دوره منتور شیپ
آموزش امنیتآموزش کیف پول

کیف پول HD چیست؟ هر آنچه که باید در مورد کیف پول اچ دی بدانید!

در این مطلب قصد داریم تا به معرفی کیف پول‌ های HD یا کیف پول‌های سلسله مراتبی قطعی بپردازیم و ویژگی‌ها و همچنین مزایا و معایب آن‌ها را موردبررسی قرار دهیم. از آنجایی که کیف پول ‌های HD به‌روزترین و پیشرفته‌ترین دسته‌بندی از کیف پول‌های Deterministic به‌حساب می‌آیند پس بد نیست که در ابتدا در مورد کیف پول‌های Deterministic و Nondeterministic یا رندوم اطلاعات به‌دست آوریم.

کیف پول‌‌های Nondeterministic یا تصادفی

در دنیای کیف پول‌های ارز دیجیتال، یک «کلید خصوصی» (Private key) و یک «آدرس عمومی» (Public addresses) وجود دارد و هر آدرس عمومی یک کلید خصوصی مخصوص به خود را دارد. حال کیف پول‌های تصادفی یا Nondeterministic، کیف پول‌های ارز دیجیتالی هستند که آدرس کلید خصوصی کاربران را برای هر تراکنش به شکل کاملا رندوم و تصادفی ایجاد می‌کنند، بنابراین کاربران مجبورند به طور مداوم از کلید‌هایشان نسخه‌ پشتیبان تهیه کنند تا دارایی‌شان از دست نرود.

در واقع این مسئله نقطه ضعفی برای این‌گونه کیف‌ها به‌شمار می‌رود، زیرا هیچ رابطه‌ ریاضی مشخصی در این بین وجود ندارد و کاربر مجبور است برای از دست ندادن اطلاعاتش پس از هر تراکنش از کلید خصوصی جدید، نسخه‌ پشتیبانی تهیه کند.

چنین نقطه ضعفی باعث شده که ایده‌ به وجود آمدن کیف پول‌های Deterministic (که درواقع مبدا شکل‌گیری کیف پول‌های HD نیز هستند) پدید آید. حال ببینیم که کیف پول‌های Deterministic چه هستند.

برخلاف باور بیشتر کاربران، تراکنش‌های رمز ارز بیت کوین (و بیشتر ارزهای دیجیتال)، کاملا غیرقابل ردیابی نیستند. یکی از موضوعاتی که احتمال ردیابی تراکنش‌های این ارزهای دیجیتال را بیشتر می‌کند، استفاده از کلید خصوصی و آدرس عمومی ثابت برای تمامی تراکنش‌های کاربران است.

در حقیقت زمانی که شما تراکنش‌های زیادی را انجام می‌دهید، با بررسی آن‌ها متوجه می‌شویم که آدرس عمومی شما در تمامی این تراکنش‌ها یکسان است و این خود به‌نوعی باعث افزایش امکان ردیابی شما می‌شود.

 

کیف پول‌‌های Deterministic

کیف پول‌های Deterministic کیف پول‌هایی هستند که میان تمامی کلیدهای خصوصی و آدرس‌های عمومی ایجادشده به‌وسیله‌ کیف پول، رابطه‌ای منطقی و ریاضی برقرار می‌کند و همین موضوع باعث شده است تا کاربران دیگر نیازی به تهیه‌ نسخه‌ پشتیبان پس از هر تراکنش نداشته باشند.

عملکرد کیف پول‌های Deterministic به این صورت است که در آغاز کار، کیف پول به شما یک عبارت بازیابی یا seed خواهد داد و این عبارت بازیابی برای همیشه یکسان است؛ حال هر زمان که قصد بازیابی دارایی‌های دیجیتال خود را داشته باشید، می‌توانید از همین عبارت بازیابی استفاده کنید.

این کیف پول‌ها با اعمال یک تابع یک طرفه‌ «هش» بر روی seed، باقی کلیدهای خصوصی را می‌سازند. بنابراین در هنگام از بین رفتن کیف پول، فقط کافی است که seed مربوطه را وارد کنید تا کلیدهای خصوصی شما را در اختیارتان قرار دهد.

تمام مطالب بالا کلیتی در مورد کیف پول‌های Deterministic و Nondeterministic بود. حال ببینیم که کیف پول ‌های HD چه ارتباطی با دیگر کیف پول‌ها دارند.

 

کیف پول‌های HD

کیف پول‌ های HD یا Hierarchical deterministic wallets از ایده‌ استفاده از seed برای تولید کلید‌های خصوصی استفاده می‌کنند، درست مانند کیف پول‌های Deterministic. این کیف پول‌ها از یک منبع اولیه برای ساخت تمامی کلیدها و آدرس‌ها استفاده می‌کنند. استاندارد به کار رفته در این کیف پول‌ها BIP 32 نام دارد.

عبارت Deterministic به این معنا است که آدرس‌ها و کلیدها هر بار طبق یک روش تولید می‌شوند. همچنین عبارت Hierarchical یعنی که آدرس‌ها و کلیدها را می‌توان شبیه به یک درخت مرتب‌ کرد.

نکته‌ جالب در مورد این کیف‌ها این است که شما می‌توانید بدون آنکه کلیدهای خصوصی آن‌ها را بدانید، کلیدهای عمومی جدیدی بسازید.

طبق چیزی که گفته شد، کیف پول های HD یک Seed اولیه دارند که به‌وسیله‌ آن یک Master Private Key می‌سازند و از طریق این کلید، می‌توان میلیون‌ها «کلید خصوصی و عمومی بچه» (Public and Private Child key) ساخت. این Master Private Key یک کلید عمومی به اسم Master Public Key نیز دارد که می‌تواند همان کلید‌های عمومی بچه را بسازد بدون آنکه کلیدهای خصوصی آن‌ها را بداند.

حال این کلیدهای بچه نیز می‌توانند کلیدهای خود را بسازند و یک ساختار درختی را شکل دهند، مثلا می‌توان از قسمت‌های مختلف این درخت برای حساب‌های متفاوت استفاده کرد.

کیف پول اچ دی

در زمان بازیابی یک کیف پول HD، این کیف شروع به جست‌وجو در ساختار درختی خود کرده و تمام کلیدهای خصوصی که در ساختار درختی قرار دارند به‌وسیله‌ استاندارد BIP 32 شروع به استخراج می‌شوند و با اتمام این جستجو، دارایی‌های شما بازیابی می‌شوند. ازاین‌رو، گرفتن یک نسخه‌ پشتیبان در زمان ساخت کیف پول HD امری ضروری خواهد بود تا در صورت مفقود شدن، آسیب دیدن یا سرقت کیف پول‌تان، بتوانید دارایی‌های دیجیتال خود را بازیابی کنید.

در حقیقت شما با یک مرتبه بک‌آپ از کیف پول HD خود، تمام آدرس‌های بعدی را نیز به‌وسیله‌ الگوریتم پیچیده‌ SHA-256 و معادلات ریاضی، ایجاد می‌کنید و از این به بعد با توجه به ساختار درختی و جستجویی که در بالا اشاره کردیم، این کلیدها استخراج می‌شوند.

حال که با ساختار و سازوکار کیف پول ‌های HD آشنا شدیم، ببینیم که این کیف پول‌ها چه ویژگی‌هایی دارند.

در زمان بازیابی یک کیف پول HD، این کیف شروع به جست‌وجو در ساختار درختی خود کرده و تمام کلیدهای خصوصی که در ساختار درختی قرار دارند به‌وسیله‌ استاندارد BIP 32 شروع به استخراج شدن می‌کنند و با اتمام این جستجو، دارایی‌های شما بازیابی می‌شوند. ازاین‌رو گرفتن یک نسخه‌ پشتیبان در زمان ساخت کیف پول HD امری ضروری خواهد بود تا در صورت مفقود شدن، آسیب دیدن یا سرقت کیف پول‌تان، بتوانید دارایی‌های دیجیتال خود را بازیابی کنید.

در حقیقت شما با یک مرتبه بک‌آپ از کیف پول HD خود، تمام آدرس‌های بعدی را نیز به‌وسیله‌ الگوریتم پیچیده‌ SHA-256 و معادلات ریاضی، ایجاد می‌کنید و از این به بعد با توجه به ساختار درختی و جستجویی که در بالا اشاره کردیم، این کلیدها استخراج می‌شوند.

حال که با ساختار و سازوکار کیف پول ‌های HD آشنا شدیم، ببینیم که این کیف پول‌ها چه ویژگی‌هایی دارند.

 

ویژگی‌‌های کیف پول‌های HD

در ادامه قصد داریم تا به ویژگی‌ها و مزایای کیف پول‌های HD بپردازیم.

  • امکان تهیه آسان نسخه‌ پشتیبان: این کیف پول این قابلیت را دارد تا با کنترل کلید اصلی در آن‌، تمامی کلیدهای خصوصی و آدرس‌های عمومی قرارگرفته در ساختار درختی کیف پول را استخراج‌ کنید.
  • امکان بازیابی کلیدهای خصوصی تنها با استفاده از Seed.
  • قابلیت ذخیره‌ کلیدهای خصوصی در خود کیف پول به شکل آفلاین: در حقیقت در کیف پول‌های HD به دلیل اینکه کیف پول کلیدهای خصوصی را به‌صورت آفلاین در خود ذخیره می‌کند، این قابلیت وجود دارد که شما بتوانید تمامی آدرس‌های عمومی را بدون نیاز به کلیدهای خصوصی استخراج ‌کنید.
  • می‌توانید در هر مرتبه که قصد دریافت یک ارز دیجیتال در کیف پول HD خود را دارید، آدرس‌های عمومی بسیاری را تولید کنید و این کار حریم خصوصی شما را افزایش می‌دهد.

حال در ادامه ببینیم که معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین کیف پول‌ های HD که در دسترس شما قرار دارند و می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، کدام هستند.

 

بهترین کیف پول‌‌های HD

در حقیقت کیف پول‌های HD به دلیل خصوصیات و ویژگی‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره داشتیم، توانسته‌اند به محبوبیت بسیار بالایی در میان کاربران دست پیدا کنند و ازاین‌رو بیشتر کیف پول‌هایی که به‌تازگی برای استفاده در دسترس کاربران قرار گرفته‌اند، از نوع کیف پول‌های HD هستند. ازاین‌رو ازجمله بهترین و محبوب‌ترین کیف پول‌های ارز دیجیتال HD می‌توانیم به موارد زیر اشاره‌ کنیم:

  • کیف پول سخت‌افزاری «لجر نانو اس» (Ledger Nano S): قابل‌استفاده بر روی پلتفرم‌های ویندوز، مک و لینوکس.
  • کیف پول سخت‌افزاری «ترزور» (Trezor): قابل‌استفاده بر روی پلتفرم‌های ویندوز، لینوکس و OSX.
  • کیف پول سخت‌افزاری «کیپ کی» (KeepKey): قابل‌استفاده بر روی پلتفرم‌های ویندوز، مک و لینوکس.
  • کیف پول موبایلی «مای‌سلیوم» (Mycelium) : قابل‌استفاده بر روی گوشی‌های موبایل با سیستم‌عامل اندروید.
  • کیف پول هیبرید «جکس» (Jaxx): قابل‌استفاده بر روی پلتفرم‌های دسکتاپ و گوشی‌های موبایل با سیستم‌عامل اندروید و IOS.
  • کیف پول دسکتاپ «الکتروم» (Electrum): قابل‌استفاده بر روی پلتفرم دسکتاپ با سیستم‌عامل‌های ویندوز، لینوکس و OSX.
  • کیف پول نرم‌افزاری «اتمیک» (Atomic): قابل‌استفاده بر روی دو پلتفرم دسکتاپ با سیستم‌عامل ویندوز، مک، لینوکس، دبین و فدورا و گوشی‌های موبایل با سیستم‌عامل اندروید و IOS.

 

سخن پایانی

یکی از مواردی که باید ضمن فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال همواره آن را در نظر داشته باشید این است که به‌روز باشید و از جدیدترین فناوری‌های موجود در این عرصه استفاده کنید. در زمینه‌ ذخیره‌سازی و نگهداری ارزهای دیجیتال نیز این موضوع بسیار حائز اهمیت است، چرا که امنیت دارایی‌های شما، یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که باید همواره آن را در نظر بگیرید. در مقوله‌ کیف پول‌های ارز دیجیتال، کیف پول‌های ارز دیجیتال HD، از فناوری جدیدی استفاده می‌کنند که در این مقاله توضیح داده شد و توانسته است نظر اکثریت کاربران و توسعه‌دهندگان رمز ارزها را به خود جلب کند.

در این مطلب تلاش کردیم تا شمارا با مفهوم کیف پول‌هایHD، سازوکار و ساختار آن‌ها، خصوصیات و ویژگی‌ها و همچنین معروف‌ترین کیف پول‌ های HD که در دسترس شما هستند آشنا کنیم تا بتوانید بهترین استفاده را از این کیف پول‌ها برده و انتخاب ایمن‌تری جهت محافظت از دارایی‌های دیجیتال خود داشته باشید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا