🎁 وبینار مسیر درست تبدیل شدن به یک معامله‌گر🎁

اینجا کلیک کنید
دوره منتور شیپ
استراتژی‌های معاملاتی

استراتژی خروج از ارز دیجیتال (Exit Strategy) چیست؟

بازار ارزهای دیجیتال بازار جذابی است که بسیاری از سرمایه‌گذاران سودهای کلانی را از آن کسب می‌کنند. با این حال به نظر می‌رسد بسیاری از معامله‌گران بیشتر تمرکز خود را روی زمان خرید یک رمزارز گذاشته و چندان به اینکه چه زمانی برای فروش مناسب است، فکر نمی‌کنند. این افراد تصور می‌کنند که اگر زمان خرید اولیه مناسب باشد سود سرمایه‌گذاری نیز به صورت اتوماتیک حاصل خواهد شد.

اما این موضوع همیشه هم صادق نیست. مانند هر سرمایه‌گذاری دیگر، در بازار رمزارزها نیز احتمال از دست رفتن سرمایه وجود دارد. شاید شما در بهترین زمان ممکن وارد این بازار شوید ولی اگر بخشی از سود خود را نقد نکنید، ممکن است در هیجان بازار گاوی غرق شده و خیال کنید که بازار همیشه قرار است روبه‌بالا حرکت کند.

برای همین است که بسیاری از سرمایه‌گذاران بعد از ورود به یک موقعیت معاملاتی شاهد افزایش قیمت‌ها و سپس پایین آمدن آن هستند و در نهایت معامله‌یشان به ضرر ختم می‌شود.

در این مقاله می‌خواهیم در مورد عواملی که باید روی تصمیم شما برای فروش یک رمزارز یا بستن یک موقعیت معاملاتی تاثیر بگذارند، صحبت کرده و به چند مورد از بهترین استراتژی‌های خروج از ارز دیجیتال اشاره کنیم.

 

استراتژی خروج از ارز دیجیتال چیست؟

به طرح و برنامه یک سرمایه‌گذار برای فروش رمزارزهایی که خریده است، استراتژی خروج از ارز دیجیتال می‌گویند.

استراتژی خروج از ارز دیجیتال یا Exit Strategy به‌طرح و برنامه‌ی شما برای فروش رمزارزهای خریداری‌شده‌تان گفته می‌شود. در این استراتژی زمان فروش رمزارز برای کسب سود و همچنین زمان فروش آن برای کاستن ضرر تعیین می‌شود. مهم‌تر از همه اینکه مقدار فروش ارزهای دیجیتال در اختیار شما در زمان رسیدن به هدف‌های قیمتی نیز در استراتژی خروج از ارز دیجیتال محاسبه می‌شود. هدف از این کار حداکثر کردن سودها و به حداقل رساندن ضررهای احتمالی است.

داشتن یک استراتژی خروج خوب به شما کمک می‌کند تا در زمان تغییر قیمت، عکس‌العمل مناسبی را از خود نشان دهید. حتی ممکن است این استراتژی نحوه‌ی عکس‌العمل شما به مسائل حاشیه‌ای مثل اخبار مرتبط با رمزارزهای خریداری شده، تغییرات جدید در قانون‌گذاری پیرامون رمزارزها و اتفاقات مختلف در بحث اقتصاد کلان را نیز شامل شود.

بهترین کار این است که از همان ابتدای شروع سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال یک استراتژی خروج داشته باشید. همه‌ی ما انسان هستیم و احتمال دارد در شرایط حساس بازار از روی احساسات تصمیم‌گیری کنیم. داشتن یک استراتژی خروج از ارز دیجیتال خوب به ما کمک می‌کند تا از همان ابتدا جلوی تصمیمات اشتباه پرهزینه را گرفته و سودهای جذاب به دست‌آمده از خریدهای خود را نیز حفظ کنیم.

 

چرا به استراتژی خروج از ارز دیجیتال نیاز داریم؟

به منظور کاستن ضررها، تحقق سودها، به حداکثر رساندن سودها، عکس‌العمل مناسب به تغییرات غیرقیمتی و رسیدن به اهداف شخصی از استراتژی‌های خروج استفاده می‌شود.

داشتن یک Exit Strategy خوب به پنج دلیل انجام می‌شود که عبارتند از کاستن ضررها، تحقق سودها، به حداکثر رساندن سودها، عکس‌العمل مناسب به تغییرات غیرقیمتی و رسیدن به اهداف شخصی.

بیایید در ادامه با جزئیات بیشتری در مورد هر کدام از این دلایل صحبت کنیم.

استراتژی خروج از ارز دیجیتال چیست

 

کاستن ضررها

فرض کنیم بعد از اینکه ارز دیجیتالی را خریداری کرده‌اید قیمت آن کاهش یافته است. آیا این رمزارز را نگه می‌دارید تا قیمت آن دوباره به بالا حرکت کند؟ با اینکه این احتمال وجود دارد ولی ممکن است قیمت آن رمزارز به حرکت روبه‌پایین خود ادامه دهد. در این شرایط اگر زودتر رمزارز خود را می‌فروختید ضرر کمتری را نسبت به زمان حال که قیمت بیشتر کاهش یافته است، متحمل می‌شدید.

اینجاست که داشتن یک استراتژی خروج خوب می‌توانست جلوی این ضرر را بگیرد.

یکی از ابزارهای مرسومی که در بیشتر صرافی‌های ارز دیجیتال وجود دارد و می‌تواند جلوی چنین ضررهایی را بگیرد سفارش «استاپ لیمیت» (Stop Limit) است. با استفاده از این نوع سفارش می‌توانید رمزارزهای خود را به محض رسیدن به یک قیمت خاص بفروشید. برای مثال فرض کنید بیت کوین را در قیمت ۲۰ هزار دلار خریداری کرده‌اید و با در نظر گرفتن مقدار ضرری که تحملش را دارید، تصمیم می‌گیرید که اگر بیت کوین به ۱۵ هزار دلار رسید رمزارزهای خود را فروخته و بیش از این وارد ضرر نشوید.

این نوع سفارش، عملیات فروش در یک قیمت معین را به صورت خودکار انجام می‌دهد و شما تنها کافی است از قبل سفارش استاپ لیمیت خود را ثبت کنید. اتوماتیک بودن اجرای عملیات فروش نه‌تنها کار را برای سرمایه‌گذار راحت می‌کند بلکه باعث می‌شود تصمیمات احساسی او نیز جلوی اجرای صحیح اصول مدیریت ریسک و سرمایه را نگیرد.

 

تحقق سودها

هیچ‌کس نمی‌داند که قیمت‌ها چه زمانی شروع به سقوط خواهند کرد. بنابراین نقد کردن سودهای به دست آمده می‌تواند ثروت شما را افزایش داده و باعث شود پول بیشتری برای سرمایه‌گذاری‌های بعدی خود داشته باشید.

برای نقد کردن سودها که به آن «سیو سود» (Save) هم گفته می‌شود، می‌توان از همان سفارش استاپ لیمیت صرافی‌ها استفاده کرد. البته حتماً لازم نیست برای سیو سود، تمام رمزارزهای خود را بفروشید. در عوض می‌توانید از استراتژی پله‌ای استفاده کرده و به کمک سفارش استاپ لیمیت بخش‌هایی از رمزارزهای خود را در قیمت‌های مختلف بفروشید.

به عنوان مثال اگر بیت کوین را در قیمت ۲۰ هزار دلار خریداری کرده باشید، می‌توانید یک سفارش استاپ لیمیت در قیمت ۲۱ هزار دلار ثبت کنید تا ۱۰ درصد بیت کوین‌هایتان در این قیمت فروخته شود. به همین ترتیب می‌توانید چند سفارش دیگر برای فروش درصدهای دیگری از بیت کوین‌هایتان در قیمت‌های بالاتر ثبت کنید.

به این نکته هم توجه داشته باشید که بسیاری از سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند درصد مشخصی از رمزارزهای خود را حتی در زمان سود نیز نفروشند. این کار با این امید انجام می‌شود که اگر رمزارز مورد نظر به‌صورت انفجاری صعود کرد آن‌ها نیز از این رشد بی‌نصیب نمانند.

فراموش نکنید که هیچ‌چیز اعصاب‌خردکن‌تر از این نیست که ببینید سودی که در چنگ‌تان قرار داشت در نهایت به ضرر و زیان ختم شود.

 

به حداکثر رساندن سودها

داشتن یک استراتژی خروج از ارز دیجیتال همچنین باعث می‌شود تا بتوانید از فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدید و بهتر موجود نیز بهره‌مند شوید. بدین ترتیب، می‌توانید سود خود را به حداکثر برسانید.

اگر در یک رمزارز سرمایه‌گذاری کرده‌اید و اکنون در سود هستید، شاید بهتر باشد سود خود را نقد کرده و از آن برای سرمایه‌گذاری در رمزارزهای دیگر استفاده کنید. این کار می‌تواند سرعت رشد ثروت شما را افزایش دهد.

اما اگر رمزارزی که در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اید عملکرد خوبی نداشته باشد چه؟ می‌توانید بیش از آنچه فکرش را می‌کردید رمزارز خریداری شده را به امید برگشت قیمت نگه دارید ولی یادتان نرود که در این صورت سرمایه‌ی شما به نوعی در این رمزارز قفل شده و نمی‌توانید از آن برای سرمایه‌گذاری‌های بهتر استفاده کنید. اینجاست که استراتژی خروج می‌تواند جلوی ضرر بیشتر را گرفته و باعث آزاد شدن سرمایه‌ی قفل شده شود.

 

عکس‌العمل مناسب به تغییرات غیرقیمتی

بعضی مواقع ممکن است بخواهید رمزارز مورد نظر خود را به خاطر رویدادهایی که می‌توانند روی بازار تاثیرگذار باشند بفروشید. برای مثال، شاید قوانین جدیدی که توسط کشورها وضع می‌شود باعث شود که رمزارز مدنظر شما فعالیت خود را متوقف کرده یا تغییراتی در پروژه‌ی خود اعمال کند. به همین دلیل تصمیم می‌گیرید که آن رمزارز را فروخته و در یک ارز دیجیتال دیگر سرمایه‌گذاری کنید.

در چنین مواردی نیز داشتن یک استراتژی خروج می‌تواند کمک حال شما باشد.

 

رسیدن به اهداف شخصی

از استراتژی خروج از ارز دیجیتال برای رسیدن به اهداف شخصی نیز استفاده می‌شود. سناریویی را در نظر بگیرید که در آن شما با هدف افزایش سرمایه‌ی خود در یک رمزارز سرمایه‌گذاری می‌کنید تا بالاخره بتوانید کامپیوتر قدرتمندی را که مدت‌هاست به دنبال آن هستید، بخرید.

بدین ترتیب می‌توانید زمانی که سرمایه‌گذاری شما به سود رسید از استراتژی خروج استفاده کرده و مقداری از رمزارزهای خود را فروخته و به هدف شخصی خود که خرید یک کامپیوتر بود، برسید.

 

بهترین استراتژی‌های خروج از ارز دیجیتال

از بهترین استراتژی‌های خروج از ارز دیجیتال می‌توان به خروج براساس نرخ قیمت، خروج مقیاس‌گذاری‌شده، خروج براساس سود و ضرر، خروج در هنگام رسیدن به اصل سرمایه و غیره اشاره کرد.

استراتژی خروج از ارز دیجیتال شما باید با نقش و برنامه سرمایه‌گذاری شما هماهنگ باشد. خوشبختانه چندین استراتژی خروج وجود دارد که می‌توانید از بین آن‌ها استراتژی‌هایی که با شرایط و اهداف شما مطابقت دارند، انتخاب کنید.

برای مثال اگر شرایط شما به گونه‌ای است که با طولانی شدن مدت سرمایه‌گذاری خود مشکلی ندارید، شاید بهتر باشد از استراتژی‌های خروجی استفاده کنید که روی کاهش ضررها و به حداکثر رساندن سودها تمرکز دارند.

در ادامه چند مورد از بهترین و شناخته‌شده‌ترین استراتژی‌های خروج از ارز دیجیتال یا به اصطلاح Exit Strategy معرفی شده است.

 

استراتژی خروج براساس نرخ قیمت

شاید ساده‌ترین استراتژی خروج از ارز دیجیتال این باشد که رمزارزهای خود را براساس اهداف قیمتی یا درصدی بفروشید. برای مثال اگر رمزارزی را در قیمت ۱۰ دلار خریده باشید، می‌توانید هدف خروج خود را قیمت ۱۵ دلار در نظر بگیرید. علاوه بر این، می‌توانید هدف خود را به صورت درصدی نیز تعیین کرده و مثلاً زمانی که قیمت رمزارز مورد نظر ۳۰۰ درصد از قیمت خرید شما افزایش یافت آن را بفروشید.

این استراتژی باعث می‌شود تا به دلیل امید بیش از اندازه، رمزارز خریداری شده را برای مدت طولانی نگه‌داری نکنید. با این حال ممکن است فرصت رشد بیشتر را نیز از دست بدهید. نکته‌ی بعدی این است که از کجا می‌دانید هدفی که برای فروش رمزارز خود تعیین کرده‌اید منطقی است؟ هدف ۳۰۰ درصدی ممکن است برای یک رمزارز پرنوسان محقق شود، ولی برای یک رمزارز دیگر ممکن است ماه‌ها رسیدن به این هدف طول بکشد.

برای رفع این مشکل می‌توان از سطوح مقاومت و حمایت استفاده کرد.

«حمایت» (Support) زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت یک رمزارز بارها از یک سطح پایین رو به بالا پرتاب می‌شود که نشان می‌دهد در آن سطح قیمتی تقاضای شدیدی برای خرید وجود دارد. زمانی که قیمت یک رمزارز سطح حمایتی را می‌شکند نشان‌دهنده‌ی این است که احتمال ریزش بیشتر وجود دارد. بنابراین ثبت یک سفارش استاپ لیمیت در زیر سطح حمایتی می‌تواند از سرمایه‌ی شما محافظت کند.

«مقاومت» (Resistance) نیز زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت یک رمزارز بارها از یک سطح بالا به پایین تغییر جهت می‌دهد. این وضعیت نیز نشان می‌دهد که در آن سطح قیمتی نرخ عرضه بالا بوده و مانع رشد بیشتر قیمت می‌شود. برای همین زمانی که قیمت یک رمزارز در عبور از یک سطح مقاومتی با مشکل مواجه می‌شود بهتر است بخشی از سودهای خود را نقد کنید.

 

استراتژی خروج مقیاس‌گذاری‌شده

استراتژی خروج مقیاس‌گذاری‌شده به روشی گفته می‌شود که در آن بخشی از رمزارزهای خود را در قیمت‌های مختلف به فروش می‌رسانید.

مزیت استفاده از این روش که توسط بسیاری از سرمایه‌گذاران حرفه‌ای انجام می‌شود، این است که می‌توانید رمزارزهایی که عملکرد بهتری دارند پله پله و رمزارزهایی که عملکرد زیان‌دهی داشته‌اند را به یک باره بفروشید.

همه‌ی ما در هنگام خرید رمزارزها امیدوار به رشد آن هستیم، ولی بعضی مواقع برخی از انتخاب‌های ما چندان خوب از آب در نمی‌آیند. در این شرایط ممکن است احساسات ما باعث شوند که به خود تلقین کنیم رمزارزی که خریده‌ایم رمزارز خوبی است، در حالی که نگه داشتن طولانی‌مدت آن می‌تواند فرصت‌های خوب دیگر را از بین ببرد.

با استفاده از استراتژی خروج مقیاس‌گذاری‌شده سریع‌تر جلوی ضررها گرفته می‌شود تا بتوان با سرمایه‌ی به دست‌آمده از آن، روی رمزارزهای پرپتانسیل دیگر سرمایه‌گذاری کرد. در عین حال نیز از فروش پله‌ای رمزارزهایی که در سود هستند، بخشی از این سود نقد می‌شود.

 

خروج براساس سود یا ضرر

همچنین می‌توانید ارزهای دیجیتال خود را براساس سودی که انتظار کسب آن را داشته‌اید یا ضرری که می‌توانید آن را تحمل کنید، بفروشید.

برای مثال می‌توانید فروش رمزارزهای خود را برای زمانی تنظیم کنید که قیمت آن ۱ درصد از قیمت خرید شما پایین‌تر بیاید. بدین ترتیب در بدترین شرایط تنها ۱ درصد مبلغ خرید خود را از دست می‌دهید. در طرف دیگر نیز می‌توانید سفارش فروشی ثبت کنید تا در صورت رسیدن به سود ۲۰ درصد رمزارزهایتان فروخته شود.

تسلط بر علم تحلیل تکنیکال و آشنایی با سطوح مقاومت و حمایت می‌تواند در تعیین درست این درصدها تاثیرگذار باشد.

 

خروج در زمان بازگشت سرمایه

یکی دیگر از استراتژی‌های خروج از ارز دیجیتال که بسیاری از سرمایه‌گذاران حرفه‌ای به آن علاقه‌ دارند، خروج در زمان بازگشت سرمایه اولیه است. در این استراتژی شما وقتی که در سود هستید، اصل سرمایه‌ی خود را بیرون می‌کشید و اجازه می‌دهید سود کسب شده برای شما سودهای بیشتری را به ارمغان بیاورد.

 

خروج زمان‌بندی‌شده

در خروج زمان‌بندی‌شده همان طور که از اسمش هم پیداست، زمان مشخصی را برای نگه‌داری یک رمزارز مشخص می‌کنید و در پایان آن زمان رمزارز خود را می‌فروشید. البته اینکه در پایان این زمان چه تصمیمی‌ بگیرید کاملاً بستگی به خودتان دارد ولی حداقل کاری که می‌توانید انجام دهید این است که سرمایه‌گذاری خود را ارزیابی کرده و تشخیص بدهید که فروش آن در این لحظه به صلاح است یا نگه‌داری آن می‌تواند نتایج بهتری در پی داشته باشد.

استراتژی خروج زمان‌بندی‌شده زمانی به درد می‌خورد که سرمایه‌گذاری شما برخلاف پیش‌بینی‌ها پیش رفته ولی به حدی نرسیده است که سفارش فروش شما را فعال کند. یا زمانی که حرکت صعودی رمزارز خریداری شده به حدی نیست که رضایت شما را جلب کند.

 

سخن پایانی

استراتژی خروج از ارز دیجیتال یا Exit Strategy در حقیقت نقشه و برنامه‌ی شما برای فروش یک رمزارز در یک قیمت خاص و در یک اندازه‌ی خاص است.

برای رسیدن به اهداف شخصی، کاستن ضررها و به حداکثر رساندن سودهای موجود در بازار همه‌ی ما نیاز به یک استراتژی خروج خوب داریم که با شرایط فعلی ما سازگار باشد. برای این کار بهترین کار این است که انواع مختلف استراتژی‌های خروج از ارز دیجیتال را شناخته و از یک یا چند مورد از آن‌ها استفاده کنیم.

به همین‌ منظور در این مقاله بهترین استراتژی‌های خروج از ارز دیجیتال را برای شما معرفی کردیم و امیدواریم که در معاملات و سرمایه‌گذاری‌های بعدی خود از آن‌ها استفاده کنید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا