🎁 وبینار مسیر درست تبدیل شدن به یک معامله‌گر🎁

اینجا کلیک کنید
دوره منتور شیپ
آموزش NFTبررسی بازی های کریپتویی

دیسنترالند (Decentraland) چیست؟ معرفی و آموزش بازی دسنترالند

آیا در مورد دسنترالند چیزی شنیده‌اید؟ چقدر در مورد این پروژه می‌دانید؟ آیا Decentraland فقط یک ارز دیجیتال است یا کاربردهای بیشتری ‌می‌توان برای آن در نظر گرفت؟ دسنترالند به عنوان یک پلتفرم واقعیت مجازی، یکی از پروژه‌های جذاب دنیای کریپتوهاست که روی بستر اتریوم پیاده‌سازی شده و حول مفهوم توکن‌های تعویض‌ناپذیر یا همان NFTها کار می‌کند.

کاربرها می‌توانند انواع آیتم‌های مجازی را در آن ایجاد کنند و حتی با پیاده‌سازی برنامه‌های کاربردی، به کسب درآمد بپردازند. این بازی دو نوع توکن دارد که یکی معمولی و دیگری از نوع تعویض‌نا‌پذیر است و هر کدام کاربردهای مختلفی دارند.

در این مقاله می‌خواهیم شما را با Decentraland و ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن آشنا کنیم. اگر به دنیای بازی‌های بلاک چینی و فناوری NFT علاقه دارید،‌ حتما اطلاعات این مقاله به دردتان خواهد خورد. تا پایان همراه ما باشید.

Decentraland چیست؟

Decentraland‌ یک بازی واقعیت مجازی است که امکان مالکیت واقعی آیتم‌های درون بازی را برای کاربرها فراهم می‌کند. دو نوع توکن در دسنترالند وجود دارد، اولی یک توکن ERC-20 به نام MANA و دومی LAND با استاندارد ERC-721‌ با قابلیت‌های NFT است.

«دسنترالند» (Decentraland) یکی از پروژه‌های دنیای بلاک چین‌ها و اولین پلتفرم دیجیتالی است که به کاربرها اجازه می‌دهد مالکیت کامل آیتم‌های مجازی درون آن را در اختیار داشته باشند. این پلتفرم از بلاک چین اتریوم استفاده می‌کند پس طبیعتا باید یک توکن بومی اتریومی نیز داشته باشد که «MANA» نام دارد و در ادامه بیشتر راجع به آن صحبت می‌کنیم.

Decentraland‌ فضایی غیرمتمرکز ایجاد کرده و کاربرها را به فعالیت و به اشتراک ‌گذاشتن دنیایی مجازی تشویق می‌کند. کاربرها در این پلتفرم قطعه زمین‌های مجازی را می‌خرند و در آن فعالیت‌های مختلفی انجام می‌دهند.

مثلا در آن خانه و پارک و جاده و… می‌سازند، بازی طراحی می‌کنند و همچنین به سایر مکان‌ها سر می‌زنند. با پیشرفت این پروژه و اضافه شدن امکانات جدید، کاربرها حالا می‌توانند با یکدیگر ارتباط «همتابه‌همتا» (P2P) داشته باشند، پرداخت درون شبکه انجام دهند و حتی برنامه‌های مختلف را روی این شبکه نصب کنند.

دو نوع توکن در Decentraland‌ وجود دارد که یکی «MANA»‌ است و با استاندارد ERC-20 ساخته شده و دیگری «LAND» نام دارد و یک توکن تعویض‌ناپذیر یا NFT با استاندارد ERC-721 است. منظور از توکن تعویض ناپذیر، توکن‌هایی هستند که در کد آن‌ها، اطلاعات خاصی به عنوان «متادیتا» ذخیره شده و باعث منحصربه‌فرد شدن تک‌تک آن‌ها می‌شود. برای آشنایی بیشتر در این مورد می‌توانید مقاله «توکن غیرقابل تعویض» را مطالعه کنید. در ادامه بیشتر پیرامون نحوه کار این بازی و ویژگی‌های توکن‌های LAND و MANA‌ صحبت می‌کنیم.

 

ساختار Decentralalnd

طراحی دسنترالند در لایه‌های مختلفی انجام شده که هر کدام با قراردادهای هوشمند روی بلاک چین اتریوم در ارتباط هستند. این لایه‌ها، «لایه‌ اجماع» (Consensus Layer)، «لایه‌ توزیع داده‌ها» (Content Distribution Layer) و «لایه‌ بدون وقفه یا بی‌درنگ» (Real-Time Layer) نام دارند.

لایه‌ اجماع وظیفه‌ مدیریت مالکیت قطعه زمین‌ها را بر عهده دارد. هر زمین مختصات منحصربه‌فردی دارد که نشان‌‌دهنده‌ یک محل خاص در دنیای دیجیتال این بازی است. مشخصات مالک هر زمین در فایل خاصی به نام Description File ثبت می‌شود.

لایه‌ی توزیع داد‌ه‌ها بر اتفاقاتی که در هر کدام از قطعه زمین‌های بازی رخ می‌دهد نظارت می‌کند و خود شامل فایل‌های مختلفی از جملهContent Files ، Script Files و Interaction Definition می‌شود که هر کدام بخش خاصی از داده‌های مربوط به اتفاقات درون بازی را ثبت می‌کنند.

وظیفه‌ لایه‌ آخر یا همان لایه Real Time، تسهیل ارتباطات اجتماعی درون بازی است تا کاربرها بتوانند از آواتارها که همان پیام‌های صوتی و متنی درون بازی هستند، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

اگر از اطلاعات فنی این بخش چیز زیادی متوجه نشدید، اصلا نگران نباشید. در ادامه همه‌چیز به زبان ساده‌تر توضیح داده شده است.

 

LAND‌ چیست و چه کاربردی دارد؟

همان‌طور که بیان شد، کاربرهای دسنترالند با موجودیت‌هایی به نام LAND‌ سروکار دارند. این LANDها در حقیقت توکن‌های NFT هستند و همه‌چیز با خرید یکی از آن‌ها شروع می‌شود. وقتی یک LAND را می‌خرید، صاحب یک قطعه زمین در این دنیای مجازی می‌شوید و همان‌طور که می‌دانید در دنیای مجازی، حد و مرز‌ها بسیار فراتر از دنیای واقعی است و کارهای خارق‌العاده‌ای می‌توان در آنجا انجام داد. شما می‌توانید بازی، انواع برنامه‌های کاربردی، پلتفرم شرط‌بندی و یا حتی صحنه‌های انیمیشن سه بعدی بسازید و تازه این فقط بخشی از قابلیت‌های این پلتفرم است که می‌توانید در قطعه زمین خود پیاده‌سازی کنید!

جالب است بدانید که تعداد LAND‌ها محدود است و فقط ۹۰ هزار عدد از آن‌ها موجود است و هر قطعه زمین ابعاد مشخصی دارد. این زمین‌ها در ابعاد حدودا ۱۰ متر در ۱۰ متر (دقیقا ۳۳ فیت در ۳۳ فیت) هستند و می‌توان بین آن‌ها و قطعه‌های زمین‌های مجاور ارتباط برقرار کرد. به مجموعه‌ای از LANDهای کنار هم «Estates» گفته می‌شود.

نکته‌ جالب دیگر در مورد آن‌ها این است که LANDها محدودیتی در ارتفاع ندارند، فضای بالای هر زمین، تا آسمان در اختیار صاحب آن است! اگر می‌خواهید دیگر ویژگی‌های LANDها و قیمت آن‌ها را ببینید، می‌توانید سری به Decentraland Marketplace / (بازار دسنترالند) بزنید. در این بازار به‌جز زمین، کالاهای پوشیدنی ‌(پیراهن، کلاه،‌ شلوار و …) و هم‌چنین اسامی خاص مختلف (MozillaFirefox ،BinanceUS ،Enoch ،Antivirus و…) وجود دارد.

به مجموعه‌ای از LANDها که تِم و ویژگی‌های مشترکی داشته باشند،‌ «District»‌ یا منطقه گفته می‌شود. این منطقه‌ها یا محله‌ها اصولا در یک یا چند ویژگی با هم مشترک هستند. مثلا کاربرهای یک منطقه می‌توانند همه به برنامه‌نویسی علاقه‌مند باشند و منطقه‌ دیگر، طرفدارهای کریپتوکارنسی باشند.

دسنترالند برای بحث یا تصمیم‌گیری در مورد مشکلات و مسائل یک منطقه، یک برنامه‌ مجزا به نام «Agora» طراحی کرده است. Agora در حقیقت یک سیستم رأی‌گیری است که مالکان‌ LANDها می‌توانند از طریق آن روی اتفاقاتی که در منطقه‌ آن‌ها رخ می‌دهد، کنترل داشته باشند. هر چه یک کاربر، مقدار LAND بیشتری در اختیار داشته باشد،‌ تأثیر رأی او بیشتر است.

 

توکن MANA

«مانا» (MANA) ارز دیجیتال پلتفرم دسنترالند است و تمام ویژگی‌های یک توکن ERC-20 اتریومی را داراست. از MANA‌ می‌توان در خرید قطعه‌ زمین‌های این بازی یا همان LANDها و همچنین سایر خدمات و کالاهای مجازی در این پلتفرم استفاده کرد.

هزینه‌ خرید آیتم‌ها با توکن MANA پرداخت می‌شود؛ به این صورت که وقتی یک LAND خریداری می‌شود، مقدار توکنی که برای آن پرداخت شده، سوزانده می‌شود. قطعه زمین‌های این بازی در ابتدا به قیمت ۱۰۰۰ توکن مانا به فروش رسیدند. اما در حال حاضر تنوع قیمت زیادی وجود دارد و درست مثل شهرهای واقعی، مناطقی در دسنترالند وجود دارد که قیمت ‌زمین‌های آن میلیون دلاری است.

بر اساس اطلاعات آماری وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ، در حال حاضر از حدود ۲.۱۹ میلیارد توکن MANA، حدود ۱.۸۹ میلیارد توکن در حال گردش است و مقدار نهایی (یا Max Supply) این توکن مشخص نیست. قیمت مانا حدودا ۴۵ سنت است و با ارزش بازار ۸۵۲ میلیون دلار، در جایگاه ۷۴ بازار ارزهای دیجیتال قرار دارد. قیمت مانا در ابتدای سال ۲۰۲۱ تنها ۸ سنت بود و با افزایش تب و تاب بازار توکن‌های NFT، شاهد افزایش چشمگیر قیمت این توکن بودیم.

 

تیم سازنده Decentraland

طرح اولیه‌ پروژه‌ Decentraland‌ توسط یک تیم توسعه‌دهنده به رهبری Ari Meilich و Esteban Ordano در سال ۲۰۱۵ در شهر پکن چین شکل گرفت. آن‌ها در سال ۲۰۱۷ با برگزاری یک ICO (عرضه‌ اولیه کوین) توانستند مبلغ ۲۰ میلیون دلار برای این پروژه به دست آورند و پروژه در سال ۲۰۱۸ آغاز به کار کرد. آقای Meilich، تجربه‌ خوبی در زمینه‌ آنالیز داده‌ها دارد. او قبل از ورود به دنیای بلاک چین، به عنوان محقق برای کمپانی‌های بزرگی مثل آمازون و GE کار می‌کرد.

Ordano دیگر بنیان‌گذار دسنترالند، چند سال به عنوان یکی از مهندس‌های نرم‌افزار پروژه‌ی BitPay فعالیت داشته و در ساخت Bitcore که یکی از کتابخانه‌های نرم‌افزاری زیرساختی بیت کوین است مشارکت داشته است.

 

آینده Decentraland

پلتفرم Decentraland‌ به مرور در حال پیشرفت بوده و امکانات زیادی به آن اضافه شده است. نسل اول این بازی به Stone Age معروف بود و اکنون در نسل بعدی به نام Bronze Age قرار دارد و قابلیت‌هایی مثل توانایی ساخت برنامه‌های کاربردی در محیط بازی و چت داخلی و… به آن اضافه شده است. در نسل آینده که نامش Iron Age خواهد بود، قرار است قابلیت‌های جدیدتری مثل امکان اجاره دادن زمین‌ها، ساخت بیلبورد‌های تبلیغاتی و… به آن اضافه شود.

پروژه‌ Decentraland‌ می‌خواهد به همه نشان دهد که فناوری بلاک چین می‌تواند مثل دنیای بازی‌ها سرگرم‌کننده نیز باشد. دسنترالند توانسته قابلیت‌های مهمی مثل امکان مالکیت واقعی آیتم‌های مجازی را برای کاربرها در بازی‌ها ممکن سازد، امکانی که تا پیش از این مقدور نبود. البته پروژه‌های خوبی مثل «انجین» (Enjin) نیز چنین بستری را در دنیای NFTها ایجاد کرده‌اند.

این قابلیت‌ها فقط به کمک فناوری محبوب بلاک چین به حقیقت پیوسته است. فناوری‌ای که هنوز در ابتدای راه است و این‌طور به نظر می‌رسد که با پیشرفت این فناوری و افزایش پلتفرم‌های غیرمتمرکز در زمینه‌ بازی‌ها، آینده‌ روشنی در انتظار دسنترالند و پروژه‌های این‌چنینی باشد.

 

سخن پایانی

پلتقرم واقعیت مجازی Decentraland یک پروژه‌ی بلاک چینی بر بستر اتریوم است که با استفاده از قابلیت‌های توکن‌های تعویض‌ناپذیر (NFTها) یک دنیای دیجیتالی با امکان خرید LAND‌ و فعالیت‌های مختلف در آن برای کاربرها به وجود آورده است. LANDها در این بازی قطعه زمین‌هایی هستند که فقط به مالک آن‌ها تعلق داشته و این مالکیت توسط قراردادهای هوشمند روی بلاک چین ثبت می‌شود. به قطعه زمین‌های کنار هم Estate و به زمین‌هایی که ویژگی‌های مشترکی داشته باشند District‌ می‌گویند.

MANA توکن بومی دسنترالند است که یک توکن ERC-20 بوده و برای فعالیت در این پلتفرم و کارهایی مثل خرید و فروش زمین و دیگر آیتم‌های مجازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرها در این پلتفرم می‌توانند کارهای مختلفی مثل گشت‌و‌گذار، خرید و فروش و یا ساخت برنامه‌های مختلف را انجام دهند و درآمد نیز کسب کنند. امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات خوبی در مورد پروژه‌ی واقعیت مجازی Decentraland‌ به دست آورده باشید. اگر تجربه فعالیت در این پلتفرم را داشته‌اید، می‌توانید آن را در قسمت نظرات، با ما و دیگر کاربرها به اشتراک بگذارید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا