🎁 برای تهیه دوره‌های آموزشی با شرایط بسیار ویژه به‌مناسبت روز معلم.🎁

اینجا را کلیک کنید
دوره منتور شیپ
آموزش ارز دیجیتال

چگونه اصلاح قیمت را از بازگشت روند تشخیص دهیم؟

در بازارهای مالی باید با تمام حالت‌های بازار آشنا بود و از هر فرصتی سود جست. افراد تازه‌کار ممکن است وضعیت مختلف در بازار را به سختی تشخیص دهند. از روندهای بازار که شاید خیلی در ظاهر به هم شباهت داشته باشند می‌توان به «بازگشت» (Reversal) و «اصلاح» (Retracement) اشاره کرد.

تشخیص این دو روند کار ساده‌ای نیست و ممکن است بعضی از تریدرهای تازه‌کار در شناسایی آن‌ها دچار اشتباه شوند. در این مقاله قصد داریم راه‌کارهایی به شما معرفی کنیم تا با استفاده از آن‌ها، این روندها را در بازار تشخیص دهید و در معاملات‌تان کم‌تر دچار ضرر شوید.

بازگشت روند چگونه است؟

«بازگشت» (Reversal) یا ریورسال  تغییر در روند کلی قیمت سهام یا دارایی است. این بدان معناست که قیمت دارایی به احتمال زیاد برای یک دوره طولانی در جهت معکوس حرکت خواهد کرد.

در حالت بازگشت روند قیمت، تغییر جهت ممکن است به دنبال یک روند نزولی به سمت بالا رخ دهد یا ممکن است قیمت به دنبال یک روند صعودی به سمت پایین حرکت کند. در بیشتر موارد، این تغییر منجر به تغییر قابل توجهی در قیمت دارایی می‌شود. گفته می‌شود، ممکن است برخی پولبک‌ها (عقب نشینی‌ها) وجود داشته باشند که منجر به بازگشت قیمت به جهت قبلی خود شوند.

اغلب بازگشت روند به شکل یک تغییر بزرگ در روند ایجاد می‌شود. این تغییر را نمی‌توان سریع تشخیص داد؛ ممکن است به‌صورت ناگهانی اتفاق بیافتد یا چند روز، هفته یا سال‌‌ها زمان ببرد تا تحقق پیدا کند.

میانگین متحرک (MA) و خطوط روند به معامله‌گران کمک می‌کنند تا معکوس‌ها را شناسایی کنند. بازگشت‌‌های روزانه روند برای معامله‌گران روزانه مهم است، اما صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا سرمایه‌گذاران بلندمدت بر تغییرات ماهانه یا سه‌ماهه تمرکز می‌کنند. در تصویر زیر، زمانی که قیمت به زیر MA یا خط روند کشیده می‌شود، معامله‌گران می‌دانند که باید مراقب بازگشت احتمالی روند باشند.

بازگشت روند چگونه است؟

نمودار بالا نشان می‌دهد که قیمت دارایی با ساخت سقف‌های بالاتر و کف‌های بالاتر در یک روند صعودی قرار دارد. اما قیمت به زیر خط روند افت می‌کند و با کاهش، کف‌‌های پایین‌تر می‌سازد؛ قیمت عقب‌نشینی می‌کند، اما به روند نزولی همچنان ادامه می‌‌دهد.

زمانی که قیمت دوباره شروع به ایجاد سقف‌های بالاتر و کف‌‌های بالاتر نماید، این نشانه بازگشت به روند صعودی خواهد بود.

 

اصلاح قیمت چیست؟

«اصلاح قیمت» (Retracemet) در بازار وقتی اتفاق می‌افتد که قیمت پس از رسیدن به اوج و حرکت در یک مسیر صعودی برای مدتی طولانی ناگهان ریزش پیدا می‌کند تا به ثبات برسد.

بر خلاف بازگشت که می‌تواند برای یک دوره طولانی به طول انجامد، اصلاح صرفا یک معکوس موقت در روند قیمت است که در میان یک روند بسیار بزرگ‌تر اتفاق می‌افتد.

کلمه کلیدی در اینجا تغییر قیمت “موقت” است، به این معنی که هیچ نشانه‌ای برای تغییر در روند کلی و بزرگ‌تر وجود ندارد. با خواندن نمودار اصلاحی، اغلب متوجه می‌شوید که وقتی قیمت سهام به سمت بالا حرکت می‌کند، به طور بالقوه می‌تواند به بالاترین حد خود (ATH) برسد، اما وقتی کاهش می‌یابد، قبل از رسیدن به پایین‌ترین حد قبلی خود شروع به افزایش می‌کند.

معمولا اصلاح برای مدت زمانی کوتاه رخ می‌دهد و حداکثر مقدار کاهش قیمت دارایی تا ۱۰ درصد است.

به این نکته توجه داشته باشید که با وجود اصلاح همان‌طور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید، روند بلندمدت همچنان بدون تغییر مانده است. قیمت همچنان که در مسیر صعودی در حال پیشرفت است،‌ زمانی که می‌خواهد به پایین‌تر از کف قبلی برسد باز هم افزایش پیدا می‌کند. در این روند قیمت در حال ایجاد سقف‌های بالاتر و کف‌های بالاتر است.

زمانی که ممکن است در این روند‌ با شکل گرفتن سقف‌های پایین‌تر و کف‌های پایین‌تر، یک ریورسال اتفاق افتد.

اصلاح قیمت چیست؟

 

تفاوت اصلاح قیمت و بازگشت روند

تفاوت اصلاح و بازگشت روند را می توان بر اساس شش فاکتور تحلیل کرد:

  • حجم معاملات: اصلاح قیمت با حجم فروش کم مشخص می‌شود که در آن دوره، معمولا این معامله‌گران خرده فروشی هستند که سود می‌برند. بالعکس، بازگشت روند با حجم فروش زیاد که شامل فروش نهادی است مشخص می‌شود.
  • جریان پول: در مورد اصلاح، سود خرید و فروش به ترتیب در طی یک روند نزولی و صعودی همچنان وجود دارد. اما برای بازگشت، سود خرید و فروش، در هر دو دوره بازار، نزولی و صعودی، بسیار کم است.
  • الگوهای نموداری: در زمان اصلاحات، تغییرات بسیار کمی در الگوهای نموداری رخ می‌دهد که معمولا به کندل‌ها محدود می‌شود. در مقابل، دربازگشت‌ها، چندین الگوی معکوس مانند الگوی سر و شانه، الگوهای دوتایی را مشاهده خواهید کرد.
  • دوره زمانی: به‌طور کلی اصلاح برای مدت کوتاه‌تری طول می‌کشد؛ معمولا بیش از یک تا دو هفته طول نمی‌کشد، در حالی که برگشت می‌تواند برای طولانی‌مدت، برای مثال بیش از چند هفته طول بکشد.
  • فاندامتال‌ها: در حالی که عوامل بنیادی در یک اصلاح بدون تغییر باقی می‌مانند، در بازگشت‌ها مستلزم تغییر یا حداقل مشکوک به تغییر هستند.
  • کندل استیک‌ها: اغلب اصلاح با شمع‌های «بلاتکلیف» (عدم تصمیم‌گیری قاطع سرمایه‌گذاران) مشخص می‌شوند که معمولا دارای قسمت‌های بالا و پایین بلند هستند که به عنوان تاپ‌های چرخان شناخته می‌شوند. کندل‌ها در بازگشت روند معمولا دارای الگوهای انگالفینگ، سرباز و مشابه آن‌ها هستند.

تفاوت اصلاح قیمت و بازگشت روند

 

سخن پایانی

به‌عنوان یک تریدر حتما لازم است که تفاوت بین یک روند اصلاحی و بازگشتی را در بازار بدانید. بدون داشتن اطلاعات درباره روندهای مختلف در بازار، ممکن است به اشتباه، زودهنگام از معامله خارج شوید و سودهای بیشتر را از دست بدهید. همچنین ممکن است دیرهنگام متوجه یک فرصت برای خرید شوید. اما برخی از ابزارهای تکنیکال هستند که این امکان را به شما می‌دهند تا روندهای مختلف در بازار را شناسایی کنید.

اصلاح و بازگشت از جمله روندهای رایج در بازارهای مالی هستند که با ظاهر شدن هر یک در نمودار قیمت دارایی، باید با استراتژی که از پیش برای همچین موقعیتی آماده کرده‌اید وارد بازار شوید‌ تا فرصت‌های کسب سود را از دست ندهید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

منبع
investopediaangelone

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا