آموزش NFT

آموزش ساخت NFT یا توکن غیر قابل تعویض | آموزش تصویری

این روزها دیگر به شنیدن اخبار مربوط به NFT و مبالغ هنگفتی که سرمایه‌گذاران برای خرید آ‌ن‌ها صرف می‌کنند، عادت کرده‌ایم.

حداقل هفته‌ای یک بار خبر خرید NFT توسط یکی از افراد مشهور پخش می‌شود و می‌بینیم که چگونه هنرمندان آثار هنری خود را بدین شکل به فروش می‌رسانند.

حتی کار به جایی رسیده که سلفی‌های عادی یک جوان اندونزیایی که در طول چندین سال در اتاق خود گرفته است، صدها هزار دلار به فروش می‌رود.

حتماً شما هم با خواندن این خبرها با خود فکر کرده‌اید که اگر کسب درآمد با فروش NFT اینقدر راحت است، پس چرا ما همین کار را نکنیم؟ اصلاً اگر بخواهیم هم آیا می‌توانیم این کار را انجام دهیم یا ساخت NFT کار سخت و پیچیده‌ای است؟

در این مقاله ابتدا مفهوم NFT و نحوه‌ عملکرد آن را با یکدیگر بررسی کرده و سپس در مورد موضوع اصلی که آموزش ساخت NFT است، صحبت خواهیم کرد.

در پایان شما هم می‌توانید NFT خود را بسازید اما اینکه واقعاً کسی تمایل به خرید آن خواهد داشت یا خیر موضوعی است که در مورد آن هم بحث خواهیم کرد. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

NFT یا توکن غیرقابل تعویض چیست؟

توکن غیرقابل ‌تعویض یا NFT به توکن‌هایی گفته می‌شود که هر واحد از آن‌ها منتسب به یک شیء خاص با ویژگی‌های منحصر به فرد است که آن را در مقایسه با دیگر واحدها متمایز می‌کند.

«ان اف تی» (NFT) یا «توکن غیرقابل ‌تعویض» (Non-Fungible Token) که در زبان فارسی می‌توان معادل «توکن تعویض ‌ناپذیر» یا «توکن غیرمثلی» را هم به آن داد، یک دارایی دیجیتال است که روی بلاک چین قرار دارد.

این دارایی می‌تواند یک عکس، ویدیو، تصویر متحرک، یک توییت در شبکه‌ی اجتماعی «توییتر» (Twitter) یا هرچیز دیگر باشد که مانند ارزهای دیجیتال به کمک فناوری بلاک چین ایجاد می‌شود. در چنین توکن‌هایی برخلاف دیگر رمز ارزها مثل بیت کوین (Bitcoin)، هر واحد با واحد دیگر متفاوت بوده و می‌تواند مشخصات و ویژگی‌های خاصی داشته باشد.

به عنوان مثال در بیت کوین یا حتی همین ریال کشور خودمان هر اسکناس هزار ریالی دقیقاً شبیه تمام اسکناس‌های هزار ریالی دیگر است و هیج تفاوتی ندارد.

به چنین رمز ارزهایی قابل‌‌ تعویض یا مثلی (Fungible Token) می‌گویند. در حالی که در مورد NFT‌ها این موضوع صدق نمی‌کند و هر کدام از آن‌ها می‌تواند مشخصات، ظاهر و ارزش متفاوت‌تری نسبت به دیگر موارد داشته باشد.

قبلاً در جریان مقاله‌ مفصلی مفهوم NFT را برایتان موشکافی کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم قبل از خواندن ادامه‌ی مطلب و یادگیری نحوه‌ی ساخت NFT، آن‌ را مطالعه کنید.

چگونه یک NFT یا توکن غیرقابل تعویض بسازیم؟

برای ساخت یک NFT بهترین و راحت‌ترین راه استفاده از پلتفرم‌های خرید و فروش NFT است.

چگونه یک NFT یا توکن غیرقابل تعویض بسازیم

برای ساخت یک NFT دو راه بیشتر نداریم. اولین و سخت‌ترین راه کدنویسی است که بیشتر به درد برنامه‌نویس‌ها و متخصصان کامپیوتر می‌خورد.

دومین راه استفاده از پلتفرم‌های فعال در زمینه‌ی NFT است که به کمک آن‌ها هرکسی می‌تواند در عرض چند ثانیه و بدون نیاز به دانش برنامه‌نویسی، NFTهای خود را ایجاد کند.

از همین رو در این بخش به صورت قدم به قدم آموزش ساخت NFT از طریق این پلتفرم‌ها را برایتان توضیح می‌دهیم. تمام مراحل هم به صورت تصویری نمایش داده می‌شود و بهتر است همراه ما شما هم یک NFT آزمایشی ایجاد کنید.

انتخاب نوع توکن غیرقابل تعویض: اولین قدم برای ساخت یک NFT این است که نوع آن را انتخاب کنید. به عبارت دیگر NFT شما قرار است یک تصویر ثابت باشد یا یک ویدیوی چند ثانیه‌ای؟ این روزها هر چیزی را می‌توان در قالب NFT به فروش رساند ولی بیشتر NFTهایی که خرید و فروش می‌شود در قالب یک تصویر ثابت با پسوند JPG یا PNG، یک ویدیو با پسوند MP4، یک تصویر متحرک با پسوند GIF یا یک فایل صوتی با پسوند MP3 است.

در این مثال می‌خواهیم تصویر صفحه‌ی اول سایت مجموعه‌ی حسینی فایننس را به شکل یک NFT در بیاوریم که این تصویر در پایین قابل مشاهده است:

چگونه یک NFT یا توکن غیرقابل تعویض بسازیم

انتخاب و ورود به پلتفرم مورد نظر: قدم بعدی انتخاب یکی از پلتفرم‌های خرید و فروش NFT است. در حقیقت دقیقاً مثل ارزهای دیجیتال که برای خرید یا فروش آن‌ها نیازمند استفاده از صرافی هستیم، در مورد NFTها هم به چنین پلتفرم‌هایی نیاز داریم.

خوشبختانه چندین سایت معتبر در این زمینه فعالیت دارند که «اوپن سی» (Open Sea) و «ریربل» (Rarible) از مهم‌ترین‌ها هستند. برای ادامه‌ی آموزش از فروشگاه اوپن سی استفاده خواهیم کرد، ولی روند انجام کار یکی است و در پلتفرم‌های دیگر تنها ممکن است کمی در نام‌گذاری و گزینه‌ها تفاوت وجود داشته باشد.

با ورود به فروشگاه NFT اوپن سی که در آدرس opensea.io قرار دارد، وارد صفحه‌ی اصلی آن می‌شوید. در این سایت می‌توانید NFT‌های افراد دیگر را ببینید یا بخرید اما ما خودمان قصد داریم یک NFT‌ ایجاد کنیم. برای همین طبق تصویر زیر روی Create کلیک خواهیم کرد.

کاربران ساکن ایران برای ورود و دسترسی به خدمات فروشگاه اوپن سی باید از V*P*N استفاده کنند.

ساخت nft

اتصال کیف پول به فروشگاه اوپن سی: با کلیک روی گزینه Create از شما خواسته می‌شود که کیف پول دیجیتال خود را به این سایت متصل کنید. در حقیقت همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، NFTها هم مانند ارزهای دیجیتال دیگر در بلاک چین ذخیره می‌شوند و برای همین برای انجام تراکنش‌های مورد نیاز، باید کیف پول دیجیتال خود را به اوپن سی متصل کنید.

در حال حاضر بهترین کیف پول دیجیتالی که برای کار با چنین سایت‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد «متامسک» (MetaMask) نام دارد که مانند یک افزونه روی مرورگر اینترنتی شما نصب می‌شود.

چگونه یک NFT یا توکن غیرقابل تعویض بسازیم

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید بعد از کلیک روی گزینه‌ی Create از ما خواسته شده که کیف پول دیجیتال خود را متصل کنیم. در این مرحله بعد از دانلود، نصب و راه‌اندازی اولیه‌ متامسک باید روی MetaMask کلیک کنید. با این کار متامسک از شما می‌خواهد که اقدام خود را با کلیک روی Sign تایید کنید.

چگونه یک NFT یا توکن غیرقابل تعویض بسازیم

با این کار کیف پول متامسک شما به اوپن سی متصل می‌شود. اگر همه چیز به ‌درستی پیش رفته باشد، صفحه‌ی مربوط به ساخت NFT برایتان نمایش داده خواهد شد که در تصویر زیر هم مشاهده می‌کنید.

چگونه یک NFT یا توکن غیرقابل تعویض بسازیم

بارگزاری توکن غیرقابل تعویض و اطلاعات مربوط به آن: اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که باید تصویر، مشخصات و دیگر ویژگی‌های NFT خود را وارد کنیم.

ابتدا با کلیک روی کادر مشخص شده باید فایل NFT خود را که از قبل آماده کرده‌ایم، انتخاب کنیم که گفتیم تصویری از صفحه‌ی اصلی سایت مجموعه‌ی حسینی فایننس است.

اگر شما می‌خواهید چیزی جز تصویر آپلود کنید باید توجه داشته باشید که فایل شما یکی از پسوندهای گفته شده در این صفحه را داشته باشد و سایز آن هم از ۱۰۰ مگابایت فراتر نرود.

در بخش Name یک نام برای NFT خود انتخاب می‌کنیم و در بخش External link هم می‌توانیم آدرس سایت، توییتر، اینستاگرام یا هر آدرس دیگری را قرار دهیم. این لینک در صفحه‌ی NFT ما در اوپن سی برای بینندگان قابل مشاهده خواهد بود.

چگونه یک NFT یا توکن غیرقابل تعویض بسازیم

به همین ترتیب در قسمت Description یک توضیح کوتاه از NFT خود می‌نویسیم. این توضیح در صفحه‌ اوپن سی برای بیننده نمایش داده خواهد شد.

چگونه یک NFT یا توکن غیرقابل تعویض بسازیم

انتخاب کلکسیون: اکنون نوبت انتخاب کلکسیون یا مجموعه است. به عبارت دیگر شما می‌توانید یک یا چند NFT خود را در قالب یک کلکسیون عرضه کنید تا کاربران بتوانند با مراجعه‌ی به صفحه‌ی مربوط به آن کلکسیون تمام NFTهای موجود در آن را ببینند. در حقیقت از این قابلیت می‌توان برای طبقه‌بندی NFTهای خود استفاده کرد.

به عنوان مثال فرض کنیم شما تصویر سه ارز دیجیتال بیت کوین، اتریوم و کاردانو را در قالب NFT برای خود ایجاد کرده‌اید. اکنون می‌توانید کلکسیونی با نام «ارزهای دیجیتال» ایجاد کنید و این سه NFT را در آن کلکسیون قرار دهید.

چگونه یک NFT یا توکن غیرقابل تعویض بسازیم

برای ساخت کلکسیون جدید بعد از نگه داشتن موس روی علامت i که در تصویر بالا هم با کادر قرمز رنگ مشخص شده، روی گزینه‌ manage your collections here کلیک کنید و در صفحه‌ی باز شده کلکسیون خود را ایجاد کنید.

بعد از اینکار می‌توانید با کلیک روی Select collection در صفحه‌ی ساخت NFT، کلکسیون مورد نظر خود را انتخاب کنید تا NFT جدیدی که مشغول ساخت آن هستید، در مجموعه قرار بگیرد.

برای ساده‌تر شدن مراحل ساخت NFT ما این بخش را خالی می‌گذاریم تا اوپن سی خودش یک کلکسیون پیش‌فرض برای ما بسازد.

چگونه یک NFT یا توکن غیرقابل تعویض بسازیم

در کادر بعدی که تصویر آن را در بالا مشاهده می‌کنید، می‌توانید مشخصات و ویژگی‌های خاصی را به NFT خود نسبت دهید. برای مثال می‌خواهیم برای NFT خود مشخصاتی مثل تاریخ، زبان، موضوع و غیره در نظر بگیریم. برای این کار در قسمت Properties روی علامت + کلیک می‌کنیم و صفحه‌ی باز شده را به شکل زیر پر می‌کنیم:

چگونه یک NFT یا توکن غیرقابل تعویض بسازیم

بعد از اتمام کار روی Save کلیک می‌کنیم تا مشخصات نوشته شده، ذخیره شوند. به عنوان مثال اگر NFT شما در مورد یک اتومبیل باشد، می‌توانید مشخصاتی مثل حداکثر سرعت، شرکت سازنده، رنگ، سال ساخت و غیره را به آن نسبت دهید.

از قسمت Levels و Stats هم به همین منظور ولی با یک تفاوت کوچک استفاده می‌شود. بعضی مواقع پیش می‌آید که می‌خواهیم برای NFTهای خود سطح یا رتبه در نظر بگیریم.

برای مثال یک مجموعه NFT شامل چند شخصیت کارتونی ایجاد کرده‌ایم و می‌خواهیم برخی از این شخصیت‌ها قوی‌تر از بقیه به نظر برسند.

در این شرایط می‌توانیم به جای استفاده از Properties از Levels یا Stats استفاده کنیم. مانند تصویر زیر که در آن سطح یکی از NFTهای خود را از نظر سرعت ۳ از ۵ در نظر گرفته‌ایم:

چگونه یک NFT یا توکن غیرقابل تعویض بسازیم

این یعنی سطح NFT مورد نظر از نظر سرعت معادل ۳ از نهایتاً ۵ است. تفاوت Levels با Stats هم تنها در نحوه‌ی نمایش آن در صفحه‌ی مربوط به NFT است که فرق آن‌ها را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

چگونه یک NFT یا توکن غیرقابل تعویض بسازیم

به عبارت دیگر اگر می‌خواهید، مشخصه‌ شما به شکل یک نمودار نمایش داده شود از Levels استفاده کنید و اگر می‌خواهید تنها به شکل عددی نمایش داده شود از Stats کمک بگیرید.

توجه داشته باشید که این مشخصات همگی به شما و NFT مورد نظر مربوط است و می‌توانید این قسمت‌ها را خالی بگذارید. برای همین از آنجایی که NFT مثال ما نیازی به مشخصه‌ای مثل سرعت ندارد، تنها سه مشخصه‌ سال، زبان و موضوع را که در قسمت Properties ثبت کرده بودیم را نگه می‌داریم.

چگونه یک NFT یا توکن غیرقابل تعویض بسازیم

در بخش بعدی می‌توانید با فعال کردن Unlockable Content متنی را بنویسید که تنها خریدار NFT قادر به مشاهده‌ی آن خواهد بود.

برای مثال در تصویر بالا یک کد تخفیف قرار داده شده که هر کس NFT ما را خریداری کند به آن دسترسی خواهد داشت. از این قسمت به منظور تشویق افراد برای خرید NFT طراحی شده است و می‌توانید آن را غیرفعال کنید.

چگونه یک NFT یا توکن غیرقابل تعویض بسازیم

گزینه‌ی بعدی برای NFTهایی کاربرد دارد که شاید تصویر یا ویدیوی آن برای عموم مردم مناسب نباشد. در این صورت بهتر است این گزینه را فعال کنید.

چگونه یک NFT یا توکن غیرقابل تعویض بسازیم

در قسمت Supply اینکه چند نسخه از NFT در حال ساخت ایجاد شود را مشخص می‌کنیم که در حال حاضر امکان انتخاب بیشتر از یک نسخه وجود ندارد. بسیاری از مجموعه NFTهای بزرگ و گران هم از هر NFT یک نسخه دارند، پس بهتر است تغییری در این قسمت ایجاد نکنید.

در حقیقت اگر تعداد هر NFT از یک فراتر برود، دیگر نمی‌توان آن را توکن غیرمثلی خواند و بهتر است به آن توکن نیمه‌مثلی یا Semi-fungible Token بگوییم. زیرا با اینکه واحدها با هم فرق دارند ولی برخی از همین واحدها دقیقاً مثل هم هستند.

به هر حال در قسمت Blockchain هم شبکه‌ای که قصد داریم NFT خود را در آن ایجاد کنیم انتخاب می‌کنیم که در حال حاضر، تنها امکان انتخاب بلاک چین اتریوم و پالیگان وجود دارد. از آنجایی که کارمزد تراکنش‌ها در پالیگان صفر بوده و سرعت آن هم بالاتر است، می‌توانید بلاک چین پالیگان را انتخاب کنید.

البته توجه داشته باشید که با این کار NFT شما روی بلاک چین پالیگان ایجاد خواهد شد، نه اتریوم و همین موضوع می‌تواند عملیات خرید را برای کاربران اتریوم سخت‌تر کند.

چگونه یک NFT یا توکن غیرقابل تعویض بسازیم

ثبت نهایی توکن غیرقابل تعویض: آخرین بخش پروسه‌ی ساختن NFT هم Freeze metadata نام دارد. با این کار NFT شما نهایی می‌شود و دیگر نمی‌توانید مشخصات و ویژگی‌های آن را تغییر دهید.

البته اولین بار که NFT خود را ایجاد می‌کنید، مثل همین الان، نیازی نیست که در این بخش کاری انجام دهید و می‌توانید با کلیک روی گزینه‌ Create بالاخره NFT خود را ایجاد کنید.

چگونه NFT یا توکن غیر قابل تعویض خود را بفروشیم؟

بعد از ساخت NFT در پلتفرمی مثل اوپن سی می‌توان با مراجعه به حساب کاربری خود، آن را در معرض فروش قرار دهید.

در مرحله‌ی قبل NFT دلخواه خود را ساختیم و هم اکنون می‌توانیم آن را در پروفایل شخصی خود ببینیم. برای دسترسی به پروفایل، می‌توانید مانند تصویر زیر ابتدا موس را روی عکس پروفایل نگه داشته و روی Profile کلیک کنید.

چگونه یک NFT یا توکن غیرقابل تعویض بسازیم

با این کار وارد پروفایل کاربری خود در سایت اوپن سی می‌شویم و می‌توانیم NFTهای ساخته یا خریداری شده‌ خود را مشاهده کنیم.

همان‌طور که در تصویر پایین مشخص است، در حساب فعلی ما تنها NFT مربوط به صفحه‌ی اول سایت حسینی فایننس دیده می‌شود.

چگونه یک NFT یا توکن غیرقابل تعویض بسازیم

با کلیک روی این NFT وارد صفحه‌ی مخصوص آن می‌شویم. در این صفحه اطلاعات مختلفی مثل عنوان، توضیحات، کلکسیون مربوطه، ویژگی‌های خاص و همه‌ی اطلاعاتی که در زمان ایجاد NFT آن‌ها را وارد کردیم، قابل مشاهده است. همچنین در این صفحه می‌توان نمودار قیمت NFT، خرید و فروش‌های انجام شده و پیشنهادهای خرید و غیره را هم دید.

چگونه یک NFT یا توکن غیرقابل تعویض بسازیم

اکنون برای اینکه NFT خود را از حالت خصوصی درآورده و در سایت اوپن سی برای فروش قرار دهیم باید طبق تصویر بالا روی گزینه‌ Sell کلیک کنیم. برای ویرایش NFT هم می‌توان روی Edit کلیک کرد.

چگونه یک NFT یا توکن غیرقابل تعویض بسازیم

بعد از کلیک روی Sell وارد صفحه‌ی بالا می‌شویم. در این قسمت و در بخش Price، قیمت NFT خود را مشخص می‌کنیم که حتماً باید برحسب ارز دیجیتال اتریوم محاسبه شده باشد. برای مثال قیمت NFT خود را ۰.۰۱ اتریوم در نظر می‌گیریم که چیزی حدود ۳۰ دلار می‌شود.

در قسمت Duration هم باید مدت زمانی که NFT ما در معرض فروش قرار خواهد گرفت را مشخص کنیم. به صورت پیش‌فرض ۷ روز انتخاب شده که این یعنی تا ۷ روز این NFT در فروشگاه قابل خرید خواهد بود.

بعد از تعیین قیمت و زمان، روی گزینه‌ Complete Listing کلیک می‌کنیم تا پنجره‌ای شبیه زیر باز شود:

چگونه یک NFT یا توکن غیرقابل تعویض بسازیم

در این صفحه ابتدا روی Unlock کلیک کرده و در پنجره‌ی متامسک باز شده روی Sign کلیک می‌کنیم. سپس دوباره در بخش Sign message روی گزینه‌ی Sign کلیک کرده و باز هم در پنجره‌ی متامسک باز شده روی Sign کلیک می‌کنیم. با این کارها که فقط یک بار باید انجام شوند، به فروشگاه اوپن سی اجازه می‌دهیم که NFT ما را بفروشد.

بدین ترتیب مراحل فروش NFT‌ آزمایشی ما کامل می‌شود و هرکس که آن را در صفحه‌ی اوپن سی ببیند و بخرد، پول آن بعد از کسر ۲.۵ درصد به حساب متامسک ما واریز خواهد شد. این ۲.۵ درصد هم کارمزدی است که خود فروشگاه اوپن سی برمی‌دارد.

اکنون می‌توانید آدرس NFT یا کلکسیون خود در فروشگاه اوپن سی را در اختیار دیگران قرار دهید تا در صورت تمایل آن را خریداری کنند. برای مثال NFT آزمایشی ما در این آدرس قابل مشاهده و خرید است!

سخن پایانی

همان‌طور که دیدید ساخت و فروش NFT به لطف استفاده از پلتفرم‌هایی مثل اوپن سی و ریربل کار بسیار راحتی است و خود شما هم می‌توانید همین الان ایده‌های خود را در قالب NFT در بیاورید. اما توجه داشته باشید که لزوماً کسی تمایل به خرید NFT شما نخواهد داشت.

حتی ممکن است به خاطر کارمزدی که در بلاک چین اتریوم می‌پردازید، برای ساخت NFTهای خود هزینه کنید ولی به دلیل فروش نرفتن آن این هزینه بی‌نتیجه باقی بماند.

به هر حال در این مقاله تبدیل عکس، فیلم و هر اثر هنری دیگری را به NFT آموزش دادیم و به صورت قدم به قدم نحوه‌ی ساخت چنین توکن‌های غیرقابل تعویض را شرح دادیم. اینکه بخواهید از این راه به کسب درآمد بپردازید یا خیر فقط و فقط با خودتان است. سودمند و موفق باشید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس اگر به بازارهای مالی علاقه دارید و نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید به منظور گرفتن مشاوره تخصصی از کارشناسان ما،‌ اطلاعات زیر را کامل فرمایید.

حالت دوم

‫۱۰ دیدگاه ها

  1. ممنون که این آموزش رو گذاشتید من قدم به قدم باهاش پیش رفتم و تونستم عکسایی که خودم با فتوشاپ درست میکردم رو nft کنم یکم از لحاظ ظاهری سایت ها تغییر کردن ولی در کل عالی بود ممنون ازتون که کمکم کردید تو این راه

    1. سلام نرگس‌جان وقتت بخیر
      خوشحالیم که مقاله ما براتون مفید بوده و تونستید NFTهای مدنظرتون رو اونطور که می‌خواید به کمکش درست کنید.
      موفق باشید.

  2. یک آموزش ساخت nft در سایت opensea به صورت ویدیویی واقعا میتونه روند کار روی برای ماهایی که زیا با این فضا آشنا نیستیم عالی میتونه باشه

    1. سلام وقت شما بخیر
      بله خب آموزش ویدئویی هم بسیار مفید هست ولی با خوندن مقاله آموزش ساختن NFT هم کامل متوجه روندش میشید
      موفق و پرسود باشید

  3. متشکر از مقالتون در خصوص فروش ان اف تی ها بسیار عالی و مفید بود، نکات بیشتری هم در مورد فروش ان اف تی وجود داره.

  4. سلام
    من خیلی اقدام به ثبتNFT نمودم . بابت فروش . هر بار که موفق شدم خریدار پیدا کنم تو مسئله فروش به بن بست رسیدم. خیلی تلاش کردم. ولی هربار یه اخطار متفاوت میده که واقعا نمی دونم و نمی تونم رفعش کنم.
    امکان مراجعه حضوری و آموزش حضوری آیا ؟؟
    من خیلی مشتری از دست دادم . خیلی ضرر کردم.
    ممنون میشم کمکم کنید.

    1. سلام دوست عزیز
      متاسفانه امکان آموزشی حضوری وجود نداره و ما هم دقیقا ارور شما رو نمی‌دونیم
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا