🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش اتریومآموزش استخراج رمزارز

آموزش جامع استخراج ارز دیجیتال اتریوم

ارز دیجیتال اتریوم که به ملکه‌ دنیای رمز ارزها شهره است، پس از بیت کوین به‌عنوان دومین ارز دیجیتال برتر بازار رمز ارزها به‌حساب می‌آید و از این ‌رو خیلی‌ها به آینده‌ پیش روی این ارز دیجیتال بسیار امیدوار هستند. با در نظر گرفتن محبوبیتی که این ارز دیجیتال به‌دست آورده است، روزبه‌روز به تعداد کاربرانی که به جرگه‌ی ماینرهای اتریوم می‌پیوندند اضافه می‌شود.

در حقیقت این یکی از ویژگی‌های اصلی بلاک چین اتریوم است که تمامی افراد می‌توانند به‌عنوان ماینر، در این شبکه فرایند استخراج را انجام دهند. اگر شما هم به دنبال این هستید که به ماینرهای اتریوم بپیوندید و از این راه کسب درآمد کنید، این مطلب مخصوص شماست، چرا که در ادامه قصد داریم تا به‌طور کامل تمامی جوانب استخراج اتریوم را بررسی کنیم. اول از همه اما باید ببینیم که استخراج اتریوم چیست و چگونه انجام می‌شود؟

استخراج اتریوم

به‌صورت کلی شبکه‌ ارز دیجیتال «اتریوم» (Ethereum)، «بلاک چین» (Blockchain) مخصوص به خود را دارد و کلیه‌ تراکنش‌هایی که در این شبکه انجام می‌گیرد، باید به‌وسیله‌ ماینرها تایید شود. درواقع به این دلیل است که پیش از آنکه شما به آدرس یک کاربر دیگر مقداری اتریوم ارسال کنید، زمان کوتاهی طول می‌کشد تا این فرایند انجام‌ شده و اتریوم ارسال گردد.

در حقیقت انجام تراکنش‌ها در شبکه‌ اتریوم نیازمند تایید «استخراج‌کنندگان» (Miners) و قرارگیری تراکنش در درون بلاک چین اتریوم خواهد بود که اصطلاحا به این پروتکل، «اثبات کار» (Proof of work) می‌گویند. از این ‌رو اگر شما را یک ماینر اتریوم در نظر بگیریم، وظیفه‌ شما خواهد بود تا مطمئن شوید که هیچ کاربری در حال تقلب نیست و برای انجام این کار و اطمینان از معتبر بودن تراکنش‌ها از شما درخواست می‌شود تا مسائل پیچیده‌ ریاضی را حل کنید.

در اصل شما با حل این مسائل پیچیده‌ ریاضی، نتیجه‌ خود را به دیگر ماینرهای فعال در شبکه اعلام می‌کنید که به‌وسیله‌ دیگر ماینرها تایید خواهد شد؛ اگر بیش از نیمی از ماینرها آن را تایید کنند، یک بلاک جدید به شبکه‌ بلاک چین اتریوم اضافه خواهد شد و شما به عنوان ماینری که این عدد را یافته‌اید به عنوان پاداش مقداری اتریوم دریافت می‌کنید. لازم به ذکر است که بلاک جدید ایجاد شده توسط شما حاوی کلیه‌ تراکنش‌هایی است که تاکنون تایید شده‌اند.

 

استخراج اتریوم چگونه انجام می‌گیرد؟

سازوکار استخراج ارز دیجیتال اتریوم دقیقا فرآیندی شبیه به استخراج بیت کوین است و همان‌طور که در بالا توضیح دادیم، ماینرها به‌وسیله‌ سخت‌افزارهای قدرتمند استخراج خود تلاش می‌کنند تا به پاسخ مسائل پیچیده ریاضی دست پیدا کنند و هر ماینری که سریع‌تر پاسخ را پیدا کند، پاداش این کار را که همان اتریوم استخراج‌شده است، دریافت خواهد کرد.

به‌صورت کلی در شبکه‌ ارز دیجیتال اتریوم، تقریبا در هر دوازده الی پانزده ثانیه بلاکی جدید ساخته خواهد شد، ولی اگر ماینرها زودتر یا دیرتر از این زمان مسئله ریاضی را حل کنند، شبکه به‌صورت خودکار سختی استخراج را متعادل خواهد کرد و با چنین کاری، زمان ساخت یک بلاک جدید در شبکه، در همان بازه‌ دوازده الی پانزده ثانیه انجام خواهد گرفت. سازوکار استخراج اتریوم در شبکه‌ بلاک چین این ارز دیجیتال بود. حالا با هم ببینیم که برای استخراج این ارز دیجیتال محبوب به چه چیزهایی نیاز داریم.

 

برای استخراج اتریوم به چه لوازمی احتیاج داریم؟

به‌صورت کلی برای استخراج ارز دیجیتال اتریوم هم درست مثل بیت کوین به یک سری تجهیزات نیاز است. این تجهیزات در مرحله‌ اول شامل یک ریگ استخراج اتریوم می‌شود که درواقع مجموعه‌ای است از سخت‌افزارهایی که در کنار هم قرار می‌گیرند و ریگ را تشکیل می‌دهند. در ادامه‌ مقاله به طور کامل به این موضوع می‌پردازیم.

اگر بخواهیم به‌صورت کلی بگوییم، برای استخراج ارز دیجیتال اتریوم به موارد زیر نیاز خواهیم داشت:

  • دستگاه استخراج یا ریگ استخراج؛
  • تهویه‌ مناسب؛
  • برق ارزان قیمت؛
  • اینترنت پرسرعت؛
  • کیف پول دیجیتال

 

 

دستگاه استخراج یا ریگ استخراج

جهت تهیه‌ ریگ استخراج یا می‌توانید از دستگاه‌های استخراجی که مخصوص استخراج رمزارزهای مختلف هستند استفاده کنید یا اینکه خودتان تمام قطعات ریگ را تهیه و سرهم نمایید.

برای خرید دستگاه‌های استخراج، باید مطالعه کنید و ببینید که قدرت و «هش ریت» (Hash rate) کدام یک متناسب با نیاز شما برای استخراج اتریوم است.

حال برویم به سراغ سخت‌افزارهای مورد نیاز برای تهیه‌ ریگی که می‌خواهید با آن استخراج اتریوم را انجام دهید.

جهت استخراج به وسیله‌ کارت‌های گرافیک یا GPU، نیاز به تهیه‌ یک ریگ استخراج اتریوم دارید. درواقع یک ریگ شبیه همان کیس رایانه‌های خانگی خودتان است، ولی تفاوتی که با آن‌ها دارد این است که تعداد کارت‌های گرافیک قرارگرفته بر روی آن زیادتر است. اگر بخواهیم یک ریگ استخراج اتریوم را شرح دهیم، این تجهیزات ماینینگ اتریوم شامل موارد زیر می‌شود:

  • شاسی که از آن جهت سوار کردن سخت‌افزارهای ریگ استفاده می‌شود
  • یک مادربرد مناسب که از آن جهت سوار کردن کارت‌های گرافیک، رم، پردازنده مرکزی و… استفاده می‌شود؛
  • منبع تغذیه یا پاور مناسب که برای این کار نیاز به یک منبع تغذیه ۳۰۰ الی۵۰۰ وات خواهید داشت؛
  • کارت گرافیک قدرتمند که بار اصلی استخراج اتریوم بر روی دوش آن است و پیشنهاد می‌شود از مدل‌های مخصوصی که شرکت‌های AMD و Nvidia برای این کار در نظر گرفته‌اند استفاده کنید؛
  • یک رم معمولی، چراکه اساسا فرایند استخراج اتریوم به رم بسیار زیاد احتیاج ندارد؛
  • پردازنده مرکزی یا CPU که درست مثل رم، برای استخراج نیاز به پردازنده مرکزی قوی نیست؛
  • هارد درایو که برای این کار یک هارد با صد و بیست گیگابایت فضای خالی هم کفایت می‌کند.

حال اگر نمی‌دانید که سیستمی که تهیه کرده‌اید چقدر برای‌تان سود دارد، باید گفت زمانی که نرم‌افزار مخصوص ماینینگ را نصب می‌کنید «هش ریت» سیستم شما را با توجه به مشخصات دستگاه‌تان به شما نشان‌ می‌دهد. با داشتن این هش ریت شما می‌توانید به وب‌سایت‌هایی نظیر Whattomine مراجع کنید و این وب‌سایت به شما نشان می‌دهد که با توجه به هش ریت دستگاه‌تان، استخراج کدام ارز دیجیتال برای‌تان بهتر است. همچنین اطلاعات دیگری در رابطه با بهترین سخت‌افزارها در حال حاضر در این وب‌سایت نیز موجود است.

 

تهویه‌ی مناسب

دستگاه‌های ماینینگ، گرمای بسیار زیادی تولید می‌‌کنند و این گرما به قدری زیاد است که بعضی از فارم‌های ماینینگ را در کشورهای سردسیری مانند ایسلند بنا نهاده‌اند.

ولی شما که می‌خواهید از یک کامپیوتر شخصی و یا یک ریگ مخصوص جهت استخراج استفاده کنید نیز نیاز دارید تا تهویه مناسبی داشته باشید و از تجهیزاتی که برای خنک کردن سیستم نیاز است استفاده کنید تا دمای قطعات را پایین بیاورید و آسیبی به آن‌ها نرسد.

حالا که به‌طور کامل متوجه شدید برای استخراج اتریوم به چه لوازمی نیاز دارید، در ادامه باهم ببینیم مراحل استخراج ارز دیجیتال اتریوم چگونه است.

 

برق ارزان قیمت

فرایند استخراج به دلیل استفاده از کارت‌های گرافیک برق بسیار زیادی مصرف می‌کند و به‌این ‌ترتیب بخش زیادی از درآمد ماینرها صرف پرداخت هزینه‌ برق مصرفی خواهد شد. بنابراین پیش از شروع فرایند استخراج اتریوم اول از همه نیاز است که هزینه برق مصرفی خود را محاسبه کنید و ببینید با تعرفه‌ برقی که در منطقه‌ موردنظرتان تعیین شده، استخراج اتریوم صرفه‌ اقتصادی خواهد داشت یا در پایان تمام اتریوم‌های کسب‌شده‌ شما صرف پرداخت قبض برق می‌شود.

 

اینترنت مناسب

یکی دیگر از مواردی که جهت استخراج اتریوم به آن نیاز خواهید داشت یک اینترنت مناسب است. درواقع استخراج اتریوم به اینترنت خیلی پرسرعت هم نیاز ندارد و بیشتر تأکید ما بر روی پایداری و قطع نشدن اینترنت شما است. ازاین‌رو بهترین اینترنتی که می‌توانید برای استخراج اتریوم تهیه کنید اینترنت Adsl است که بر روی خطوط تلفن و به‌وسیله شرکت‌های مختلف به مشتریان داده می‌شود؛ علاوه بر این برای انجام این فرایند یک اینترنتی با حداقل سرعت ۲ مگابایت بر ثانیه هم کفایت می‌کند.

 

کیف پول دیجیتال

در دنیای ارزهای دیجیتال، هر کاربر به تنهایی مسئولیت ذخیره و نگهداری از ارزهای دیجیتال خود را برعهده خواهد داشت، بنابراین نیاز است که پیش از استخراج اتریوم یک کیف پول ارز دیجیتال برای خود تهیه کنید. این کیف پول‌ها می‌توانند به شکل دستگاهی کوچک باشند که به رایانه‌ شما وصل می‌شوند (کیف پول‌های سخت‌افزاری) یا به شکل یک نرم‌افزار بر روی رایانه و یا گوشی همراه شما نصب شوند. هر کدام از این کیف پول‌ها ویژگی‌ها منحصر به فردی دارند که اگر اطلاعی از آن ندارید، خوب است که مقاله‌های دیگر ما در رابطه با کیف پول‌های دیجیتال را مطالعه کنید.

 

مراحل استخراج اتریوم

پیش از اینکه بقیه‌ موارد را ذکر کنیم باید بگوییم که استخراج اتریوم نوعی سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود و اگر هزینه‌ برق و اینترنت و قطعات سخت‌افزاری را به خوبی محاسبه کنید ممکن است استخراج اتریوم نه تنها سودده نباشد، بلکه باعث ضررتان شود.

حال که ریگ استخراج را تهیه کرده و از هزینه‌های برق و اینترنت خود نیز مطمئن شدید و همچنین کیف پولی متناسب با نیازتان تهیه کردید، برویم به سراغ مراحل دیگری که باید طی کنید تا بتوانید اتریوم استخراج کنید.

 

ساخت کیف پول اتریوم

همان‌طور که در ابتدا ذکر کردیم کیف پول‌های مختلفی در دسترس شما هستند تا بتوانید اتریوم خود را بر روی آن‌ها ذخیره کنید. یکی از قابل‌اطمینان‌ترین و معتبرترین آن‌ها کیف پول ارز دیجیتال «مای اتر ولت» (My Ether Wallet) است. در اینجا ما هم قصد داریم تا ساخت این کیف پول را به‌طور خلاصه به شما آموزش دهیم. جهت ساخت این کیف پول ارز دیجیتال، شما می‌توانید به‌راحتی وارد وب‌سایت کیف پول ما‌ی‌اتر‌ولت شده و مراحل را یکی‌یکی طی کنید.

در مرحله‌ اول باید یک رمز عبور برای ورود به کیف پول خود انتخاب کرده و پس ‌ازآن گزینه‌ی New Wallet را انتخاب کرده و با عبور از چند مرحله به‌سادگی کیف پول خود را بسازید. دقت کنید که پس از ساخت کیف پول یک کد که همان کلید خصوصی شما است نمایش داده خواهد شد و شما باید این کد را درجایی امن یادداشت کرده و از آن محافظت کنید.

 

نصب سخت‌افزار استخراج

تا به اینجا فرض می‌کنیم که زمانی که سخت‌ افزارهای لازم را تهیه کرده و آن‌ها را نیز اسمبل (سرهم) کردید، ولی اگر تجربه‌ای در این زمینه ندارید پیشنهاد می‌کنیم که یا از یک شخص حرفه‌ای کمک بگیرید و یا در اینترنت جستجو کنید. ویدیوهای زیادی را برای بستن قطعات کامپیوتر پیدا خواهید کرد که به شما آموزش لازم و مرحله به مرحله می‌دهند.

 

نصب نرم‌افزار استخراج

حالا در این مرحله باید نرم‌افزارهای موردنیاز برای ماینینگ اتریوم را بر روی رایانه‌ خود نصب کنید تا قدمی دیگر به شروع فرایند استخراج اتریوم نزدیک‌تر شوید. در مرحله‌ اول باید درایورهای کارت‌های گرافیک ریگ استخراج را بر روی رایانه‌ خود نصب کنید. در مرحله‌ بعد باید به‌وسیله‌ نصب نرم‌افزارهایی مثل Geth ،MinerGate یا Ethermine به شبکه متصل شوید. حال به سراغ آخرین مرحله که همان انتخاب و پیوستن به یک استخر استخراج اتریوم است می‌رویم. با ما همراه باشید.

 

انتخاب استخر استخراج

جهت استخراج اتریوم بهتر است که عضو یک استخر استخراج شوید. درواقع استخر استخراج مکانی است که ماینرها قدرت ماینینگ سخت‌افزارهای خود را باهم جمع کرده و همه در کنار هم جهت استخراج تلاش می‌کنند و پس از استخراج اتریوم، هر ماینری با توجه به‌قدرت استخراج سخت‌افزار خود سهم می‌برد. درنتیجه پیوستن به یک استخر استخراج اتریوم، شانس شما را برای کسب سود بیشتر، افزایش خواهد داد.

جدا از این، استخرهای استخراج بسیاری برای ارز دیجیتال اتریوم در دسترس هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید و در میان آن‌ها استخرهای «اتر ماین» (Ethermine)، «تو اف پول» (2fpool) و «اسپارک پول» (SparkPool) ازجمله بهترین‌ها و معتبرترین‌ها به‌حساب می‌آیند.

این هم از این! حالا بیایید ببینیم که اصلا استخراج اتریوم سوددهی دارد و اگر دارد این سوددهی چه میزانی است؟

 

سوددهی استخراج اتریوم چقدر است؟

در مورد بیشتر ارزهای دیجیتال، «سختی استخراج» (Mining Difficulty) شبکه‌ آن ارز دیجیتال و درنتیجه هزینه‌های مربوط به این فرایند روزبه‌روز در حال افزایش است. منظور از سختی استخراج پیچیده شدن فرایند حل مسائل با گذشت زمان است.

با این‌ وجود سختی استخراج ارز دیجیتال اتریوم در اواسط سال ۲۰۱۷ به پنجاه درصد میزان قبلی کاهش پیدا کرد و علت این کاهش هم کم شدن پاداش استخراج از ۵ اتر برای هر بلاک به ۳ اتر بود. ولی چیزی که واضح است این است که سختی استخراج دائما در حال افزایش خواهد بود و هرچه ماینرهای بیشتری به عضویت شبکه دربیایند، فرایند ماینینگ نیز دشوارتر خواهد شد و طبیعتا هزینه‌ها بالاتر خواهد رفت.

جدا از این موضوع، همواره در عرصه‌ ارزهای دیجیتال، یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای سوددهی هر رمز ارز، قیمت است، پس پیشنهاد می‌کنیم که قبل از شروع فرایند ماینینگ اتریوم، قیمت این ارز دیجیتال را در ماه‌های اخیر در نظر داشته باشید. ولی از طرفی، قیمت اتریوم هم روزبه‌روز در حال زیادشدن است و احتمالا این روند تا مدت‌ها ادامه پیدا خواهد کرد. پس به نظر می‌رسد که استخراج اتریوم تا مدت‌های طولانی سودده خواهد بود.

از طرفی مواردی که در رابطه با هزینه برق و اینترنت و خرابی قطعات دستگاه را بالاتر ذکر کردیم را نیز به یاد داشته باشید. لازم است یادآوری کنیم که وب‌سایت‌هایی نظیر whattomine هستند که به شما این امکان را می‌دهند که سود احتمالی خود را با توجه به هزینه‌های برق و… محاسبه کنید.

 

آیا بدون دستگاه می‌توان اتریوم استخراج کرد؟

استخراج اتریوم به‌وسیله‌ موبایل به‌هیچ‌وجه فرایند سوددهی نیست و جدا از این می‌توانیم بگوییم که هیچ نرم‌افزاری برای رایانه‌ها و هیچ اپلیکیشنی برای گوشی‌های موبایل وجود ندارد که بتوان با آن به‌طور قابل‌قبول و سودده اتریوم استخراج کرد و آن‌ها هم که این‌طور ادعا می‌کنند، کلاه‌برداری هستند.

البته شما می‌توانید بدون تهیه‌ سخت‌افزارهای ماینینگ و به‌وسیله‌ استفاده از خدمات «استخراج ابری» (Cloud Mining) که برخی شرکت‌ها ارائه می‌دهند به استخراج اتریوم بپردازید. منظور از استخراج ابری، استفاده از سخت‌افزارهای یک شخص یا شرکت ثالث است که به نوعی این امکان را به شما می‌دهد که آن‌ها را اجاره کنید و به استخراج بپردازید.

 

سخن پایانی

همان‌طور که می‌دانید ارز دیجیتال اتریوم در حال حاضر به‌عنوان یکی از باارزش‌ترین رمز ارزهای موجود در بازار کریپتوکارنسی‌ها شناخته می‌شود. ازاین‌رو کاربران بسیاری وجود دارند که با سرمایه‌گذاری بر روی این ارز دیجیتال مشغول کسب سود از اتریوم هستند. همان‌طور که در این مطلب هم گفتیم، یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری بر روی اتریوم، استخراج این ارز دیجیتال است.

در این مطلب سعی کردیم تا شما را به‌طور کامل با مفهوم استخراج اتریوم و چندوچون این کار آشنا کنیم تا اگر قصد انجام چنین کاری را دارید، از پیچ‌وخم آن اطلاع داشته باشید. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع‌ شده باشد و توانسته باشیم تا در این راه کمکی هرچند کوچک را به شما ارائه کرده باشیم.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا