دوره منتور شیپ
آموزش فارکس

معاملات طلا در فارکس؛ صفر تا صد هرآنچه باید بدانید!

طلا از گذشته‌های دور به‌عنوان یک دارایی با ارزش میان مردم خریدوفروش می‌شد. این فلز گران‌بها یکی از ابزارهای با ارزش است که امروزه نیز در بازار فارکس که از بازارهای مدرن به‌شمار می‌آید، مورد معامله قرار می‌گیرد.

با مطالعه تغییرات ارزش طلا در طول تاریخ می‌توان به این نکته دست یافت که ارزش این فلز با گذشت زمان نه تنها کاهش پیدا نکرده، بلکه افزایش هم یافته است. در این مقاله قصد داریم به موضوع معامله طلا در بازار فارکس بپردازیم و اینکه چرا به‌جای خرید مستقیم و فیزیکی طلا از بازار، ‌آن را در فارکس معامله می‌کنند.

معامله طلا در فارکس

در بازار فارکس تمام دارایی‌ها به‌صورت جفت معامله می‌شوند؛ ارزهای کشورهای مهم در مقابل یکدیگر، ارزهای دیجیتال در مقابل هم و «نماد طلا»‌ (AUX) نیز در مقابل دلار خریدوفروش می‌شود.

بازار فارکس، یکی از گسترده‌ترین و پیچیده‌ترین بازارهای مالی جهان است. در این بازار، ارزها و نمادهای مختلف در مقابل دارایی با ارزش دیگر مورد معامله قرار می‌گیرند.

این بازار به دلیل مشارکت تجاری و مالی اشخاص از کشورهای مختلف، یک بازار جهانی و بین المللی به شمار می‌آید. در این بازار، چیزی که معامله می‌شود اختلاف ارزش دو دارایی نسبت به یکدیگر است.

در بازار فارکس امکان چانه‌زنی وجود ندارد و معاملات با قیمت واقعی و در کمترین زمان انجام می‌شوند. عملکرد این بازار بر اساس عرضه و تقاضاست و عوامل سیاسی و اقتصادی بر روند این بازار تاثیر قابل‌توجهی دارد.

طلا از دارایی‌های با ارزش است که به ‌عنوان پوششی در برابر تورم و برای حفظ ارزش سرمایه استفاده می‌شود. این فلز گران‌بها از ابزارهایی‌ست که در بازار فارکس برای تریدرها و سرمایه‌گذاران فرصت‌های کسب سود منحصر به‌فردی ایجاد می‌کند.

در ادامه شما را راهنمایی خواهیم کرد که چگونه وارد بازار ترید طلا در فارکس شوید و معامله انجام دهید.

 

۱. انتخاب بروکر

انتخاب بروکر برای معاملات طلا از کارهای چالش‌برانگیز است که نیاز به دقت و جستجوی زیاد دارد. اما برای کمک به شما در انتخاب بهترین بروکر مناسب برای انجام معاملات طلا می‌توانیم فاکتورهای مهمی را که باید در نظر بگیرید، معرفی کنیم؛ مجوز رسمی بروکر، هزینه‌های معاملاتی آن، اسپرد، پلتفرم‌های معاملاتی که با آن سازگاری دارند، محدودیت‌های ترید، امکانات بروکر و ‌مقدار لوریجی که بروکر در اختیارتان قرار می‌دهد از این فاکتورهای مهم هستند.

 

۲. افتتاح حساب در بروکری

پس از اینکه بروکر مناسب را از میان بروکرهای متعدد انتخاب کردید، باید در آن حساب باز کنید. برای این کار باید مطمئن شوید که به‌عنوان یک کاربر ایرانی می‌توانید در آن بروکر ثبت نام و احراز هویت انجام دهید و بعد برای باز کردن حساب اقدام کنید.

 

۳. تحلیل بازار

تحلیل بازار طلا نیاز به دانش و مهارت دارد و اینکه اخبار را پیوسته دنبال کنید. بازارهایی که بازار طلا با آن‌ها همبستگی مستقیم و غیرمستقیم دارد را به خوبی بشناسید و عوامل تاثیرگذار بر قیمت را با دقت بررسی نمایید.

 

۴. تنظیم سفارش

پس از طی کردن این مراحل،‌ حالا باید با استراتژی‌ها و تکنیک‌هایی که بلد هستید زمان مناسب برای ورود به معامله را شناسایی و برای خرید یا فروش اقدام به تنظیم سفارش کنید.

 

نماد طلا در فارکس

نماد طلا در فارکس به‌صورت (XAU/USD) مشخص شده که یعنی طلا با دلار به عنوان یک جفت معاملاتی در نظر گرفته می‌شود. اولی نماد شیمی طلا و دومی شاخص دلار است. معامله این شاخص شبیه به جفت ‌ارزها صورت می‌گیرد؛ این بدان معناست که آنچه معامله می‌شود اختلاف ارزش میان این دو دارایی است که با میزان تقاضا و عرضه طلا و دلار ارتباط مستقیم دارد.

زمانی‌که تقاضا برای طلا بیشتر ‌شود، قیمت آن افزایش پیدا می‌کند؛ ‌به تبعیت از آن نیز نرخ XAU/USD نیز افزایش می‌یابد. در مقابل، زمانی که تقاضا برای دلار آمریکا افزایش می‌یابد، ارزش آن نیز افزایش پیدا کرده و نرخ مبادله XAU/USD کاهش پیدا می‌کند.

 

بهترین زمان معامله طلا در فارکس

فعال‌ترین جلسات معاملاتی، جلسات لندن و نیویورک هستند که هر روز چندین ساعت را با هم هم‌پوشانی دارند. در این مدت، معامله‌گران می‌توانند انتظار افزایش نوسانات و نقدینگی را داشته باشند، که همین امر آن را به زمان عالی برای معامله طلا تبدیل می‌کند.

بازار فارکس ۲۴ ساعت شبانه روز و پنج روز هفته در حال فعالیت است. با این حال، همه جلسات معاملاتی از نظر حجم و نقدینگی برابر نیستند.

 

بهترین ساعت معامله طلا در فارکس

جلسه لندن از ساعت ۸:۰۰ صبح به وقت گرینویچ آغاز می‌شود و در ساعت ۱۶:۰۰ به وقت گرینویچ به پایان می‌رسد، در حالی‌که جلسه نیویورک در ساعت ۱۳:۰۰ به وقت گرینویچ شروع می‌شود و در ساعت ۲۱:۰۰ به وقت گرینویچ خاتمه پیدا می‌کند. هم‌پوشانی بین این دو جلسه از ساعت ۱۳:۰۰ تا ۱۶:۰۰ ظهر به وقت گرینویچ است که بازار بیشترین فعالیت را دارد.

 

بهترین روزهای هفته برای معامله طلا در فارکس

همچنین روز هفته هم می‌تواند بهترین زمان برای معامله طلا را تحت‌تاثیر قرار دهد. معمولا دوشنبه‌ها و جمعه‌ها روزهای معاملاتی کندی هستند؛ دلیل آن تعطلات آخر هفته است که برای برخی از تریدرها طولانی‌تر است و همین امر موجب کاهش نقدینگی در بازار می‌شود. این در حالی‌ست که سه‌شنبه، چهارشنبه و پنج‌شنبه بازار فعال‌تر است.

 

ریسک معاملات طلا در بازار فارکس

بازار طلا به شدت به عوامل متعددی مانند عرضه و تقاضا، رویدادهای جهانی و قدرت دلار آمریکا متکی است. یک تغییر به ظاهر کوچک در این موارد می‌تواند نوسان شدیدی برای قیمت طلا به‌همراه داشته باشد!

 

نوسانات قابل‌توجه قیمت طلا

یکی از بزرگ‌ترین ریسک‌های معاملات طلا، احتمال نوسانات قابل توجه در قیمت طلا است. در حالی که طلا به‌عنوان یک دارایی امن تلقی می‌شود، تغییرات قیمت طلا می‌تواند گاهی اوقات بسیار چشم‌گیر باشد. نوسانات بین ۳ تا ۵ درصد در یک روز بی‌سابقه نیست! این عدم اطمینان به این معنی است که اگر آماده نباشید ممکن است با ضررهای قابل‌توجهی روبه‌رو شوید.

بی‌ثباتی ناگهانی اقتصادی یا تغییرات سیاسی، تغییر در عرضه و تقاضا، آشفتگی‌های ژئوپلیتیکی مانند جنگ روسیه و اوکراین و قدرت دلار آمریکا همگی می‌توانند بر نوسانات قیمت طلا تاثیر بگذارند.

 

تاثیر قدرت دلار بر قیمت طلا

یکی دیگر از ریسک‌های مهمی که هنگام معامله طلا باید در نظر بگیرید، قدرت دلار آمریکا است. اغلب قیمت طلا و دلار رابطه معکوس دارند و با یکدیگر در تضاد هستند. وقتی دلار تقویت می‌شود، رابطه معکوس با قیمت طلا دارد.

چرا این اتفاق می افتد؟ با افزایش قدرت دلار، کالاهای دلاری مانند طلا برای بازیگران بازار فارکس گران‌تر می‌شود. این منجر به تقاضای کمتر شده و معمولا قیمت طلا را کاهش می‌دهد. از طرف دیگر، معمولا ضعیف شدن دلار با شرایط ریسک در بازار همزمان است که در آن سرمایه‌گذاران به سمت دارایی‌های امن مانند طلا هجوم می‌‌آورند.

 

ریسک استفاده از لوریج در معاملات طلا

لوریج (اهرم) ریسک دیگری است که متوجه معاملات در بازار فارکس می‌شود. در حالی‌که اهرم می‌تواند سود بالقوه شما را افزایش دهد، ضرر شما را نیز به طرز چشم‌گیری افزایش می‌دهد.

قبل از استفاده از اهرم در معاملات طلا، تحمل ریسک خود را به دقت در نظر بگیرید. ایمن‌ترین رویکرد این است که وقتی برای اولین‌بار وارد بازار می‌شوید، به طور کلی از اهرم استفاده نکنید.

 

ریسک مسائل سیاسی

یکی از ریسک‌هایی که در تجارت فلزات گران‌بها مانند طلا نادیده گرفته می‌شود، مداخله تصمیمات بانک‌های مرکزی یا سیاست‌های جدید است. در حالی‌که معمولا نیروهای بازار آزاد قیمت طلا را هدایت می‌کنند، دولت‌ها گهگاه اقداماتی را انجام می‌دهند که مستقیما بر بازار طلا تاثیر می‌گذارد.

نمونه برخی از این اقدامات عبارتند از:

  • بانک‌های مرکزی در حال تغییر ذخایر الزامی
  • فروش طلا بانک مرکزی در مقیاس بزرگ
  • تغییر در سیاست مالیاتی فلزات گران‌بها
  • محدودیت در واردات و صادرات طلا

 

تاثیر روند مبادلات فارکس بر بازار طلا

پیش از این از تاثیر قدرت دلار بر بازار طلا گفتیم، روند تغییرات سایر جفت‌ارزهای مهم در بازار فارکس نیز می‌تواند قیمت طلا را تحت‌تاثیر قرار دهد.

در دوره‌هایی که بازارهای فارکس نسبتا آرام هستند، طلا می‌تواند بر اساس میزان عرضه و تقاضا کالا روند صعودی به خود بگیرد. با این حال، زمانی که ارزهای اصلی وارد روندهای صعودی یا نزولی قوی می‌شوند، بر سایر عوامل موثر بر طلا تاثیر می‌گذارند.

هیچ بازاری به صورت مجزا حرکت نمی‌کند و فارکس نمونه‌ای از روابط بین بازاری است که بر طلا تاثیر می گذارد.

ریسک سرمایه گذاری در طلا

 

بهترین استراتژی برای معامله طلا در فارکس

اینکه از چه استراتژی برای معامله طلا دربازار فارکس استفاده کنید، کاملا به سلیقه شخصی و هدف شما از سرمایه‌گذاری بستگی دارد؛ در این قسمت به چند نمونه از این روش‌ها اشاره می‌کنیم.

 

 معامله با اندیکاتورها

یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای معاملات فارکس، ‌استفاده از اندیکاتورهاست. اندیکاتورهایی مانند مووینگ اوریج‌ها (MA)، شاخص قدرت نسبی (RSI)، بولینگر باندز (Bollinger Bands‌) و فیبوناچی (Fibonacci) برای معاملات طلا در بازار فارکس پیشنهاد می‌شوند. البته استفاده از آن‌ها ملزم به این است که کار کردن با این اندیکاتورها را بلد باشید.

 

معامله با استراتژی پرایس اکشن

از روش‌های دیگری که برای معامله در بازار طلا استفاده می‌شود،‌ می‌توان به پرایس اکشن اشاره کرد. در این روش با مطالعه روند گذشته قیمت یک دارایی تریدر می‌تواند آینده بازار را پیش‌بینی کند و نقاط بهینه برای ورود و خروج معاملات را تعیین نماید. در این استراتژی، تحلیل الگوها و کندل استیک می‌تواند به معامله‌گر کمک کند.

 

سخن پایانی

معامله طلا در بازار فارکس به صورت جفت (XAU/USD) انجام می‌شود که در ابتدا نیاز به افتتاح حساب در یک بروکر معتبر دارد. پس از اینکه نحوه معامله طلا در بازار فارکس را آموختید، می‌توانید با افتتاح حساب در بروکری و تحلیل بازار، کار خود را شروع کنید.

برای فعالیت در بازار طلا باید عواملی که بر قیمت طلا تاثیر می‌گذارند مانند دلار، لوریج معاملات و مسائل سیاسی را به‌خوبی بشناسید و تحت نظر بگیرید. استراتژی‌های متعددی برای معامله طلا وجود دارند که در این مقاله به اختصار به چند مورد از آن‌‌ها اشاره کردیم.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا