🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش آلت کوین ها

ارز الکترونیوم (Electroneum) چیست؟

وقتی صبحت از دنیای دیجیتالی می‌شود، نمی‌توان تمام رویدادهای آن را به خاطر سپرد، چرا که هر لحظه رویداد جدیدی رخ می‌دهد و محصول جدیدی وارد بازار می‌شود.

ارزهای دیجیتال راه جدیدی را برای معامله و تجارت به روی همه باز کرده‌اند و روش انتقال پول میان شرکت‌های بزرگ را تغییر داده‌اند. الکترونیوم یکی از این ارزهای جدید به‌شمار می‌رود که با اینکه عمر زیادی ندارد، ولی ایده‌ای کاملا جدید را در بازار رمزارزها معرفی کرده است.

ارز دیجیتال الکترونیوم توسط یک شرکت بریتانیایی از طریق یک استارت‌آپ «عرضه‌ اولیه‌ سکه» (ICO) معرفی شد. تیم سازنده‌ این ارز دیجیتال می‌گوید که این ارز برای استفاده در بازارهایِ بازی‌های تلفن همراه و شرط‌بندی‌های آنلاین ساخته شده است و با مدیریت کیف پول‌ها و استخراج کوین از یک برنامه‌ موبایلی، تبدیل به محبوب‌ترین ارز دیجیتال در بازار خواهد شد.

الکترونیوم در واقع اولین رمز ارز دیجیتال بریتانیایی است که تغییرات زیادی در سرعت روند بازار ایجاد کرده است. این رمز ارز روی بلاک چین مختص به خودش ساخته شده است و قصد دارد تا بازار موبایل را در مشتش بگیرد.

ما در این مقاله شما را با یکی از آینده‌دارترین و متفاوت‌ترین ارزهای دیجیتال موجود در بازار یعنی الکترونیوم آشنا خواهیم کرد، پس در ادامه با ما همراه باشید.

الکترونیوم چیست؟

«الکترونیوم» (Electroneum) نوعی ارز دیجیتال جدید است که در سال ۲۰۱۷ معرفی شد و کارکرد آن به گونه‌ای بود که کاربران موبایل را به‌سمت خود کشید. شما می‌توانید این ارز دیجیتال را از طریق اپلیکیشن‌های رایگان موبایل استخراج کنید. الکترونیوم اولین ارز دیجیتالی است که به کاربران خود اجازه‌ استخراج را از طریق گوشی‌های موبایل می‌دهد.

پروسه‌ استخراج مدت‌ها فقط توسط کسانی انجام می‌گرفت که دستگاه‌های ماین و کامپیوترهای قوی داشتند. این قابلیت جدید، به میلیون‌ها کاربر در سرتاسر جهان که از گوشی‌های هوشمند خود استفاده می‌کنند، این اجازه را می‌دهد تا به‌راحتی ارز دیجیتال استخراج کنند. همچنین بد نیست بدانید که ارز دیجیتال الکترونیوم در واقع یک نوع سرویس پرداخت محسوب می‌شود که روی بستر بلاک چین مختص به خودش ساخته شده است.

در ابتدا پروسه‌ استخراج و مدیریت این ارز دیجیتال توسط نرم افزارهای موبایل به‌سادگی انجام می‌گرفت. این یعنی الکترونیوم می‌تواند راهی امن و آسان باشد تا از طریق آن معاملات فوری از طریق تلفن همراه شما انجام پذیرند. این ویژگی‌ها الکترونیوم را از ارزهای دیجیتال دیگر که خرید کردن از طریق آن‌ها غیرممکن است، متمایز می‌کند.

سازندگان این ارز دیجیتال می‌گویند که محدودیت ۲۱ میلیاردیِ این ارز دیجیتال، باعث محبوبیت آن میان مصرف‌کنندگان شده است. جالب است بدانید که تا‌به‌حال حدود ۹ میلیارد از این ارز در دسترس کاربران قرار گرفته است. در ابتدا قیمت پایه‌ این ارز حدود یک سنت بود که ارزش آن در سال ۲۰۱۸ به ۱۸ سنت و اوج خود رسید. بازگشت سرمایه‌ الکترونیوم حدود ۲۰ برابر تخمین زده شد که سوددهی بسیار خوبی به‌شمار می‌رود.

البته لازم به ذکر است که در زنجیره‌ بلاک الکترونیوم، این کامپیوترها هستند که کار اصلی را انجام داده و نسبت به کاربران موبایلی کوین‌ها را با سرعت بیشتری استخراج می‌کنند. این تیم یک نرم‌افزار ساده‌ استخراج برای ویندوز، مک و لینوکس ارائه داده است که می‌توانید آن را به‌راحتی از وب سایت رسمی آن دانلود کنید. لازم به نگرانی نیست چرا که استفاده از این برنامه‌ها بسیار آسان است.

سازنده‌ ارز دیجیتال الکترونیوم ادعا دارد که مصرف ترافیک اینترنت این برنامه‌ها به‌شدت پایین است و علاقمندان در کشور‌های جهان سوم نیز می‌توانند، از پس هزینه‌های مرتبط با آن برآیند. در طرح آزمایشیِ این برنامه که درست بعد از معرفی ارز دیجیتال الکترونیوم به راه افتاد، فقط ۴.۶۶ مگابایت اینترنت مصرف شده بود که این میزان حجم اینترنت مصرفی، به ارسال الکترونیوم و بررسی زنده‌ قیمت‌ها مرتبط می‌شد.

در ادامه با نحوه‌ی کارکرد این ارز دیجیتال بیشتر آشنا خواهید شد.

 

الکترونیوم چگونه کار می‌کند؟

الکترونیوم که با حروف انحصاری ETN نیز شناخته می‌شود، از کدهای پایه‌ ارز دیجیتال «مونرو» (Monero) ساخته شده است تا تراکنش‌های روی بستر بلاک چین را امکان‌پذیر کند. درست مانند مونرو، الکترونیوم هم ویژگی داخلی حفظ حریم شخصی را دارد ولی برخلاف این‌ها، بیت کوین یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتش آن است که امکان رهگیری آدرس عمومی کیف پول در آن امکان‌پذیر است.

این آدرس مخفی یک کلید عمومی یک بار مصرف به‌شمار می‌رود که از اتصال سرمایه‌ دریافت‌کننده به سایر کیف پول‌ها جلوگیری می‌کند. این آدرس عمومی قادر است توسط شخص ثالث حساب‌رسی شده تا ثابت شود که تراکنش انجام پذیرفته است.

فرد دریافت‌کننده با استفاده از کلید خصوصی کیف پول که بلاک چین را اسکن می‌کند، سرمایه‌ خود را دریافت خواهد کرد. کلید خصوصی در واقع یک بار مصرف است و بعد از شناسایی و بازیابی به وسیله‌ کیف پول ایجاد می‌شود. سپس دریافت‌کننده قادر خواهد بود با به‌کارگیری کلید خصوصی، سرمایه‌ خود را خرج کند. تمام این پروسه بدون اینکه هویت ارسال‌کننده، دریافت‌کننده و میزان تراکنش به‌طور عمومی نمایان شود، اتفاق می‌افتد.

تمام تراکنش‌ها سریع اتفاق می‌افتند و براساس میزان ترافیک کل شبکه، کارمزدهای متفاوتی دارند. معمولا کشف بلاک‌ها کارمزد کمتر از ۰.۲ الکترونیوم دارند و هر دقیقه بلاک‌های جدیدی ایجاد خواهد شد.

در الکترونیوم کدهای پایه تلاش دارند تا از برتری چشمگیر اسیک‌های (ASIC) قدرتمند نسبت به ماینرهای پردازنده CPU جلوگیری کنند. استخراج در شبکه‌ این ارز دیجیتال، از الگوریتمی متصل به حافظه استفاده می‌کند تا کاربران معمولی را به استخراج توسط پردازنده‌ها تشویق کرده و دسترسی به الکترونیوم را برای آن‌ها راحت‌تر کند.

 

وجه تمایز ارز دیجیتال الکترونیوم

بزرگ‌ترین وجه تمایز الکترونیوم نسبت به ارزهای دیجیتال دیگر این است که فرایند استخراج در این ارز، از طریق گوشی موبایل صورت می‌گیرد. الکترونیوم، ویژگی غیرمتمرکز بودن را با اپلیکیشن بازاریابی ویروسی متمرکز (که مردم را به جمع کردن ارز دیجیتال از طریق بازی کردن تشویق می‌کند) ترکیب کرده است. به این پروسه ماینینگ از طریق گوشی هوشمند نیز می‌گویند.

بلاک چین این ارز دیجیتال، کوین‌ها را برای کاربران برنامه‌ موبایلی منتشر می‌کند. ماینرهای برتر، بیشترین کوین‌ها را به دست می‌آورند و آن‌ها را روی ویندوز، لینوکس و کامپیوترهای مک اجرا می‌کنند. این ماینرها کنترل بلاک چین را ممکن کرده و در عوض جایزه‌ خود را به‌صورت کوین الکترونیوم می‌گیرند.

این پروسه به گونه‌ای انجام می‌شود که مردم را به استفاده از این برنامه تشویق می‌کند. الکترونیوم به طور کلی تجربه‌ ماین کردن را به شکل بازی تغییر داده است و برای گیمرهای کامپیوتری (که حدودا ۲ میلیارد نفر هستند) نیز این روش بسیار لذت‌بخش‌تر خواهد بود.

 

آیا ارز الکترونیوم سودآوری دارد؟

در حالت کلی می‌توان این‌طور گفت که استخراج الکترونیوم در حال حاضر راه حل خوبی برای سود کوتاه مدت نیست اما کسانی که به آینده‌ این ارز دیجیتال امیدوار هستند، ممکن است مایل به استخراج و نگهداری آن برای آینده باشند.

ارزش بازار این ارز در زمان نوشته شدن این مقاله، حدود ۵۵.۹۹ میلیون دلار بوده و در رتبه‌ ۱۳۹ بازار قرار دارد. سهم آن از کل بازار حدود ۰.۰۱ درصد برآورد می‌شود. همچنین قیمت این ارز (در حال حاضر) ۰.۰۰۵۳ دلار و حجم مبادلات روزانه‌ آن حدودا ۷۴۰.۱۷ هزار دلار است. بالاترین قیمت الکترونیوم معادل با ۰.۱۹ دلار بوده که تا‌به‌حال حدود ۹۷ درصد کاهش داشته است.

با توجه به نوسانات قیمت این رمز ارز، انتخاب سرمایه‌گذاری کردن و نکردن روی آن کاملا به شما بستگی دارد. لازم به ذکر است که به طور کل بازار ارزهای دیجیتال نوسانات بسیار زیادی را تجربه می‌کند و قبل از گرفتن هرگونه تصمیمی باید به خوبی مطالعه و تحقیق کرده باشید.

 

بهترین کیف پول های الکترونیوم

اگر این مقاله را تا اینجا دنبال کرده و قصد خرید الکترونیوم را داشته باشید، بهتر است اول به دنبال کیف پول دیجیتال مناسبی برای نگهداری از این ارز دیجیتال بگردید. به طور کل هر زمان که صحبت از ارزهای دیجیتال به میان می‌آید، مسئله‌ نگهداری از آن‌ها فکر کاربران را مشغول خواهد کرد. بهترین کیف پولی که می‌توان برای ارز دیجیتال الکترونیوم معرفی کرد، کیف پول رسمی سایت الکترونیوم است. برای استفاده از این کیف پول تنها کافی است تا به وب‌سایت رسمی آن مراجعه کنید.

از طریق این کیف پول می‌توان کیف پول‌های آنلاین و آفلاین ایجاد کرد. این کیف پول با یک شماره حساب که به آن «کلید عمومی» (Public key) گفته می‌شود و دو پسوورد که «کلید خصوصی» (Private key)کیف پول است، شناخته می‌شود. یکی از کلیدهای خصوصی نمایش و دیگری پرداخت نام دارد. هردو کلید خصوصی و کلید عمومی از رشته‌ای از اعداد و حروف که اغلب ۶۴ کارکتری هستند ساخته شده است.

زمانی که برای اولین بار قصد خرید الکترونیوم را دارید (مثلا ۱۰۰ کوین خریده‌اید)، هر کامپیوتر در شبکه‌ استخراج توافق می‌کنند که شماره‌ حساب شما صاحب ۱۰۰ کوین الکترونیوم است. در این صورت سیستم آن بر اساس صداقت ایجاد می‌شود. به زبانی ساده‌تر، یک کیف پول سه کلید دارد که بالاتر اشاره شد و این کلیدها منحصر به فرد هستند. اگر یک شخص بتواند، هر ۳ کلید را ارائه بدهد، یعنی آن فرد صاحب کیف پول است و کوین‌ها به او تعلق دارد. پس در نتیجه قادر به خرج کردن کوین‌های خود خواهد بود.

 

خرید الکترونیوم در ایران

اگر در دنیای ارزهای دیجیتال تازه وارد هستید، بهتر است که ارز دیجیتال الکترونیوم را از طریق مراجعه به صرافی تهیه کنید. البته همان‌طور که اشاره شد، از طریق نصب اپلیکیشن الکترونیوم و با استفاده از کامپیوتر نیز می‌توان اقدام به استخراج این ارز دیجیتال کرد ولی مقدار الکترونیوم دریافتی از این راه بسیار کم و ممکن است همیشگی نباشد.

پس اگر تصمیم دارید الکترونیوم مورد نظر خود را از طریق صرافی تهیه کنید، بهترین و راحت‌ترین راه این است که ارز دیجیتال دیگری مانند بیت کوین یا اتریوم را خریده، آن را به صرافی‌های بین‌المللی مانند «کوین بیس» (Coinbase) ببرید و به الکترونیوم تبدیل کنید. پس از تبدیل بیت کوین یا اتریوم به الکترونیوم، درخواست برداشت را بزنید و آدرس عمومی کیف پول الکترونیوم خود را جهت دریافت ارز، در سایت صرافی ثبت کنید. نگه داشتن ارز شما در صرافی ممکن است موجب هک یا بلوکه شدن حساب‌تان شود، پس بهتر است آن را در صرافی نگه ندارید. همچنین لازم به ذکر است که نگهداری و خرید و فروش ارزهای دیجیتال کاری به‌شدت ریسکی است و باید با مطالعه و تجربه‌ کافی انجام پذیرد.

 

سخن پایانی

پیشنهاد ما به تازه‌کاران در این عرصه این است که اگر نمی‌دانید چطور به صرافی بپیوندید،‌ اپلیکیشن الکترونیوم را دانلود کنید. در این صورت تلاش برای کسب کوین‌های رایگان ممکن است ورود شما به دنیای ارزهای دیجیتال را رقم بزند.

اگر استفاده از اپلیکیشن موبایل شما را می‌ترساند، استخراج الکترونیوم از طریق پردازنده‌های کامپیوتری را امتحان کنید. اگرچه الکترونیوم بر اساس اسم الکترون (ذره‌ای از اتم که بار منفی دارد.) نام‌گذاری شده است، با این حال نمی‌توان در خصوص آینده‌ آن تفکر منفی داشت چرا که در گذشته بارها پتانسیل خوبی از خود نشان داده است.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا