🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
پلتفرم‌های معاملاتی

وب مانی چیست؟ | آشنایی با کاربردهای (Webmoney)

امروزه یکی از عادی‌ترین فعالیت‌هایی که می‌توانید به‌صورت روزانه در بستر اینترنت انجام دهید پرداخت‌های اینترنتی و آنلاین است. با وجود اینکه شبکه‌ پرداخت اینترنتی وب مانی از سال ۱۹۹۸ فعالیت خود را شروع کرده است، ولی امکان دارد که آشنایی کاملی با این شبکه نداشته باشید و بسیاری از قسمت‌های آن برای شما ناشناخته باقی مانده باشد.

از این رو شاید این دو سوال برای شما پیش بیاید:

  • اول اینکه چرا باید وب مانی را برای خرید از معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی خارج از کشور انتخاب کنید، در‌حالی‌که دیگر سیستم‌های پرداخت معتبر در دنیا همچون VISA و Paypal نیز در دسترس هستند؟
  • دوم اینکه می‌توانید از خدمات وب مانی در داخل کشور ایران استفاده کنید؟

پس با ما باشید تا به این دو سوال پاسخ دهیم.

وب مانی چیست؟

«وب مانی» (WebMoney) یک سیستم پرداخت بین‌المللی است که می‌توانید از آن برای انجام فعالیت‌های مالی اینترنتی خود استفاده کنید. در حقیقت وب مانی برای اکثر کسب‌وکارهای آنلاین و کاربران مختلف در سرتاسر دنیا امکان ارسال و دریافت پول را فراهم کرده است.

وب مانی فعالیت‌ خود را در سال ۱۹۹۸ و در کشور روسیه شروع کرد و ادعا می‌کند که در حال حاضر چیزی نزدیک به چهل میلیون نفر عضو فعال دارد. پس وب مانی که به‌وسیله‌ شرکت WM Transfer Ltd مدیریت می‌شود را می‌توان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پردازنده‌های پرداخت الکترونیک در کشور روسیه در نظر گرفت.

به‌‌صورت کلی به‌وسیله‌ی وب مانی کسب‌وکارهای اینترنتی می‌توانند، محصولات و خدمات خود را در سرتاسر دنیا به مردم عرضه کرده و شما نیز قادر خواهید بود تا محصولات و خدمات موردنیاز خود را از این راه تهیه کنید. جدا از این یکی از خدمات اصلی که وب مانی به شما ارائه خواهد داد این است که به‌وسیله‌ی آن می‌توانید انتقال آنلاین پول به سرتاسر دنیا را انجام دهید.

در واقع وب مانی نیز مثل «پی پال» (Paypal) یک شبکه‌ی پرداخت قابل‌اعتماد است که به‌وسیله‌ کاربران مختلف و با اهداف مختلف استفاده می‌شود. دراصل به‌وسیله‌ وب‌مانی شما می‌توانید پول ارسال کرده، پول دریافت کنید، خرید کنید و به‌طورکلی تمام فعالیت‌هایی که نیاز به پرداخت الکترونیکی دارند را انجام دهید.

وب مانی از خیلی از جهات به نسبت سایر سیستم‌های پرداخت الکترونیکی موجود در دنیا کامل‌تر و پیشرفته‌تر است و ازاین‌رو این قابلیت را دارد تا انعطاف‌پذیری بیشتری در برابر خدمت‌رسانی‌های گوناگون به کاربران از خود نشان دهد.

یکی دیگر از نکات جالب در مورد وب مانی برای ما ایرانی‌ها این است که به علت تأسیس این شرکت در کشور روسیه و فعالیت آن براساس قوانین این کشور، قوانین مربوط به تحریم کاربران ایرانی به‌وسیله‌ی وب مانی اجرانشده و شما به‌عنوان یک کاربر ایرانی می‌توانید به‌راحتی از خدمات  این شرکت استفاده کنید.

در مورد کارمزد معاملات در وب مانی نیز می‌توان این‌طور بیان کرد که کارمزد هر معامله در این سیستم ۰.۸ درصد از مجموع مبلغ معامله است و سقف کارمزد پرداختی در سیستم نیز پنجاه یورو تعیین شده است.

 

کاربردهای وب مانی چیست؟

به‌طورکلی هیچ‌ سقف و محدودیتی برای استفاده از خدمات سرویس وب مانی تحت عنوان روشی برای پرداختی آنلاین تعیین نشده و تنها نکته منفی که باعث شده است تا وب مانی به نسبت سایر راه‌های پرداخت آنلاین همچون پی پال کمتر در میان کاربران مورد پذیرش باشد، بحث تعداد کم وب‌سایت‌ها، کسب‌وکارها، فروشگاه‌ها و پذیرنده‌ها در سیستم این شرکت است. در حال حاضر شما به‌عنوان یک کاربر می‌توانید از هر فروشگاه یا وب‌سایتی که از وب مانی پشتیبانی می‌کند، جهت پرداخت‌های خود استفاده کنید.

ضمناً می‌توانید جهت خرید انواع گیفت کارت‌های مورداستفاده در بازی‌های رایانه‌ای و وب‌سایت‌های خارجی نیز از وب مانی استفاده کنید. از طرفی اگر فریلنسر (فردی که اصطلاحاً برای خودش کار می‌کند) هستید نیز از طریق وب مانی می‌توانید به دنبال فعالیت‌ها و کسب‌وکارهای مرتبط با تخصص خود بگردید و به‌وسیله‌ی وب مانی و به‌صورت دلاری درآمد داشته باشید.

ازجمله شناخته‌شده‌ترین این وب‌سایت‌ها می‌توان به bangood، aliexpress و resello اشاره کرد. همچنین به‌وسیله‌ی وب مانی می‌توانید بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال را نیز بخرید. جدا از این یکی دیگر از موارد پرکاربرد که توسط وب مانی انجام می‌شود، شارژ کردن حساب‌های مختلف اینترنتی است.

 

چرا از وب مانی استفاده کنیم؟

بسیاری از درگاه‌های اینترنتی و سیستم‌های پرداخت به علت تحریم‌های اعمالی بر ایران به کاربرانی که با آی پی ایران وارد این وب‌سایت‌ها می‌شوند، خدمات ارائه نخواهند داد، ولی این موضوع درباره‌ وب مانی صدق نمی‌کند و این وب‌سایت به علت روسی بودن، دسترسی کاربران ایرانی را مسدود نکرده و تمامی کاربران با آی پی ایران می‌توانند از امکانات وب مانی استفاده کنند.

بنابراین شما به‌عنوان یک کاربر ایرانی می‌توانید به‌وسیله‌ وب مانی ارزهای پشتیبانی‌شده توسط این وب‌سایت را به‌سادگی به ریال ایران تبدیل کنید. پس راحت‌ترین روش جهت تبدیل ارزهای پشتیبانی‌شده توسط وب مانی به ریال ایران، استفاده از صرافی‌های آنلاین است.

به‌صورت کلی انجام معاملات مالی به‌وسیله‌ وب مانی رایگان نیست و همان‌طور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم شما بایستی ۰.۸ درصد از مبلغ معامله را به‌عنوان کارمزد به سیستم وب مانی پرداخت کنید. یکی از نکاتی که باید در مورد وب مانی به آن اشاره‌ کنیم این است که با اینکه این وب‌سایت حساب کاربران ایرانی را مسدود نمی‌کند و ایران را تحریم نکرده است، با این حال برای شارژ حساب خود، نمی‌توانید از طریق حساب‌های بین‌المللی اقدام کنید و باید از داخل ایران و با استفاده از وب‌سایت‌های ایرانی واسطه این مشکل را حل کنید.

 

ویژگی‌های وب مانی

اولین ویژگی وب مانی این است که توسط درگاه پرداخت آن می‌توانید به اشکال مختلف پرداخت‌ها را انجام دهید که از جمله این پرداخت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انتقال پول به کیف پول افراد دیگر به‌طور مستقیم؛
  • پرداخت صورتحساب‌ها؛
  • پرداخت به‌وسیله‌ سرویس Merchant؛
  • پرداخت به‌وسیله‌ گوشی‌های موبایل و تأیید پرداخت توسط پیامک

ویژگی دیگر وب مانی این است که می‌توانید از وب‌سایت‌ها یا فروشگاه‌های آنلاین که از وب مانی پشتیبانی می‌کنند، پرداخت‌های خود را انجام دهید.

ازجمله معتبرترین وب‌سایت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Aliexpress.com (فروشگاه اینترنتی جهت خرید از فروشندگان چینی به‌صورت مستقیم)؛
  • Tinydeal.com (وب‌سایتی شبیه به Aliexpress)؛
  • Resello (وب‌سایتی مرتبط با خدمات‌ هاست و دامنه)؛
  • Freelancer.com (وب‌سایت مورداستفاده توسط فری لنسرها و افرادی که پروژه‌ها را به آن‌ها می‌سپارند)؛
  • UralAirLines (وب‌سایت یکی از معتبرترین شرکت‌های هواپیمایی)؛
  • Iglobe.ru (وب‌سایت ارائه‌دهنده‌ی خدمات مسافرتی و جهانگردی)

 

ویژگی‌های وب مانی

اولین ویژگی وب مانی این است که توسط درگاه پرداخت آن می‌توانید به اشکال مختلف پرداخت‌ها را انجام دهید که از جمله این پرداخت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انتقال پول به کیف پول افراد دیگر به‌طور مستقیم
  • پرداخت صورتحساب‌ها
  • پرداخت به‌وسیله‌ سرویس Merchant
  • پرداخت به‌وسیله‌ گوشی‌های موبایل و تأیید پرداخت توسط پیامک

ویژگی دیگر وب مانی این است که می‌توانید از وبسایت‌ها یا فروشگاهای آنلاین که از وب مانی پشتیبانی می‌کنند، پرداخت‌های خود را انجام دهید. ازجمله معتبرترین وب‌سایت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Aliexpress.com (فروشگاه اینترنتی جهت خرید از فروشندگان چینی به‌صورت مستقیم)
  • Tinydeal.com (وب‌سایتی شبیه به Aliexpress)
  • Resello (وب‌سایتی مرتبط با خدمات‌ هاست و دامنه)
  • Freelancer.com (وب‌سایت مورداستفاده توسط فری لنسرها و افرادی که پروژه‌ها را به آن‌ها می‌سپارند)
  • UralAirLines (وب‌سایت یکی از معتبرترین شرکت‌های هواپیمایی)
  • Iglobe.ru (وب‌سایت ارائه‌دهنده‌ خدمات مسافرتی و جهانگردی)

 

امنیت وب مانی چقدر است؟

یکی از سؤالات مهمی که درباره‌ وب مانی مطرح می‌شود همین بحث امنیت آن است. در واقع وب مانی تلاش کرده تا سطوح مختلف امنیتی را برای حفاظت از حساب‌ها و صندوق‌های شما در نظر بگیرد که از جمله این سطوح می‌توان به ارسال پیامک تأییدیه جهت تأیید تراکنش به‌وسیله‌ شما اشاره کرد.

در اصل توسط چنین قابلیتی می‌توانید با تأمین امنیت تلفن همراه خود، امنیت معاملات خود در وب مانی را نیز تأمین کنید. بنابراین اگر نتوانید در هر زمان به‌حساب کاربری خود دسترسی داشته باشید، می‌توانید به چند سؤال امنیتی پاسخ بدهید و دوباره به حساب خود دسترسی پیدا کنید. درواقع این لایه‌ امنیتی وب مانی را به یکی از ایمن‌ترین سیستم‌های پرداخت اینترنتی در دنیا تبدیل کرده است.

علاوه بر این در وب مانی تمامی عملیات به‌وسیله‌ یک سیستم مرکزی انجام‌ نمی‌شود و این عملیات‌های گوناگون، بسته به نوع کیف پول توسط شرکت‌های مختلفی انجام می‌شوند که به این شرکت‌ها Guarantor یا ضامن گفته می‌شود.

 

وب مانی از چه ارزهایی پشتیبانی می کند؟

اساسا وب مانی برای شارژ کردن حساب، شما را به استفاده از ارزهای دلار و یورو محدود نمی‌کند. این درست است که تنوع ارزهای پشتیبانی‌شده در وب مانی به‌اندازه‌ پی پال زیاد نیست و شما به‌عنوان یک کاربر ایرانی نمی‌توانید به‌وسیله‌ ریال حساب خود را شارژ کنید، ولی کماکان وب مانی به‌دلیل کاربری ساده‌ی خود، بسیار در بین کاربران خود و مخصوصا کاربران ایرانی محبوب است.

جدا از این، پذیرش وب مانی هنوز به پی پال حتی نزدیک هم نشده و توسط رقیب آمریکایی خود در میان مردم و کسب‌وکارها مورداستفاده قرار نمی‌گیرد. پس این سیستم پرداخت به‌وسیله‌ تعداد کمتری از وب‌سایت‌ها مورداستفاده است. اما ویژگی که وب مانی را به نسبت پی پال در اولویت قرار می‌دهد، ویژگی شارژ حساب آن با ارزهای دیجیتال است. ازجمله مهم‌ترین ارزهایی که می‌توان آن‌ها را به‌حساب وب مانی واریز کرد عبارتند از:

  • Z-Purse: دلار (WMZ)
  • E-Purse: یورو (WME)
  • R-Purse: روبل روسیه (WMR)
  • B-Purse: روبل بلاروس (WMB)
  • U-Purse: گریونا اکراین (WMU)
  • V-Purse: دانگ ویتنام (WMV)
  • G-Purse: حسابی با پشتوانه طلا (WMG)
  • X-Purse: بیت کوین (WMX)
  • H-Purse: بیت کوین کش (WMH)
  • L-Purse: لایت کوین (WML)

وب مانی برای ساده‌تر کردن عملیات پرداخت، کیف پول‌های مختلفی را برای هر ارز در نظر گرفته است. پس برای استفاده از وب مانی نیازی به ساخت یک حساب بانکی در خارج از کشور و استفاده از کارت‌های اعتباری ندارید و فقط با ساخت حساب در وب‌سایت وب مانی می‌توانید معاملات خود را انجام دهید.

 

کیف پول‌های وب مانی

در سیستم پرداخت وب مانی شما از «گواهینامه‌های الکترونیکی» (WM-Passport) بهره‌مند می‌گردید و این گواهینامه‌ها بر اساس داده‌های ثبت‌شده توسط شما در زمان افتتاح حساب به شخص شما ارائه خواهد شد. درواقع در وب مانی بر اساس ویژگی‌های اکانت‌تان به شما چند گواهینامه داده می‌شود:

  • «گواهینامه‌ ناشناس» (Alias WM-Passport): در این دسته از پاسپورت که به‌صورت رایگان به شما تعلق می‌گیرد، نیازی نیست که اطلاعات خود را در زمان ثبت‌نام وارد کرده و هویت خود را تأیید کنید.
  • «گواهینامه رسمی» (Formal WM-Passport): این پاسپورت نیز رایگان است و شما در زمان ثبت‌نام باید صحت اطلاعات ثبت‌شده در زمان ثبت‌نام را با ارسال اسکن تصویر صفحه‌ اول گذرنامه‌ خود تأیید کنید. اگر که دارای این پاسپورت باشید از امکانات بیشتری برخوردار خواهید شد.
  • «گواهینامه مقدماتی» (Initial WM-Passport): این پاسپورت در وب مانی متعلق به کاربرانی است که سطح آن‌ها رسمی بوده ولی اطلاعات هویتی آن‌ها به‌وسیله یکی از اعضاء مرکز تأیید هویت وب مانی تأیید گردیده است.
  •  «گواهینامه شخصی» (Personal WM-Passport): بالاترین سطح پاسپورت در وب مانی، پاسپورت پرسونال یا شخصی است و شما به‌عنوان یک کاربر که دارنده‌ این پاسپورت است قادر خواهید بود تا از تمامی امکانات وب مانی بهره ببرید.

به‌صورت کلی تفاوت‌هایی میان پاسپورت‌های وب مانی و پرفکت مانی وجود دارد که ازجمله آن می‌توان به عدم وجود محدودیت انتقال در پاسپورت‌های وب مانی اشاره کرد. همچنین لازم به ذکر است که در وب مانی پاسپورت‌های دیگری نیز وجود دارند که پس از ارتقاء به پاسپورت پرسونال می‌توان به سطح آ‌ن‌ها ارتقاء پیدا کرد. ازجمله این پاسپورت‌ها می‌توان به پاسپورت تاجر، پاسپورت سرمایه‌دار، پاسپورت توسعه‌دهنده، پاسپورت سرویس و… اشاره کرد.

 

سخن پایانی

با گسترش استفاده از اینترنت در عرصه‌های مختلف و جا افتادن آن در زندگی روزانه‌ افراد، نیاز به سیستم‌های پرداخت اینترنتی در بین کاربران هم افزایش پیدا کرده است. یکی از روش‌های مناسب برای پرداخت‌های آنلاین، کیف پول‌های الکترونیک هستند که از معتبرترین و شناخته‌شده‌ترین آن‌ها می‌توان به سرویس پرداخت الکترونیک پی پال اشاره کرد.

نکته‌ مهم این است که به دلیل تحریم‌ها امکان استفاده از پی پال برای شما که یک کاربر ایرانی هستید میسر نیست و وب مانی را می‌توان به‌عنوان یک گزینه‌ جایگزین عالی برای کیف پول پی پال در نظر گرفت.

در واقع همان‌طور که در بالا نیز اشاره کردیم، به دلیل قرار گرفتن وب مانی در کشور روسیه، کاربران ایرانی توسط این شرکت تحریم نشده و شما با آی پی ایران و بدون نیاز به متصل شدن به نرم‌افزارهای تحریم گذر می‌توانید از آن استفاده کنید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا