دوره منتور شیپ
آموزش بورس

استراتژی در قرارداد اختیار معامله به چه معناست؟

معامله‌گران و سرمایه‌گذاران، اغلب با درک اندکی از استراتژی‌های معامله‌گری در بازار اختیار معامله، شروع به خریدوفروش در این بازار می‌کنند. استراتژی‌های زیادی در معاملات آپشن وجود دارد که سرمایه‌گذاران می‌توانند با پیاده‌سازی آن‌ها هم ریسک معاملات خود را کاهش دهند و هم حداکثر بازدهی را از سرمایه‌گذاری خود کسب کنند.

در واقع معامله‌گران با صرف زمان کوتاه و بررسی استراتژی‌های موجود، از بهترین استراتژی در فرآیند معاملاتی خود استفاده می‌کنند. در این مقاله قصد داریم به معرفی ۸ استراتژی مهم در بازار اختیار معامله بپردازیم که یادگیری آن ضروری است.

استراتژی در قرارداد اختیار معامله

استراتژی به معنی خریدوفروش هم‌زمان چند قرارداد اختیار معامله با هم و به همراه یک دارایی پایه یکسان است؛ در نتیجه سرمایه‌گذاران با متنوع کردن سبد سرمایه‌گذاری‌شان در بازار بورس، ریسک ناشی از معاملات‌شان را پوشش می‌دهند و حداکثر بازدهی و سودآوری را کسب می‌کنند.

استراتژی‌های مختلفی در بازار اختیار معامله وجود دارد که در این مقاله به بررسی چند استراتژی محبوب در بین سرمایه‌گذاران پرداخته‌ایم.

انواع استراتژی در قرارداد اختیار معامله

 

استراتژی اختیار خرید پوشش یافته یا کاورد کال

استراتژی «اختیار خرید پوشش یافته» (Covered Call) یک استراتژی محبوب میان سرمایه‌گذاران است؛ زیرا این استراتژی موجب ایجاد درآمد می‌شود و ریسک ورود به پوزیشن لانگ در سهام پایه را کاهش می‌دهد؛ در واقع زمان اجرای این استراتژی، نه تنها هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید بلکه درآمد نیز کسب خواهید کرد.

سرمایه‌گذاران هنگام اجرای استراتژی خرید پوشش یافته، سهام یا دارایی پایه را خریداری می‌کنند و به صورت همزمان اختیار خرید همان سهم را می‌فروشند.

استراتژی کاور کال

فرض کنید یک سرمایه‌گذار از یک حق اختیار خرید برای سهامی استفاده می‌کند که نشان‌دهنده ۱۰۰ سهمِ سهام در هر اختیار خرید است. در نتیجه سرمایه‌گذار به ازای هر ۱۰۰ سهمی که خریداری می‌کند، همزمان یک اختیار خرید را در مقابل آن می‌فروشد.

این استراتژی با نام اختیار خرید پوشش یافته شناخته می‌شود، زیرا سرمایه‌گذار با فروش اختیار خرید، زمان افزایش سریع قیمت سهام، ریسک ورود به پوزیشن لانگ را در سهام کاهش می‌دهد.

استراتژی اختیار خرید پوشش یافته‌‌ی مناسب، برای زمانی است که سرمایه‌گذاران انتظار افزایش قیمت چندانی ندارند و بازار رنج (خنثی) را برای سهم پیش‌بینی می‌کنند. در این حالت سرمایه‌گذار با فروش اختیار خرید و دریافت مبلغ پرمیوم، زیان ناشی از افت قیمت را کاهش می‌دهد.

 

استراتژی اسپرد اختیار خرید صعودی

نحوه پیاده‌سازی این استراتژی با خرید اختیار خرید به قیمت اعمال پایین‌تر، و فروش اختیار خرید با قیمت اعمال بالاتر به صورت همزمان آغاز می‌شود.

در «استراتژی اسپرد اختیار خرید صعودی» (Bull Call Spread)، یک سرمایه‌گذار همزمان با خرید اختیار خرید به قیمت اعمال مشخص، همان تعداد اختیار خرید را با قیمت اعمال بالاتر بفروش می‌رساند. لازم به ذکر است تاریخ انقضا و دارایی پایه در هر دو قرارداد اختیار خرید به یکدیگر شباهت دارد.

این نوع استراتژی اغلب زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که سرمایه‌گذار روندی صعودی برای قیمت دارایی پیش‌بینی می‌کند و انتظار افزایش قیمت دارایی را دارد. در واقع سرمایه‌گذاران با استفاده از این استراتژی، ریسک معاملات خود را کاهش داده و میزان سود و زیان را محدود می‌کنند.

اختیار خرید صعودی

نمودار بالا یک استراتژی اسپرد اختیار خرید صعودی را نشان می‌دهد. برای اجرای درست این استراتژی، قیمت سهم باید روندی صعودی داشته باشد تا سرمایه‌گذار بتواند از این معامله کسب سود کند. یکی از روش‌های مقابله با حق پرمیوم بالا در معاملات اختیار خرید، فروش اختیار خرید با قیمت اعمال بالاتر است. در این صورت، استراتژی اسپرد اختیار خریدِ صعودی، به‌درستی اجرا خواهد شد.

سرمایه‌گذاران باید این نکته را نیز در نظر داشته باشند که عملکرد این استراتژی به‌گونه‌ای است که حتی اگر مقدار پرمیوم دریافتی کاهش یابد، سود آن‌ها در معاملات همچنان محدود است.

 

استراتژی اسپرد اختیار فروش نزولی

در «استراتژی اسپرد اختیار فروش نزولی» (Bear Put Spread) سرمایه‌گذار همزمان با خرید اختیار فروش به قیمت اعمال مشخص، همان تعداد اختیار فروش را با قیمت اعمالی پایین‌تر بفروش می‌رساند. هر دو قرارداد اختیار معامله برای یک دارایی پایه هستند و تاریخ انقضای یکسانی دارند.

این استراتژی زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که سرمایه‌گذار روند نزولی در قیمت دارایی را پیش‌بینی می‌کند و انتظار دارد که قیمت دارایی کاهش یابد. همچنین در استراتژی اسپرد اختیار فروشِ نزولی، محدودیت‌هایی در سود و زیان در نظر گرفته شده است.

اختیار فروش نزولی

 

استراتژی متقارن استرادل

این استراتژی با خرید یک اختیار خرید و یک اختیار فروش در قیمت و تاریخ سررسیدِ یکسان، اجرا می‌شود.

«استراتژی متقارن استرادل» (long straddle) از محبوب‌ترین استراتژی‌ها در بازارهای پرنوسان است. سرمایه‌گذاران می‌توانند با خرید یک اختیار خرید و یک اختیار فروش به صورت همزمان و در یک قیمت اعمال و تاریخ سررسیدِ مشخص، از این استراتژی استفاده کنند. لازم به ذکر است سرمایه‌گذار اغلب زمانی از استراتژی استرادل استفاده می‌کند که انتظار نوسان شدید در قیمت سهم دارد، اما از جهت آن مطمئن نیست.

میزان سود سرمایه‌گذاران با استفاده از این استراتژی نامحدود بوده و میزان ضرر آن‌ها تنها محدود به هزینه خرید دو قرارداد اختیار معامله است.

متقارن استرادل

 

استراتژی متقارن استرانگل

نحوه پیاده‌سازی این استراتژی با خرید یک اختیار خرید در زیان و یک اختیار فروش در زیان با سررسید یکسان ولی قیمت اعمال متفاوت، انجام می‌شود.

در «استراتژی متقارن استرانگل» (Long Strangle)، سرمایه‌گذار یک اختیار خرید در زیان و یک اختیار فروش در زیان، روی یک دارایی پایه با تاریخ سررسید یکسان ولی قیمت اعمال متفاوت می‌خرد. سرمایه‌گذاران زمانی از این استراتژی استفاده می‌کنند که انتظار نوسان شدید در قیمت یک دارایی را دارند، اما از جهت آن مطمئن نیستند؛ در واقع میزان سود معامله‌گران با استفاده از این استراتژی نامحدود بوده و میزان ضرر آن‌ها محدود به مبلغ پرداختی بابت خرید دو اختیار معامله است.

لازم به ذکر است که استراتژی استرانگل زیان کمتری نسبت به استراتژی استرادل دارد؛ زیرا قراردادهای اختیار معامله خریداری شده در این استراتژی از نوع «قراردادهای اختیار معامله در زیان» (Out of the Money Options) هستند.

متقارن استرانگل

 

استراتژی اسپرد اختیار خرید پروانه‌ای

سرمایه‌گذاران برای اجرای استراتژی‌های قبلی نیاز به دو قرارداد اختیار معامله متفاوت داشتند، اما در «استراتژی اسپرد اختیار خرید پروانه‌ای» (Long Call Butterfly Spread) یک سرمایه‌گذار با استفاده از قراردادهای اختیار خرید، دو استراتژی اسپرد صعودی و استراتژی اسپرد نزولی را با یکدیگر ترکیب می‌کند. لازم به ذکر است که در این استراتژی از سه قیمت اعمال مختلف استفاده شده است و تمام قراردادها برای یک دارایی پایه و با تاریخ سررسید یکسان هستند.

این استراتژی را می‌توان با خرید یک اختیار خرید در سود با قیمت اعمال پایین‌تر و فروش همزمان دو اختیار خرید بی تفاوت و خرید یک اختیار خرید در زیان اجرا کرد. سرمایه‌گذار زمانی از این استراتژی استفاده می‌کند که انتظار دارد قبل از تاریخ سررسید، قیمت سهم حرکت قابل توجهی نداشته باشد.

اختیار خرید پروانه ای

 

استراتژی کندر آهنی

سرمایه‌گذار در «استراتژی کندر آهنی» (Iron Condor) یک اسپرد اختیار فروش صعودی و اسپرد اختیار خرید نزولی را با یکدیگر ترکیب می‌کند که هدف از آن کسب سود حداکثر از مبلغ پرمیوم است. نحوه پیاده‌سازی این استراتژی با فروش یک اختیار فروش در زیان و خرید یک اختیار فروش در زیان، با قیمت اعمال پایین‌تر و خرید یک اختیار خرید در زیان و فروش یک اختیار خرید در زیان، با قیمت اعمال بالاتر انجام می‌شود.

تمام قراردادهای اختیار معامله در این استراتژی بر روی یک دارایی پایه و با تاریخ سررسید یکسان هستند. همچنین هر دو طرف اختیار خریدوفروش، اسپرد یکسانی دارند. لازم به ذکر است در این استراتژی حداکثر ضرر از حداکثر سود بیشتر است.

کندر آهنی

 

استراتژی پروانه آهنی

در «استراتژی پروانه آهنی» (Iron Butterfly) با چهار قرارداد اختیار معامله سروکار داریم. نحوه پیاده‌سازی این استراتژی با فروش یک اختیار فروش بی‌تفاوت و خرید یک اختیار فروش در زیان، به صورت همزمان با فروش یک اختیار خرید بی‌تفاوت و خرید یک اختیار خرید در زیان، انجام می‌شود. هر چهار قرارداد اختیار معامله در این استراتژی بر روی یک دارایی پایه با تاریخ سررسید یکسان هستند.

اگرچه این استراتژی مشابه استراتژی اسپرد پروانه‌ای است، اما در استراتژی پروانه آهنی از اختیار خریدوفروش در خلاف جهت یکدیگر استفاده می‌شود. گفتنی است که این استراتژی از جمله استراتژی‌های جذاب برای سرمایه‌گذاران است؛ زیرا ضمن ایجاد درآمد، در شرایط نوسانی بازار نیز عملکرد سودآوری دارد.

پروانه آهنی

 

سخن پایانی

ما در این مقاله به بررسی انواع استراتژی‌های موجود در قراردادهای اختیار معامله پرداختیم. اگر چه ممکن است معاملات آپشن برای برخی از فعالان جدید بازار ترسناک باشد، اما آن‌ها می‌توانند با استفاده از این استراتژی‌ها میزان ریسک معاملات خود را محدود کنند و بازدهی سرمایه‌گذاری خود را افزایش دهند.

در واقع این استراتژی‌ها از خرید یا فروش چند قرارداد اختیار معامله به صورت همزمان ایجاد می‌شوند که هدف سرمایه‌گذاران برای استفاده از این استراتژی‌ها متنوع کردن سبد سرمایه‌گذاری ، به حداکثر رساندن سود و حداقل کردن میزان ضرر است.

لازم به ذکر است که هر یک از این استراتژی‌ها برای روندهای خاص بازار هستند؛ برای مثال سرمایه‌گذاران از استراتژی اختیار خرید پوشش یافته در بازارهای رنج یا حنثی و از استراتژی متقارن استرادل و استراتژی متقارن استرانگل در بازارهای با نوسان شدید قیمتی، استفاده می‌کنند.

اگر شما هم تجربه استفاده از این استراتژی‌ها را در معاملات آپشن خود دارید، آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا