بررسی بازی های کریپتویی

همه چیز درباره بازی های Play To Earn + کسب درآمد از آن

این روزها خرید و فروش ارزهای دیجیتال به یکی از منابع مهم کسب درآمد علاقه‌مندان و سرمایه‌گذاران این حوزه تبدیل شده است.

همین الان که شما مشغول خواندن این مقاله هستید بیش از ۱۳ هزار ارز دیجیتال مختلف وجود دارد که در هر لحظه قیمت‌شان بالا و پایین می‌رود و افراد زیادی از این نوسانات قیمت سود به دست می‌آورند.

با این حال، ترید و خرید و فروش ارزهای دیجیتال تنها راه کسب درآمد از این بازار نیست و هر روز شاهد ظهور پروژه‌ها و روش‌های جدیدی هستیم که می‌توانند ما را به ثروت برسانند.

یکی از راه‌هایی که امروز می‌خواهیم در مورد آن صحبت کنیم، کسب درآمد از انجام بازی‌های Play to Earn است که روزبه‌روز هم محبوبیت بیشتری در بین کاربران فعال در حوزه ارز دیجیتال پیدا می‌کنند.

اگر تا به حال اخبار دنیای رمزارزها را دنبال کرده باشید، حتماً اسم بازی Axie Infinity‌ یا حداقل اسم توکن محلی آن یعنی AXS حداقل یک بار به گوش‌تان خورده است. این بازی در حال حاضر بزرگترین و مهم‌ترین بازی مبتنی بر بلاک چین است که امکان کسب درآمد از آن وجود دارد.

جالب است بدانید که برخی از کشاورزان فیلیپینی به خاطر انجام این بازی و درآمد خوبی که از طریق آن به دست می‌آورند، شغل‌های پدری خود را رها کرده‌اند.

البته تمرکز این مقاله تنها روی بازی Axie Infinity نیست. در ادامه ابتدا به مفهوم Play to Earn می‌پردازیم و سپس نحوه‌ی کار بازی‌های این چنینی را مورد بررسی قرار می‌دهیم. در انتها نیز چند مورد از موفق‌ترین بازی‌های Play to Earn را به شما معرفی خواهیم کرد.

 

اقتصاد در بازی های ویدیویی

قبل از اینکه بخواهیم در مورد بازی‌های Play to Earn‌ صحبت کنیم بد نیست نگاهی به اقتصاد بازی‌های ویدیویی مرسوم داشته باشیم. در حالت عادی نمی‌توان از بسیاری از این بازی‌ها مثل «کال آف دیوتی» (Call of Duty) کسب درآمد داشت.

الگوی تجاری و درآمدزایی بکار رفته در چنین بازی‌هایی شبیه یک خیابان یک‌طرفه‌‌ی بن‌بست برای کاربران است. به عبارت دیگر پول از طریق کاربران به اکوسیستم این بازی‌ها وارد می‌شود ولی هیچ‌وقت از آن خارج نخواهد شد.

این یعنی کاربر برای انجام یک بازی ویدیویی پول می‌دهد و آن را خریداری می‌کند. حتی ممکن است برای دریافت آیتم‌های اضافی درون بازی پول اضافی هم پرداخت کند.

با این حال پولی که کاربر وارد بازی کرده، مستقیماً به جیب سازندگان می‌رود و در نتیجه هیچ سودی برای کاربرانش نخواهد داشت.

برخی شرکت‌ها نیز بازی‌های خود را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهند و منبع اصلی درآمد آن‌ها از طریق آیتم‌های قابل خرید درون بازی است.

اخیراً نیز سیستم «لوت باکس» (Loot Box) یا «لوت کریت» (Loot Crate) در بازی‌های مختلف جا افتاده است که در آن کاربران می‌توانند برای دریافت آیتم‌های خاص یک جعبه‌ی شانسی خریداری کنند که احتمال بیرون آمدن آیتم‌های کم‌یاب در آن‌ها نسبت به آیتم‌های عادی کمتر است.

همین موضوع بازیکنان را ترغیب می‌کند تا لوت باکس‌های بیشتری خریداری کنند تا شانس دریافت آیتم‌های کم‌یاب و خاص نیز برایشان بیشتر شود.

اما مشکلی که وجود دارد این است که هر چند کاربران برای دریافت این آیتم‌های خاص و کم‌یاب پول زیادی خرج می‌کنند ولی در نهایت هیچ مالکیتی روی آن نخواهند داشت.

به عبارت دیگر اگر بازی چند سال بعد از مد بیفتد یا دیگر شرکت سازنده از آن پشتیبانی نکند این آیتم‌ها هیچ ارزشی نخواهند داشت. همچنین در بسیاری از این بازی‌ها قادر به خرید، فروش و انتقال این آیتم‌ها هم نخواهید بود.

پس همان‌طور که می‌بینید زیرساخت اقتصاد بکار رفته در بازی‌های ویدیویی فعلی چندان جالب نیست و دو مشکل بزرگ دارد:

  1. اینکه کاربران از سودهای هنگفت آن‌ها بی‌نصیب هستند.
  2. و دیگری اینکه هیچ کس در واقع مالکیت صددرصدی روی آیتم‌های خاص خود ندارد.

اینجاست که برای رفع این دو مشکل بزرگ پای فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال به میان می‌آید. بله! درست حدس زدید. بازی‌های Play to Earn دقیقاً به خاطر حل این دو مشکل مورد توجه قرار گرفته‌اند و شاید در آینده بخش عمده‌ی صنعت بازی‌های ویدیویی را همین بازی‌های Play to Earn با قابلیت کسب درآمد برای کاربران تشکیل بدهند.
اما این بازی‌ها چگونه مشکلات ذکر شده را حل می‌کنند؟ در بخش بعدی به این سوال پاسخ خواهیم داد.

 

بازی های Play to Earn

بازی‌های Play to Earn بازی‌های مبتنی بر بلاک چین هستند که می‌توان با انجام آن‌ها کسب درآمد کرد.

بازی‌های Play to Earn که اغلب به اسم Play 2 Earn یا P2E و همچنین بازی‌های NFT (NFT Games) هم شناخته می‌شوند، به بازی‌هایی گفته می‌شود که به کمک فناوری بلاک چین و داشتن رمز ارز محلی امکان کسب درآمد را به کاربران خود ایجاد می‌کنند.

همچنین برخی از این بازی‌ها به دلیل داشتن دنیاهای مجازی به متاورس (Metaverse) هم مشهور هستند که در جریان مقاله‌ی دیگری در این باره صحبت کرده‌ایم.

برای درک بهتر این بازی‌ها بیایید یک مثال بزنیم. یکی از بازی‌های ویدیویی محبوب این روزها بازی «کال آف دیوتی وارزون» (Call of Duty: Warzone) است.

در این بازی چند نفره‌ی آنلاین که رایگان است، کاربران زیادی رو در روی هم قرار می‌گیرند و هر شخص یا تیمی که به عنوان آخرین نفر زنده بماند برنده‌ی آن دور از مسابقه خواهد بود.

کاربران برای ایجاد تغییرات دلخواه در شخصیت یا سلاح خود در بازی باید با پرداخت پول رسمی کشور خود مثل دلار یا یورو حساب کاربری خودشان را در بازی شارژ کرده تا بتوانند آیتم‌های مختلف را خریداری کنند.

در این سیستم کاربر فقط خرج کننده است و همه‌ی پول‌ها به جیب شرکت سازنده می‌رود. اما اگر بخواهیم این بازی را با مدل Play to Earn پیاده‌سازی کنیم، تغییرات پیش رو باید در بازی اعمال شود.

در واقع اگر وارزون یک بازی Play 2 Earn بود کاربران می‌توانستند با پیشروی در بازی، انجام دادن ماموریت‌ها و کسب نتایج خوب امتیاز کسب کنند.

این امتیاز در قالب یک رمز ارز محلی و درون شبکه بلاک چین ذخیره می‌شود و عملاً یک ارز دیجیتال است. هر کاربر هم این امکان را دارد که امتیازهای کسب شده را دوباره در خود بازی خرج کند و آیتم‌های جدید بگیرد. یا اگر دلش خواست امتیازهای خود را در صرافی پشتیبانی شده و همانند هر ارز دیجیتال دیگری به دلار تبدیل کرده و از بازی خارج کند.

نکته‌ی دیگر این است که به لطف فناوری بلاک چین، هر آیتم درون بازی به شکل یک توکن‌ غیرقابل‌تعویض (Non-Fungible Token) یا NFT ذخیره می‌شود.

این یعنی شما مالکیت قطعی آن آیتم را در اختیار دارید و می‌توانید آن را به شخص دیگری هدیه دهید یا بفروشید. درست مانند دریافت و ارسال رمزارز که با آن آشنا هستیم.

توکن غیرقابل تعویض

بدین شکل سازندگان بازی از این خرید و فروش آیتم‌ها در درون بازی کارمزد می‌گیرند و خیلی زود می‌توانند با این منبع درآمد جدید به سودهای قابل‌توجهی برسند. در کنار آن خود کاربران هم به هنگام انجام بازی درآمد کسب می‌کنند و یک شرایط برد-برد برای هر دو طرف پیش می‌آید.

 

انواع بازی های Play 2 Earn

مانند بازی‌های ویدیویی مرسوم، بازی‌های Play to Earn هم انواع و اقسام مختلفی دارند. به عبارت دیگر بازی‌های ویدیویی می‌توانند یک بازی ماشین‌سواری باشند یا یک بازی تیراندازی جنگی که هر کدام سبک خاص خودشان را دارند. بازی‌های Play to Earn هم دقیقا به همین شکل هستند.

در برخی از این بازی‌ها مثل Axie Infinity، برای شروع باید یک یا چند شخصیت خریداری کنید. هر شخصیت مشخصات و ویژگی‌های خاص خودش را دارد که باعث می‌شود قیمت آن هم نسبت به سایر شخصیت‌ها متفاوت باشد.

هر چه شخصیت شما قدرت بیشتری داشته باشد شانس برنده شدن‌تان بیشتر خواهد بود و طبیعتاً درآمد بیشتری هم خواهید داشت.

به جز مسابقه، امکان کسب درآمد از تولید مثل هم وجود دارد. در واقع کاربری که دو شخصیت داشته باشد می‌تواند از تولید مثل آن‌ها یک شخصیت جدید به وجود آورد و در صورت نیاز آن را در فروشگاه بازی بفروشد و سود آن را دریافت کند.

این شخصیت‌ها در بازی Axie Infinity موجودات بامزه‌ی کارتونی هستند ولی در یک بازی با محوریت ماشین سواری شخصیت هر کاربر می‌تواند یک خودرو باشد.

همچنین همان‌طور که گفتیم این شخصیت‌ها همگی به شکل یک توکن NFT‌ هستند و این یعنی هر کدام از آن‌ها می‌توانند شکل و قدرت متفاوتی نسبت به دیگر شخصیت‌ها داشته باشند.

شکل دیگری از بازی‌های محبوب حال حاضر Play to Earn‌ بازی‌های کارتی است که البته در Axie Infinity هم از این سیستم استفاده شده است.

در چنین بازی‌هایی هر کارت به عنوان یک توکن NFT مشخصات، قیمت و کاربرد خاص خودش را دارد. برای همین ممکن است شخصی تمایل داشته باشد برای در اختیار گرفتن یکی از کارت‌های قدرتمند بازی مبلغ زیادی را پرداخت کند.

حال فرض کنید شمایی که تازه بازی را آغاز کرده‌اید با پرداخت مبلغ کمی یکی از جعبه‌های شانس بازی را باز کنید و یکی از این کارت‌های کم‌یاب نصیبتان شود. در این صورت می‌توانید کارت خود را در فروشگاه بازی بفروشید و به همین راحتی سود خوبی نصیبتان خواهد شد.

برخی بازی‌های کمتر شناخته‌شده هم مکانیزم خاصی برای بازی کردن ندارند و تنها کاری که باید انجام دهید کلیک کردن است.

به عنوان مثال در بازی BinaryX که توکن آن هم اخیراً در صرافی ارزهای دیجیتال «بایننس» (Binance) لیست شد. کافیست با پرداخت مقداری پول و خرید یکی از شخصیت‌های بازی او را با یک کلیک به ماموریت فرستاد و روزانه مقداری از توکن محلی آن بازی را دریافت کرد. این توکن‌ها همان‌طور که گفتیم به شکل یک نوع ارز دیجیتال هستند و به راحتی می‌توان آن‌ها را در صرافی‌های پشتیبانی‌شده فروخت.

چنین بازی‌هایی هرچند نیازمند وقت زیادی نیستند و روزانه می‌توان با صرف ۱۰ دقیقه برای کلیک کردن، آن‌ها را بازی کرد ولی به نسبت بازی‌هایی مثل Axie Infinity که به شکل یک بازی ویدیویی کامل طراحی و ساخته شده‌اند از ریسک بیشتری برخوردار هستند.

در بخش بعدی با جزئیات بیشتری در مورد محبوب‌ترین بازی‌های Play to Earn صحبت خواهیم کرد.

 

بهترین بازی های Play to Earn

از Axie Infinity گرفته تا بازی‌هایی مثل Decentraland و The Sandbox، در این قسمت می‌خواهیم در مورد محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین بازی‌ها ان اف تی یا Play to Earn که روزانه افراد زیادی با بازی کردن آن‌ها درآمد کسب می‌کنند، صحبت کنیم. همچنین در ادامه چند نمونه از بازی‌های کم‌ترشناخته‌شده که پتانسیل خوبی دارند نیز به شما معرفی خواهیم کرد.

 

بازی Axie Infinity

بازی «اکسی اینفینیتی» (Axie Infinity) اولین بازی با قابلیت کسب درآمد نیست ولی بدون شک یکی از آن بازی‌هایی است که اصطلاح بازی‌های Play to Earn‌ را سر زبان‌ها انداخت. در این بازی که از بازی معروف Pokemon الهام گرفته شده هر کاربر باید برای شروع بازی ۳ شخصیت خریداری کند.

این شخصیت‌ها در واقع موجودات بامزه‌ای هستند که هر کدام مشخصات و ویژگی‌های خاص خودشان را دارند و برای خریداری هرکدام باید ارز دیجیتال AXS داشته باشید.

بعد از خرید ۳ شخصیت، هر کاربر می‌تواند در بخش Arena Battle با دیگر کاربران مسابقه دهد یا در بخش Adventure مراحل از پیش تعیین شده‌ی بازی را بگذراند.

نحوه‌ی انجام مبارزات هم به صورت کارتی است و برای حمله یا انجام هر کار دیگری باید کارت مربوطه را در اختیار داشته باشید.

در صورت پیروزی در هر مسابقه مقداری رمز ارز دیگر که SLP نام دارد، دریافت خواهید کرد. این دو رمزارز یعنی SLP و AXS مانند هر رمزارز دیگری در صرافی‌های معتبر قابل خرید و فروش هستند و می‌توان با آن‌ها موجودات خود را ارتقا داد، تولید مثل کرد یا زمین‌های مجازی خرید.

محبوبیت این بازی به قدری زیاد است که بعد از فراگیری ویروس کرونا بسیاری از افراد فقیر کشورهایی مثل فیلیپین که از شرایط کار و زندگی خود راضی نیستند، به این بازی روی بیاورند و با ساعت‌ها بازی کردن مداوم، درآمدهای خوبی به دست آورند.

اکسی اینفینیتی

 

بازی Decentraland

یکی دیگر از بازی‌های قدیمی Play to Earn، «دیسنترالند» (Decentraland) نام دارد که اخیراً هم رشد قابل توجهی داشته است.

برای اینکه بتوانید خیلی ساده این بازی را درک کنید بازی شناخته‌شده‌ی GTA را در نظر بگیرید که در آن کنترل یک نفر را در یک دنیای باز برعهده می‌گیرید و می‌توانید آزادانه در شهر گردش کنید. دیسنترالند هم از این نظر شبیه به بازی GTA است ولی تفاوت عمده‌ی آن استفاده از فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال است.

در شهری که این بازی در آن جریان دارد هر کاربر می‌تواند با پرداخت پول زمین‌های مجازی واقع در آن بخشی از شهر را خریداری کرده و مالکیت قطعی آن را برعهده بگیرد. چون همه‌چیز در بلاک چین ذخیره می‌شود هیچ کس نمی‌تواند این مالکیت را انکار کند.

برای همین بسیاری از کسانی که در همان دوره اول عرضه‌ی بازی، زمین‌های خوب این شهر را خریداری کردند، اکنون می‌توانند همان تکه زمین را با قیمت‌های چند برابر بیشتر به فروش برسانند.

همچنین هر کاربر می‌تواند زمین‌ها را طبق سلیقه و میل خود شخصی‌سازی کند و ارزش آن را بالاتر ببرد. برای مثال شرکت بایننس به منظور راه‌اندازی یک دفتر مجازی و تبلیغ کسب ‌و کار خود یکی از زمین‌های خوب دیسنترالند را خریداری کرده است.

 

بازی The Sandbox

بازی «سندباکس» (The Sandbox) هم تاحدودی شبیه بازی قبلی یعنی دیسنترالند طراحی شده است. البته سندباکس بیشتر از GTA شبیه بازی «ماین‌کرفت» (Minecraft) است که طرفداران بسیاری در بین دوست‌داران بازی‌های ویدیویی دارد.

در این بازی نیز امکان خرید و فروش زمین‌های مجازی، همچنین ساخت و معامله‌ی آیتم‌های درون بازی وجود دارد. به جز این هرکس می‌تواند با کمک ابزارهایی که بازی در اختیارشان می‌گذارد آیتم‌هایی را طراحی و ایجاد کند. در نهایت آن‌ها را در فروشگاه بازی به فروش برساند.

 

بازی Alien Worlds

«ایلین ورلدز» (Alien Worlds) که می‌توانیم در زبان فارسی معادل دنیاهای بیگانه را برای آن در نظر بگیریم یک بازی Play to Earn مبتنی بر بلاک چین و تحت وب است.

به عبارت دیگر برای انجام این بازی تنها به یک مرورگر وب نیاز دارید و لازم نیست نرم‌افزاری را در رایانه یا گوشی هوشمند خود نصب کنید.

در این بازی هدف هر بازیکن این است که به سیارات مختلف برود و مواد معدنی ارزشمندی که «تریلیوم» (Trilium) نام دارد را استخراج کند.

تریلیوم همان ارز دیجیتال محلی این بازی است . شما می‌توانید بعد از کسب تریلیوم، در صرافی‌های ارز دیجیتال آن را به فروش برسانید یا با صرف آن شخصیت خود را در بازی ارتقا دهید.

هر آیتم در این بازی کاربرد خاص خودش را دارد. برای مثال با داشتن ابزار استخراج مثل کلنگ که هر کدام به شکل یک توکن NFT قابل خرید و فروش هستند، قدرت استخراج آن کاربر افزایش می‌یابد و می‌تواند درآمد بیشتری داشته باشد.

 

بازی BinaryX

بازی «باینری ایکس» (BinaryX) که البته اسم اصلی آن «سایبر دراگون» (CyberDragon) است به عنوان یکی دیگر از بازی‌های NFT تحت مروگر شناخته می‌شود. در این بازی هر کاربر می‌تواند با خرید ۱ واحد از ارز دیجیتال این بازی که BNX نام دارد یک شخصیت دریافت کند.

این شخصیت به صورت اتفاقی تولید می‌شود و کلاس و مشخصات مخصوص خود را دارد. برای مثال شخصیت شما ممکن است از کلاس جادوگر بوده و قدرت حمله‌‌اش بالا باشد.

اگر خوش شانس باشید و یک شخصیت قوی گیرتان بیاید می‌تواند در همان آغاز بازی شخصیت خود را در فروشگاه بفروشید و سود خوبی به دست آورید. یا اگر تمایل داشتید می‌توانید با همان شخصیت به بازی ادامه دهید.

نحوه‌ی انجام این بازی هم به این صورت است که شما با یک کلیک شخصیت خود را به ماموریت می‌فرستید. با گذشت زمان بسته به سطح و قدرت شخصیت شما مقداری ارز دیجیتال دیگر با نام Gold نصیبتان خواهد شد که آن هم در صرافی‌های ارز دیجیتال قابل خرید و فروش است.

همچنین می‌توانید با پرداخت مقدار مشخصی از این رمز ارز شخصیت خود را به جنگ بفرستید و در صورت پیروزی جایزه‌های خوبی به شما تعلق خواهد گرفت.

اما اگر سطح و قدرت شخصیت شما کافی نباشد ممکن است شکست بخورید و Gold هایی که از قبل دریافت کرده بودید را هم از دست بدهید.

 

آینده بازی های Play to Earn

بازی‌های معرفی شده در این مقاله تنها بخش کوچکی از بازی‌های Play to Earn بودند که شما می‌توانید با انجام تحقیقات بیشتر، آن‌ها را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید و درآمد ثابت داشته باشید.

تعداد این بازی‌ها در حال افزایش است. بنابراین روز به روز شاهد معرفی انواع و اقسام بازی‌های جدید با سبک‌های مختلف هستیم.

قضیه وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم شرکت‌های مطرح در زمینه‌ی ساخت بازی‌های ویدیویی مثل «یوبی سافت» (Ubisoft) و «الکترونیک آرتز» (Electronic Arts) هم اخیراً از علاقه‌ی خود به ورود به این حوزه پرده برداشته‌اند.

همین چند روز پیش بود که شرکت یوبی سافت، سازنده‌ی سری بازی‌های شناخته‌شده‌ای مثل «Assassin’s Creed» و «فارکرای» (Far Cry) در گزارش عملکرد سه ‌ماهه‌ی دوم خود در سال ۲۰۲۱ میلادی اعلام کرد که در حال بررسی بازی‌های مبتنی بر بلاک چین هستند.

آقای «اندرو ویلسون» (Andrew Wilson)، مدیرعامل شرکت الکترونیک آرتز هم اعلام کرده که بازی‌های Play to Earn بخش مهمی از آینده‌ی صنعت بازی‌های ویدیویی را تشکیل خواهند داد.

 

سخن پایانی

انجام بازی‌های Play to Earn از جدیدترین روش‌های کسب درآمد در دنیای بزرگ ارزهای دیجیتال است که علاوه بر سرگرم کردن هزاران نفر، سودهای قابل قبولی هم برای کاربران به همراه دارد.

در حال حاضر شرایط به شکلی است که کاربران قدیمی بازی‌های Play to Earn بیشترین سود را از آن کسب می‌کنند و کاربرانی که جدیداً می‌خواهند وارد یکی از این بازی‌ها شوند باید ریسک بیشتری را تحمل کنند.

به هر حال مانند هر حوزه‌ی دیگری، بازی‌های NFT و Play to Earn هم در ابتدای راه خود قرار دارند و برای همین خالی از مشکل نیستند.

با این وجود با ورود شرکت‌های بزرگ و باتجربه‌ای مثل یوبی‌سافت و الکترونیک آرتز و همچنین با توجه به سرمایه‌گذاری شرکت‌هایی مثل «فیس بوک» (Facebook) و «مایکروسافت» (Microsoft) در متاورس‌، آینده برای این حوزه روشن به نظر می‌رسد و می‌توان به آن امیدوار بود.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس اگر به بازارهای مالی علاقه دارید و نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید به منظور گرفتن مشاوره تخصصی از کارشناسان ما،‌ اطلاعات زیر را کامل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

    1. سلام وقت بخیر
      خواهش می‌کنم. خوشحالم که مقاله رو دوست داشتید. امیدوارم اطلاعات مفیدی در اختیارتون گذاشته باشه
      موفق باشید

  1. سلام و وقت بخیر. خیلی ممنون به خاطر مقاله جامعتون این خریدهایی که گفتید از بازی باید خرید یا کیف پول؟ رایگان هستند یا پولی؟

    1. سلام شما این لوازم جانبی رو برای بازی می‌خرید ولی با استفاده از ارزی که داخل کیف پولتون دارید
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا