دوره منتور شیپ
آموزش استخراج رمزارزآموزش بیت کوین

آموزش استخراج ارز دیجیتال بیت کوین کش

بیت کوین کش یک ارز دیجیتال است که شبکه‌ای مبتنی بر بلاک چین دارد و درواقع یکی از شاخه‌ها یا به‌اصطلاح فورک‌های (Fork) بیت کوین به‌ حساب می‌آید. علت پدید آمدن بیت کوین کش اختلافاتی است که میان تیم توسعه‌دهنده‌ بیت کوین در سال ۲۰۱۷ به وجود آمد. ازاین‌رو این ۲ ارز دیجیتال اساسا سخت‌افزارهای استخراج یکسانی دارند و حتی برخی ماینرهایی که بیت کوین استخراج می‌کنند، گاهی به علت سودآوری بیشتر، به استخراج بیت کوین کش روی می‌آورند.

در این مطلب قصد داریم تا به آموزش استخراج بیت کوین کش بپردازیم. اما بد نیست تا در ابتدا کمی به مفهوم کلی این ارز دیجیتال بپردازیم.

بیت کوین کش چیست؟

بیت کوین کش یک رمز ارز است که بر بستر شبکه‌ بلاک چین ایجاد شده و در حقیقت «هارد فورک» (Hard Fork) بیت کوین به‌ حساب می‌آید و علت به وجود آمدن آن نیز اختلافاتی است که در سال ۲۰۱۷ در میان بنیان‌گذاران بیت کوین شکل گرفت.

یکی از عللی که ماینرها، بیت کوین کش را جهت استخراج انتخاب می‌کنند، این است که اعتقاد دارند فرایند استخراج این ارز دیجیتال بسیار سودآور است. به‌صورت‌کلی ارزهای دیجیتال بیت کوین و بیت کوین کش از الگوریتم‌های استخراج یکسانی به نام  SHA-256 برخوردار هستند. ازاین‌رو می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که برای استخراج هر ۲ رمز ارز می‌توان از دستگاه‌های یکسانی استفاده کرد.

دستگاه‌های ماینر یا ASICهایی که از الگوریتم SHA-256 پشتیبانی کنند، می‌توانند به‌راحتی عملیات استخراج بیت کوین کش را انجام دهند. از طرفی همان‌طور که می‌دانید محبوبیت ارز دیجیتال بیت کوین در حال حاضر بالاست و به همین جهت افراد زیادی هستند که اقدام به استخراج بیت کوین می‌کنند و همین امر باعث شده تا شبکه‌ این ارز دیجیتال شلوغ باشد و عملیات استخراج رمز ارز کمی دشوار شود.

اما روال شبکه بیت کوین کش برعکس است. درواقع مثل بیت کوین، شبکه بیت کوین کش نیز دارای تراکم بالایی است، ولی سختی شبکه آن به‌اندازه بیت کوین نیست. در حقیقت بیت کوین کش طرفداران زیادی ندارد و به همین دلیل می‌توان استخراج آن را کمی آسان‌تر از بیت کوین انجام داد.

 

مراحل استخراج بیت کوین کش

دستگاه‌های استخراج و الگوریتم‌های استخراج یکسان و بسیاری از خصوصیات یکسان دیگر در شبکه باعث شده تا افرادی که بیت کوین استخراج می‌کنند، گاهی اوقات نیز به علت سودآوری به استخراج بیت کوین کش مشغول شوند.

حال در ادامه بپردازیم به مراحل استخراج ارز دیجیتال بیت کوین کش.

 

تهیه دستگاه استخراج مناسب

ابتدا نیاز است دستگاهی را جهت استخراج تهیه کنیم. از آنجا که نمی‌توان بیت کوین را با کامپیوتر استخراج کرد، نیازمند دستگاه ماینر هستیم. منظور از این جمله این است که سختی شبکه به قدری زیادی است که استخراج با کامپیوترهای خانگی سودآوری خاصی ندارد.

در اولین مرحله به ماینری نیاز داریم که از الگوریتم SHA-256 پشتیبانی کند. همان‌طور که گفته شد، دستگاه‌های ماینر بیت کوین و بیت کوین کش یکی هستند. شرکت چینی «بیت مین» (Bitmain) در حال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ دستگاه‌های استخراج بیت کوین در جهان محسوب می‌شود.

دستگاه‌های استخراج این شرکت که تحت عنوان «انت ماینر» (Antminer) به بازار عرضه می‌شوند، جزو محبوب‌ترین آیسیک‌ها برای استخراج بیت کوین کش به‌شمار می‌روند.

البته در سال‌های اخیر شرکت‌های دیگری مثل مانند «واتس ماینر» نیز در زمینه‌ تولید دستگاه‌های استخراج فعالیت خود را آغاز کرده‌اند که توانسته‌اند با عرضه‌ دستگاه‌های ارزان‌تر، عرصه تولید دستگاه را بر بیت مین تنگ کنند. پس در زمان خرید دستگاه استخراج باید به نکاتی مانند زمان عرضه‌ آن به بازار، نرخ هش و برق مصرفی آن توجه کنید.

دستگاه‌های استخراج بیت کوین کش در وب‌سایت‌های رسمی تولیدکنندگان آن، وب‌سایت آمازون و ای‌بی برای خرید موجود هستند، اما به دلیل مسائل تحریم امکان خرید مستقیم از این وب‌سایت‌ها وجود ندارد. از همین رو برای خرید آن‌ها باید از فروشنده‌های واسطه کمک بگیرید.

 

نکات مهم در انتخاب دستگاه استخراج بیت کوین کش

  • هرچقدر «نرخ هش» (Hashrate) یک دستگاه بالا باشد، در استخراج قدرتمندتر است.
  • هرچه دستگاه مصرف برق کمتری داشته باشد، سخت‌افزار مطلوب‌تری دارد.
  • باید به نسبت بازدهی‌ای که دارد، قیمت معقولی داشته باشد.

 

بررسی سودآوری دستگاه ‌های ماینینگ بیت کوین کش

با دسترسی به اطلاعاتی مثل هزینه هر کیلووات بر ساعت برق، نرخ هش دستگاه، کارمزد استخر استخراج (در ادامه به‌طور کامل به این موضوع خواهیم پرداخت) و… می‌توان به سودآور بودن یا نبودن استخراج بیت کوین کش به‌وسیله‌ یک دستگاه پی برد. از طرفی ماشین‌حساب‌های استخراج ارز دیجیتال نیز ابزار مناسبی در اختیار ماینرها قرار می‌دهد تا با واردکردن این فاکتورها سودآوری استخراج بیت کوین کش را بررسی کنند. یکی از این ماشین حساب‌ها whattomine نام دارد.

بااین‌وجود دستگاه‌های استخراج زیادی به‌وسیله شرکت‌های مختلف برای بیت کوین کش و دیگر ارزهای دیجیتال ساخته ‌شده‌اند و از جمله برترین دستگاه‌های استخراج بیت کوین کش می‌توانیم به موارد زیر اشاره‌کنیم:

  • انت ماینر اس ۹ (Bitmain Antminer S9)
  • انت ماینر اس ۱۵ و تی ۱۵ (Bitmain Antminer S15/T15)
  • واتس ماینر ام ۱۰ (Whatsminer M10)
  • اینوسیلیکون ترمینیتور ۳ (INNOSILICON Terminator 3)
  • هلانگ درگون مینت تی ۱ (HalongDragonMint T1)

از طرفی استخراج بیت کوین کش نیاز به تجهیزات دیگری نیز دارد که از جمله‌ آن‌ها می‌توانیم به یک منبع تغذیه یا پاور، تجهیزات خنک‌کننده، دسترسی به اینترنت پرسرعت و بدون قطعی و یک کیف پول ارز دیجیتال اشاره ‌کنیم. در میان این موارد، کیف پول ارز دیجیتال از اهمیت بسزایی برخوردار است و ازاین‌رو در ادامه قصد داریم تا به قدم بعدی جهت استخراج بیت کوین کش که همانا ساخت یک کیف پول ارز دیجیتال است بپردازیم.

 

ایجاد کیف پول دیجیتال

پس از تهیه دستگاه استخراج مناسب، باید یک کیف پول ارز دیجیتال تهیه کنیم که از بیت کوین کش نیز پشتیبانی کند. اساسا بیشتر کیف پول‌های دیجیتال از چندین رمز ارز پشتیبانی می‌کنند و پیش از انتخاب کیف پول مدنظر خود بایستی ببینیم که کدام کیف پول از بیت کوین کش پشتیبانی می‌کند و با تحقیق در مورد آن کیف پول، اقدام به ساخت حساب کنیم.

از طرفی جهت امنیت بیشتر توصیه می‌شود کیف پولی را انتخاب کنید که کلید خصوصی را بر روی همان دستگاهی که نصب‌شده است نگهداری می‌کند. علاوه بر این حتما یک نسخه از فایل wallet.dat را در داخل یک دستگاه ایمن دیگر نگهداری کنید. درواقع این فایل از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که در شرایطی که رایانه شما به سرقت برود یا دچار مشکل شود، بدون این فایل نمی‌توانید به کیف پول و دارایی‌های خود دسترسی داشته باشید.

اما بپردازیم به مرحله بعدی از فرایند استخراج ارز دیجیتال بیت کوین کش که یافتن یک استخر استخراج و اتصال به آن است.

 

اتصال به استخر استخراج

پس از انتخاب یک کیف پول دیجیتال، انتخاب «استخر استخراج» (Mining Pool) یکی از مهم‌ترین بخش‌های این کار است. یک استخر استخراج مطلوب دارای مزایای گوناگونی است که باید با توجه به آن‌ها استخر موردنظر خود را انتخاب کنید.

اساسا شما می‌توانید بدون پیوستن به یک استخر استخراج نیز اقدام به استخراج بیت کوین کش کنید، ولی با این کار شانس اینکه به سوددهی مطلوبی برسید بسیارکم خواهد بود. ازاین‌رو بهتر است تا فرایند استخراج را با پیوستن به یک استخر استخراج آغاز کنید. از طرفی جهت انتخاب یک استخر استخراج خوب باید به مواردی مثل امنیت استخر مدنظر، کارمزد دریافتی به‌وسیله‌ استخر و قدرت استخراج آن توجه کنید. حال پس از انتخاب استخر استخراج مدنظر خود باید به آن متصل شوید سپس به قدم بعدی که انتخاب و نصب نرم‌افزار استخراج است خواهیم رسید.

 

انتخاب نرم‌افزار استخراج

اساساً اگر عضو یک استخر باشید، ممکن است خود استخر یک نرم‌افزار مخصوص را به همراه تنظیمات پیش‌فرض و یک آدرس کیف پول در اختیار شما بگذارد و در این حالت با وارد کردن نام کاربری، رمز عبور و آدرس استخر در نرم‌افزار مربوطه، فرایند استخراج بیت کوین کش برای شما شروع خواهد شد.

از طرفی همان‌طور که پیشتر اشاره کردیم، بیت کوین کش را هم با سخت‌افزارهای آیسیک و هم به‌وسیله‌ی ریگ‌های استخراج می‌توان استخراج کرد. ازاین‌رو اگر بخواهید بیت کوین کش را با پیوستن به استخرهای استخراج ماین کنید، عموماً و به‌جز مواردی بخصوص، به نرم‌افزار نیاز ندارید، ولی اگر بخواهید به‌صورت انفرادی اقدام به استخراج بیت کوین کش کنید، باید از نرم‌افزارهای ماینینگ کمک بگیرید.

در حالت کلی نرم‌افزارهای بسیاری هستند که می‌توان از آن‌ها جهت استخراج بیت کوین کش استفاده کرد، ولی ۲ مورد از محبوب‌ترین آن‌ها CGminer و BFGminer هستند و پس‌ازاین ۲ نرم‌افزار، گزینه مطلوب بعدی نرم‌افزار EasyMiner است.

حال پس از نصب نرم‌افزار استخراج مدنظر خود، نوبت می‌رسد به تنظیمات مربوط به ماینرها و تجهیزات استخراج.

 

تنظیمات ماینرها

بعد از انتخاب استخر و نرم‌افزار ماینینگ، نوبت به آن رسیده که عملیات استخراج را شروع کنید. البته تمام ماینرها پیش از آنکه بخواهند استخراج را شروع کنند نیاز به یک تنظیمات به‌خصوص دارند و تقریبا می‌توان گفت که تنظیمات مربوط به بیشتر ماینرها شبیه به هم است. بعد از ثبت‌نام در استخر، برای شما آدرس استخر ارسال می‌شود که همان Pool URL است و سپس باید بر اساس تنظیمات پیکربندی که هر ماینر دارد، پیش بروید و تجهیزات خود را راه‌اندازی کنید.

در اینجا فرایند راه‌اندازی استخراج بیت کوین کش به‌پایان رسیده و می‌توانید کار را شروع کنید. اما باید دقت کنید که سخت‌افزارهای ماینینگ به دلیل پردازش قدرتمندی که دارند، دائما در حال افزایش دما هستند و چنین افزایش دمایی می‌تواند صدمات شدیدی را به دستگاه شما وارد کند. ازاین‌رو جهت جلوگیری از این صدمات بایستی تا از سیستم‌های خنک‌کننده‌ مطلوب استفاده کنید.

اما بسیاری از افراد هستند که تمایلی به خرید تجهیزات ماینینگ ندارند یا اینکه فضای لازم و تجهیزات مربوط به تأمین برق برای این کار را در دسترس نمی‌بینند، ولی بااین‌وجود تمایل دارند اقدام به استخراج بیت کوین کش کنند. اساسا این افراد می‌توانند به‌وسیله‌ استخراج ابری، اقدام به ماینینگ بیت کوین کش کنند.

 

استخراج ابری بیت کوین کش

منظور از «استخراج ابری» (Cloud Mining)، اجاره کردن سیستم‌های سخت‌افزاری از یک شخص یا شرکت ثالث است. در این حالت شما با بستن قرارداد از طریق اینترنت، سیستم سخت افزاری مورد نظر خود را استخراج می‌کنید و با درست کردن تنظیمات به استخراج می‌پردازید. استخراج ابری مثل دیگر انواع استخراج، دارای مزایا و معایبی است، برای اطلاعات بیشتر در رابطه با این موضوع می‌توانید به مقاله «استخراج ابری چیست؟» مراجعه کنید.

برای استخراج ابری نیاز به خرید یک قرارداد استخراج از وب‌سایت ارائه‌دهنده‌ خدمات استخراج ابری و یک رایانه جهت ارتباط با سرور آن وب‌سایت و همچنین یک کیف پول بیت کوین کش دارید. در مورد استخراج ابری بیت کوین کش باید دقت کنید که این فرایند در خود خطراتی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به وب‌سایت‌های مختلفی اشاره کرد که با هدف کلاه‌برداری از مشتریان در اینترنت مشغول به فعالیت هستند.

از طرفی شما قادر نیستید تا سخت‌افزارهای ماینینگ را کنترل کنید و سود خیلی کمتری به نسبت استخراج عادی این ارز دیجیتال دریافت خواهید کرد، چرا که بخش اعظمی از سود به‌‌دست‌آمده را باید بابت کارمزد به وب‌سایت مربوطه پرداخت کنید. از جمله برترین سرویس‌های استخراج ابری می‌توانیم به Hashflare و Genesis Mining اشاره ‌کنیم که از ارز دیجیتال بیت کوین کش نیز پشتیبانی می‌کنند.

اما با همه این تفاسیر و راه‌های پیش روی ما، این سؤال برای تمامی کاربران مطرح می‌شود که اصلا استخراج بیت کوین کش سودآور است یا خیر؟

 

استخراج بیت کوین کش سودآور است؟

جهت کسب سود مناسب از راه استخراج بیت کوین کش، بایستی پیش از خرید سخت‌افزار مناسب برای ماینینگ با مراجعه به وب‌سایت زیر میزان سود حدودی خود را تخمین بزنید:

وب‌سایت وات‌تو‌ماین

شما در این وب‌سایت می‌توانید با واردکردن نرخ هش دستگاه خود و همچنین میزان برق مصرفی و تعرفه برق محل زندگی خود، تخمین بزنید که میزان سود حاصله شما چه مقدار است.

 

سخن پایانی

شما می‌توانید در راستای کسب سود در استخراج بیت کوین کش، با خرید سخت‌افزارهای استخراج این ارز دیجیتال، به‌نوعی بر روی این ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید. اما باید دقت کنید که پیش از خرید سخت‌افزار مدنظر خود، به‌وسیله ماشین‌حساب‌ها و وب‌سایت‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره داشتیم، سود حدودی خود را تخمین بزنید. اساسا هر چه نرخ هش سخت‌افزار شما بیشتر باشد و تعرفه‌ برق مصرفی شما کمتر باشد، احتمال کسب سود بیشتری وجود دارد.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا