🎁 وبینار مسیر درست تبدیل شدن به یک معامله‌گر🎁

اینجا کلیک کنید
دوره منتور شیپ
آموزش آلت کوین ها

ارز دیجیتال دیجی بایت (DigiByte) چیست؟ آشنایی با دیجی بایت

دیجی بایت یکی دیگر از ارزهای دیجیتال است که پس از پیدایش بیت کوین با سودای تبدیل شدن به یکی از برترین‌های بازار کریپتوکارنسی ایجاد شده است. دیجی بایت ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک چین است که ماهیت غیرمتمرکز دارد.

این ارز دیجیتال در سال ۲۰۱۴ خلق شده و با هدف‌هایی که برای دنیای ارزهای دیجیتال داشت، در بین کاربران بسیار محبوب گشت. در این مقاله تمامی اطلاعات مربوط به ارز دیجیتال دیجی بایت را مطالعه خواهید کرد.

دیجی بایت چیست؟

ارز دیجیتال دیجی بایت رمزارزی غیرمتمرکز و مبتنی بر فناوری بلاک چین است که برای رقابت با ارزهای دیجیتال اصلی مانند ایکس‌آرپی و لایت کوین طراحی شده است.

«دیجی بایت» (DigiByte) ارز دیجیتالی غیرمتمرکز است که بر روی فناوری بلاک چین فعالیت دارد و سرعت انجام تراکنش‌های بالا و امنیت زیاد آن یکی از برترین ویژگی‌هایش محسوب می‌شود. در ایجاد این ارز دیجیتال اولویت‌هایی همانند امنیت سایبری و مقیاس‌پذیری (مقیاس‌پذیری عاملی تأثیرگذار بر سرعت انجام تراکنش‌ها در شبکه است) توسط خالقان این ارز رعایت شده است. خالقان دیجی بایت امکان ایجاد دارایی‌های دیجیتال،‌ راه‌اندازی برنامه‌ها و استفاده از هویت‌های دیجیتالی را به کاربران می‌دهد.

پروتکل دیجی بایت به گونه‌ای طراحی شده است که از چند الگوریتم استخراج پشتیبانی کرده و سیاست عرضه‌ ۲۱ میلیارد کوین را در پیش‌گرفته است. یکی دیگر از ویژگی‌های ارز دیجیتال دیجی بایت، پرداخت این ارز دیجیتال به عنوان کارمزد به نودهایی است که در عملکرد بهتر شبکه‌ دیجی بایت کمک می‌کنند.

با توجه به اظهارات تیم فنی دیجی بایت تعداد واحدهای بالای این ارز دیجیتال راحتی استفاده در زندگی روزمره را برای کاربران فراهم خواهد کرد. بلاک چین دیجی بایت را می‌توان بلاک چین بیت کوین، دانست زیرا تیم توسعه‌دهنده‌ این ارز دیجیتال برای توسعه‌ دیجی بایت از ساختار فنی و کد بیت کوین استفاده کرده و دیجی بایت را گسترش دادند. با به‌روزرسانی‌هایی که در زمان و به صورت اندک اندک صورت گرفت، تشابهات دیجی بایت و بیت کوین کاهش پیدا کرد.

با توجه به این موضوع که بلاک چین بیت کوین و دیجی بایت یکسان بوده طبیعتا شباهت‌های زیادی بین این دو ارز دیجیتال وجود داشته است. اولین تشابه این دو را می‌توان در ساختار انجام تراکنش‌های آن دو دانست،‌ در هر دو ارز دیجیتال از مدل خروجی UTXO که به معنای «خروجی خرج نشده» است استفاده شده. دیجی بایت نیز مانند همتای خود از فرایند استخراج الگوریتم «اثبات کار» (Proof of Work) استفاده می‌کند.

همان‌طور گه گفته شد دیجی بایت و بیت کوین هر دو از دو شیوه‌ (Unspent Transaction Output) استفاه می‌کنند و روشی یکسان را برای پیگیری معامله‌های بلاک چین انتخاب کرده‌اند. با این وجود دیجی بایت بیش از ۹ میلیون بلاک دارد که ۶۰۰ هزار کمتر از بیت کوین است. قابل ذکر است که دیجی بایت ۴۰ برابر سریع‌تر از بیت کوین است و طولانی‌ترین UTXO موجود را دارد.

«جرد تیت» (Jared Tate) خالق ارز دیجیتال دیجی بایت است که فعالیت خود را برای خلق این ارز دیجیتال از سال ۲۰۱۳ شروع کرد. پس از تلاش‌های زیاد این شخص، دیجی بایت در ژانویه ۲۰۱۴ رسما معرفی شد و فعالیت خود را آغاز کرد. سال ۲۰۱۷ سگویت در دیجی بایت فعال شده و این ارز دیجیتال را به اولین آلت کوین بزرگ تبدیل کرده است. در ماه می ۲۰۱۹، دیجی‌سگویت راه‌اندازی و در فوریه ۲۰۲۰ بنیاد دیجی بایت شروع به کار کرد.

 

هدف از ایجاد ارز دیجی بایت چیست؟

دلیل اصلی پیدایش دیجی بایت این است که ارز دیجیتال مناسبی برای نیازهای روزمره‌ی مردم جهان باشد. طبق اظهارت خالق دیجی بایت این ارز برای پرداخت‌ها، خرید و استفاده‌ی روزانه‌ی مردم از قبیل خرید از رستوران، سوپرمارکت،‌ خریدهای اینترنی و غیره قابل استفاده است. یکی دیگر از اهداف این ارز دیجیتال تسهیل پرداخت‌ها و تأمین قراردادهای هوشمند در بلاک چین است.

 

DigiAssets چیست؟

دیجی اسِست لایه‌ی ثانویه‌ی بلاک چین دیجی بایت است که در قسمت بالایی بلاک چین قرار گرفته و  امنیت و توسعه‌ی شبکه را به عهده دارد. این ابزار امکان صدور غیرمتمرکز دارایی‌ها،‌ توکن‌ها، قراردادهای هوشمند، هویت دیجیتال و غیره را فراهم می‌کند. از این لایه می‌توان برای ایجاد امنیت و رمزگذاری تمام چیزهایی که در دنیای واقعی وجود دارد (ملک‌ها، هواپیما، قایق، اتومبیل، آثار هنری، موسیق‌های دیجیتال، صورت حساب‌های پزشکی و غیره)‌ استفاده کرد.

 

دیجی بایت چگونه کار می کند؟

دیجی بایت بسیاری از ویژگی‌های ارزهای دیجیتال را دارد و بر همین اساس امکان ارسال و دریافت دارایی (غیرقابل بازگشت) کوین‌های دیجی بایت را به‌صورت بین‌المللی برای کاربران فراهم می‌کند.

به علاوه‌، شبکه‌ی دیجی بایت به کاربران خود اجازه می‌دهد تا با استفاده از مجموعه‌ی قراردادهای هوشمند‌، «برنامه‌های غیرمتمرکز» (dapps) را برای مشتریان طراحی کنند.

خالق دیجی بایت برای دست یافتن به اهداف بلندپروازانه‌ی خود این ارز دیجیتال را به چند لایه تقسیم کرده است:

  • «لایه اپلیکیشن» (Application Layer)،‌ لایه مخصوص کاربران است که در آن هرکسی توانایی دسترسی به (dapps) دیجی بایت را داشته و می‌تواند با ارز دیجیتال دیجی بایت ارتباط برقرار کند.
  • «لایه کانسنسوس» (Consensus Layer)، لایه‌ای است که تراکنش‌ها در آن ثبت شده و به ماینرها امکان مدیریت ایجاد کوین‌های جدید از دیجی بایت را می‌دهد.
  • «لایه نتورک» (Network Layer)،‌ لایه‌ بنیادی بلاک چین دیجی بایت است که روش‌های ارتباط با دستگاه‌های نرم‌افزاری را مشخص می‌کند.

سه لایه‌ ذکر شده از خلاقانه‌ترین بخش‌های بلاک چین دیجی بایت هستند که زیرساخت شبکه‌، امنیت و ارتباطات آن را برای بهبود سرعت و عملکرد شبکه کنترل می‌کنند.

 

بلاک چین دیجی بایت چگونه کار می‌کند؟

بلاک چین دیجی بایت به ۴ قسمت تقسیم شده است که هر کدام از این بخش‌ها برای رسیدن به اهداف ارتباط‌ نودها و سرعت انجام تراکنش‌ها فعالیت می‌کنند. در ادامه ببینیم که این ۴ قسمت چه نام دارند و چگونه کار می‌کنند.

 

بخش برنامه‌ها (Applications/DigiAssets)

این بخش همانند اپ استور یا گوگل پلی در دنیای واقعی است. انواع مختلف دارایی‌های دیجیتال را می‌توان با پروتکل DigiAssets در قسمت بالایی بلاک چین دیجی بایت در این بخش ایجاد کرد. قراردادهای هوشمندی که از امنیت بلاک چین دیجی بایت استفاده می‌کنند در این بخش به‌راحتی رمزگذاری می‌شوند. بخش اپلیکیشن، قابلیت دسترسی به dApps را در قسمت بالایی بلاک چین امکان‌پذیر می‌کند.

 

بخش دارایی‌های دیجیتال (Digital asset/Public ledger)

بخش میانی امنیت و مدیریت بلاک چین را در دست دارد. داده‌های «دیجیتالی بایت» ارائه‌دهنده‌ اطلاعاتی است که نمی‌توان آن‌ها را جعل یا هک کرد و تکثیر داد. این بخش از بلاک چین دیجی بایت را می‌توان یک دفتر عمومی غیرقابل تغییر دانست که تمامی تراکنش‌های این ارز دیجیتال در آن ثبت می‌شود. دیجی بایت برای امنیت بیشتر از ۵ الگوریتم مبتنی بر اثبات کار استفاده می‌کند. قابل ذکر است که کوین‌های دیجی بایت‌ تنها توسط استخراج به وجود می‌آیند.

 

بخش هسته (Core protocol / Global network)

بخش هسته یا زیرین از روش‌های ارتباطی پشتیبانی می‌کند. یک نود سطح پایین می‌تواند در شبکه‌ دیجی بایت با نودهای دیگر این پلتفرم که در سراسر جهان وجود دارند،‌ ارتباط برقرار کند. به هر کسی با هر ابزاری که دارد (مانند گوشی تلفن همراه،‌ رایانه،‌ تبلت و…) که در شبکه‌ دیجی بایت به بهینه‌سازی شبکه و انجام تراکنش‌ها کمک می‌کند «نود» (Node) گفته می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با نود، مقاله «نود چیست؟» را مطالعه کنید.

 

بخش متن باز (Open source / Permissionless)

بلاک چین دیجی بایت درست همانند یک وبسایت متن‌باز با مجوز MIT است که به‌صورت رایگان در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. کاربران می‌توانند در این نرم‌افزار به اجرا و اصلاح تراکنش‌ها پرداخته و به تأیید دستگاه‌های مستقل باینر و کدهای منابع بپردازند.

نکات کلیدی:

  • دیجی بایت اظهار دارد که بلاک چین‌های بیت کوین و اتریوم امنیت و مقیاس‌پذیری زیادی ندارند.
  • شبکه‌ دیجی بایت از ۳ لایه‌ مختلف قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز، دفتر عمومی برای کوین‌های بومی و زیرساخت‌های اصلی ساخته شده است.
  • طبق اظهارات دیجی بایت این شبکه دارای کامل‌ترین نوع بلاک چین است.
  • برعکس دیگر ارزهای دیجیتال دیجی بایت از ۵ الگوریتم متفاوت اثبات کار استفاده می‌کند.

 

سخن پایانی

دیجی بایت یکی از ارزهای دیجیتالی است که به دلیل مقیاس‌پذیری بالا (سرعت بالای انجام تراکنش‌ها) و امنیت بسیار بین طرفداران خود محبوب است. این ارز دیجیتال با توجه به جایگاهش در بازار کریپتو را می‌تون یکی از موفق‌ترین ارزهای دیجیتال حاضر این حوزه دانست. یکی از ویژگی‌هایی که طرفدارن دیجی بایت را مجذوب این ارز دیجیتال کرده توانایی استفاده‌ی روزمره‌ آن برای پرداخت‌ها (خریدهای عادی روزانه مثل قهوه، غذا و…) است.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا