🎁 وبینار مسیر درست تبدیل شدن به یک معامله‌گر🎁

اینجا کلیک کنید
دوره منتور شیپ
آموزش کیف پول

معرفی برترین کیف پول های دش کوین

آیا شما هم از طرفدار‌ان دش کوین هستید؟ برای نگهداری این ارز دیجیتال از چه کیف پولی استفاده می‌کنید؟ کیف پول‌های مختلف چه فرقی با هم دارند؟ این‌ها سوالاتی هستند که در ذهن کاربرها، مخصوصا علاقه‌مندان به دش کوین وجود دارد که قرار است در این مطلب به آن‌ها بپردازیم.

می‌خواهیم ابتدا یک مرور کلی بر ارز دیجیتال دش کوین و ویژگی‌های آن داشته باشیم و سپس، با توجه به نیاز هر کاربر،‌ بهترین کیف پول دش کوین را معرفی کنیم.

دش کوین از کوین‌های نسبتا قدیمی در بازار ارزهای دیجیتال است و از آنجایی که ارتباط زیادی با بیت کوین دارد و در حقیقت می‌توان آن را یک فورک بیت کوین در نظر گرفت، کیف پول‌های مختلفی از آن پشتیبانی می‌کنند؛ ولی مطالعه‌ منابع مختلف انگلیسی ممکن است کمی کاربر را گمراه کند چون با وجود انواع مطالب تبلیغاتی و ریپورتاژهای خبری،‌ تشخیص مطالب ارزشمند کمی سخت است. ما این کار را برای کاربرهای عزیز انجام داده‌ایم و در ادامه شما را با انواع کیف پول دش کوین آشنا می‌کنیم.

آشنایی با ارز دیجیتال دش کوین

ارز دیجیتال «دش کوین» (Dash) با نماد DASH را می‌توان به‌نوعی یک نسخه‌ ارتقا‌ء‌یافته از بلاک چین بیت کوین دانست که یک پول دیجیتال غیرمتمرکز است و امکان پرداخت‌های «همتابه‌همتا» (P2P) را برای کاربرها فراهم می‌کند. همان‌طور که در مقدمه بیان شد، دش کوین از قدیمی‌های بازار ارزهای دیجیتال است که در سال ۲۰۱۴ توسط Evan Duffield‌ راه‌اندازی شد.

انجام تراکنش‌ها در این شبکه ۲.۵ دقیقه طول می‌کشد (یعنی تقریبا ۴ برابر سریع‌تر از بیت کوین) و پاداش استخراج بلاک در آن ۲.۸۸ کوین است که هر سال، ۷.۱ درصد از آن کاسته می‌شود. دش کوین همچنین یک «سازمان خودمختار غیرمتمرکز» (DAO) نیز به حساب می‌آید که به کمک نود‌های خاصی به نام «مستر نود» (Masternode) اداره می‌شود.

فرایند پردازش در شبکه‌ دش کوین توسط ماینرها و مسترنود‌ها انجام می‌شود. ماینرها به‌خاطر تامین امنیت شبکه و مسترنودها برای خدمات ذخیره‌سازی، تامین اعتبار و سرویس‌دهی به شبکه، پاداش دریافت می‌کنند. مسترنودها یک لایه‌ی جدید در بلاک چین دش کوین ایجاد کرده‌اند و در نتیجه، قابلیت‌هایی مثل تراکنش‌های سریع، حریم خصوصی و خدمات حاکمیتی به شبکه اضافه شده است.

هدف این مقاله معرفی بهترین کیف پول‌های دش کوین است، پس توضیحات شبکه‌ی دش کوین را بیش از این ادامه نمی‌دهیم و به سراغ کیف پول‌ها می‌رویم. برای کسب اطلاعات جامع‌تر در مورد این شبکه، پیشنهاد می‌کنیم مقاله «دش کوین (DASH) چیست؟» را مطالعه کنید.

وقتی صحبت از کیف پول دیجیتال دش کوین است، این را به‌خاطر داشته باشید که این پروژه گزینه‌های بسیار متنوعی را برای کاربرهایش فراهم کرده است. دش کوین به فکر تمام کاربرها،‌ از مبتدی تا حرفه‌ای،‌ بوده و انواع کیف پول‌های موبایلی، دسکتاپ، وب و کاغذی را برای آن‌ها آماده کرده است.

شاید برای اولین بار این را بشنوید که دش کوین نوعی کیف پول پیامکی یا اس‌ا‌م‌اسی هم دارد که اطلاعاتش در وب‌سایت رسمی دش کوین، در قسمت ولت‌ها وجود دارد. البته ما در این مقاله به کیف پول اس‌ا‌م‌اسی کاری نداریم چون فقط مخصوص کاربرهای برخی کشورها مثل آمریکا، بزریل، اسپانیا و… است و تصمیم داریم مواردی را معرفی کنیم که بیشترین استفاده را برای کاربرها دارند.

 

معرفی کیف پول الکترونیکی

«کیف پول ارز دیجیتال» (Cryptocurrency Wallet)‌ که به آن کیف پول دیجیتال یا کیف پول الکترونیکی هم گفته می‌شود، یک نوع رابط کاربری است که امکان مدیریت و انتقال ارزهای دیجیتال به آدرس‌های مختلف را برای کاربر فراهم می‌کند. باور غلطی که برخی کاربرها دارند این است که ارز دیجیتال در کیف پول ذخیره می‌شود؛ ولی باید توجه داشته باشیم که همان‌طور که اپلیکیشن بانک شما، پولی را در خود نگهداری نمی‌کند و فقط امکان مشاهده و مدیریت موجودی شما که در سرور بانک قرار دارد را برایتان فراهم می‌کند، کیف پول الکترونیکی هم ارز دیجیتالی در خود ندارد و تنها یک اینترفیس یا رابط کاربری است و دارایی‌های واقعی روی آدرس‌های بلاک چینی ذخیره شده‌اند.

همان‌طور که برای انجام تراکنش بانکی مجبور به وارد کردن رمز حساب هستیم، اجازه‌ انجام تراکنش در بلاک چین تنها در صورت وارد کردن «کلید خصوصی» (Private Key) صادر می‌شود و این دقیقا همان نکته‌ای است که کیف پول‌های الکترونیکی از آن محافظت می‌کنند. اگر کیف پول، کلید خصوصی را در سرور خود ذخیره نکند و حفاظت از آن را به کاربر بسپارد، به آن کیف پول «غیرمتصدی» (non-Custodial) و اگر کنترل کلیدهای خصوصی در اختیار کاربر نباشد، به آن کیف پول «متصدی» (Custodial) می‌گوییم.

کیف پول‌های دیجیتال انواع مختلفی دارند و امن‌ترین آن‌ها، کیف پول سخت‌افزاری است؛ زیرا انجام تراکنش به یک دستگاه فیزیکی متکی می‌شود و کلید‌های خصوصی به‌صورت آفلاین در خود دستگاه قرار می‌گیرند. کیف پول‌های دسکتاپ و کیف پول‌های موبایلی نوع دیگری از کیف پول‌های دیجیتال هستند که در دسته‌بندی نرم‌افزاری قرار می‌گیرند. البته نوع دیگری از کیف پول‌ها مثل تحت وب یا کاغذی هم وجود دارند که مورد اول بیشتر توسط صرافی‌ها برای کاربرها ارائه می‌شود و مورد دوم نیز استفاده‌ی چندانی ندارد.

 

کیف پول Dash Wallet

به عنوان اولین کیف پول دش کوین،‌ «دش والت» (Dash Wallet‌) را می‌توان انتخاب کرد که مخصوص موبایل است و در نسخه‌های اندروید (با نام Dash Androind) و iOS (با نام Dash iOS) وجود دارد. این کیف پول توسط مجموعه Hash Engineering Solutions‌ برای دش کوین توسعه یافته و امکان نگهداری، ارسال و دریافت امن DASH‌ را فراهم می‌کند. Dash Wallet متن باز است و از انواع کیف‌پول‌های HD بوده و کنترل کلید‌های خصوصی را به کاربر می‌سپارد. کیف پول‌های HD‌ برای تولید و پشتیبانی از تمام آدرس‌های عمومی و خصوصی، تنها نیاز به ۱۲ کلمه عبور دارند. به همین خاطر با استفاده از این قابلیت می‌توان در هر تراکنش از آدرس‌های متفاوتی استفاده کرد.

این کیف پول همان‌طور که انتظار می‌رود از ویژگی‌های پیشرفته‌ شبکه دش مثل ارسال لحظه‌ای تراکنش یا InstantSend پشتیبانی می‌کند. از آنجایی که Dash Wallet مخصوص موبایل است، ارسال و دریافت تراکنش‌ها را به‌راحتی می‌توان با اسکن کد QR‌ انجام داد، از اطلاعات آن نسخه پشتیبان تهیه کرد، لیست آدرس‌های منتخب تشکیل داد، پرداخت‌ها را با فناوری NFC انجام داد، کیف پول‌های کاغذی را مدیریت کرد و… .

این کیف پول از فناوری BIP32 ‌پشتیبانی می‌کند ولی بر خلاف کیف پولی مثل Jaxx (در ادامه آن را نیز بررسی می‌کنیم) از BIP44‌ پشتیبانی نمی‌کند، یعنی نمی‌توان کلیدهای خصوصی را از آن خارج کرد یا از آن‌ها فایل Export‌ گرفت. متأسفانه با این کیف پول نمی‌توان از قابلیت ارسال تراکنش‌های محرمانه یا PrivateSend شبکه دش کوین استفاده کرد و این ویژگی فقط در نسخه Dash Core‌ وجود دارد و در ادامه آن را نیز معرفی می‌کنیم.

 

کیف پول Jaxx

به عنوان دومین کیف پول دش کوین، «جکس» (Jaxx) می‌تواند انتخاب خوبی باشد. این کیف پول‌ محبوب، توسط کمپانی کانادایی Decentral ساخته شده و از حدود ۱۰۰ ارز دیجیتال از جمله دش کوین پشتیبانی می‌کند. کیف پول Jaxx در نسخه‌های دسکتاپ (ویندوز، مک OS و لینوکس)، افزونه‌ مرورگر (کروم و فایرفاکس)، موبایل (اندورید و iOs) موجود است و این شرکت اعلام کرده در حال تولید یک کیف پول سخت‌افزاری نیز است.

Jaxx یک کیف پول HD است و با کلمات کلیدی ۱۲تایی کار می‌کند. این کیف پول کنترل کلیدهای خصوصی را به طور کامل در اختیار کاربر قرار می‌دهد. رابط کاری خوبی دارد و به‌راحتی می‌توان با آن کار کرد. هم‌چنین با استفاده از صرافی داخلی ShapeShift‌ می‌توان دارایی‌های دیجیتال را درون این کیف پول به هم تبدیل کرد که برای برخی از تریدرها نکته‌ مهمی است. البته برای کاربران ایرانی به علت اختلاف زیاد قیمت ریال و دلار، استفاده از صرافی‌های داخلی کیف پول‌ها اصلا مقرون به صرفه نیست.

همان‌طور که قبلا هم گفته شد، Jaxx به عنوان یک کیف پول دش کوین‌ از قابلیت InstantSend و PrivateSent شبکه دش پشتیبانی نمی‌کند و این ویژگی مختص کیف پول Dash Core‌ است.

 

کیف پول Exodus

به عنوان سومین کیف پول دش کوین، کیف پول دسکتاپ «اکسودوس» (Exodus) را به شما معرفی می‌کنیم. این کیف پول HD‌ در سال ۲۰۱۵ تولید شده، اولین کیف پول با قابلیت پشتیبانی از چند رمزارز بوه و مدت‌ها به عنوان کیف پول دسکتاپ (ویندوز، مک OS و لینوکس) شناخته می‌شد؛ ولی به تازگی نسخه موبایلی خود را نیز راه‌اندازی کرده است. Exodus‌ اولین شرکتی بود قابلیت صرافی داخلی را در کیف پول پیاده‌سازی کرده و برای این کار با صرافی ShapeShift‌ همکاری کرد. البته در حال حاضر این کیف پول با چندین صرافی داخلی همکاری می‌کند که باعث راحت‌تر و سریع‌تر شدن فرایند تبادل ارز در این کیف پول شود.

ویژگی مهم کیف پول Exodus‌، این است که در کنار رابط کاربری بسیار ساده و زیبا، امنیت بسیار بالایی دارد و تنها با یک کلیک می‌توان کارهایی مثل ریکاوری کیف پول را به کمک ۱۲ کلمه بازیابی انجام داد.

Exodus از دش کوین و بیش از ۱۳۰ ارز دیجیتال دیگر پشتیبانی می‌کند و به جز قابلیت InstantSend و PrivateSend تمام قابلیت‌های شبکه دش کوین را پشتیبانی می‌کند و می‌توان به عنوان یک کیف پول دش کوین از آن استفاده کرد.

 

کیف پول Dash Core

تنها کیف پول دش کوین که به تمامی قابلیت‌های این شبکه دسترسی دارد، Dash Core نام دارد که یک کیف پول دسکتاپ (ویندوز، مک OS و لینوکس) است. به کمک این کیف پول می‌توان از قابلیت‌هایی مثل PrivateSend ،InstantSend، مدیریت مسترنودها، امور حاکمیتی و… استفاده کرد. به این نوع کیف پول‌ها Fullnode هم گفته می‌شود.

کیف پول Dash Core‌ دسترسی کامل DASHها را به کاربر داده و کلیدهای خصوصی را در اختیار او قرار می‌دهد. تنها ایراد این کیف پول، فضای زیادی است که از حافظه‌ کامپیوتر اشغال می‌کند (حدود ۳۰ گیگابایت)؛ زیرا باید تمام بلاک چین دش کوین را دانلود و با این شبکه همگام‌سازی کند که یک پروسه‌ زمان‌بر است.

 

کیف پول Ledger Nano S

همه‌ کیف پول‌هایی که تا اینجا معرفی شدند، نرم افزاری بودند، ولی به عنوان آخرین کیف پول دش کوین، تصمیم داریم کیف پول سخت‌افزاری محبوب «لجر نانو اس» (Ledger Nano S) را معرفی کنیم. مزیت بزرگ کیف پول‌های سخت‌افزاری این است کلید‌های خصوصی را به‌صورت آفلاین ذخیره می‌کنند و امکان هک شدن کلیدها از طریق اینترنت را تقریبا به صفر می‌رسانند.

احتمالا با نام لجر آشنا هستید و نام مدل جدیدتر این کمپانی، Nano X‌ را نیز شنیده‌اید. هر دوی این مدل‌ها از دش کوین پشتیبانی می‌کنند و می‌توانید به عنوان امن‌ترین روش، ارز دیجیتال خود را در آن‌ها نگهداری کنید. البته استفاده از لجر بیشتر برای نگهداری مقادیر زیاد ارز دیجیتال و برای بلند مدت توصیه می‌شود؛ زیرا مدل‌های سخت‌افزاری رایگان نیستند و باید آن‌ها را خریداری کرد. قیمت مدل Nano S‌ در حال حاضر در وب‌سایت این کمپانی فرانسوی،‌ ۵۹ یورو (حدودا ۷۰ دلار) است.

 

سخن پایانی

دش کوین هم مثل سایر ارزهای دیجیتال توسط کیف پول‌های مختلفی پشتیبانی می‌شود، اما اگر کمی در مورد ارزهای مختلف مطالعه کنید، می‌بینید که این پروژه اهمیت بیشتری به کیف پول دش کوین داده و تنوع زیادی برای کاربرها فراهم کرده است. در وب‌سایت دش،‌ کیف پول‌های بیشتری هم برای موبایل و هم برای دستکاپ معرفی شده که از جمله آن‌ها می‌توان به Edge ،Coinomi ،Spend ،Guarda و از مدل‌های سخت‌افزاری به Trezor ،KeepKey و SafePal‌ اشاره کرد. اما در این مقاله سعی کردیم بهترین موارد را از هر دسته‌بندی به کاربرهای دش معرفی کنیم که شامل Dash Wallet ،Jaxx ،Exudos ،Dash Core و Ledger Nano S هستند تا بتوانند به‌راحتی از آن‌ها استفاده کنند.

در سبد دارایی دیجیتال شما هم دش کوین وجود دارد؟ اگر تجربه‌ استفاده از کیف پول دش کوین را دارید،‌ می‌توانید آن را با ما و دیگر کاربرهای حسینی فایننس به اشتراک بگذارید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا