دوره منتور شیپ
آموزش ارز دیجیتالآموزش بورس

تفاوت های کلیدی بازار ارز دیجیتال و بازار بورس

در حال حاضر عوامل زیادی از جمله شرایط سخت اقتصادی باعث شده تا عموم مردم جامعه به دنبال انتخاب بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری باشند.

اگر نظر کارشناسان فعال در بازار‌های مالی را مطالعه کنید، متوجه خواهید شد که هر یک از آن‌ها استراتژی و راهکار‌های خاص خودشان را دارند که حاصل سال‌ها تجربه و فعالیت در بازارهای مختلف است. با ظهور بازار ارزهای دیجیتال انتخاب و شناسایی بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاران حتی سخت‌تر از گذشته به نظر می‌رسد.

بنابراین از آنجایی که مفاهیمی مثل ارزهای دیجیتال هنوز برای بسیاری از کاربران ناآشنا است، در ادامه تفاوت‌های کلیدی بازار ارزهای دیجیتال و بورس را با جزئیات مورد بررسی قرار می‌دهیم تا شما با آگاهی بیشتری در این مسیر قدم بردارید.

بازار ارزهای دیجیتال یا بورس، کدام گزینه بهتری برای سرمایه‌گذاری است؟

سرمایه‌گذاری در بازار بورس یک روش شناخته شده و رایج محسوب می‌شود، در حالی که ارزهای دیجیتال روش جدید و نوظهوری برای سرمایه‌گذاری را به جوامع جهانی ارائه کرده‌اند.

در حال حاضر بحث‌های زیادی در زمینه‌ی انتخاب بازار ارزهای دیجیتال یا بورس بین سرمایه‌گذاران صورت می‌گیرد. خب اگر بخواهیم با دید منطقی به موضوع نگاه کنیم، می‌بینیم که سالیان سال از تاسیس بازار بورس می‌گذرد و می‌توان آن را تا حدی یک گزینه‌ی قابل اعتماد برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفت. این در حالی است که ارزهای دیجیتال همین چند سال پیش به جوامع جهانی معرفی شدند.

البته همه چیز به نوع و هدف شما از سرمایه‌گذاری بستگی دارد. برای مثال افرادی که به دنبال سرمایه‌گذاری کوتاه مدت هستند، به این فکر نمی‌کنند که صرفاً کدام یک از بازارهای بورس و ارزهای دیجیتال بهتر است. سرمایه‌گذاران کوتاه مدت با در نظر گرفتن شرایط و فاکتورهای مختلف به این موضوع فکر می‌کنند که کدام یک از این دو روش، بیشتر آن‌ها را به هدفشان نزدیک می‌کند و در نهایت همان را بر می‌گزینند.

پس بهتر است قبل از هر اقدامی این سوال را از خودتان بپرسید که می‌خواهید چه نتیجه‌ای را در چه بازه‌ی زمانی به دست آورید؟

دارایی‌های شرکت و پول پشتوانه سهام محسوب می‌شوند، اما ساختار کلی بازار رمز ارزها کاملاً به صورت دیجیتالی طراحی و ساخته شده است.

بازار جدید و نوظهوری مثل ارزهای دیجیتال که روز به روز شاهد رشد آن هستیم، نوسانات بسیاری داشته و به گفته‌ی کارشناسان این روند در آینده نیز همچنان ادامه خواهد داشت. با در نظر گرفتن تمام مواردی که گفته شد پاسخ به این سوال که کدام یک از این دو بازار مالی گزینه‌ بهتری برای سرمایه‌گذاری هستند، اصلاً کار ساده‌ای نیست! انگیزه و هدف هر شخصی از ورود به بازارهای مالی متفاوت است.

پس پیشنهاد می‌کنیم قبل از تصمیم‌گیری تمام جوانب را با توجه به اهداف شخصی خود بسنجید. طبق تحقیقات صورت گرفته در سال ۲۰۲۱ نیمی از میلیونرهای‌ سراسر جهان بیش از ۲۵ درصد از ثروت خودشان را در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

آیا سازوکار بازار ارزهای دیجیتال شبیه به بازار بورس است؟

سازوکار بازار بورس و ارزهای دیجیتال کاملاً متفاوت است و سرمایه‌گذاری در هر یک از آن‌ها مزایا و معایب خاص خودش را به همراه دارد.

هدف از فعالیت کاربران در هر دو بازار ارزهای دیجیتال و بورس، کسب سود و افزایش سرمایه‌ی اولیه است، اما روش سرمایه‌گذاری در این دو بازار کاملاً متفاوت است.

وقتی شما در بازار بورس سرمایه‌گذاری می‌کنید، در واقع بخشی از سهام شرکت یا سازمان مورد نظر را خریداری کرده‌اید و سهام‌دار محسوب می‌شوید. شما می‌توانید در طول ساعات کاری بورس اوراق بهادار سهام‌های مورد نظر خود را خریداری کنید. اگر سهام خریداری شده بازدهی و عملکرد خوبی داشته باشد، مبلغی به عنوان سود به شما تعلق می‌گیرد.

سود به دست آمده به صورت نقدی پرداخت می‌شود. البته برخی از سهام‌داران، سود را صرف سرمایه‌گذاری مجدد و خرید سهام‌های بیشتر می‌کنند.

بازار بورس مقررات دقیق و سختگیرانه‌ای دارد. بدین صورت که برای هر اشتباهی از جانب کاربران مجازات و جریمه در نظر گرفته شده است. اما در بازار ارزهای دیجیتال هیچ یک از قوانین بین‌المللی پیروی و رعایت نمی‌شوند. بازار ارزهای دیجیتال برخلاف بورس در هفت روز هفته و به صورت ۲۴ ساعته فعال است.

نکته‌ی قابل توجه دیگر این است که شما با خرید ارزهای دیجیتال سهام‌دار نیستید و مبلغی به عنوان سود سهام به شما تعلق نمی‌گیرد. اما با این وجود می‌توانید با قرض دادن (Lend) و استیکینگ (Staking) دارایی‌های دیجیتال، درآمد داشته باشید.

شروع فعالیت و سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال کار سختی نیست. به دلیل بکارگیری ساختار غیرمتمرکز، رمز ارزها توسط هیچ سازمان یا نهاد بانکی، کنترل و مدیریت نمی‌شوند. همین موضوع موجب شده تا تراکنش‌های شما با سرعت بالا به ثبت برسند و مشکلات اقتصادی مانند تورم تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کند.

آیا ارزهای دیجیتال گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۲ هستند؟

اگر به فکر فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال هستید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از هر اقدامی نسبت به تمام ریسک‌ها، مزایا و معایب آن آگاهی کامل داشته باشید.

همانطور که در بخش‌های قبلی هم گفته شد، فاکتورهای زیادی خوب یا بد بودن سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال را تعیین می‌کند. رمز ارزها طی سال‌های اخیر پیشرفت باور نکردنی‌ و قابل توجهی را داشته‌اند. اما این پیشرفت هنوز به حدی نرسیده که بتوانیم با استفاده از رمز ارزها خریدهای روزانه خود را انجام دهیم.

در حقیقت وجود قوانین و مقررات مشخص موجب تسهیل فرآیندهای مالی می‌شود، اما محدودیت‌هایی را نیز برای کاربران به همراه دارد.

به عنوان مثال دولت‌ها می‌توانند با استفاده از قدرتی که دارند، قوانین و مقرراتی را به منظور کنترل نسبی سیستم غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال به عموم مردم تحمیل کنند. در چنین شرایطی تمام اطلاعات کاربران محرمانه باقی نمی‌ماند و شاید سرمایه‌گذارانی که ارز دیجیتال دارند، مجبور شوند مبلغی را به عنوان مالیات به دولت پرداخت کنند.

بسیاری از افراد فقط به سودهای میلیونی و میلیاردی که طی سال‌های گذشته نصیب برخی از سرمایه‌گذاران شده، فکر می‌کنند. اما عملکرد محتاطانه و در نظر گرفتن تمام ریسک‌های احتمالی یکی از الزامات اصلی فعالیت در بازارهای مالی است.

آیا بورس گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۲ محسوب می‌شود؟

سرمایه‌گذاری در بازار بورس هم درست مثل بازار ارزهای دیجیتال ریسک‌های زیادی به همراه دارد. پس لازم است که با آگاهی در این مسیر قدم بردارید و تمام ریسک‌های احتمالی را در نظر بگیرید.

حقیقت این است که هیچ یک از فعالان و کارشناسان نمی‌توانند با قطعیت از روند بازار و صرفاً خوب یا بد بودن سرمایه‌گذاری در بازار بورس صحبت کنند. اما به طور کلی می‌توان گفت که خرید سهام برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری بلند مدت دارند، گزینه خوب و مناسبی به نظر می‌رسد.

ما در دوره‌ی عجیبی زندگی می‌کنیم و اقتصاد جهانی به دلیل مسائل مختلف زیادی تحت تاثیر قرار گرفته است. برای مثال می‌توان به ویروس کرونا و جنگ بین روسیه و اوکراین که موجب افزایش تورم در بازرهای مالی شده، اشاره کرد. به همین دلیل بازار بورس هم در حال حاضر درست مثل ارزهای دیجیتال شاهد نوسانات بسیاری است. با توجه به همه‌ی مواردی که گفته شد، پیش‌بینی دقیق روند بازار در آینده ممکن نیست.

اگر قصد سرمایه‌گذاری در بازار بورس را دارید، سعی کنید تمام اطلاعات لازم از جمله مباحث پایه‌ای و پیشرفته را یاد بگیرید. سرمایه‌گذاری در هر بازار مالی حتی بورس که ساختار مشخص و قانونی دارد، ریسک‌های خاص خودش را به همراه خواهد داشت.

معامله‌ گری در بازر ارز دیجیتال و بورس چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

ارزهای دیجیتال و بورس با وجود تفاوت‌هایی که با یکدیگر دارند، هر دو بازارهای مالی پرنوسانی هستند و توسط عوامل بیرونی تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

معامله‌گری در بازار ارزهای دیجیتال و بورس کاملاً متفاوت است. رمز ارزها از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال قابل خرید و فروش هستند. اما برای خرید سهام‌های بورسی باید به سازمان بورس و اوراق بهادار مراجعه کنید. همانطور که در بخش‌های قبل هم گفته شد، ساعت ارائه خدمات در این دو سازمان نیز فرق دارد.

بازار ارزهای دیجیتال در ۷ روز هفته و به صورت شبانه روز فعال است، اما سازمان بورس و اوراق بهادار در هر کشور ساعت آغاز و پایان مشخصی دارد.

به طور کلی نوسانات بازار ارزهای دیجیتال بیشتر از بازار بورس است. با این حال نمی‌توان گفت که بازار بورس هیچ وقت نوسانات قابل توجهی را به خاطر جنگ، نرخ تورم، تغییر سیاست‌های مالی و … تجربه نکرده و نمی‌کند.

هزینه‌ی انجام معاملات در بازار ارز دیجیتال و بورس به چه صورت است و چه تفاوت‌هایی در این بین وجود دارد؟ از آنجایی که ساختار کلی بازار ارزهای دیجیتال به صورت غیرمتمرکز طراحی شده است، نباید کارمزد از حساب کاربران کسر شود.

اما در واقع باید مبلغی را به عنوان سوخت شبکه (Gas fee) به استخراج‌کنندگان (Miners) و اعتبار‌سنج‌ها (Validators) که وظیفه‌ی حفظ امنیت شبکه را بر عهده دارند، پرداخت کنید. در بازار بورس کارمزد معاملات در قالب هزینه‌ی کارگزاری از کاربران گرفته می‌شود. نحوه محاسبه‌ی این هزینه در پلتفرم‌های مختلف، متفاوت است.

آموزش سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال برای مبتدیان

لازم است بدانید که بازار رمز ارزها ساختار متفاوت و پیچیده‌ای دارد. پس تحقیقات لازم را انجام دهید و تمام مراحل را بادقت بگذرانید.

هنگامی که شما تصمیم می‌گیرید در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید، باید دقیقاً با مراحل ثبت‌نام و خرید رمز ارزها آشنایی داشته باشید.

پیشنهاد می‌کنیم پیش از هر اقدامی، تمام اطلاعات مربوط به ساختار، کاربرد، عملکرد و … ارز دیجیتال مورد نظر را مورد بررسی قرار دهید و مزیت‌های رقابتی آن نسبت به سایر پروژه‌ها را بشناسید. برخی از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم در مقایسه با سایر آلت کوین‌ها محبوبیت بیشتری دارند.

طبق گفته‌ی کارشناسان فعال در این حوزه، همه ارزهای دیجیتال ارزش خرید و سرمایه‌گذاری را ندارند. از سوی دیگر کاربرانی که آلت‌ کوین‌ها را انتخاب می‌کنند، باید دائماً سبد سرمایه‌گذاری خودشان را زیر نظر داشته باشند تا بتوانند از تمام فرصت‌هایی که بازار پرنوسان ارزهای دیجیتال به آن‌ها ارائه می‌دهد، نهایت استفاده را بکنند.

به طور کلی بیشتر افراد به دنبال اجراسازی استراتژی خرید در کف و فروش در سقف قیمت هستند. اما در صورت نداشتن دانش فاندامنتال، تحلیل تکنیکال و تجربه کافی در بازارهای مالی، ممکن است همه چیز برعکس پیش برود.

به بیان ساده‌تر اگر شما نتوانید عملکرد درستی در بازار داشته باشید، ارزهای دیجیتال را در سقف قیمت خریداری می‌کنید و در کف قیمت می‌فروشید. چنین اتفاقی منجر به از دست رفتن قسمت قابل توجهی از سرمایه شما خواهد شد.

نکته قابل توجه دیگر این است که هیچ وقت نباید پولی را که نیاز دارید در بازار بورس یا ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید چرا که همیشه احتمال از دست رفتن آن وجود دارد.

بازار بورس

آموزش سرمایه‌گذاری در بازار بورس برای مبتدیان

در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاران از استراتژی‌های معاملاتی مختلفی استفاده می‌کنند. برای مثال برخی از افراد با خرید ارزهای دیجیتال و نگهداری آن‌ها طی یک مدت زمان کوتاه (سرمایه‌گذاری کوتاه مدت)، سرمایه‌ی خود را با مقداری سود از بازار خارج می‌کنند.

از سوی دیگر دسته‌ای از افراد هستند که پول خود را برای مدت زمان بیشتری در بازار نگه می‌دارند که اصطلاحاً هولدر هم نامیده می‌شوند. اما از آنجایی که ساختار بازار بورس متفاوت است و کاربران به صورت دوره‌ای سود مرکب دریافت می‌کنند، غالباً به دنبال سرمایه‌گذاری کوتاه مدت نیستند.

اگر به عنوان یک فرد مبتدی قصد فعالیت در بازار بورس را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز تصمیم بگیرید که خودتان می‌توانید سبد سرمایه‌گذاری را مدیریت کنید یا برای انجام این کار به کمک یک متخصص احتیاج دارید.

بازار ارز دیجیتال

آینده ارزهای دیجیتال

طبق پیش‌بینی برخی از کارشناسان، ارزهای دیجیتال در آینده‌ی نه چندان دور جایگزین پول‌های فیات می‌شوند. اما از آنجایی که هیچ چیز قطعی نیست، باید منتظر بود و دید که ارزهای دیجیتال در آینده چه جایگاهی در جوامع جهانی خواهند داشت.

اگر بخواهیم دید منطقی و واقع‌گرایانه به سیستم‌های مالی که هم اکنون در جوامع جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرند داشته باشیم به ضعف‌های سیستمی و ساختاری که دیگر قادر به رفع نیاز‌های کاربران نیستند، برمی‌خوریم.

در حقیقت پیشرفت باور نکردنی تکنولوژی طی سال‌های اخیر موجب شده تا کاربران خدماتی را انتخاب کنند که ساختاری خلاقانه و پیشرفته‌ نسبت به سایر گزینه‌ها دارند. برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که تا سال ۲۰۳۰ بازار ارزهای دیجیتال بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر فعال خواهد داشت.

بازار ارزهای دیجیتال در حال حاضر به عنوان بخش کوچکی از سیستم مالی جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما در آینده ممکن است همه چیز تغییر کند و ارزهای دیجیتال جایگزین پول‌های کاغذی شوند.

همین حالا هم افراد در مقایسه با گذشته، بسیار کمتر از پول‌های کاغذی برای رفع نیازهای روزمره خود استفاده می‌کنند. این حقیقت که شما می‌توانید در هر جای جهان به دارایی‌های دیجیتال موجود در حساب کاربری خود دسترسی داشته باشید، مزیت بزرگی است.

از سوی دیگر شما با استفاده از ارزهای دیجیتال می‌توانید حساب کاربری خود را بدون نیاز به حضور شخص ثالث کنترل و مدیریت کنید. اما این تنها مزیت جایگزینی ارزهای دیجیتال با پول‌های کاغذی نیست چرا که نمی‌توان قابلیت‌های منحصر به فرد این تکنولوژی را دست کم گرفت.

بازار ارزهای دیجیتال یا بورس، کم ریسک ترین گزینه برای سرمایه‌ گذاری کدام است؟

در صورت شناخت ساختار کلی و تمام ریسک‌های سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال و بورس، هر دو گزینه می‌توانند سودآوری خوبی برای شما داشته باشند.

یکی از سوالات پرتکرار در بین کاربران این است که سرمایه‌گذاری در کدام یک از بازارهای ارز دیجیتال و بورس ریسک کمتری دارد؟ همانطور که در بخش‌های قبل هم گفته شد، مدت زمان زیادی از معرفی بازار پرنوسان ارزهای دیجیتال به جوامع جهانی نمی‌گذرد.

بورس در مقایسه با بازار رمز ارزها گزینه‌ مطمئن‌تری محسوب می‌شود اما نمی‌توان نوسان‌های آن را هم نادیده گرفت. البته طبق آمارهای ارائه شده افراد زیادی با مشاهده روند رشد و آینده روشن دارایی‌های دیجیتال، بخشی از سرمایه‌ی خودشان را صرف خرید رمز ارزها می‌کنند.

به طور کلی اگر بخواهیم با دید واقع‌گرایانه به سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال فکر کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که نمی‌توان توقع داشت که با خرید رمز ارز، ارزش سرمایه‌ی شما در یک بازه زمانی کوتاه چندین برابر افزایش یابد.

همانطور که پیش‌تر هم گفته شد بازار ارزهای دیجیتال نوسان‌های زیادی را تجربه می‌کند و همین نوسان‌ها گاهاً سودهای قابل توجهی را برای سرمایه‌گذاران به همراه دارند. اما اگر شانس با شما یار نباشد، متحمل ضررهای غیرقابل جبرانی خواهید شد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما را با تفاوت‌های کلیدی بازار ارزهای دیجیتال و بورس آشنا کنیم تا در نهایت شما بتوانید بهترین گزینه را با توجه به اولویت و اهداف شخصی خود برگزینید.

همیشه به یاد داشته باشید که نباید پولی که به آن احتیاج دارید را در بازارهای مالی سرمایه‌گذاری کنید و تمام ریسک‌های احتمالی را پیش از انجام هر اقدامی در نظر بگیرید. سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی ریسک‌های خاص خودش را دارد. این سرمایه‌گذاران هستند که با توجه به شرایط تصمیم می‌گیرند، ریسک بیشتر یا کمتری را متحمل شوند.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. الان سوالی که تو ذهن اکثر کاربرا هست این هستش که آیا در بازار ارز دیجیتال سرمایه گذاری کنیم بنظرم فقط باید یکی بیاد و اینارو ویدیو کنه این سبک محتوا ها واقعا جذاب هستند

    1. سلام پریناز عزیز
      ترید و سرمایه‌گذاری توی هر بازاری یک عمل شخصی هست. کسی نمیتونه بهتون بگه سرمایه‌گذاری بکنید یا نه. بستگی به روحیه‌ای که از خودتون سراغ دارید باید ببینید مناسب این کار هستید یا خیر. ما فقط راه و روشش رو براتون آموزش میدیم
      موفق و پرسود باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا