آموزش سرمایه‌گذاری و ترید

چه ارز دیجیتالی را نخریم؟

بیش از ۱۰ سال از ظهور بیت کوین و پدیده‌ای به نام ارزهای دیجیتال می‌گذرد. در طول این سال‌ها شاهد به وجود آمدن پروژه‌های مشابه دیگری هم بوده‌ایم که برخی از آن‌ها هنوز هم به حیات خود ادامه می‌دهند و برخی دیگر خیلی‌ زود به گورستان رمزارزها منتقل شدند.

اگر همین الان سری به سایت‌های آماری ارزهای دیجیتال مثل «کوین مارکت کپ» (CoinMarketCap) بزنید، می‌بینید که بیش از ۱۱ هزار ارز دیجیتال (یا همان کریپتوکارنسی) مختلف در بازار وجود دارد که هر روز هم ده‌ها مورد جدید به آن اضافه می‌شود.

همین موضوع باعث می‌شود که احتمال سردرگمی و اشتباه در انتخاب رمزارز مناسب برای سرمایه‌گذاری چندین برابر شود. مطمئناً بارها شنیده‌ایم و خودمان هم می‌دانیم که رمزارزهایی مثل بیت کوین، اتریوم یا بایننس کوین برای سرمایه‌گذاری و خرید مناسب هستند و احتمال کلاه‌برداری در آن‌ها بسیار کم است.

اما خیلی کم در مورد ارزهای دیجیتالی که نباید به سراغ آن‌ها برویم صحبت می‌شود. برای همین است که این مقاله را به صورت کامل به این موضوع اختصاص داده‌ایم تا ببینیم چه ارز دیجیتالی را نخریم.

 

چرا نباید هر ارز دیجیتالی را خرید؟

با نگاهی به گذشته می‌توان فهمید که هر ارز دیجیتالی که به بازار راه پیدا می‌کند معتبر نیست و نباید بدون آگاهی روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد.

در اولین روز خرداد ماه سال جاری یکی از پروژه‌های نوظهور فعال در حوزه‌ی «امور مالی غیرمتمرکز» یا دیفای (DeFi) که DeFi100 نام داشت، در سایت اینترنتی خود پیامی با این مضمون منتشر کرد:

«ما سرتون کلاه گذاشتیم و شما هم هیچ کاری نمی‌تونید بکنید. ها ها. ما سر همه‌ی شما بچه‌هایی که می‌خواستید یه شبه پولدار بشید کلاه گذاشتیم و شما هم هیچ کاری از دستتون بر نمیاد.»

تصویر این پیام به سرعت در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های فعال در حوزه‌ی رمزارزها پخش شد. حکایت‌ها حاکی از آن بود که DeFi100 چیزی حدود ۳۲ میلیون دلار سرمایه‌ی کاربرانش را بالا کشیده و از صحنه‌ی روزگار غیب شده است. اما مسئولان پشت این پروژه از قبول این اتهام سر باز زدند و بعدها معلوم شد که پیام منتشر شده کار هکرها بوده و خبری از سرقت دارایی‌های کاربران نبوده است.

اما دیگر دیر شده بود و ترس و وحشتی که در بین کاربران این پروژه ایجاد شده بود همه‌ی آن‌ها را به‌سمت فروش سریع ارز دیجیتال مربوط به این پروژه که D100 نام داشت، سوق داد. بدین ترتیب قیمت D100 در عرض چند روز سقوط کرد و هزاران نفر سرمایه‌ی خود را از دست دادند.

اتفاقی که برای DeFi100 به وقوع پیوست تنها یک گوشه از خطرات احتمالی پیرامون دنیای بزرگ ارزهای دیجیتال است. اما همین اتفاق به ظاهر کوچک نشان می‌دهد که رشد چشم‌گیر و افزایش محبوبیت و همه‌گیری رمزارزها می‌تواند چه خطرات مهلکی در پی داشته باشد.

 

از کدام رمزارزها دوری کنیم؟

نکته‌ی مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که ایجاد و راه‌اندازی کریپتوکارنسی‌ها به لطف منابع رایگانی که در اینترنت وجود دارد، کار چندان سختی نیست و هر کس می‌تواند در مدت زمان کوتاهی ارز دیجیتال خود را راه‌اندازی کند. برای مثال اسم دلخواه خود را روی آن گذاشته و به تبلیغات و سوژه کردن آن بپردازد.

حتی لازم نیست که رمزارز ایجاد شده کاربردی داشته باشد. اتفاقی که همین چند وقت پیش برای ارز دیجیتال BRG رقم خورد و اکنون سرمایه‌گذاران و خریداران این توکن مجبور هستند ارزهای خود را با رقم‌های بسیار پایین‌تر به‌فروش برسانند.

یا همین محبوبیت ارز دیجیتال «دوج کوین» (Dogecoin) را در نظر بگیرید که به دنبال آن شاهد ظهور رمزارزهای مشابه دیگری با نام‌های «شیبا اینو» (Shiba Inu)، «هاچیکو اینو» (Hachiko Inu)، «بیبی دوج کوین» (Babydoge) و غیره بودیم.

ارزهایی که هدفی جز سوءاستفاده از محبوبیت دوج کوین و سروصدایی که به پا کرده است، ندارند و متأسفانه بسیاری از مردم چه در ایران و چه در کشورهای دیگر قربانی آن‌ها می‌شوند. سرمایه‌گذاری در چنین رمزارزهای بدون پشتوانه‌ای مصداق بارز قمار است و بهترین است از آن‌ها دوری کنید.

علاوه بر این با پدیده‌ی دیگری هم مواجه هستیم که بیشتر حس طمع کاربران را تحریک می‌کند. حتماً تاکنون با گروه‌های تلگرامی برخورد کرده‌اید که به صورت برنامه‌ریزی شده قصد بالابردن قیمت یک ارز دیجیتال خاص و نوسان گرفتن از آن را دارند.

به این گروه‌ها گروه‌های «پامپ اند دامپ» (Pump and Dump) می‌گویند که البته در بازارهای مالی دیگر هم شاهد آن‌ها هستیم.

در این گروه‌ها برای مثال اعلام می‌شود که در ساعت ۲۱ فلان روز در فلان صرافی، ارز دیجیتال ایکس پامپ خواهد شد و چند ده درصد سود خواهد داد.

اعضای گروه که معمولاً تعدادشان هم بالاست در زمان اعلام شده اقدام به خرید هم‌زمان رمزارز اعلام شده می‌کنند و قیمت آن به شدت رشد می‌کند.

اما اتفاقی که در واقعیت می‌افتد این است که گردانندگان چنین گروه‌هایی که از قبل‌تر و در قیمت بسیار پایین رمزارز اعلام شده را خریداری کرده بودند بعد از فرا رسیدن زمان مشخص‌شده، که قیمت به‌شدت افزایش یافته است، اقدام به فروش آن می‌کنند و قیمت به‌شدت سقوط می‌کند.

بیشتر اعضای گروه هم که رمزارز اعلام شده را در قیمت‌های بالا خریداری کرده بودند و انتظار داشتند قیمت از این هم بالاتر برود، بعد از سقوط قیمت که در عرض چند ثانیه اتفاق می‌افتد به افق خیره می‌شوند و تازه می‌فهمند که چه کلاهی سرشان رفته است.

شاید اسم بردن از چند ارز دیجیتال و اینکه بگوییم این رمزارزها را خریداری نکنید چندان منطقی نباشد، زیرا هر روز به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.

بنابراین بهتر است برای اینکه در دام کلاهبرداری در ارزهای دیجیتال نیفتید، از خرید رمزارزهایی که جزو یکی از دسته‌های زیر قرار می‌گیرند خودداری کنید:

چه ارز دیجیتالی نخریم؟

 

سخن پایانی

بیش از ۱۱ هزار ارز دیجیتال مختلف وجود دارد که هر روز هم به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. از این بین ارزهای دیجیتال شناخته شده مثل بیت کوین و اتریوم توانسته‌اند اعتماد مردم را جلب کرده و در طول این مدت سود خوبی هم نصیب سرمایه‌گذاران خود بکنند.

با این حال ارزهای دیگری هم هستند که علی‌رغم پتانسیل بالایی که دارند هنوز نتوانسته‌اند به جایگاه واقعی خود در این بازار برسند.

برای همین بسیاری از سرمایه‌گذاران فعال در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال ترجیح می‌دهند مقداری از سرمایه‌ی خود را در ارزهای دیجیتال کمترشناخته‌شده سرمایه‌گذاری کنند تا بدین ترتیب سودهای بیشتری نصیبشان شود.

این کار با اینکه می‌تواند سودهای کلانی نصیب هر سرمایه‌گذاری کند ولی انتخاب اشتباه این رمزارزها می‌تواند به از دست رفتن سرمایه هم منجر شود. از این رو در این مقاله سعی کردیم در مورد ارزهای دیجیتالی که نباید به سراغ آن‌ها رفت صحبت کنیم تا حداقل شما قربانی آن‌ها نشوید و بتوانید از سرمایه‌ی خود مراقبت کنید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس اگر به بازارهای مالی علاقه دارید و نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید به منظور گرفتن مشاوره تخصصی از کارشناسان ما،‌ اطلاعات زیر را کامل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. خیلی ممنون از مقاله خوبتون حالا سوالی که به وجود میاد این هست از کدوم صرافی ارز دیجیتال بخریم که دزد نباشن و کارمزد زیاد نگیرند

    1. سلام دوست عزیز ممنون از سوال مفیدتون
      ما یه مقاله داریم در رابطه با سوال شما که می‌تونید مطالعه‌ش بکنید.
      معرفی و بررسی ۱۰ صرافی برتر ارز دیجیتال ایرانی
      فقط توصیه ما این هست که قبل از خرید ارز دیجیتال از هر صرافی، حتما از اعتبار صرافی مطمئن بشید وخودتون هم خوب تحقیق بکنید تا خدایی نکرده سرمایه‌تون از دست نره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا