🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش بورس

بورسی شدن چه مزایایی برای یک شرکت دارد؟

شرکت‌ها اغلب زمانی تمایل به پذیرفته شدن را در بازار بورس دارند که برای توسعه کسب و کار و فعالیت‌های اقتصادی خود نیاز به سرمایه داشته باشند. در این مرحله، در صورتی شرکت‌ها می‌توانند اقدام به عرضه سهام نمایند که شرایط لازم برای ورود به بازار بورس را داشته باشند.

بورسی شدن برای شرکت‌ها مزایای متعددی نظیر تامین مالی راحت‌تر، معافیت مالیاتی، کسب اعتبار و بسیاری از موارد دیگر را به همراه دارد. با این حال، شرکت‌ها ممکن است در کنار این مزایا با سختی‌هایی نیز مواجه شوند؛ زیرا این شرکت‌ها باید در بازه‌های زمانی مشخص گزارش‌های مالی ارائه کنند.

همچنین کنترل بیشتری بر روی عملکرد آن‌ها انجام می‌شود. در حقیقت ورود شرکت‌های مختلف، موجب افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در بورس و همچنین بالا رفتن اعتماد سرمایه‌گذاران به این بازار می‌شود. ما در این مقاله مزایای ورود شرکت‌ها به بازار بورس را به‌طور کامل مورد بررسی قرار داده‌ایم.

مزایای بورسی شدن شرکت‌ها

بورس اوراق بهادار یک بازار قانون‌مند و ساختاریافته است که ضمن هدایت منابع مالی به سمت فعالیت‌های تولیدی، نقش تامین مالی شرکت‌ها و موسسات اقتصادی را نیز برعهده دارد. در واقع شرکت‌ها با عرضه سهام در بازار بورس، اصطلاحا بورسی شده و به مزایای بسیاری دست می‌یابند که موجب بهبود عملکرد و گسترش فعالیت‌های اقتصادی آن‌ها می‌شود.

مزایای بورسی شدن برای شرکت ها

 

تامین مالی از طریق عرضه سهام و سایر اوراق بهادر

شرکت‌ها برای گسترش فعالیت‌های خود به منابع مالی نیاز دارند که این کار را به طور معمول از طریق دریافت وام از بانک‌ها انجام می‌دهند. دریافت وام از بانک که با نام استقراض نیز شناخته می‌شود، مشکلات زیادی برای شرکت‌ها به همراه دارد. در واقع در این حالت شرکت‌ها به ازای پولی که از بانک دریافت می‌کنند، باید اصل پول را به همراه بهره در مدت زمان تعیین شده به بانک برگردانند.

اما بورسی شدن شرکت‌ها مشکلات تامین مالی را تا حد زیادی مرتفع می‌کند. در حقیقت تامین مالی در این شرکت‌ها از طریق عرضه سهام انجام می‌شود. به این ترتیب شرکت نه تنها قسطی پرداخت نمی‌کند، بلکه شرکایی خواهد داشت که در سود و زیان آن سهیم هستند.

بنابراین می‌توان گفت یکی از اصلی‌ترین مزایای ورود شرکت‌ها به بورس، تامین مالی است که این کار از طریق عرضه سهام در بورس انجام می‌گیرد.

 

معافیت مالیاتی

شرکت‌های پذیرفته شده در بورس مالیات بر درآمد کمتری نسبت به شرکت‌های غیر بورسی پرداخت می‌نمایند. بدین ترتیب، هزینه‌های آن‌ها کاهش و سود آن‌ها بیشتر خواهد شد.

با توجه به نقش موثر بورس در رونق اقتصادی، قوانین و مقررات متنوعی برای شرکت‌های پذیرفته شده در بورس در نظر گرفته شده است که یکی از آن‌ها معافیت مالیاتی این شرکت‌ها است. در واقع شرکت‌های بورسی مالیات کمتری نسبت به شرکت‌های غیر بورسی پرداخت می‌کنند که این امر باعث افزایش سود شرکت‌ها و ترغیب آن‌ها جهت کسب شرایط لازم برای حضور در بورس شده است.

در حقیقت می‌توان گفت مالیات شرکت‌های غیر بورسی بر مبنای ۲۵ درصد محاسبه می‌شود، در صورتی که شرکت‌های پذیرفته شده در بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۱۰ درصد و ۵ درصد مالیات بر درآمد کمتری نسبت به آن‌ها پرداخت می‌نمایند و در نتیجه مالیات آن‌ها از ۲۵ درصد به ۲۲.۵ درصد و ۲۳.۷۵ درصد کاهش خواهد یافت.

 

افزایش اعتبار داخلی و خارجی

شرکت‌های بورسی از اعتبار بیشتری نسبت به سایر شرکت‌ها برخوردار هستند؛ زیرا این شرکت‌ها باید از فیلترهای قانونی و معیارهای مختلفی عبور کنند تا بتوانند به شرکت‌های بورسی تبدیل شوند و اقدام به عرضه سهام نمایند. درواقع بررسی عملکرد شرکت توسط یک مرجع رسمی و همچنین حساسیت فعالان بازار سرمایه نسبت به فعالیت و برنامه‌های شرکت، موجب افزایش اعتبار داخلی و بین المللی شرکت‌های بورسی شده است.

 

به روزرسانی ارزش واقعی شرکت

همانطور که می‌دانید، ارزش واقعی و ارزش اسمی شرکت‌های بورسی بر اساس میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. در واقع قیمت سهام شرکت‌ها به‌صورت روزانه با بررسی تمام ابعاد کسب و کار مورد نظر از جمله صورت‌های مالی، پتانسیل رشد شرکت، لحاظ دارایی‌های مشهود و نامشهود و برنامه‌های طرح و توسعه تعیین می‌شود. بنابراین صاحبان سهام می‌توانند به‌صورت روزانه از ارزش دارایی خود توسط یک بازار رسمی مطلع شوند.

 

نقدشوندگی

افرادی که سهام شرکت‌های بورسی را خریداری می‌کنند، در صورت تصمیم برای فروش سهام، می‌توانند سهام خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پول نقد تبدیل نمایند.

از دیگر مزایای ورود شرکت‌ها به بازار بورس، می‌توان به قدرت نقدشوندگی بالای سهام آن‌ها اشاره کرد. شرکت‌های بورسی می‌توانند از طریق بازار بورس و به واسطه‌ی کارگزاری‌ها اقدام به فروش سهام شرکت‌شان نمایند. اما اگر شرکت‌های غیربورسی قصد فروش سهام خود را داشته باشند، باید اقدام به چاپ آگهی یا بازاریابی سنتی نمایند که در نتیجه با سختی‌ها و محدودیت‌های بی‌شماری همراه خواهد بود.

 

افزایش اعتبار و اعتماد عمومی

هر شرکتی تمام شرایط لازم برای عرضه سهام در بورس را نخواهد داشت، به‌همین دلیل شرکت‌ها برای پذیرفته شدن در بازار بورس باید از شرایط ویژه‌ای بهره‌مند باشند و به صورت مستمر از عملکرد خود گزارش تهیه نمایند. این امر موجب افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران به شرکت‌های بورسی شده و آن‌ها تمایل بیشتری به خرید سهام این شرکت‌ها خواهند داشت.

 

استفاده آسان از تسهیلات بانکی و سایر ابزارهای تامین مالی

شرکت‌های بورسی به راحتی می‌توانند از تسهیلات بانکی استفاده نمایند، زیرا این شرکت‌ها برای بانک‌ها از اولویت بالاتری نسبت به شرکت‌های غیر بورسی برخوردار هستند.

شرکت‌های بورسی با کسب اعتبار و رعایت قوانین و مقررات بازار بورس در مسیر پویای تحول و نوآوری گام برداشته و موجب سودآوری روزافزون بازارهای مالی می‌گردند، به همین دلیل برای استفاده از اعتبارات بانکی از تسهیلات ویژه‌ای برخوردار هستند. در حقیقت سقف تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده برای شرکت‌های بورسی بیشتر از شرکت‌های غیر بورسی است.

 

ارائه اوراق مشارکت بدون اخذ مجوز از بانک مرکزی

شرکت‌های بورسی برخلاف شرکت‌های غیر بورسی برای انتشار اوراق مشارکت نیازی به اخذ مجوز از بانک مرکزی ندارند و تنها می‌توانند با دریافت مجوز از سازمان بورس اقدام به انتشار اوراق نمایند.

 

شناخته شدن بیشتر شرکت و محصولات آن

شناخته شدن شرکت و محصولات آن، یکی دیگر از مزایای ورود شرکت به بازار بورس است که به واسطه آن شرکت‌ها بهتر می‌توانند نوع فعالیت و محصولات تولیدی خود را به مخاطب معرفی نمایند و در نتیجه تعداد خریداران و مشتریان آن شرکت افزایش خواهد یافت.

 

سخن پایانی

همانطور که گفتیم شرکت‌های بورسی از مزایای بسیاری نسبت به شرکت‌های غیر بورسی برخوردار هستند. در حقیقت با اضافه شدن شرکت به بورس ضمن توسعه بازار سرمایه و کمک به رشد اقتصادی کشور، با مزایای زیادی برای خود شرکت نیز همراه است و سرمایه‌گذاران می‌توانند با اطمینان خاطر بیشتری به خرید و فروش سهام شرکت‌ها بپردازند و از این طریق کسب سود نمایند.

لازم به ذکر است بورسی شدن در کنار مزیت‌های بی‌شماری که برای شرکت‌ها دارد، به بهبود کارایی و شفافیت آن‌ها نیز کمک بسیاری می‌کند. در حال حاضر، بسیاری از شرکت‌ها در صورتی که شرایط لازم را داشته باشند، تمایل به بورسی شدن خواهند داشت.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا