌شود:

تعداد کل سهام موجود شرکت * قیمت فعلی سهم = ارزش بازار (ارزش روز)

به عنوان مثال، شرکتی که ۲۰ میلیون سهم را با قیمت ۱۰۰ دلار می‌فروشد، ارزش بازاری معادل ۲ میلیارد دلار خواهد داشت. از طرف دیگر، اگر یک شرکت ۱۰ هزار سهم خود را با قیمت هزار دلار بفروش برساند، ارزش بازاری هر سهم برابر با ۱۰ میلیون دلار خواهد بود.

ارزش بازار یک شرکت، ابتدا از طریق عرضه اولیه عمومی ایجاد می‌شود. قبل از عرضه اولیه، شرکتی که قصد دارد سهامی عام شود، از یک بانک سرمایه‌گذاری دعوت می‌کند تا ارزش روز شرکت را با استفاده از تکنیک‌های ارزش‌گذاری تعیین کند. در نتیجه، شرکت با توجه به ارزش بازار خود تصمیم می‌گیرد که چه تعداد سهم را با چه قیمتی در بازار بفروشد.

فرض کنید شرکتی که ارزش عرضه اولیه آن توسط بانک سرمایه‌گذاری، ۱۰۰ میلیون دلار تعیین شده است، می‌تواند تصمیم بگیرد که ۱۰ میلیون سهم را با قیمت ۱۰۰ میلیون دلار منتشر کند، یا ممکن است ۲۰ میلیون سهم را با قیمت ۵ دلار منتشر کند. در هر دو حالت ارزش بازار اولیه، معادل ۱۰۰ میلیون دلار است.

 

انواع شرکت‌ها از نظر ارزش بازار

شرکت‌ها از لحاظ ارزش بازار به سه دسته ارزش بالا، متوسط و پایین تقسیم می‌شوند. در واقع شرکت‌های با ارزش بالا، ریسک سرمایه‌گذاری کمتری نسبت به شرکت‌های کوچک و متوسط دارند.

از آنجایی که ارزش بازار تاثیر بسزایی در ارزیابی ریسک دارد، در نتیجه سرمایه‌گذاران می‌توانند با انتخاب شرکت‌هایی با ارزش بازار متفاوت، به سبد پرتفوی خود تنوع بخشند. در واقع شرکت‌ها از نظر ارزش بازار در سه دسته بزرگ، متوسط و کوچک قرار می‌گیرند.

انواع شرکت از نظر ارزش بازار

شرکت‌های بزرگ دارای ارزش بازار بالایی هستند؛ در حقیقت این شرکت‌ها فعالیت گسترده و نیروی کار زیادی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به شرکت‌های پتروشیمی، بانک‌ها، هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ گازی و نفتی اشاره کرد. شرکت‌های بزرگ در طولانی مدت فعال بوده و بازیگران اصلی در صنایع خود هستند. سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بزرگ در کوتاه‌مدت بازدهی بالایی ندارد، اما در دراز مدت عموما با افزایش مداوم ارزش سهام همراه است.

در واقع می‌توان گفت سهام شرکت‌های بزرگ در طولانی مدت، ارزش بازاری قابل توجهی دارند و سرمایه‌گذاری بر روی آن‌ها ریسک زیادی به همراه نخواهد داشت. همچنین این شرکت‌ها تاثیر بیشتری در شاخص کل بورس دارند.

شرکت‌های با سرمایه متوسط، اغلب ارزش بازار متوسطی دارند. این شرکت‌ها در حال توسعه هستند و در نتیجه از ریسک بالاتری نسبت به شرکت‌های با سرمایه بزرگ برخوردارند. در حقیقت شرکت‌های متوسط به اندازه کافی تثبیت نشده‌اند، اما به دلیل پتانسیل رشد بالا، در آینده از نظر سرمایه‌گذاران بسیار جذاب خواهند بود.

شرکت‌های با ارزش بازار پایین، کمتر شناخته شده‌اند و منابع انسانی پایینی دارند. سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها از ریسک بالایی برخوردار است، زیرا ممکن است سرمایه‌گذاران در زمان خریدوفروش سهام با مشکل مواجه شوند. لازم به ذکر است در برخی مواقع شرکت‌های کوچک، ارزش بازار بالایی دارند که می‌تواند در بلندمدت سودده باشد.

توجه داشته باشید که در شرکت‌های کوچک ممکن است افراد سودجو و سفته‌باز، بخش زیادی از سهام آن را به دلیل پایین بودن ارزش روز و کم بودن تعداد سهامش بخرند؛ در نتیجه این افراد به‌راحتی روند حرکت قیمت سهم را در اختیار خود می‌گیرند.

به طور کلی می‌توان گفت، قیمت سهام شرکت‌های با ارزش بازار پایین در مقایسه با شرکت‌های بزرگ‌تر، پر نوسان‌تر بوده و نقدشوندگی کمتری دارند. در عین حال، شرکت‌های کوچک اغلب فرصت‌های رشد بیشتری نسبت به شرکت‌های بزرگ ارائه می‌دهند.

 

تغییرات در ارزش بازار

دو عامل اصلی، ارزش بازار یک شرکت را تغییر می‌دهد. یکی از این عوامل، تغییرات در قیمت سهام بوده و دیگری زمانی است که یک شرکت سهام جدیدی را منتشر یا بازخرید می‌کند.

سرمایه‌گذاران باید این نکته را نیز در نظر داشته باشند اگر شرکتی قصد افزایش سرمایه را از محل سودِ انباشته یا تجدید ارزیابی دارایی‌ها داشته باشد، در این حالت تغییری در ارزش بازار شرکت ایجاد نمی‌شود؛ زیرا به همان اندازه که به تعداد سهم اضافه شده از قیمت آن کم می‌شود؛ اما اگر افزایش سرمایه شرکت از محل مطالبات و آورده نقدی باشد، در واقع منابع جدید وارد شرکت شده و در نتیجه ارزش بازار شرکت مقداری افزایش می‌یابد.

 

سخن پایانی

ارزش بازار (ارزش روز) یکی از فاکتورهای مهم و تاثیرگذار در تصمیم‌گیری‌های معاملاتی است. در واقع سرمایه‌گذاران بر اساس ارزش بازار یک شرکت، متوجه می‌شوند که شرکت تا چه اندازه بزرگ است و چه مقدار بر شاخص کل بورس تاثیر می‌گذارد. شرکت‌ها از نظر ارزش بازار به سه دسته شرکت‌های کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم می‌شوند.

در بیشتر مواقع سرمایه‌گذاران تمایل به سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های بزرگ دارند؛ زیرا این شرکت‌ها از ارزش بالایی برخوردار هستند و همچنین درجه نقدشوندگی بالاتری نسبت به شرکت‌های کوچک و متوسط دارند. می‌توان اینطور گفت که ریسک سرمایه‌گذاری بر روی شرکت‌‌های بزرگ کمتر از سایر شرکت‌ها است.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا