🎁 برای تهیه دوره‌های آموزشی با شرایط بسیار ویژه به‌مناسبت روز معلم.🎁

اینجا را کلیک کنید
دوره منتور شیپ
آموزش ارز دیجیتال

دارایی دیجیتال (Digital Assets) چیست؟ آشنایی با انواع دارایی دیجیتال

به طور کلی به هرچیزی که به شکل دیجیتال ایجاد شده و مهم‌تر از آن، دارای ارزش باشد یک «دارایی دیجیتال» (Digital Asset) می‌گویند. چنین دارایی‌هایی با گذشت زمان و با پیشرفت فناوری محبوب‌تر و ارزشمند‌تر شده‌اند و همه‌ی ما هر روز از آن‌ها استفاده می‌کنیم. از داده‌های مختلف گرفته تا تصاویر، ویدیوها و متون نوشتاری همگی جزو دارایی‌های دیجیتال به حساب می‌آیند.

بیشتر دارایی‌های دیجیتال، مثل برند یک شرکت، دارای ارزش هستند و این ارزشمند بودن می‌تواند به شکل پولی یا نامشهود باشد. برخی از این دارایی‌های دیجیتال تنها برای سازنده‌ یا شخص خاصی ارزشمند است، مثل یک تصویر خانوادگی که با گوشی موبایل خود گرفته‌اید. در حالی که برخی دیگر از آن‌ها برای گروه بزرگ‌تری از افراد دارای ارزش هستند.

در گذشته دارایی‌های دیجیتالی مثل اسناد اسکن شده یا داده‌های مختلف برای حفظ ارزش خود تحت مالکیت سازمان‌های خصوصی قرار داشتند. با این حال زمانی که در سال ۲۰۰۹ میلادی مفهوم «بلاک چین» (Blockchain) و ارزهای دیجیتال معرفی شد، تعریف دارایی دیجیتال نیز تغییر کرد. در حقیقت به لطف بلاک چین، می‌توانیم هر چیز دیجیتالی را دارای ارزش کنیم.

در ادامه‌ی این مقاله ابتدا نگاه دقیق‌تری به تعریف دارایی دیجیتال می‌اندازیم و سپس در مورد انواع آن صحبت می‌کنیم. همراه ما باشید.

 

دارایی دیجیتال یا Digital Asset چیست؟

به هرچیزی که بتوان آن را به شکل دیجیتال ذخیره کرد یا انتقال داد دارایی دیجیتال می‌گویند که قابل انتقال به افراد دیگر نیز است.

دارایی دیجیتال در ساده‌ترین تعریف خود به هرچیزی که در محیط مجازی و به شکل دیجیتال وجود داشته باشد، گفته می‌شود. برای مدت‌ها زمانی که صحبت از دارایی دیجیتال یا Digital Asset می‌شد، منظور همان فرمت‌های چندرسانه‌ای مثل تصاویر، ویدیوها و اسناد بود که می‌توانستیم آن‌ها را در محیط دیجیتالی ایجاد کرده، ذخیره کنیم یا با یکدیگر به اشتراک بگذاریم.

با این حال همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم، فناوری بلاک چین تعریف یک دارایی دیجیتال را گسترده‌تر کرد و هم‌اکنون دارایی‌های قابل معامله مثل ارزهای دیجیتال، توکن‌های غیرقابل‌تعویض یا ان‌اف‌تی‌ها (NFT) و توکن‌های دارایی‌محور نیز هرکدام یک دارایی دیجیتال به حساب می‌آیند.

در حقیقت این دارایی‌های دیجیتال مبتنی بر بلاک چین به قدری مورد استقبال قرار گرفته‌اند که تعریف این واژه بیشتر به سمت رمزارزها، ان‌اف‌تی‌ها و دیگر دارایی‌هایی که از بلاک چین استفاده می‌کنند، سوق یافته است. حتی دارایی‌های فیزیکی مثل ملک و آپارتمان نیز به لطف بلاک چین، توانایی تبدیل شدن به یک دارایی دیجیتال را دارند.

نکته‌ی مهم دیگر این است که برای دارایی حساب کردن یک دارایی دیجیتال باید این دارایی پتانسیل ایجاد ارزش را داشته باشد. علاوه بر این، دارایی مورد نظر باید قابلیت انتقال به افراد دیگر را نیز از طریق راه‌هایی مثل معامله یا هدیه دادن فراهم کند. این انتقال باید بگونه‌ای باشد که ارزش دارایی مورد نظر و حق مالکیت آن نیز در طی این فرایند به فرد جدید منتقل شود. همچنین دارایی دیجیتال باید قابل کشف بوده و در جایی که بتوان آن را پیدا کرد، ذخیره شده باشد.

مزایا و معایب دارایی دیجیتال

 

انواع دارایی دیجیتال

تصاویر و اسناد دیجیتالی و همچنین رمزارزها و ان‌اف‌تی‌ها از جمله شناخته شده ترین انواع دارایی‌های دیجیتال هستند.

دارایی‌های دیجیتال انواع مختلفی دارند که از جمله شناخته‌شده‌ترین آن‌ها می‌توان به تصاویر، اسناد، ویدیوها، کتاب‌های الکترونیکی، موسیقی، ایمیل، لوگو، محتوای متنی، حساب‌های شبکه‌های اجتماعی و حتی حساب‌های بازی‌های ویدیویی اشاره کرد.

با این حال دارایی‌های دیجیتال جدید و قدرت گرفته از فناوری بلاک چین شامل ان‌اف‌تی‌ها، ارزهای دیجیتال، توکن‌ها، دارایی‌های رمزنگاری‌شده و ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی می‌شود.

 

اهمیت دارایی‌های دیجیتال

هر کدام از دارایی‌های دیجیتال به خاطر کاربردهای خاص خود می‌توانند زندگی روزمره‌ی ما را تحت تاثیر مثبت قرار دهند.

وقتی به لیست فایل‌های دیجیتالی که می‌توان آن‌ها را یک دارایی دیجیتال خطاب کرد، نگاه کنید، کاملاً مشخص است که زندگی ما بسیار دیجیتالی‌تر از آن است که فکر می‌کنیم. برای مثال زمانی که به دنبال کسب اطلاعات در مورد موضوعی هستیم خیلی سریع‌تر از رفتن به کتابخانه می‌توانیم آن را در اینترنت جستجو کرده و اطلاعات مورد نیاز خود را از این محیط دیجیتال کسب کنیم.

تمام عکس‌ها و اسناد مهم ما دیجیتالی شده‌اند و حتی سرگرمی ما نیز در محیط دیجیتالی انجام می‌شود. سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی نیز بیشتر داده‌های خود را به شکل دیجیتالی نگه‌داری می‌کنند که هر کدام از آن‌ها بسته به کاربرد خود دارای ارزش‌های مختلفی هستند.

زمانی که سرمایه‌گذاران، دولت‌ها و افراد عادی با بلاک چین و ارزهای دیجیتال آشنا شده و مزایای آن را درک کردند، مفهوم دارایی‌های دیجیتال نیز معنای جدیدی به خود گرفت. رمزارزها وارد لیست دارایی‌های دیجیتال شدند و رفته‌رفته همه‌چیز تغییر کرد.

اهمیت دارایی‌های دیجیتال آنجایی نمایان می‌شود که نگاهی به روتین روزمره‌ی خود در زمان حال یا در آینده‌ای نه‌چندان دور بیندازیم و ببینیم که چنین دارایی‌های به چه شکلی می‌توانند کیفیت زندگی ما را بهبود ببخشند.

به عنوان مثال سناریویی را در نظر بگیرید که در آن صبح زود بیدار می‌شوید و می‌بینید بازیکن موردعلاقه‌یتان ویدیوی گلی که دیشب به ثمر رسانده بود را به شکل یک توکن عرضه کرده است. پس شما این توکن را به عنوان یک آیتم کلکسیونی از او خریده و مالک همیشگی این صحنه‌ی رویایی می‌شوید.

یا در محل کار خود از ارزهای دیجیتال برای خرید داده‌های مربوط به فروش استفاده می‌کنید تا با استفاده از این داده‌ها بازار را تحلیل کرده و یافته‌های خود را به شکل یک ارائه‌ی دیجیتالی به رئیس خود ارسال کنید. آن‌ها نیز از این اطلاعات استفاده کرده و نتیجه‌ی کار را در یک گاوصندوق دیجیتالی نگه‌داری می‌کنند.

در راه خانه به صورت اتفاقی ویدیویی از یک صحنه‌ی هیجان‌انگیز ضبط می‌کنید و وقتی به خانه رسیدید آن را به شکل یک ان‌اف‌تی درآورده و در فروشگاه‌های مخصوص این کار به فروش می‌رسانید. قبل از خواب نیز در تبلت خود یک نقاشی دیجیتالی می‌کشید و آن را هم در همان فروشگاه ان‌اف‌تی برای فروش قرار می‌دهید.

بنابراین همان‌طور که می‌بینید دارایی‌های دیجیتال بخش جدایی‌ناپذیر زندگی فعلی و آینده‌ی ما هستند که فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال اهمیت آن را دوچندان خواهد کرد.

 

مثال‌هایی از دارایی‌های دیجیتال

ارز دیجیتال بیت کوین و اتریوم و ان‌اف‌تی‌های درون متاورس سندباکس از جمله دارایی‌های دیجیتال بلاک چینی هستند.

اکنون که به طور تخصصی با مفهوم دارایی‌های دیجیتال آشنا شدیم در این بخش بهتر است چند نمونه از چنین دارایی‌هایی را مثال بزنیم.

شاید این روزها بزرگترین دارایی دیجیتال، رمزارز «بیت کوین» (Bitcoin) باشد که به عنوان اولین و محبوب‌ترین ارز دیجیتال جهان شناخته می‌شود. یا رمزارز «اتریوم» (Ethereum) که از نظر ارزش بازار در رتبه‌ی دوم بهترین رمزارزها قرار دارد نیز یک دارایی دیجیتال است.

ارز دیجیتالی مثل تتر که همه‌ی ما آن را با نماد USDT می‌شناسیم هم یک دارایی دیجیتال است و ارزش آن همیشه روی ۱ دلار ثابت باقی می‌ماند.

در متاورس «سندباکس» (The Sandbox) که یک محیط مجازی است، هر کدام از آیتم‌های موجود یک دارایی دیجیتال هستند. به عنوان مثال لباسی که تن شخصیت شما می‌شود به شکل یک ان‌اف‌تی ساخته شده و برای همین یک Digital Asset است.

حتی عکسی که با موبایل خود از دوستتان گرفته‌اید نیز یک دارایی دیجیتال غیربلاک‌‌چینی محسوب می‌شود چون هم در محیط دیجیتالی قرار دارد و هم حق مالکیت آن در اختیار شماست و می‌توانید آن را بفروشید یا به شخص دیگری واگذار کنید.

 

سخن پایانی

در گذشته دارایی دیجیتال به آیتم‌ها و فایل‌های موجود در محیط مجازی مثل عکس و فیلم گفته می‌شد ولی این روزها معمولاً وقتی صحبت از دارایی دیجیتال یا Digital Asset می‌شود منظور ارزهای دیجیتال، ان‌اف‌تی‌ها و سایر توکن‌ها هستند.

در حالت کلی دارایی دیجیتال به هر چیزی که به شکل دیجیتال و در محیط مجازی قرار داشته و مهم‌تر از آن دارای ارزش باشد، گفته می‌شود. برای آشنایی هر چه ‌بیشتر شما با چنین دارایی‌های دیجیتالی، در این مقاله سعی کردیم ضمن تعریف این مفهوم با انواع آن نیز آشنا شویم. امیدواریم از مطالب گفته شده در این مقاله استفاده کرده باشید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا