دوره منتور شیپ
استراتژی‌های معاملاتی

آموزش سبدچینی ارز دیجیتال | بهترین راه سبدچینی

ورود به بازار ارزهای دیجیتال به آسانی خرید اولین «بیت کوین» (Bitcoin) یا هر رمزارز دیگر است که این روزها به لطف همه‌گیرتر شدن این دارایی‌های دیجیتال خیلی راحت می‌توانید حتی با پرداخت ریالی این کار را انجام دهید. در این بین برخی‌ها از خرید و نگه‌داری ارزهای دیجیتال شناخته شده کسب درآمد می‌کنند و برخی دیگر معامله‌گری روی رمزارزهای کمتر شناخته‌شده را ترجیح می‌دهند.

اما سوالی که مطرح می‌شود این است که کدام روش و استراتژی در سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال بهترین بازده را دارد و می‌تواند ما را به سود برساند؟ اگر بخواهیم خیلی صریح بگوییم به دلیل غیرقابل‌پیش‌بینی بودن این بازار نمی‌توان هیچ جواب قاطعی به این سوال داد اما اگر رمزارزهای مورد معامله خود را با دقت انتخاب کرده و یک سبد ارز دیجیتال خوب تشکیل دهید، احتمال سودآور بودن سرمایه‌گذاری شما بسیار بیشتر خواهد بود.

از همین رو، برای کمک به شما در سبدچینی ارز دیجیتال و آموزش تشکیل یک سبد رمزارزی قصد داریم در طول این مقاله مراحل ساخت آن را توضیح دهیم. لطفا همراه ما باشید.

سبدچینی ارز دیجیتال یعنی چه؟

به مجموعه ارزهای دیجیتالی که یک فرد مالک آن‌ها است سبد ارز دیجیتال گفته می‌شود.

به مجموعه رمزارزهایی که هر سرمایه‌گذار یا معامله‌گر برای کسب سود آن‌ها را خریداری کرده و هم‌اکنون مالک آن‌ها است سبد ارز دیجیتال یا پورتفوی ارز دیجیتال گفته می‌شود. هر سبد ارز دیجیتال معمولا از چند رمزارز مختلف مثل بیت کوین، «اتریوم» (Ethereum) و «کاردانو» (Cardano) تشکیل می‌شود و بسیار شبیه سبد سرمایه‌گذاری در سایر بازارهای مالی است. شما می‌توانید عملکرد سبد ارز دیجیتال خود را به صورت دستی پیگیری کنید یا از ابزارهای مخصوص سبدچینی و مدیریت سبد ارز دیجیتال کمک بگیرید.

 

آموزش سبدچینی ارز دیجیتال

چهار مرحله برای سبدچینی ارز دیجیتال وجود دارد که شامل تعیین مدل سرمایه‌گذاری، انتخاب استراتژی سرمایه‌گذاری، انتخاب رمزارزها و ایجاد سبد ارز دیجیتال می‌شود.

برای ایجاد یک سبد ارز دیجیتال مناسب باید چهار مرحله ساده را طی کنید. اولین قدم در آموزش سبدچینی ارز دیجیتال تعیین مدل سرمایه‌گذاری است. این یعنی ابتدا باید تکلیف خود را با خودتان مشخص کنید که چه نوع سرمایه‌گذاری هستید. در قدم بعدی باید از بین استراتژی‌های سرمایه‌گذاری موجود یکی را انتخاب کرده یا استراتژی اختصاصی خود را تشکیل بدهید.

بعد از طی کردن این مقدمات تازه نوبت به انتخاب ارزهای دیجیتالی می‌رسد که باید آن‌ها را در سبد ارز دیجیتال خود قرار دهید. در نهایت نیز بهترین کار این است که با استفاده از ابزارهای دنبال کردن سبد ارز دیجیتال به صورت خودکار عملکرد سبد خود را زیر نظر داشته باشید. بیایید در ادامه با جزئیات بیشتری در مورد هر مرحله از سبدچینی ارز دیجیتال صحبت کنیم.

مراحل سبدچینی ارز دیجیتال

 

تعیین مدل سرمایه‌گذاری

همان‌طور که گفتیم اولین مرحله تشکیل سبد ارز دیجیتال این است که مدل سرمایه‌گذاری خود را انتخاب کنید. این انتخاب براساس نوع شخصیت شما تعیین می‌شود. چه مدت است که در بازار رمزارزها فعالیت می‌کنید؟ هدف شما از سرمایه‌گذاری چیست؟ آیا فرد صبوری هستید یا می‌خواهید خیلی زود نتیجه معاملات خود را بدانید؟ مشخص است که سرمایه‌گذاران بازار رمزارزها به چند دسته تقسیم می‌شوند. برای همین اولین قدم مهم در سبدچینی تعیین نوع سرمایه‌گذاری خودتان است.

به طور کلی می‌توان سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال را به چند دسته زیر تقسیم کرد:

  • سرمایه‌گذاران کم‌تجربه که علاقه‌مند به بازار رمزارزها هستند ولی نمی‌دانند که باید از کجا شروع کنند.
  • سرمایه‌گذارانی که تنها به بیت کوین اعتقاد دارند و فقط بیت کوین می‌خرند.
  • سرمایه‌گذارانی که با هدف طولانی مدت اقدام به خرید رمزارزها می‌کنند و زمان برایشان مهم نیست.
  • کسانی که معامله را دوست دارند و به طور مداوم در قیمت‌های پایین خرید و در قیمت‌های بالا می‌فروشند.
  • افرادی که همیشه براساس احساساتشان تصمیم می‌گیرند.
  • سرمایه‌گذارانی که پروژه‌های رمزارزی جدید را قبل از همه شکار می‌کنند.
  • سرمایه‌گذارانی که رمزارز را به عنوان یک ابزار معاملاتی سنتی مثل طلا، سهام و فارکس می‌دانند.
  • کسانی که تنها روی یک اکوسیستم و پروژه‌های مختلف آن سرمایه‌گذاری می‌کنند.
  • سرمایه‌گذاران با سابقه که چندین چرخه از بازار رمزارزها را تجربه کرده‌اند.
  • افرادی که از همان زمان پیداش بیت کوین در این بازار بوده‌اند.
  • و کسانی که آنقدر سرمایه‌شان در یک رمزارز زیاد است که می‌توانند با یک معامله روند حرکت بازار را عوض کنند.

شما خود را جزو کدام یک از این افراد قرار می‌دهید؟

 

انتخاب استراتژی سرمایه‌گذاری

یکی از بزرگترین مشکلات کسانی که به دنبال سبدچینی ارز دیجیتال هستند، این است که تنها ارزهای دیجیتال مورد نظر خود برای خرید را انتخاب می‌کنند اما به اینکه در کجا و طبق چه استراتژی این رمزارزها را خریدوفروش کنند، هیچ توجهی ندارند. برای مثال کسی که در سال ۲۰۱۰ میلادی که هنوز قیمت بیت کوین بسیار پایین بود، بیت کوین می‌خرید ولی در سال ۲۰۱۱ که قیمت‌ها با کاهش روبه‌رو شد آن‌ها را می‌فروخت با استراتژی خرید و نگه‌داری اکنون می‌توانست سود چندین برابری را تجربه کند.

استراتژی سرمایه‌گذاری دقیقا روی همین موضوع تمرکز دارد و براساس آن به خوبی می‌دانید که چه موقع و به چه مقدار رمزارز بخرید. یکی از شناخته‌شده‌ترین استراتژی‌های سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و به طور کلی بازارهای مالی، استراتژی «متوسط هزینه دلاری» (Dollar-cost averaging) است که بیشتر با علامت اختصاری DCA شناخته می‌شود.

براساس این استراتژی هر شخص به طور مرتب و به یک میزان مشخص در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کند. به جای اینکه به یک باره و با بخش زیادی از پول خود بیت کوین یا هر رمزارز دیگری بخرید، طبق استراتژی متوسط هزینه دلاری هر روز، هر هفته یا هر ماه مقدار کوچک‌تری را خریداری می‌کنید. بدین ترتیب در دراز مدت متوسط هزینه خرید شما از قیمت فعلی دارایی مورد نظر کمتر خواهد بود و این یعنی در سود هستید.

استراتژی DCA برای تازه‌واردها، طرفداران بیت کوین، معامله‌گران بازارهای مالی سنتی و کسانی که احساسات همیشه به آن‌ها غلبه می‌کند مناسب‌تر است ولی تقریبا همه می‌توانند با استفاده از این استراتژی سبد ارز دیجیتال پرسودی داشته باشند.

استراتژی دیگر برای سبدچینی ارز دیجیتال شناسایی پروژه‌های نوظهور و پرپتانسیل است که می‌تواند در آینده عملکرد خوبی داشته باشد. اگر اهل ریسک هستید و تجربه کافی در بازار ارزهای دیجیتال داشته‌اید می‌توانید از این استراتژی استفاده کنید.

علاوه بر این همیشه استراتژی خرید و نگه‌داری نیز وجود دارد و می‌توانید رمزارزهای خریداری‌شده خود را برای مدت طولانی نگه دارید. افرادی هم که با تحلیل تکنیکال و علم تحلیل نمودارها آشنایی دارند، می‌توانند با تحلیل نمودار دارایی‌های مختلف، رمزارزهای دارای پتانسیل را وارد سبد ارز دیجیتال خود کنند.

 

انتخاب رمزارزها

قدم بعدی در سبدچینی ارز دیجیتال انتخاب رمزارزهایی است که قصد داریم آن‌ها را خریداری کرده و وارد سبد سرمایه‌گذاری خود کنیم. همان‌طور که می‌دانید تعداد ارزهای دیجیتالی که در سایت‌های آماری به ثبت رسیده‌اند هر روز بیشتر می‌شود و در زمان نگارش این مقاله بیش از ۲۳ هزار رمزارز مختلف داریم. بنابراین انتخاب بهترین ارز دیجیتال برای سبد سرمایه‌گذاری کار چندان راحتی نیست.

با این حال ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین و اتریوم به دلیل سابقه و اعتباری که دارند جزو امن‌ترین و کم‌ریسک‌ترین رمزارزها محسوب می‌شوند. برای همین کسانی که به دنبال استفاده از استراتژی DCA هستند یا می‌خواهند با هدف طولانی مدت سبدچینی کنند بهتر است حتما بیت کوین و اتریوم در سبدشان وجود داشته باشد.

افراد دیگر که به دنبال ریسک بیشتر و در نتیجه احتمال سود بیشتر هستند می‌توانند از سایر ارزهای دیجیتال موجود در بازار مثل رمزارزهای حوزه امور مالی غیرمتمرکز یا «دیفای» (DeFi)، «متاورس» (Metaverse)، هوش مصنوعی یا AI، پروتکل‌های وب ۳ و غیره نیز در سبد ارز دیجیتال خود استفاده کنند.

 

ایجاد سبد ارز دیجیتال

مرحله آخر سبدچینی ارز دیجیتال ایجاد خود سبد است که این کار معمولا با استفاده از سایت‌ها و پلتفرم‌های مدیریت سبد ارز دیجیتال انجام می‌شود. به کمک چنین پلتفرم‌هایی می‌توانید رمزارزهای تحت مالکیت خود را مدیریت کرده و هر لحظه که دلتان خواست عملکرد آن‌ها را زیرنظر داشته باشید. از پلتفرم‌های ساخت و مدیریت سبد ارز دیجیتال می‌توان به بخش پورتفوی سایت «کوین مارکت کپ» (CoinMarketCap)، پلتفرم «کوین استتس» (CoinStats)، «کوین ترکر» (CoinTracker)، «دلتا» (Delta) و بخش پورتفوی سایت «کوین کگو» (CoinGecko) اشاره کرد.

اگر قصد سبدچینی در بازار کریپتو را دارید، مقاله «آلت کوین‌های پیشنهادی برای سبد خرید شما» را مطالعه کنید.

 

سخن پایانی

سبدچینی ارز دیجیتال یکی از مهمترین کارهایی است که هر سرمایه‌گذاری باید به فکر آن باشد. با داشتن یک سبد ارز دیجیتال خوب نه‌تنها احتمال ضرر در چنین بازار پرنوسانی کاهش می‌یابد، بلکه با مدیریت صحیح و استفاده از استراتژی‌های مناسب امکان کسب سود قابل‌توجه نیز ایجاد می‌شود.

برای ساخت سبد ارز دیجیتال باید چند مرحله ساده را طی کنید که در جریان این مقاله با زبانی ساده و جزئیات کامل در مورد آن صحبت کردیم. بنابراین اگر هنوز یک سبد ارز دیجیتال خوب ندارید و به دنبال سبدچینی پرسود می‌گردید اولین قدم تعیین مدل سرمایه‌گذاری ، انتخاب استراتژی و در نهایت خرید رمزارزهای پرپتانسیل است.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا