🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش بیت کوین

تفاوت بیت کوین (BTC) و بیت کوین کش (BCH) چیست؟

از همان روزهای نخستین که ارز دیجیتال بیت کوین به‌عنوان اولین رمز ارز وارد بازار شد، بحث‌های زیادی در رابطه با مشکلات مقیاس‌پذیری یا به عبارتی دیگر قابلیت گسترش این کریپتوکارنسی وجود داشت.

بیت کوین نوعی ارز به‌شمار می‌رود که در قالب شبکه‌ای از رایانه‌ها فعالیت می‌کند و به این شبکه بلاک چین می‌گویند. بلاک چین در واقع نوعی فناوری انقلابی بود که با به‌کارگیری فرایندی به نام دفتر کل توزیع شده، از کلاهبرداری و ایجاد تغییر در اطلاعات ثبت‌شده جلوگیری می‌کرد.

دلیل این موضوع هم این است که تغییرات در بلاک چین به دست افراد انجام نمی‌پذیرد و باید به‌وسیله‌ اکثریت تایید شود. همچنین باید گفت که بلاک چین، شبکه‌ای غیرمتمرکز است و بر روی تمام سیستم‌های رایانه‌ای در دنیا اجرا می‌شود.

حال می‌رسیم به مشکلات این فناوری که سرعت بسیار کند آن است. این مشکل وقتی بزرگ‌تر می‌شود که با سیستم‌های بانکداری مورد مقایسه قرار بگیرد. برای مثال، سیستم ویزا ۱۵۰ میلیون تراکنش را در روز مورد پردازش قرار می‌دهد که معادل با ۱۷۰۰ تراکنش در ثانیه است. ولی متاسفانه بیت کوین فقط قادر به پردازش ۷ تراکنش در ثانیه است. بسیار کمتر از غول‌هایی مانند ویزا و پی‌پال!

تراکنش‌های بیت کوین برای پردازش شدن حداقل به ۱۰ دقیقه زمان نیاز دارند که این زمان ممکن است طولانی‌تر هم باشد. اخیرا راه‌‌حل‌هایی برای حل این مشکل معرفی شده‌اند. دو راه حل اساسی این است که یا میزان داده‌های بلاک‌ها را کمتر کنیم تا زمان کمتری برای پردازش لازم باشد یا اینکه سایز بلاک‌ها بیشتر شود.

برای درک تفاوت‌های این دو ارز دیجیتال شاید بد نباشد که در ابتدا با مفهوم هر کدام و مزایا و معایب آن‌ها بیشتر آشنا شویم. از این روی در ابتدا به‌طور خلاصه و ساده، مفهوم بیت کوین را برای شما توضیح خواهیم داد. در این مقاله ما قصد داریم شما را بهتر و بیشتر با تفاوت‌های میان دو ارز دیجیتال بیت کوین و بیت کوین کش آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

آشنایی با بیت کوین

«بیت کوین» (Bitcoin) نوعی ارز دیجیتال و در واقع ارز دیجیتالی است که با استفاده از آن می‌توانید خرید کنید، سفارش آنلاین انجام دهید، به هر نقطه از جهان و به هرکسی که بخواهید پول بفرستید یا حتی آن را به‌عنوان نوعی سرمایه‌گذاری در نظر بگیرید. این ارز دیجیتال در سال ۲۰۰۸ به دست خالق آن یعنی ساتوشی ناکاماتو عرضه شد.

بیت کوین ویژگی‌های مهمی مانند غیرمتمرکز بودن و محدودیت تعداد دارد که در برابر پول‌های امروزی دستاورد مهمی به‌شمار می‌رود. ابداع ارزهای دیجیتال شکل جدیدی از نظام اقتصادی را در آینده به روی همه باز کرده است.

همان‌طور که گفته شد، شما هم می‌توانید روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کنید، هم آن را برای کس دیگری در نقطه‌ متفاوتی از جهان بفرستید و حتی می‌توان با استفاده از این رمز ارز به‌صورت آنلاین و به‌سادگی خرید کرد. همین ویژگی‌های مختلف بیت کوین و استفاده‌های متفاوت از آن باعث شده است که این ارز دیجیتال اهمیت زیادی در دنیای امروزه پیدا کند.

 

مزایای بیت کوین

در این قسمت سه مورد از مهم‌ترین مزایای بیت کوین را برای شما توضیح خواهیم داد. مزیت اول این است که هرکسی قادر خواهد بود بدون ارائه‌ مدارک شناسایی در عرض پنج دقیقه یک حساب بیت کوین ایجاد کرده و بلافاصله با هر نقطه‌ای در جهان مبادله‌ مالی انجام دهد. هرکجای جهان و در هر زمان می‌توان با استفاده از بیت کوین پول مبادله کرد. نه تعطیلاتی وجود خواهد داشت و نه حد و مرزی در میزان انتقال پول شما در کار است. به طور کلی می‌توان گفت که بیت کوین به کاربرانش اجازه می‌دهد روی پول خود کنترل کامل داشته باشند.

مزیت دوم غیرمتمرکز بودن این دارایی است، به طوری که هیچ نهاد و یا دولتی قدرت کنترل کردن این نوع ارز را ندارد. هیچ سرور مرکزی وجود ندارد که مورد حمله قرار بگیرد یا با حکم قانونی متوقف شود. تراکنش‌های بیت کوین امن و بازگشت‌ناپذیر هستند و اطلاعات شخصی و حساس کاربران را لازم ندارد. پس چون هیچ اطلاعات محرمانه‌ای هنگام تبادل جا‌به‌جا نمی‌شود، جعل هویت در این پروسه تقریبا غیرممکن است و هویت شما محفوظ خواهد ماند. کاربران بیت کوین همچنین می‌توانند با تهیه‌ بک آپ یا نسخه‌ پشتیبان و رمزگذاری، از پول‌شان حفاظت کنند.

مزیت سوم و آخر که اهمیت زیادی دارد از میان برداشتن واسطه به دست ارز دیجیتال بیت کوین است. با از بین رفتن شخص سوم از تراکنش‌ها، شما کارمزد و هزینه‌های جانبی بسیار کمتری خواهید پرداخت. هر طرف معامله می‌تواند به طور کامل ناشناس بماند که همین موضوع مخالفان و موافقان زیادی دارد. در حقیقت بیت کوین یک معادل دیجیتالی برای تراکنش‌های نقدی است. اگر شما به روش‌های غیرقابل ردیابی در دنیای تجارت علاقه داشته باشید، این واحد پولی بهترین گزینه برای شماست.

از مزایای دیگر بیت کوین می‌توان به قابلیت تبدیل به ارزهای دیگر، محبوبیت و پذیرش نسبی آن میان مردم، هزینه‌ مناسب تراکنش‌ها در مقایسه با روش‌های سنتی، ناشناس بودن و امنیت بالا نسبت به پول‌های سنتی، مستقل بودن، کمیاب بودن و عدم وجود مدیر و سازنده‌ این ارز دیجیتال اشاره کرد.

 

معایب بیت کوین

اولین نقص بیت کوین میزان پذیرش کم آن از سوی مردم است. بسیاری از افراد هنوز هم در رابطه با بیت کوین و ارزهای دیجیتال آگاهی کافی ندارند. همه روزه، کسب و کارهای بیشتری بیت کوین را وارد کار خود می‌کنند چون از مزایای آن با خبر هستند اما این فهرست هنوز هم کوچک است و نیاز به رشد زیادی دارد تا بتوان به میزان کافی از ویژگی‌های مثبت این شبکه استفاده‌ برد.

ناپایداری مشکل بعدی ارز دیجیتال بیت کوین به‌شمار می‌رود. همان‌طور که اشاره شد، ارزش کلی کوین‌های در گردش و تعداد کسب و کارهایی که بیت کوین را مورد استفاده قرار می‌دهند، در مقایسه با آن چه که باید باشد هنوز هم کم است. در نتیجه رویدادها، معاملات و یا فعالیت‌های تجاری بسیار کمی هستند که قادرند روی قیمت بیت کوین تأثیر‌گذار باشند. از لحاظ نظری این ناپایداری، در صورت رشد بازارها و تکنولوژی بیت کوین دچار کاهش خواهد شد. تا یک دهه‌ قبل، جهان هنوز چنین ارز تازه ابداع‌شده‌ای را به خودش ندیده بود در نتیجه تصور اینکه بیت کوین چگونه راه خود را ادامه خواهد داد، بسیار دشوار و البته جالب است.

در آخر می‌توان در حال توسعه بودن را به عنوان سومین مشکل بیت کوین در نظر گرفت. نرم افزار بیت کوین هنوز نسخه‌ بتا است و ویژگی‌های ناقص بسیاری دارد که به طور فعال در حال توسعه است. ابزارها، ویژگی‌ها و سرویس‌های جدید در حال توسعه یافتن هستند تا بیت کوین امن‌تر شده و بتواند مورد استفاده‌ اکثریت افراد قرار بگیرد. اکثر کسب و کارهای مرتبط با بیت کوین هنوز تازه کار بوده و تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند. به طور کلی می‌توان گفت که فرایند رشد و تکمیل بیت کوین هنوز هم در جریان است.

همچنین بیت کوین معایب دیگری مانند؛ طولانی بودن زمان تراکنش‌ها، استفاده‌ سو به دست کلاهبرداران، نوسانات قیمتی شدید، عدم وجود پشتیبانی و جایگزینی توسط ارزهای دیجیتال کامل‌تر را دارد.

 

آشنایی با بیت کوین کش

بیت کوین کش یک «هارد فورک» (Hard fork) از بیت کوین است. می‌توان به جرأت گفت که بیت کوین کش در واقع همان نسخه‌ ارتقایافته‌ بیت کوین است که در تاریخ آگوست ۲۰۱۱ یعنی سه سال بعد از ابداع بیت کوین، عرضه شد. ایده‌ اصلی برای ساخت بیت کوین از آنجایی آغاز شد که افراد به دنبال این بودند که قادر باشند در هر ثانیه میزان انتقالات را افزایش دهند و در نتیجه میزان هزینه‌ انجام تراکنش‌ها نیز کاهش یابد. در نتیجه با استفاده از این ویژگی پرداخت‌های مالی سریع‌تر و راحت‌تر انجام می‌گیرند.

متأسفانه در طول سا‌ل‌های گذشته بسیاری از اهدافی که برای بیت کوین برنامه‌ریزی شده بود، به وقوع نپیوست به همین دلیل بیت کوین کش با هدف ارائه‌ ضرورت‌هایی ساخته شد که برای بیت کوین در نظر گرفته شده بود. برای مثال در حال حاضر وقتی شما می‌خواهید به وسیله‌ بیت کوین تبادلی انجام دهید، ممکن است که زمان زیادی طول بکشد چرا که فرایند انتقال در بیت کوین وابسته با بلاک‌هایی است که در نظر گرفته شده و طولانی بودن این فرایند می‌تواند بسیار طاقت‌فرسا باشد. وقتی یک بلاک پر شده باشد، انتقال پول شما باید در صف انتظار بماند تا بلاک بعدی خارج شود.

همین رویه باعث شده بسیاری از افراد با پرداخت کارمزد بیشتر، سعی کنند انتقال مالی خود را سرعت ببخشند. مثلا وقتی که بیت کوین منتشر شد، حدود ۲۸۰ هزار انتقال انجام‌نشده وجود داشت که عدد کمی نیست.

همین موضوع باعث شد ارز دیجیتال جدیدی به عنوان بیت کوین کش جایگزین بیت کوین شود چرا که زمان انجام معاملات افزایش یافته و میزان کارمزد بسیار بالا رفته بود و مردم به دنبال راه‌حلی برای حل این مشکلات بودند. بیت کوین کش سایز بلاک‌های خود را از ۱ مگابایت به ۸ مگابایت افزایش داد و همین موضوع باعث سرعت بخشیدن به زمان انجام تراکنش و پایین آمدن هزینه‌ کارمزد شد.

 

مزایای بیت کوین کش

همان‌طور که اشاره شد، اولین و مهم‌ترین مزیت بیت کوش کش بزرگ‌تر شدن حجم بلاک‌ها از یک مگابایت به ۸ مگابایت است. همین موضوع باعث شده سرعت تراکنش‌های بیت کوین کش نسبت به بیت کوین کش بالاتر رفته و کارمزد تراکنش‌ها تا حد قابل توجهی کم شود. این‌ سه مورد بزرگ‌ترین مشکلات بیت کوین بودند که در بیت کوین کش دیگر این مشکلات وجود ندارد. قیمت بیت کوین کش نسبت به بیت کوین کمتر است و برای کسانی که قصد سرمایه‌گذاری کم ریسک‌تری دارند، می‌تواند کارآمدتر باشد.

ویژگی مثبت دیگری که بیت کوین کش از آن برخوردار است، ایجاد یکی از بهترین بلاک‌ چین‌ها برای تعامل و ارتباط میان کاربران است. موضوعی که در بیت کوین آنقدر قوی عمل نکرده بود. از مزایای دیگر بیت کوین کش می‌توان به بهره بردن از نام بیت کوین به عنوان فورکی روی بلاک چین آن، غیرمتمرکز بودن و عدم وابستگی به بانک یا هیچ نهاد دولتی دیگری و داشتن ساختاری امن به دلیل استفاده از فناوری رمزگذاری در انجام تراکنش‌ها اشاره کرد.

 

معایب بیت کوین کش

می‌توان گفت که درست مانند بیت کوین و حتی بیشتر از آن، بیت کوین کش هنوز اعتماد مردم را به خود جلب نکرده است. چون بیت کوین کش تازه پا به دنیای ارزها گذاشته است، هنوز بسیاری از سرمایه‌گذاران قدرت اعتماد کامل برای سرمایه‌گذاری روی این ارز دیجیتال را کسب نکرده‌اند. می‌توان گفت که بیت کوین کش هنوز راهی طولانی در پیش دارد تا اعتماد کافی را به خود جلب کند تا بتوان روی آن حساب کرد.

ویژگی منفی دوم بیت کوین کش این است که استخراج آن مانند استخراج بیت کوین زمانبر و هزینهبردار است و از طرفی دیگر اختلاف قیمت زیادی با بیت کوین دارد که همین موضوع باعث شده اکثریت استخراج بیت کوین را به ماین کردن بیت کوین کش ترجیح بدهند. پس استخراج بیت کوین کش کار عاقلانه‌ای نیست و همین مشکل بزرگی برای بیت کوین کش به‌شمار می‌رود.

آخرین نکته‌ منفی در رابطه با این ارز دیجیتال درست به‌اندازه‌ نکات منفی دیگر اهمیت دارد. این ارز دیجیتال در صرافی‌های کریپتوکارنسی، نسبت به بیت کوین بسیار کمتر معامله می‌شود.

 

تفاوت‌های میان بیت کوین و بیت کوین کش

حالا که با بیت کوین و بیت کوین کش به‌اندازه‌ کافی آشنا شدید، بد نیست تفاوت‌های میان این دو ارز دیجیتال را نیز بدانید. می‌توان ادعا کرد که بیت کوین کش از لحاظ ساختار بسیار شبیه بیت کوین است. البته تعجبی هم ندارد چرا که بیت کوین کش در واقع فورکی از بیت کوین است. با این حال بیت کوین کش تفاوت‌هایی نیز با بیت کوین دارد که در زیر مهم‌ترین این تفاوت‌ها آمده است.

اندازه بلاک در ابتدا به ۸ مگابایت و در هارد فورک بعدی به ۳۲ مگابایت افزایش پیدا کرد. در نتیجه تراکنش‌های بیشتری با کارمزد کمتر در شبکه‌ بیت کوین کش قابل انجام است. بیت کوین کش «سگویت» (Segwit) را اجرا نخواهد کرد.

ویژگی «جایگزینی با هزینه» (replace by fee) که برای ایجاد تغییر در مواردی مانند میزان کارمزد برای کم کردن زمان ماندن در صف تأیید است، در بیت کوین کش وجود ندارد. یعنی شما لازم نیست پولی برای تراکنش سریع‌تر بپردازید. بیت کوین کش در برابر «حمله‌های تکرار شونده‌» (Replay Attack) مقاوم است. همچنین بیت کوین کش راه‌حل مناسبی برای کاهش سختی شبکه دارد که بیت کوین از این ویژگی برخوردار نیست.

 

سخن پایانی

اینکه شما بخواهید روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کنید یا بیت کوین کش کاملا بستگی به خودتان دارد. بیت کوین کش در واقع ابداع شده است تا مشکلات بیت کوین را تا حدی حل کند اما هنوز موفق نشده محبوبیت بیت کوین را میان مردم به دست آورد.

بیت کوین با وجود تمام مشکلات و ضعف‌هایش، هنوز هم پادشاه ارزهای دیجیتال به‌شمار می‌رود. اما این لزوما به این معنا نیست که سرمایه‌گذاری روی بیت کوین عاقلانه‌ترین راه باشد. پیشنهاد ما به شما این است که حتما قبل از سرمایه‌گذاری روی هر نوع ارز دیجیتالی، به اندازه‌ کافی تحقیق و مطالعه انجام دهید و عجولانه تصمیم نگیرید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. من بیست و نه مارچ بیست بیست و چهار دارم براتون مینویسم.
    ترغیب نمیکنم چی بخرید
    ولی
    من نمودار کل سالهای بیت کوین رو دیدم.بیت کوین کش رو هم دیدم.
    امروز بیت کوین کش هشتصد دلاره!!!
    طبق تجربه قبلی خود بیتکوین تو سه سال آروم آروم رفت بالا از سال دو هزار و چهارده و بعد از سه سال وحشتناک کشید بالا.
    این روند رو احساس میکنم بیت کوین کش داره طی میکنه.
    من فقط امروز سی دلار ازش تونستم بخرم
    ولی تا پنج ماه آینده میخوام به سه هزار دلار معادل چهار بیتکوین کش برسونم.و فکر میکنم تا پنج ماه قیمتها طوری نشه بر حسب سابقه نمودار خود بیتکوین که نتونم بخرم.
    ولی بتونم این چهار بیتکوین رو تا آگست بیست بیست و چهار بخرم به شخصه فکر میکنم که در تاریخ بیست بیست و هشت حدود چهارصد هزار دلار تبدیل بشن.
    تنها استرسم اینه در این پنج ماه اونقدر بالا نره که نتونم به هدف این چهار بیتکوین کشم برسم!!
    اگر پایین رفت بیشتر میخرم.
    چون طبق نمودار خود بیتکوین ، خود بیتگوین حدود چند ماه حتی روی سیصد دلار گیر بود!! بعد از یک شیب صعودی که داشت!!!
    بنابر این پایینتر رفت به جای فروش ، بیشتر میخرم!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا