دوره منتور شیپ
آموزش آلت کوین هاآموزش سرمایه‌گذاری و ترید

آموزش خرید ارز دیجیتال کاردانو (Cardano)

امروزه با پیشرفت فناوری مربوط به ارزهای دیجیتال خدمات زیادی برای برطرف کردن خواسته‌های اقتصادی دنیا به مردم ارائه می‌شود. فناوری بلاک چین و بسترهای مبتنی برآن جزو این خدمات هستند که سازوکارهای اقتصادی را با پیشرفت‌های روزافزون روبه‌رو کرده‌اند.

ارز دیجیتال کارادانو که آدا نام دارد از سهم بازار خوبی در در این روزها برخوردار است که باعث شده علاقه‌مندان به خرید و فروش آن رو بیاورند. در این مقاله ما به نحوه‌ خرید کاردانو از صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی و خارجی خواهیم پرداخت.

آشنایی با کاردانو

کاردانو بلاک چینی است که بر اساس الگوریتم اثبات سهام کار می‌کند و رمز ارز آن آدا نام دارد.

کاردانو (Cardano) اسم بلاک چینی است که به عنوان روشی نوآورانه برای انتقال ارزش ایجاد شده است. همچنین این پلتفرم در نقشه‌ راه خود پشتیبانی از «قراردادهای هوشمند» (Smart contracts) را هم پیش‌بینی کرده است. ارز محلی مورد استفاده‌ این بلاک چین «آدا» (ADA) نام دارد. در واقع وقتی صحبت از ارز دیجیتال کاردانو می‌شود منظور همان آدا است.

بلاک چین کاردانو بر خلاف بیت کوین که از «الگوریتم اثبات کار» (Proof of Work) بهره می‌برد و نیازمند استفاده از سخت‌افزارهای قوی برای تایید تراکنش‌ها است، از «الگوریتم اثبات سهام» (Proof of Stake) برای این کار کمک می‌گیرد. این یعنی کسانی که ارز دیجیتال آدای خود را به سپرده می‌گذارند این حق را پیدا می‌کنند که در تایید تراکنش‌های شبکه نقش داشته باشند. برای همین نیازی به سخت افزارهای قوی و روشن ماندن روزانه‌ آن‌ها نیست و هیچ آسیبی به محیط زیست نمی‌زند.

بستر کاردانو خود را «نسل سوم فناوری بلاک چین» معرفی کرده و بر این باور است که خدمات بهتری را می‌تواند نسبت به نسل‌های قبلی بلاک چین ارائه کند. ساختار پلتفرم کاردانو نیز بی‌نظیر بوده و طبیعتا متن‌باز است.

طراحی و ساخت این پلتفرم به شیوه‌ای انجام شده که امنیت بالاتر و مقیاس‌پذیری بیشتری را در قیاس با دیگر بلاک چین‌ها (همانند ارز دیجیتال بیت کوین و اتریوم) فراهم می‌آورد. براساس ادعای تیم سازنده‌ کاردانو، سرعت تراکنش‌های این پلتفرم خیلی بیشتر از بلاک چین‌های قدیمی گذشته مانند اتریوم خواهد بود.

کاردانو می‌تواند همانند اتریوم برنامه‌های غیرمتمرکز یا همان dAppها را ایجاد کند. می‌توان گفت سازندگان پلتفرم کاردانو زمان ساخت این بستر نیازهای کاربران را به خوبی مدنظر قرار داده‌اند.

از آنجایی که بسیاری از اعضای تیم پلتفرم کاردانو از خالقان گرفته تا سرمایه‌گذارانی که در ایجاد و توسعه‌ آن نقش داشته‌اند ژاپنی هستند و با توجه به تشابهات این بستر با شبکه‌ ارز دیجیتال اتریوم، به کاردانو «اتریوم ژاپنی» نیز می‌گویند.

پروژه‌ی کاردانو ایده‌ها و برنامه‌های بسیار جذابی دارد که به مرور زمان اجرایی خواهند شد. همین موضوع آینده‌ روشنی را در پیش روی این ارز دیجیتال جذاب قرار داده و باعث شده که آدا به یکی از انتخاب‌های اصلی بسیاری از فعالان این حوزه تبدیل شود. برای همین در ادامه شما را هم با نحوه‌ خرید این رمزارز محبوب آشنا می‌کنیم.

 

نحوه خرید کاردانو

  • انتخاب کیف پول دیجیتال
  • پیدا کردن آدرس عمومی کیف پول (برای ارز تتر)
  • خرید تتر از صرافی ایرانی
  • انتقال تتر به صرافی خارجی و تبدیل تتر به کاردانو در صرافی خارجی
  • برگرداندن کاردانو به کیف پول دیجیتال

در ادامه قصد داریم خرید کاردانو را به دو قسمت صرافی‌های داخلی و خارجی تقسیم  کنیم ولی پیش از آن هر کاربر نیازمند به تهیه‌ یک کیف پول دیجیتال مخصوص به رمز ارزها است که بتواند ارز دیجیتال خود را در آن ذخیره کند.

نکته: دقت کنید که هرزمان از خرید یا فروش کاردانو صحبت می‌کنیم منظور ما خرید و فروش توکن پلتفرم کاردانوست که «آدا» (ADA) نام دارد.

 

انتخاب کیف پول دیجیتال

کیف پول‌های دیجیتال انواع گوناگونی دارند و می‌توانند نرم‌افزاری، سخت‌افزاری یا کاغذی باشند. بسته به نیاز کاربران هریک از این کیف پول‌ها می‌تواند مناسب باشد. از آنجا‌یی که توضیح در مورد انواع این کیف‌پول‌ها این مقاله را طولانی می‌کند، به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای اطلاعات بیشتر به مقاله «کیف پول دیجیتال چیست؟» مراجعه کنید.

برگردیم به بحث اصلی! در هنگام انتخاب یک کیف پول باید دقت کنید که کیف پول مد نظر از ارز دیجیتال کاردانو که همان آدا نام دارد پشتیبانی می‌کند. با توجه به نوظهور بودن پروژه‌ کاردانو کیف پول‌های محدودی از این ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند که عبارتند از:‌ کیف پول سخت‌افزاری «لجر» (Ledger)،‌ کیف پول‌نرم افزاری «اتمیک ولت» (Atomic Wallet)،‌ ‌کیف پول‌ نرم افزاری «اکسودوس» (Exodus) و کیف پول سخت‌افزاری «ترزور» (Trezor).

پس از آنکه کیف پول خود را انتخاب کردید باید آدرس مخصوص به کیف پول دیجیتال‌تان را از قسمت تنظیمات مشاهده کنید. این آدرس عمومی چیزی شبیه به شماره کارت حساب بانکی شما است که باید آن را به شخصی بدهید که قصد دارد برای شما ارز دیجیتال کاردانو یا همان آدا را ارسال کند.

دقت کنید که این آدرس بخصوص باید مربوط به واریز آدا باشد. (این آدرس برای هر رمز ارز متفاوت است.) آدرسی که از آن صحبت می‌کنیم یک کد بلند حاوی چندین عدد و حروف است که به شکل کد QR نیز نمایش داده می‌شود. معمولا از طریق Funds و انتخاب ارز مورد نظر و سپس کلیک بر روی Deposit می‌توانید این کد را پیدا کنید.

 

خرید کاردانو از صرافی ایرانی

حال که کیف پول خود را انتخاب کردید، می‌توانید یک صرافی معتبر و ایمن در داخل از ایران پیدا کنید تا از طریق آن خرید را با استفاده از کارت بانکی یا پول نقد انجام دهید. اما مشکلی که در این روش وجود دارد این است که بیشتر صرافی‌های ارزهای دیجیتال در ایران از این ارز دیجیتال پشتیبانی نمی‌کنند یا اگر این ارز را در سبد خرید خود داشته باشند این موجودی آن‌ها سریع به پایان می‌رسد. یکی دیگر از معایبی که خرید این ارز از صرافی‌های ایرانی دارد در این است که هزینه‌ خرید این قبیل از ارزها در صرافی‌های ایرانی بیشتر از حالت معمول خواهد شد. بنابراین باید از رمزارز دیگری استفاده کرد.

بااین‌حال پس از پیدا کردن صرافی ایرانی شما باید مراحل احراز هویت را طی کنید و مبلغ مورد نظر خود را برای صرافی واریز کنید و آدرس عمومی مخصوص به کیف پول ارز دیجیتال خود را نیز به صرافی بدهید تا برای شما ارز آدا را ارسال کند. دقت کنید که هزینه‌ای را نیز بابت کارمزد باید به صرافی بدهید.

حال بیایید فرض کنیم که صرافی مد نظر شما از ارز دیجیتال کاردانو یا آدا پشتیبانی نمی‌کند. در این حالت باید تمام مراحل بالا را برای یک ارز پایه نظیر «تتر» (Tether) با نماد USDT، «بیت کوین» (Bitcoin) یا «اتریوم» (Ethereum) انجام دهید و آن را در کیف پول خود تحویل بگیرید. (دقت کنید که آدرس عمومی کیف پول شما برای هر یک از این رمزارزها متفاوت است و باید آدرس درست را به صرافی بدهید).

حال شما یک ارز دیگر نظیر تتر را در کیف پول خود دارید ولی آدا می‌خواهید، پس باید از طریق جفت ارزها، تتر را به آدا تبدیل کنید. ببینیم که چگونه این کار انجام می‌شود.

بعضی از کیف پول‌های ارز دیجیتال، صرافی‌های داخلی خود را دارند که به شما امکان می‌دهند رمزارزها را به یکدیگر تبدیل کنید. به طور مثال این کیف پول‌ها صرافی‌های داخلی دارند: اتمیک، جکس، کوینومی، اکسودوس، ادج، هوبی.

ولی اگر شما کیف پولی انتخاب کرده‌اید که صرافی داخلی ندارد پس باید از یک صرافی خارجی دیگر کمک بگیرید تا جفت ارزها را به هم تبدیل کنید. در ادامه بیشتر به این مسئله خواهیم پرداخت.

 

خرید کاردانو از صرافی خارجی

صرافی‌های خارجی بسیار زیادی وجود دارند که به‌صورت اپلیکیشن برای گوشی‌های همراه و دسکتاپ یا تحت وب ارائه می‌شوند. از جمله این صرافی‌ها می‌توان به «بایننس» (Binance)، «کوینِکس» (Coinex)، «کوین‌بیس» (Coinbase) اشاره کرد. این صرافی‌ها ایمنی و حجم معاملاتی بسیاری بالایی دارند و استفاده از آن‌ها ساده است.

خب پس از انتخاب صرافی مد نظر باید ارز دیجیتال خود را به کیف پول صرافی منتقل کنید. کیف پول‌های صرافی شبیه به نسخه‌های نرم‌افزاری کیف پول‌های دیجیتال است و شما برای واریز به کیف پول صرافی باید آدرس عمومی آن را پیدا کنید (درست همان‌طور که در قبل توضیح دادیم).

توسط این آدرس، ارز دیجیتال خود را که تتر یا بیت کوین یا اتریوم بود به صرافی دیجیتال انتقال می‌دهید.

حال این امکان را دارید که از طریق جفت ارزهای موجود، ارز اولیه خود را به آدا تبدیل کنید. برای مثال اگر از ابتدا تتر خریده‌اید باید از جفت ارز تتر/آدا (USDT/ADA) استفاده کنید. به قسمت مارکت صرافی بروید و جفت ارز USDT/ADA را پیدا کنید. سپس با انتخاب تتر خود و تعیین کردن قیمت و تعداد مدنظرتان، آن را می‌فروشید (Sell) و تتر شما به ADA تبدیل می‌شود. دقت کنید که در هر بار معامله صرافی از شما یک کارمزد کم می‌کند.

حال شما در کیف پول صرافی خود ارز دیجیتال آدا را در اختیار دارید و می‌توانید آن را در همین‌جا نگه دارید (مثلا اگر به شکل روزانه ترید می‌کنید) یا آن را به یک کیف پول دیگر انتقال دهید. دقت کنید که نگهداری از ارزها در کیف پول‌های صرافی تفاوتی با کیف پول‌های مخصوص ارزدیجیتال ندارد ولی همیشه توصیه می‌شود که برای امنیت بیشتر ارز را به کیف پول‌های ارز دیجیتال خود انتقال دهید، زیرا اگر صرافی هک شود یا دسترسی شما را به اکانت‌تان مسدود کند، هیچ کاری از دست شما بر‌نمی‌آید و باید با تمام پول‌تان خداحافظی کنید.

نکته: بعضی از صرافی‌ها اجازه دسترسی کاربران ایرانی را به خدمات‌شان نمی‌دهند. مثلا بایننس و کوین‌بیس. این صرافی‌ها ممکن است با اطلاع از اینکه شما از ایران وصل شده‌اید حساب شما را مسدود کنند. برای استفاده از این صرافی‌ها باید از روش تغییر آی‌پی (وی‌*پی*‌ان و وی‌*پی*‌اس با آی‌پی ثابت) استفاده کنید.

حال ببینیم خرید از طریق صرافی بایننس چگونه انجام می‌شود.

 

خرید آدا از صرافی بایننس

در ادامه گام‌های خرید ارز دیجیتال آدا از صرافی بایننس را برای شما شرح می‌دهیم تا درک بهتری نسبت به خرید این ارز از صرافی‌های بین‌المللی را به دست آورید.

۱. ثبت نام در سایت بایننس
۲. در گام بعدی کاربران باید به (Funds -> Deposit) بروند و آدرس کیف پول خود را پیدا کنند.
۳. انتقال یکی از دارایی‌های دیجیتالی خود (اتریوم، بیت کوین و تتر) که قبلا خریداری شده به حساب بایننس.
۴. کاربران باید کمی صبر کنند تا کوین‌های انتقال داده شده در صرافی نمایش داده شوند.
۵. پس از انجام چهار مرحله‌ بالا باید به قسمت جفت ارزهای آدا بروید تا بتوانید دارایی دیجیتال خود را به آدا تبدیل کنید.
۶. به قسمت Market رفته و مقدار ارزدیجیتال آدایی که می‌خواهید را وارد کنید.
۷. و در نهایت برروی Buy ADA و خرید آدا کلیک کنید.

پس از انجام مراحل بالا شما توانسته‌اید آدای مورد نظر خود را از صرافی بایننس خریداری کنید! به همین سادگی.

 

سخن پایانی

کاردانو پروژه‌ای بلندپروازانه است که با اهداف بسیار خود تصمیم دارد مشکلات متعددی که در حوزه‌ ارزهای دیجیتال وجود دارد را حل کند. بستر بلاک چین کاردانو یکی از بهترین پلتفرم‌ها برای قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز است که همان‌طور که تیم سازنده‌ این ارز دیجیتال نیز بیان کرده، کاردانو لقب نسل سوم بلاک چین‌ها را یدک می‌کشد. جواب این سوال که بلاک چین کاردانو عملکرد بهتری را نسبت به بلاک چین اتریوم دارد تنها با گذشت زمان مشخص می‌شود.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا