دوره منتور شیپ
آموزش سرمایه‌گذاری و تریدپلتفرم‌های معاملاتی

کامل‌ترین آموزش تصویری کار با وب مانی (WebMoney) آپدیت ۱۴۰۳

یکی از پلتفرم‌های پرداخت آنلاینی که در سرتاسر جهان محبوبیت دارد «وب مانی» (WebMoney) است که اولین‌بار در سال ۱۹۹۸ میلادی در شهر مسکو روسیه راه‌اندازی شد. وب مانی عملکردی مشابه «پی پال» (PayPal) دارد اما از آنجایی که پی پال خدمات خود را در اختیار کاربران ایرانی قرار نمی‌دهد، وب مانی توانسته جای خالی آن را برای ایرانیان پر کند.

مزیت بزرگ وب مانی در مقایسه با سایر روش‌های پرداخت بین‌المللی در این است که از هویت و شماره ایرانی پشتیبانی می‌کند. این یعنی شما می‌توانید به عنوان یک کاربر اینترنت از داخل ایران در آن ثبت نام کنید و با شارژ حساب خود، پرداخت‌های بین‌المللی خود را انجام دهید.

برای مثال شاید می‌خواهید یک محصول دیجیتال را از یک سایت خارجی خریداری کنید اما به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانید از پرداخت مستقیم یا گزینه‌های دیگری همچون پی پال استفاده کنید. در چنین شرایطی وب مانی به کمک‌تان می‌آید و شما را از مخمصه‌ای که در آن گیر کرده‌اید، نجات می‌دهد.

بنابراین اگر شما هم اسم وب مانی را شنیده‌اید و اکنون می‌خواهید از خدمات آن استفاده کنید، مقاله امروز می‌تواند راهنمای خوبی برای شروع کار باشد. در ادامه ابتدا نگاه کوتاهی به تاریخچه وب مانی خواهیم داشت و سپس به سراغ آموزش تصویری ثبت نام و شارژ حساب وب مانی از داخل ایران می‌رویم. این شما و این هم کامل‌ترین راهنمای وب مانی در سطح اینترنت! لطفا همراه ما باشید.

وب مانی چیست؟

وب مانی یکی از سیستم‌های پرداخت بین‌المللی شناخته‌شده است که به دلیل قدمت بالای خود و همچنین رابطه خوب با ایرانی‌ها، در بین کاربران داخل کشور محبوبیت زیادی دارد.

وب مانی یا WebMoney یک سیستم پرداخت اینترنتی است که برای اولین‌بار در سال ۱۹۹۸ میلادی و در شهر مسکوی روسیه راه‌اندازی شد. این پلتفرم در حال حاضر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین سامانه‌های پردازش پرداخت‌های اینترنتی در روسیه به حساب می‌آید که طبق آخرین آمار بیش از ۴۵ میلیون نفر در آن ثبت نام کرده‌اند.

با این حال وب مانی تنها مختص بازار روسیه نیست و کاربران بسیاری از کشورها می‌توانند از خدمات آن استفاده کنند. روسی بودن این پلتفرم باعث شده تا کاربران کشورهای تحریمی همچون ایران نیز بتوانند از پرداخت‌های بین‌المللی وب مانی بهره‌مند شوند. برای همین است که وقتی کاربران ایرانی از پرداخت اینترنتی در سایت‌های خارجی یا نقد کردن درآمد دلاری صحبت می‌کنند، معمولا اسم وب مانی به عنوان یکی از اولین انتخاب‌ها مطرح می‌شود.

برای استفاده از وب مانی برای پرداخت‌های آنلاین بین‌المللی ابتدا باید خود شما یک کیف پول در وب مانی داشته باشید و مطمئن شوید پلتفرمی که می‌خواهید از آن خرید کنید، از درگاه پرداخت وب مانی پشتیبانی می‌کند. در این صورت می‌توانید به‌راحتی و بدون کوچک‌ترین مشکلی از داخل ایران پرداخت دلاری خود را در سایت‌های خارجی انجام دهید و به خدمات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنید.

وب مانی در یک نگاه

اما نحوه ایجاد حساب در وب مانی چگونه است؟ بیایید در بخش بعدی به این موضوع بپردازیم.

 

آموزش ساخت حساب وب مانی

اولین‌قدم برای استفاده از خدمات وب مانی ثبت نام و عضویت در این سایت است که در زمان نگارش این مقاله تنها از طریق اپلیکیشن موبایل آن انجام می‌شود.

مراحل ثبت نام در وب مانی شاید در نگاه اول کمی پیچیده به نظر برسد اما نگران نباشید! در این قسمت می‌خواهیم مراحل قدم به قدم عضویت در وب مانی را آموزش دهیم. برای این کار تنها کافی است از طریق این لینک وارد سایت رسمی وب مانی شوید و روی گزینه Log In کلیک کنید. توجه داشته باشید که سایت وب مانی از داخل ایران قابل‌دسترسی است و نیازی به نرم‌ افزارهای تغییر IP نیست.

آموزش ساخت حساب وب مانی

با انتخاب این گزینه وارد صفحه ورود به حساب وب مانی می‌شوید ولی از آنجایی که ما هنوز هیچ حسابی در این پلتفرم نداریم باید روی گزینه Sign Up کلیک کرده و مراحل ثبت نام را طی کنیم.

آموزش ساخت حساب وب مانی

در گذشته امکان ثبت نام در وب مانی از طریق سایت اینترنتی نیز ممکن بود اما در حال حاضر مراحل ثبت نام تنها از طریق اپلیکیشن موبایل وب مانی انجام می‌شود. البته گزینه‌ای برای دانلود نسخه دسکتاپ اپلیکیشن وب مانی نیز وجود دارد که به‌نظر می‌رسد تنها برای کاربران روسی عرضه شده است.

با انتخاب گزینه Sign Up وارد صفحه جدیدی خواهید شد که در آن لینک دانلود اپلیکیشن موبایل وب مانی برای سیستم عامل‌های مختلف نمایش داده شده است. همچنین می‌توانید با اسکن کردن کد QR سیستم عامل مورد نظر خود راحت‌تر اپلیکیشن وب مانی را در گوشی هوشمند خود نصب کنید.

آموزش ساخت حساب وب مانی

برای مثال گوشی هوشمند ما از سیستم عامل «اندروید» (Android) استفاده می‌کند و برای همین کد QR اول از سمت چپ که مربوط به فروشگاه «گوگل پلی» (Google Play) است را اسکن ‌کرده و اپلیکیشن موبایل وب مانی را نصب می‌کنیم.

در صورتی که کد QR‌ برای شما کار نمی‌کند می‌توانید به‌صورت مستقیم وارد فروشگاه گوگل پلی شوید و به دنبال اپلیکیشن وب مانی که WebMoney Keeper نام دارد بگردید. در زمان نگارش این مقاله از آنجایی که گوگل پلی از داخل ایران مسدود شده و برای وارد شدن به آن باید با استفاده از نرم افزارهای تغییر IP کشور خود را عوض کنید، ممکن است این اپلیکیشن در کشور مورد نظر در دسترس نباشد و نتوانید WebMoney Keeper را نصب کنید. در این صورت بهترین کار استفاده از سایت‌های جایگزین ایرانی است که فایل نصبی این اپلیکیشن را برای دانلود قرار داده‌اند.

در هر صورت بعد از اینکه اپلیکیشن وب مانی را در گوشی هوشمند خود نصب کردید آن را اجرا کنید تا مراحل ثبت نام ادامه یابد. طبق تصویر زیر، در اولین مرتبه که این اپلیکیشن را باز می‌کنید با صفحه خوش‌آمدگویی مواجه خواهید شد که باید گزینه Sign up! را انتخاب کنید.

آموزش ساخت حساب وب مانی

در صفحه بعدی نوبت به وارد کردن شماره موبایل می‌رسد که خوشبختانه امکان انتخاب کشور ایران و شماره ایرانی نیز وجود دارد. در کادر Country گزینه ایران را انتخاب کرده و در کادر Phone number شماره موبایل خود را با فرمت بین‌المللی و بدون صفر وارد کنید. بعد از وارد کردن شماره روی Next بزنید و وارد مرحله بعدی شوید.

آموزش ساخت حساب وب مانی

در این مرحله از شما خواسته می‌شود تا از خود یک عکس سلفی بگیرید. این کار به این منظور انجام می‌شود که سیستم وب مانی مطمئن شود شما واقعا یک مشتری واقعی هستید و خبری از حمله سایبری ربات‌ها به این پلتفرم نیست.

آموزش ساخت حساب وب مانی

روی Next کلیک کنید و در پنجره باز شده روی YES بزنید. با این کار تایید می‌کنید که قوانین وب مانی را خوانده‌اید و با آن موافق هستید.

آموزش ساخت حساب وب مانی

اکنون باید به اپلیکیشن وب مانی اجازه دهید تا به دوربین موبایل شما دسترسی پیدا کند. با این کار صفحه گرفتن سلفی باز می‌شود که باید صورت خود را در کادر مشخص شده قرار دهید. یک بار باید مستقیم به دوربین نگاه کنید و سپس سر خود را به سمت چپ و راست تکان دهید. اگر همه‌چیز به‌خوبی پیش برود از این مرحله عبور خواهید کرد و وارد صفحه وارد کردن کد تایید می‌شوید.

آموزش ساخت حساب وب مانی

در پنجره نمایش داده شده اعلام شده است که به زودی تماسی از یک شماره مشخص خواهید داشت که باید چهار رقم آخر آن را به‌خاطر بسپارید. روی OK بزنید و چهار رقم آخر شماره‌ای که با شما تماس گرفته است را در کادر مشخص شده وارد کنید. در صورتی که کد را دریافت نکردید روی Resend ضربه بزنید تا یک بار دیگر کد برای شما ارسال شود.

آموزش ساخت حساب وب مانی

در صورتی که باز هم کد را دریافت نکردید و کسی با شما تماس نگرفت از یک شماره دیگر استفاده کنید. در هنگام تهیه این آموزش ابتدا شماره همراه اول را وارد کردیم که تماسی برقرار نشد اما با وارد کردن شماره ایرانسل بلافاصله تماس برقرار شد.

آموزش ساخت حساب وب مانی

بعد از اینکه کد چهار رقمی را به‌درستی وارد کردید به صفحه انتخاب کلمه عبور منتقل خواهید شد. کلمه عبور انتخابی شما باید بین ۵ تا ۲۹ کاراکتر باشد. کلمه عبور دلخواه خود را در دو کادر Create a password و Retype password وارد کرده و تیک مربوط به قوانین را فعال کنید. در نهایت روی Next ضربه بزنید.

آموزش ساخت حساب وب مانی

ثبت نام شما در وب مانی تقریبا به اتمام رسیده است اما قبل از آن باید چند تنظیم دیگر انجام دهید. برای اینکار در صفحه باز شده در اپلیکیشن موبایل روی Next‌ بزنید. در این مرحله می‌توانید برای ورود به اپلیکیشن وب مانی قفل در نظر بگیرید که این کار می‌تواند به شکل وارد کردن یک پین کد یا الگو باشد. برای انتخاب پین کد گزینه Set PIN و برای انتخاب الگو گزینه Set Pattern Lock را انتخاب کنید و روی Next بزنید. همچنین اگر تمایلی به انتخاب قفل ندارید گزینه Skip را انتخاب کرده و روی Next بزنید.

آموزش ساخت حساب وب مانی

برای این آموزش ما گزینه پین کد را انتخاب می‌کنیم که در این صورت باید یک کد ۴ رقمی را به عنوان قفل اپلیکیشن وب مانی خود وارد کنیم. این کد را دو بار وارد کنید تا وارد مرحله بعدی شوید. در مرحله بعدی اگر نمی‌خواهید وب مانی از محل سکونت شما باخبر باشد تیک گزینه نمایش داده شده را بردارید و روی Next بزنید. در صورتی هم که تمایل دارید محل سکونت شما برای حفظ امنیت دارایی‌هایتان برای وب مانی مشخص باشد تیک گزینه نمایش داده شده را فعال کنید و روی Next بزنید. ما این تیک را غیرفعال می‌کنیم.

آموزش ساخت حساب وب مانی

مرحله بعدی مربوط به تنظیمات دریافت اعلان (نوتیفیکیشن) برای واریز، برداشت و پیام‌های دریافتی می‌شود. اگر می‌خواهید اعلان دریافت کنید تیک گزینه مورد نظر را فعال و در غیراین صورت آن را غیرفعال کنید و روی Next بزنید.

آموزش ساخت حساب وب مانی

در مرحله بعدی اگر می‌خواهید بدانید که کدام یک از مخاطبان گوشی شما هم‌اکنون از وب مانی استفاده می‌کنند، تیک گزینه نمایش داده شده را فعال کنید و اگر تمایلی به این کار ندارید تیک آن را غیرفعال کنید. روی Next بزنید تا وارد مرحله بعدی شوید.

در نهایت روی Try بزنید تا مراحل ساخت حساب در وب مانی از داخل ایران به پایان برسد.

اکنون می‌توانید مراحل ایجاد کیف پول وب مانی را از داخل اپلیکیشن موبایل ادامه دهید یا با وارد شدن به سایت اینترنتی وب مانی مراحل را از آنجا دنبال کنید. برای راحتی کار ما ادامه مراحل را از سایت اینترنتی وب مانی آموزش خواهیم داد.

 

نحوه ایجاد کیف پول وب مانی

بعد از ثبت نام در وب مانی باید یک کیف پول نیز ایجاد کنید که این کیف پول می‌تواند از نوع دلاری یا ارزهای دیگر باشد. این کار با انتخاب گزینه Create a wallet انجام می‌شود و هر کاربر حداقل باید یک کیف پول داشته باشد.

تا اینجای کار شما در وب مانی یک حساب ساخته‌اید و در این مرحله باید یک کیف پول نیز ایجاد کنید. برای این کار وارد سایت وب مانی شوید و روی گزینه Log In کلیک کنید. بار دیگر فرم ورود و ثبت نام باز می‌شود اما این بار چون در وب مانی حساب داریم با استفاده از مشخصات خود باید وارد حساب کاربریمان شویم. برای این کار در کادر اول شماره موبایل، آدرس ایمیل یا شناسه حساب خود را وارد کنید و در کادر دوم نیز کلمه عبور خود را بنویسید و در نهایت روی Enter کلیک کنید.

با کلیک روی Enter صفحه جدیدی باز می‌شود که در آن باید کد تاییدی را که در اپلیکیشن موبایل وب مانی نمایش داده می‌شود، وارد کنید.

نحوه ایجاد کیف پول وب مانی

بعد از اینکه کد موردنظر را وارد کردید، وارد حساب خود در وب مانی خواهید شد و می‌توانید با استفاده از سایت اینترنتی وب مانی تمام کارهای خود را انجام دهید. در این قسمت هدف ما ایجاد کیف پول است و برای همین روی گزینه Create a wallet کلیک می‌کنیم.

نحوه ایجاد کیف پول وب مانی

در وب مانی امکان ایجاد کیف پول‌های مختلفی وجود دارد که هرکدام معادل یک ارز خاص هستند. برای مثال کیف پول شما می‌تواند از نوع دلاری باشد یا ارز دیجیتال «تتر» (Tether) که به آن USDT هم می‌گویند. همچنین امکان ایجاد کیف پول از نوع طلا و یورو نیز وجود دارد که در بخش مربوط به انواع کیف پول وب مانی اطلاعات کامل‌تری را در مورد هرکدام ارائه خواهیم کرد. برای این آموزش ما کیف پول دلاری را انتخاب می‌کنیم که با علامت WMZ مشخص شده است.

نحوه ایجاد کیف پول وب مانی

با انتخاب این گزینه در صفحه بعدی توافق‌نامه‌ای نمایش داده می‌شود که باید تیک مربوط به آن را فعال کرده و روی Next کلیک کنید.

نحوه ایجاد کیف پول وب مانی

به همین راحتی کیف پول دلاری شما در وب مانی ایجاد می‌شود و می‌توانید شماره کیف پول خود را ببینید. این شماره چیزی شبیه شماره کارت یا حساب بانکی در ایران است که افراد مختلف می‌توانند با داشتن آن برای شما پول واریز کنند.

نحوه ایجاد کیف پول وب مانی

بیایید در بخش بعدی آموزش واریز به حساب وب مانی و برداشت از آن را یاد بگیریم.

 

راهنمای واریز و برداشت در وب مانی

مهم‌ترین کاربرد وب مانی برای کاربران ایرانی این است که بتوانند پرداخت‌های بین‌المللی خود را در سایت‌های خارجی انجام دهند یا درآمد دلاری خود را نقد کنند. این کار با استفاده از روش‌های واریز و برداشت وب مانی انجام می‌شود.

بعد از اینکه کیف پول مورد نظر خود را در وب مانی ایجاد کردید، اکنون نوبت به این می‌رسد که نحوه واریز و برداشت را یاد بگیرید. فلسفه استفاده از وب مانی برای کاربران ایرانی همین است که ابتدا بتوانید ریال‌های خود را به دلار وب مانی تبدیل کنید و سپس با استفاده از دلار وب مانی خود از سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی خارجی خرید داشته باشید. برای همین یادگیری نحوه شارژ حساب وب مانی و آموزش خرج کردن وب مانی از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

نحوه شارژ حساب وب مانی

برای شارژ حساب وب مانی روش‌های مختلفی وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به انتقال بانکی و استفاده از کارت‌های بانکی بین‌المللی اشاره کرد. با این حال کاربران ایرانی امکان استفاده از این روش‌ها را ندارند. در حال حاضر بهترین روش شارژ حساب دلاری وب مانی از داخل ایران استفاده از صرافی‌های ایرانی فعال در این زمینه است.

به عبارت دیگر، بعد از اینکه در وب مانی حساب باز کردید و یک کیف پول دلاری ساختید، می‌توانید به یکی از صرافی‌های ایرانی مراجعه کنید و آدرس وب مانی خود را در اختیار آن‌ها قرار دهید. بدین ترتیب بعد از پرداخت هزینه آن، عملیات واریز پول به وب مانی شما توسط این صرافی‌ها انجام می‌شود و بعد از مدتی می‌توانید حساب شارژ شده خود را در وب مانی ببینید و از آن استفاده کنید. برای پیدا کردن صرافی‌های ایرانی که از شارژ حساب وب مانی پشتیبانی می‌کنند تنها کافی است عبارت‌هایی مثل «شارژ حساب وب مانی» را جستجو کنید.

 

آموزش نقد کردن دلار وب مانی

برای برداشت پول از وب مانی یا نقد کردن دلار و سایر ارزهایی که در حساب وب مانی خود دارید هم می‌توانید از صرافی‌های ایرانی استفاده کنید. برای این کار معمولا روش کار بدین صورت است که شما در صرافی مورد نظر درخواست خود را ثبت می‌کنید و آن‌ها آدرس وب مانی مخصوصی را در اختیار شما قرار می‌دهند. سپس شما مقدار مورد نظر خود را به آدرس صرافی واریز می‌کنید و بعد از تایید می‌توانید معادل ریالی آن را دریافت کنید.

علاوه بر این، بعد از اینکه حساب وب مانی شما شارژ شد می‌توانید با استفاده از آن از سایت‌ها و پلتفرم‌های خارجی، خرید خود را انجام دهید. البته باید سایت و پلتفرم مورد نظر از پرداخت وب مانی پشتیبانی کند که در این صورت در صفحه پرداخت آن، گزینه وب مانی نیز قابل انتخاب خواهد بود.

 

انواع کیف پول وب مانی

در وب مانی امکان ایجاد کیف پول‌های مختلفی وجود دارد که برای کاربران ایرانی مهم‌ترین آن کیف پول دلاری است. کیف پول‌های یورو، طلا و تتر نیز از دیگر کیف پول‌های پشتیبانی‌شده در وب مانی هستند.

در وب مانی امکان ساخت چندین نوع کیف پول وجود دارد که کیف پول دلاری تنها یک نمونه از آن است. کیف پول تتری، کیف پول طلا و کیف پول یورو از دیگر انواع کیف پول وب مانی هستند که بسته به نیاز خود می‌توانید آن‌ها را نیز در حساب خود ایجاد کرده و شارژ کنید. در حال حاضر لیست کامل کیف پول‌های قابل‌ارائه در وب مانی به شرح زیر است:

  • کیف پول دلار آمریکا (WMZ): اصلی‌ترین کیف پول وب مانی که بیشترین استفاده را در بین کاربران ایرانی دارد.
  • کیف پول یورو (WME): اگر می‌خواهید حساب خود را به یورو شارژ کنید باید از این نوع کیف پول استفاده کنید. البته برای استفاده از یورو در وب مانی باید ساکن منطقه یورو باشید.
  • کیف پول طلا (WMG): در این کیف پول هر واحد معادل یک گرم طلا است.
  • کیف پول تتر (WMT): برای داشتن کیف پول تتری در وب مانی می‌توانید از این گزینه استفاده کنید.
  • کیف پول بیت کوین (WMX): این کیف پول نیز مربوط به رمزارز محبوب «بیت کوین» (Bitcoin) است.
  • کیف پول اتریوم (WMF): اگر می‌خواهید حساب «اتریوم» (Ethereum) خود را در وب مانی شارژ کنید باید از این گزینه کمک بگیرید.
  • کیف پول لایت کوین (WML): مربوط به کیف پول رمزارز «لایت کوین» (Litecoin) می‌شود.
  • کیف پول بیت کوین کش (WMH): اگر به هر دلیلی می‌خواهید حساب وب مانی شما براساس رمزارز «بیت کوین کش» (‌Bitcoin Cash) باشد، این گزینه را انتخاب کنید.
  • کیف پول تنگه قزاقستان (WMK): ارز تنگه ارز رسمی کشور قزاقستان است که می‌توانید کیف پول مخصوص آن را نیز در وب مانی ایجاد کنید.
  • کیف پول روبل بلاروس (WMB): این کیف پول نیز مختص ارز روبل بلاروس است.

نحوه ایجاد کیف پول وب مانی

همان‌طور که در آموزش‌های قبلی مشاهده کردید، در زمان ایجاد کیف پول اولیه می‌توانید هرکدام از این گزینه‌ها را انتخاب کنید که کیف پول دلاری محبوب‌ترین گزینه در بین کاربران ایرانی است.

نحوه ایجاد کیف پول وب مانی

علاوه بر این، برای اضافه کردن کیف پول‌های دیگر در هر لحظه می‌توانید از پنل کاربری خود در وب مانی روی گزینه Add a purse or bank card کلیک کرده و با انتخاب Create a purse یکی از کیف پول‌های معرفی‌شده در این بخش را انتخاب کنید.

 

انواع سطوح کاربری در وب مانی

هر کاربر با ثبت نام در وب مانی در سطح مستعار قرار می‌گیرد و می‌تواند با طی کردن مراحل احراز هویت به سطوح بالاتری مثل فرمال برود. این کار محدودیت‌های موجود در وب مانی را از بین می‌برد.

در وب مانی کاربران به سطوح مختلفی تقسیم شده‌اند که هرکدام از آن‌ها محدودیت‌های کمتری نسبت به سطوح پایین‌تر از خود دارند. در زمان ثبت نام اولیه سطح کاربر به‌صورت پیش‌فرض سطح مستعار یا «الیاس» (Alias) در نظر گرفته می‌شود اما با احراز هویت می‌توان وارد سطوح دیگری همچون سطح رسمی یا «فرمال» (Formal)، سطح «اینیشیال» (Initial)، سطح شخصی یا «پرسونال» (Personal) و… شد.

در وب مانی به هر سطح یک پاسپورت نیز گفته می‌شود. برای مثال منظور از «پاسپورت فرمال» (Formal Passport) همان سطح کاربری فرمال است.

بیایید در بخش بعدی با جزئیات بیشتری با هر کدام از این سطوح آشنا شویم و سپس به سراغ احراز هویت در وب مانی برویم.

 

سطح Alias

این سطح پایین‌ترین سطح کاربری وب مانی محسوب می‌شود و دارای محدودیت‌های زیادی است. کاربران سطح مستعار در وب مانی تنها می‌توانند در روز ۱۰۰، در هفته ۳۰۰ و در ماه ۵۰۰ دلار از حساب خود برداشت کنند یا تراکنش داشته باشند. همچنین میزان سرمایه فرد در حساب مستعار نمی‌تواند از ۳۰۰ دلار بیشتر باشد.

 

سطح Formal

برای دریافت این سطح باید احراز هویت کرده و تصویر گذرنامه یا کارت ملی خود را در وب مانی بارگذاری کنید. با این کار بسیاری از محدودیت‌های سطح مستعار از بین می‌رود و این بار می‌توانید تا سقف ۳۰۰۰ دلار در روز، ۱۰ هزار دلار در هفته و ۱۵ هزار دلار در ماه تراکنش داشته باشید. همچنین محدودیت حداکثری کیف پول شما نیز افزایش می‌یابد و در هر لحظه می‌توانید تا ۱۰ هزار دلار در حساب خود داشته باشید.

 

سطح Initial

پاسپورت اینیشیال وب مانی یک سطح بالاتر از پاسپورت فرمال قرار می‌گیرد و محدودیت‌های آن نیز کمتر است. در این سطح سقف تراکنش در روز به ۱۲ هزار دلار، در هفته به ۳۰ هزار دلار و در ماه به ۶۰ هزار دلار می‌رسد. همچنین سقف موجودی کیف پول دلاری نیز به ۳۰ هزار دلار در هر لحظه افزایش پیدا می‌کند.

 

سطح Personal

پاسپورت شخصی یا پرسونال وب مانی محدودیتی در میزان تراکنش روزانه، هفتگی و ماهانه ندارد و برای حداکثر موجودی کیف پول نیز محدودیتی در نظر گرفته نشده است. دریافت این سطح رایگان نیست و باید هزینه آن را پرداخت کنید. همچنین دریافت سطح پرسونال در وب مانی نیاز به مراجعه حضوری به دفتر نمایندگان این شرکت دارد و باید مدارک خود را به‌صورت حضوری ارائه کنید.

 

سطح‌های دیگر

در وب مانی سطوح کاربری دیگری همچون «فروشنده» (Merchant)، «سرمایه‌دار» (Capitaller) و «توسعه‌دهنده» (Developer) نیز وجود دارند که کاربران عادی نیازی به استفاده از آن‌ها ندارند. برای همین از توضیح این سطوح صرف‌نظر می‌کنیم اما می‌توانید با مراجعه به سایت رسمی وب مانی اطلاعات مربوط به این سطوح را نیز مشاهده کنید.

 

آموزش احراز هویت در وب مانی با مدارک ایرانی

امکان استفاده از وب مانی بدون احراز هویت نیز ممکن است ولی به دلیل محدودیت تراکنش و موجودی این نوع حساب، می‌توانید با گذرنامه یا کارت ملی ایرانی حساب خود را به سطح فرمال ارتقا دهید و محدودیت‌ها را از بین ببرید.

همان‌طور که گفتیم برای از بین بردن محدودیت‌های وب مانی باید حساب خود را به فرمال تغییر دهید که این کار با احراز هویت و ارائه مدارک انجام می‌شود. خوشبختانه وب مانی امکان احراز هویت را برای کاربران ایرانی نیز در نظر گرفته است و شما می‌توانید از داخل ایران در وب مانی احراز هویت کنید.

البته توجه داشته باشید که در صفحه احراز هویت وب مانی اطلاعات مربوط به گذرنامه از شما خواسته می‌شود و بهترین کار این است که مدارک و اطلاعات مربوط به گذرنامه یا پاسپورت خود را وارد کنید. با این حال طبق تحقیقاتی که انجام دادیم به‌نظر می‌رسد برخی از کاربران ایرانی توانسته‌اند با بارگذاری اطلاعات مربوط به کارت ملی خود نیز مراحل احراز هویت وب مانی را انجام دهند. بنابراین اگر گذرنامه ندارید از شماره کارت ملی و تصویر آن در مراحل احراز هویت استفاده کنید و اگر وب مانی آن را تایید نکرد مجبور هستید برای خود گذرنامه تهیه کنید.

برای شروع مراحل احراز هویت وب مانی و ارتقا به سطح فرمال در پنل کاربری خود روی گزینه Formal or higher level passport کلیک کنید. این گزینه در تصویر زیر نیز قابل مشاهده است.

آموزش احراز هویت در وب مانی با مدارک ایرانی

با انتخاب این گزینه فرمی باز می‌شود که باید تمام اطلاعات مورد نیاز را در آن وارد کنید. کادرهای مربوط به نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد و کشور محل سکونت مشخص هستند که به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را پر کنید. البته کادر Middle name که مربوط به اسم میانی است برای کاربران ایرانی کاربردی ندارد و می‌توانید آن را خالی بگذارید. همچنین برای تبدیل تاریخ تولد خود به میلادی می‌توانید از سایت‌های اینترنتی کمک بگیرید که با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توان آن را پیدا کرد.

آموزش احراز هویت در وب مانی با مدارک ایرانی

در کادر Series and number شماره گذرنامه (یا شماره ملی) خود را بنویسید و از قسمت Date of issue نیز تاریخ صدور گذرنامه (یا کارت ملی) خود را وارد کنید. اگر تاریخ صدور کارت ملی خود را نمی‌دانید، از تاریخ انقضایی که روی کارت ملی‌تان وجود دارد، ۱۰ سال کم کنید و همان تاریخ را در فرم وب مانی وارد کنید.

همچنین در کادر Who issued the passport باید نام نهاد صادرکننده کارت ملی یا گذرنامه خود را به انگلیسی وارد کنید. برای مثال در مورد کارت ملی می‌توانید از عبارت Civil Registration Services of Iran استفاده کنید که مربوط به سازمان ثبت احوال ایران است.

آموزش احراز هویت در وب مانی با مدارک ایرانی

در قسمت پایین فرم نیز باید اطلاعات مربوط به محل سکونت خود را وارد کنید. برای این کار ابتدا کشور ایران یا کشور محل سکونت خود را انتخاب کرده و در قسمت Postal code کدپستی خود را وارد کنید. کادر City مربوط به شهر محل سکونت و کادر Street, house and apartment مربوط به خیابان، کوچه و پلاک می‌شود. قسمت Additional documents را می‌توانید خالی بگذارید. البته این قسمت بعد از انتخاب کشور ایران حذف می‌شود.

بعد از وارد کردن تمام اطلاعات خواسته شده روی OK کلیک کنید. با این کار اگر همه اطلاعات وارد شده صحیح باشد، به مرحله بعدی می‌روید و باید تصویر مدارک خود را بارگذاری کنید. برای این کار پیامی در اپلیکیشن موبایل وب مانی برای شما ارسال می‌شود که باید با انتخاب گزینه Upload در آن، تصویر کارت ملی یا گذرنامه خود را بارگذاری کنید. البته می‌توانید از سایت وب مانی و از قسمت گفتگوها (Chat) نیز مدارک خود را بارگذاری کنید اما استفاده از گوشی موبایل به دلیل دسترسی راحت به دوربین گوشی پیشنهاد می‌شود.

بعد از بارگذاری تصویر مدارک چند روز کاری طول می‌کشد تا مراحل تایید مدارک توسط وب مانی انجام شود. در آخرین مرحله از احراز هویت وب مانی ممکن است از شما خواسته شود تا مرحله VideoID را نیز طی کنید که در جریان آن باید با در دست داشتن مدرک شناسایی خود متنی را که توسط وب مانی آماده شده است، جلوی دوربین بخوانید و آن را بارگذاری کنید.

 

سخن پایانی

وب مانی یکی از سیستم‌های پرداخت اینترنتی قدیمی است که فعالیت خود را از سال ۱۹۹۸ میلادی در روسیه آغاز کرد. به کمک این پلتفرم می‌توانید از داخل ایران پرداخت‌های بین‌المللی خود را انجام دهید. روسی بودن این پلتفرم باعث می‌شود تا کاربران ایرانی هم بتوانند با استفاده از مدارک خود در این پلتفرم احراز هویت کنند و از تمام امکانات آن بهره‌مند شوند.

استفاده از وب مانی در چند مرحله انجام می‌شود که در طول مقاله امروز به‌طور کامل و تصویری در مورد آن صحبت کردیم. ابتدا مراحل ثبت نام در وب مانی را توضیح دادیم و سپس به سراغ ایجاد کیف پول دلاری و سایر کیف پول‌های پشتیبانی‌شده رفتیم. همچنین در مورد انواع حساب وب مانی و آموزش تصویری احراز هویت با کارت ملی ایرانی و گذرنامه نیز مطالبی را ارائه کردیم.

اگر هنوز سوالی در ذهن شما باقی مانده است یا می‌خواهید تجربه استفاده خود از وب مانی را با دیگران به اشتراک بگذارید، می‌توانید از قسمت نظرات همین پست استفاده کنید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

منبع
wikipediawiki.wmtransferwiki.wmtransferwiki.wmtransfer

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا