آموزش ارز دیجیتال

نوسان گیری در بازار ارز دیجیتال چیست؟

این روزها بازار ارزهای دیجیتال به اندازه‌ای گسترش یافته که راه‌های مختلفی برای کسب درآمد از آن به وجود آمده است. برخی‌ها که چندان حوصله‌ی سروکله زدن با اتفاقات هر روز بازار را ندارند، از استراتژی خرید و نگهداری استفاده می‌کنند و بعضی دیگر نیز از طریق خرید و فروش توکن‌های غیرمثلی یا «ان‌اف‌تی‌» (NFT) کسب درآمد می‌کنند. نوسان گیری از حرکات قیمت «بیت کوین» (Bitcoin)، «اتریوم» (Ethereum) و سایر رمزارزها، یکی دیگر از استراتژی‌های محبوب سرمایه‌گذاران برای درآمدزایی است که در این مقاله می‌خواهیم در مورد آن صحبت کنیم.

نوسان در هر بازاری وجود دارد، اما بازار ارزهای دیجیتال به دلیل نوظهور بودن و نداشتن عمق کافی همیشه یکی از پرنوسان‌ترین بازارهای موجود بوده است. این موضوع شاید در نگاه اول نکته‌ منفی به نظر برسد، ولی همین نوسانات زیاد می‌تواند باعث به وجود آمدن فرصت‌های کسب سود بسیار خوبی شود که شاید در هیچ بازار دیگری نتوان مثل آن را پیدا کرد.

از همین رو می‌خواهیم در ادامه‌ی این مقاله در مورد بایدها و نبایدهای کسب سود از نوسانات بازار ارزهای دیجیتال صحبت کنیم و ببینیم که با چه استراتژی‌هایی می‌توان بیشترین سود را کسب کرد.

نوسان گیری ارز دیجیتال یعنی چه؟

به خرید و فروش یک رمزارز که به منظور کسب سود از نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال انجام می‌شود، نوسان‌گیری ارز دیجیتال می‌گویند.

به خرید و فروش ارز دیجیتال در بازه‌های زمانی کوتاه مدت که با هدف کسب سود از بالا و پایین رفتن قیمت این رمزارزها انجام می‌شود، نوسان گیری ارز دیجیتال می‌گویند. در زبان انگلیسی به این کار «سوئینگ تریدینگ» (Swing Trading) گفته می‌شود و می‌توان آن را چیزی بین ترید روزانه و «هولد» (HOLD یا HODL) در نظر گرفت.

به عبارت دیگر، در نوسان گیری ارز دیجیتال معاملات ما معمولا بین چند ساعت تا چند روز باز می‌ماند، در حالی که در ترید روزانه در طول روز چندین معامله باز و بسته می‌شود. در استراتژی هولد یا خرید و نگه‌داری نیز فواصل زمانی بین خرید و فروش آنقدر زیاد است که اصلا نمی‌توان آن را ترید در نظر گرفت.

برای درک بهتر نوسان گیری در بازار ارزهای دیجیتال سناریوی مقابل را نظر بگیرید. فرض کنیم شما بازار را تحلیل کرده‌اید و اکنون می‌خواهید روی رمزارز بیت کوین نوسان گیری کنید. تحلیل شما این است که بیت کوین در طول روزهای آینده صعودی خواهد بود و برای همین مقداری بیت کوین می‌خرید یا یک موقعیت معاملاتی خرید (Long) باز می‌کنید.

اگر بازار طبق تحلیل شما با افزایش قیمت روبه‌رو شود، سود خواهید کرد و اگر خلاف آن اتفاق بیفتد به احتمال زیاد به دلیل داشتن حد ضرر کمی ضرر خواهید کرد. این یعنی نوسان گیری ارز دیجیتال که با رعایت کردن یک سری نکات و بایدها و نبایدها می‌توان میزان موفقیت خود را به شدت افزایش داد.

بیایید در بخش بعدی در مورد این بایدها و نبایدها صحبت کنیم.

اسکالپ تریدینگ

 

نکات مهم برای کسب سود از نوسانات بازار رمزارزها

برای کسب سود حداکثری از نوسانات بازار رمزارزها رعایت یک سری نکات ضروری است. کنترل احساسات، تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال، توجه به روند بیت کوین و مدیریت ریسک و سرمایه از جمله‌ی این بایدها و نبایدها هستند.

شاید در نگاه اول نوسان گیری از بالا و پایین شدن قیمت ارزهای دیجیتال کار ساده‌ای به نظر برسد. هرچه باشد یا قیمت رو به بالا حرکت خواهد کرد و یا با کاهش قیمت مواجه خواهد شد و برای همین همیشه در بدترین شرایط ۵۰ درصد شانس پیش‌بینی درست روند حرکت را خواهیم داشت. اما واقعیت چیز دیگری است و اگر مدتی در این بازار فعالیت کرده باشد خیلی زود فهمیده‌اید که همه‌چیز به این آسانی‌ها هم نیست.

بهترین راه برای کسب سود حداکثری از نوسان گیری ارز دیجیتال بالا بردن احتمال برد معاملات با استفاده از یک سری نکات و تکنیک‌ها است که در ادامه با جزئیات بیشتری در مورد هر کدام صحبت می‌کنیم.

 

رمزارزها را از نظر فاندامنتالی بررسی کنید

تحلیل فاندامنتال یا بنیادی نوعی تحلیل در بازارهای مالی است که به ارزش ذاتی یک پروژه می‌پردازد. زمانی که رمزارز دلخواه خود را از نظر فاندامنتالی بررسی می‌کنید، در حقیقت در حال ارزیابی ذاتی آن هستید و خیلی راحت می‌توانید بفهمید که آیا پروژه قابل اعتماد است یا تنها با هدف بالا کشیدن پول‌های سرمایه‌گذاران بنا شده است.

بنابراین اولین نکته برای کسب سود از نوسانات بازار رمزارزها این است که سرمایه‌ اصلی خود را روی ارزهای دیجیتالی معامله کنید که از نظر فاندامنتالی قوی هستند.

 

از اندیکاتورها و شاخص‌های تحلیل تکنیکال استفاده کنید

تحلیل تکنیکال دومین ستون استوار نوسان گیری از ارزهای دیجیتال است. تحلیل تکنیکال به قدری اهمیت دارد که بسیاری از متخصصان آن را اصلی‌ترین جنبه‌ی نوسان گیری از رمزارزها می‌دانند.

با استفاده از اندیکاتورها و شاخص‌های تحلیل تکنیکال می‌توانید محدوده‌های معاملاتی را تشخیص دهید، مقاومت‌ها و حمایت‌ها را مشخص کنید و با استفاده از ابزارهایی مثل RSI، میانگین متحرک و MACD موقعیت‌های معاملاتی با احتمال برد بالا باز کنید.

 

تنها از سرمایه‌ای استفاده کنید که تحمل از دست دادنش را داشته باشید

حتما این جمله را بارها شنیده‌اید که در نوسان گیری ارزهای دیجیتال باید حتما از پولی استفاده کنید که حتی اگر تمام آن را هم از دست بدهید، هیچ اتفاق خاصی زندگی شما را تحت تاثیر قرار ندهد. این قانون، قانون طلایی نوسان گیری از رمزارزها به حساب می‌آید که البته پایبند بودن به آن هم به این راحتی‌ها نیست.

نوسان‌ گیری با سرمایه‌ای که نیاز مبرمی به مبلغ آن دارید، در صورتی که بازار برخلاف پیش‌بینی‌های شما حرکت کند، می‌تواند به افسردگی و ورشکستگی منجر شود. علاوه بر این، استرس ناشی از این کار نیز باعث خواهد شد تمرکز لازم را برای تصمیم‌گیری بهتر نداشته باشید.

 

به روند بیت کوین نیز توجه کنید

اگر می‌خواهید روی رمزارزهای دیگری مثل اتریوم، «کاردانو» (Cardano)، «ریپل» (Ripple) و غیره نوسان گیری کنید، حتما باید حواستان به روند حرکت بیت کوین نیز باشد. بیت کوین اولین و محبوب‌ترین ارز دیجیتال بازار است که در بیشتر مواقع تمام رمزارزهای دیگر از آن تبعیت می‌کنند.

گاهی اوقات افزایش قیمت ناگهانی بیت کوین روی «آلت کوین‌ها» (Altcoin) تاثیر منفی می‌گذارد. دلیل آن هم این است که اصل سرمایه در حال معامله روی بیت کوین است. با این حال آلت کوین‌ها نیز زمانی که بیت کوین بعد از یک صعود، در حال تثبیت قیمت خود باشد، با افزایش روبه‌رو می‌شوند. گاهی اوقات نیز ریزش بیت کوین، قیمت تمام ارزهای دیجیتال دیگر را با خود به پایین می‌کشد.

بنابراین توجه به روند بیت کوین در هنگام نوسان گیری از آلت کوین‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

ریسک خود را با قرار دادن حد ضرر و حد سود مدیریت کنید

ضرر، بخشی از معامله است و حتی اگر نوسان گیر خبره‌ای هم باشید، همیشه بازار طبق تحلیل‌های شما پیش نخواهد رفت. برای همین بهتر است همیشه برای معاملات خود حد ضرر و حد سود داشته باشید. این کار را می‌توان به لطف ابزارهای موجود در صرافی‌های رمزارزی انجام داد. برای مثال برای قرار دادن حد ضرر می‌توانید از سفارش «استاپ لاس» (Stop-Loss) استفاده کنید. به همین ترتیب، یک هدف قیمتی برای معامله‌ خود تعیین کرده و در صورت رسیدن قیمت به آن معامله‌ خود را در سود ببندید.

البته همه‌ این‌ها به استراتژی معاملاتی شما بستگی دارد و شاید اگر حرفه‌ای باشید و بتوانید همیشه پشت چارت بمانید قرار ندادن حد ضرر و حد سود و در عوض، مدیریت همزمان معامله بیشتر به نفعتان باشد.

 

احساسات خود را کنترل کنید

دخالت دادن احساسات در نوسان گیری به سرعت می‌تواند حساب شما را به صفر برساند. شما باید به درجه‌ای از انضباط برسید که اجازه ندهید نوسان گیری‌های شما براساس طمع یا ترس از عقب ماندن از بازار انجام شود. بارها پیش خواهد آمد که بازار شروع به رشد می‌کند و شما هیچ معامله‌ بازی ندارید.

در این شرایط ممکن است احساسات بر شما غلبه کند و احساس کنید که از سودهای موجود در بازار عقب مانده‌اید. برای همین بدون هیچ تحلیل و پشتوانه‌ای یک معامله باز می‌کنید و در آخر نیز متضرر می‌شوید.

گاهی اوقات نیز بعد از تحمل کردن ضرر در یک معامله‌ به سرعت می‌خواهید معامله‌ دیگری باز کرده و از بازار انتقام بگیرید. این مورد نیز یکی از گناهان کبیره در نوسان گیری است که باید از آن دوری کنید.

بنابراین کنترل کردن احساسات یکی دیگر از بایدهای اساسی برای کسب سود از نوسانات بازار رمزارزها است که توجه به آن می‌تواند کمک حال بزرگی برای شما باشد.

 

سخن پایانی

بازار ارزهای دیجیتال به پرنوسان بودن خود مشهور است و همین موضوع باعث شده تا بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران برای کسب سود از این پستی و بلندی‌ها به سمت آن کشیده شوند. نوسان گیری ارز دیجیتال با این که می‌تواند فعالیتی پرسود باشد، ولی به همان نسبت ریسک‌ها و خطراتی هم دارد که با رعایت کردن یک سری نکات و بایدها و نبایدها می‌توان از آن‌ها دوری کرد.

برای همین تلاش کردیم در طول این مقاله در مورد مهم‌ترین نکات و ترفندهایی که می‌توانند سودآوری ما را در نوسان گیری از ارزهای دیجیتال افزایش داده و ریسک این کار را به حداقل برسانند، صحبت کنیم. امیدواریم از مطالب گفته شده استفاده‌ی لازم را برده باشید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس اگر به بازارهای مالی علاقه دارید و نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید به منظور گرفتن مشاوره تخصصی از کارشناسان ما،‌ اطلاعات زیر را کامل فرمایید.

حالت دوم

منبع
bitdegree.org

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا