🎁 وبینار مسیر درست تبدیل شدن به یک معامله‌گر🎁

اینجا کلیک کنید
دوره منتور شیپ
آموزش امنیت

نکات مهم برای حفظ امنیت ارزهای دیجیتال که باید بدانید!

یکی از عمده‌ترین علت‌هایی که باعث رواج سرقت و کلاه‌برداری در عرصه‌ی ارزهای دیجیتال شده است، عدم آگاهی کاربران در مورد نکات مربوط به امنیت و حفظ حریم خصوصی است. در حقیقت با وجود اینکه کارشناسان مختلف به‌کرات در مورد چگونگی حفظ امنیت و حریم خصوصی ارزهای دیجیتال و کیف پول‌های ارز دیجیتال نکاتی را به کاربران گوشزد می‌کنند، اما کماکان شاهد این هستیم که اشتباهات بسیاری در این زمینه صورت می‌گیرد که این اشتباهات عمدتاً ناشی از عدم توجه به این نکات هستند.

گهگاه کاربرانی که این اشتباهات را مرتکب می‌شوند، در دام سارقین و کلاه‌برداران فعال در عرصه‌ی کریپتوکارنسی‌ها گرفتار شده و شاهد این هستیم که سرمایه‌ی خود را از دست می‌دهند.

ازاین‌رو، در این مطلب قصد داریم تا به‌صورت کامل به بررسی حفظ امنیت در ارزهای دیجیتال بپردازیم و بررسی کنیم که به چه شکل و با رعایت چه نکاتی می‌توان امنیت ارزهای دیجیتال را حفظ کرد. در مرحله‌ی اول باید ببینیم که سیستم امنیتی ارزهای دیجیتال چیست و از چه مواردی تشکیل‌ شده است، به چه شکل کار می‌کند و به چه شکل می‌توان آن را ارتقا داد؟

 

سیستم امنیتی ارزهای دیجیتال

در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال، اساساً چالش‌های امنیتی گوناگونی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به ایمنی کیف پول‌های ارز دیجیتال، حملات هکرها، اسکم‌ها، کلاه‌برداران، پامپ و دامپ‌ها و… اشاره کرد. در حقیقت به علت ماهیت ارزهای دیجیتال و نوپا بودن این عرصه، بیشتر کاربران کماکان شناخت صحیحی نسبت به تهدیدات امنیتی که می‌تواند منجر به از دست دادن دارایی‌های دیجیتال‌شان شود ندارند. از طرفی این موضوع حتی در بسیاری از شرکت‌ها و صرافی‌های ارز دیجیتال نیز مشاهده می‌شود و گاهاً می‌بینیم که این دسته از فعالان بازار رمز ارزها نیز در دام هکرها گرفتارشده و دارایی‌های میلیون دلاری آن‌ها به سرقت می‌رود.

اما اساساً در عرصه‌ی ارزهای دیجیتال، راهکارها و نکات ایمنی وجود دارند که مجموعه‌ی این نکات ایمنی تشکیل‌دهنده‌ی ساختاری هستند که این ساختار را سیستم ایمنی ارزهای دیجیتال می‌نامیم. درواقع این سیستم ایمنی به شکلی کار می‌کند که افراد می‌توانند با استفاده‌ی صحیح از کلیت آن، نسبت به حفظ صحیح دارایی‌های دیجیتال خود اقدام کرده و نگرانی‌ای در مورد از دست رفتن آن‌ها نداشته باشند.

به‌صورت کلی، سیستم امنیتی ارزهای دیجیتال بر دو ستون اصلی استوار است که این دو ستون عبارت‌اند از جلوگیری از سرقت دارایی‌های دیجیتال و مراقبت‌های لازم جهت جلوگیری از مفقود شدن آن‌ها. شاید این دو مورد بسیار ساده به نظر بیایند، ولی رعایت نکات مرتبط با این دو نیاز به تلاش، دانش و دقت مخصوصی دارد که متأسفانه یا اکثر فعالان این بازار از چنین خصوصیاتی برخوردار نیستند و یا آن‌ها را جدی نمی‌گیرند.

به‌صورت کلی سیستم ایمنی ارزهای دیجیتال ساختار پیچیده‌ای ندارد، ولی همین ساختار ساده اگر به‌صورت صحیح اجرا شود، می‌تواند دارایی‌های دیجیتال کاربران را به‌صورت کاملاً امن نگهداری کرده و آن‌ها را از خطر حمله‌ی هکرها و سارقین در امان نگه دارد. با ما همراه باشید تا در ادامه ببینیم که به چه شکل می‌توان این سیستم ایمنی را ارتقاء داد و از خطر کلاه‌برداران، هکرها و سارقین فعال در این عرصه به دور ماند.

 

شناخت انواع مختلف حملات فیشینگ

در بحث ایمنی ارزهای دیجیتال و تأمین امنیت دارایی‌های دیجیتال، باید همواره این نکته را در نظر داشت که نهایتاً این خود شما هستید که به‌عنوان مالک این رمز ارزها، مسئولیت حفظ امنیت دارایی‌های خود را بر عهده خواهید داشت و اگر ارزهای دیجیتال شما زمانی به سرقت بروند، هیچ نهاد، شرکت و حتی صرافی ارز دیجیتالی مسئول این کار نخواهد بود.

یکی از رایج‌ترین روش‌های به سرقت بردن ارزهای دیجیتال کاربران، هک کردن حساب کاربران و استفاده از بدافزارها است. درحقیقت بدافزارها نرم‌افزارهای رایانه‌ای هستند که با آسیب واردکردن به حلقه‌های امنیتی سیستم کاربران، راه را برای سرقت دارایی‌های وی هموار می‌کنند.

از طرفی یکی از رایج‌ترین بدافزارهایی که توسط هکرها مورداستفاده قرار می‌گیرد، تروجان است و به این شکل مورداستفاده قرار می‌گیرد که با آلوده کردن رایانه‌ی شما، با تایپ رمز عبور کیف پول، هکر نیز به این رمز دسترسی پیداکرده و به‌راحتی دارایی‌های دیجیتال ذخیره‌شده بر روی کیف پول شما را به‌حساب خود منتقل می‌کند که به این روش فیشینگ می‌گویند. در حقیقت، این روش نوعی از حملات فیشینگ است و به‌صورت کلی حملات فیشینگ عبارت‌اند از تلاش در راستای دسترسی به اطلاعات حیاتی کاربر همچون نام کاربری، رمز عبور، اطلاعات مربوط به حساب‌های بانکی و این‌چنینی به‌وسیله‌ی ساخت یک وب‌سایت، ایمیل و دیگر راه‌های ارتباطی جعلی و سپس اقدام به سرقت دارایی‌های کاربر از این راه.

بااین‌وجود شما همواره باید دقت کنید که در دام فیشرها گرفتار نشوید. ازاین‌رو پیشنهادی که می‌توانیم به شما بکنیم این است که از ورود به وب‌سایت‌ها و کلیک بر روی لینک‌های ناشناخته و غیر معتبر خودداری کنید. علاوه بر این از نصب و استفاده از کیف پول‌های ناشناخته و غیرمعتبر برای ذخیره‌ی ارزهای دیجیتال خود پرهیز کنید، چرا که این‌ها راه‌هایی هستند که معمولاً فیشرها از آن‌ها جهت انجام حملات فیشینگ خود استفاده می‌کنند.

 

استفاده از کیف پول سخت‌ افزاری

یکی از نکاتی که همواره باید به آن توجه داشته باشید، این است که دارایی‌های دیجیتال خود را در حساب کیف پول صرافی‌های ارز دیجیتال نگهداری نکنید؛ چرا که درصورتی‌که حساب این صرافی‌ها مورد حمله‌ی هکرها قرار بگیرد، دارایی‌های شما نیز از دست خواهند رفت. ازاین‌رو توصیه‌ای که به‌تمامی تریدرها و سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال می‌شود این است که دارایی‌های خود را در داخل یک کیف پول سخت‌افزاری ذخیره کنید تا رمز ارزهای شما در حداکثر ایمنی ذخیره شوند.

دستگاه‌های کیف پول سخت‌افزاری به شکلی طراحی‌ شده‌اند که کلیدهای خصوصی شما به‌هیچ‌عنوان از دستگاه خارج نمی‌شود و بااتصال کیف پول خود به رایانه، هیچ نسخه‌ای از آن نیز بر روی رایانه ذخیره نمی‌شود. ازاین‌رو تنها خود شما هستید که به این کلیدها دسترسی دارید و به‌این‌ترتیب احتمال هک شدن و سرقت دارایی‌های دیجیتال شما به حداقل می‌رسد.

در حال حاضر کیف پول‌های سخت‌افزاری متنوعی در بازار وجود دارند که می‌توانید بسته به سلیقه و بودجه‌ای که دارید از هرکدام از آن‌ها استفاده کنید. اما پیشنهاد ما به شما این است که از بهترین کیف پول‌های موجود در بازار که اعتبار بالایی دارند، مثل کیف پول‌های سخت‌افزاری «ترزور» (Trezor)، «لجر نانو اس» (Ledger Nano S) و «لجر نانو اکس» (Ledger Nano X) استفاده کنید.

خرید کیف پول سخت افزاری از ولت سنتر

 

فعال‌ سازی تأیید هویت دوعاملی

یکی از نخستین مراحلی که جهت تقویت سیستم ایمنی دارایی‌های دیجیتال خود باید انجام دهید فعال‌سازی تأیید هویت دوعاملی است. اساساً «احراز هویت دوعاملی» (Two Factor Authentication) روشی است جهت تأیید اعتبار فرد ورودکننده به‌حساب کاربری که به دو فاکتور جداگانه نیاز دارد. درواقع علاوه بر رمز عبور، نیاز است تا جهت ورود به‌حساب کاربری، کدی دیگر را که یک کد ثانویه است (مانند کدی که از طریق پیام کوتاه ارسال می‌شود) را نیز وارد کنید.

در حقیقت این گزینه در بیشتر صرافی‌های ارز دیجیتال و کیف پول‌های دیجیتال وجود دارد که پس از ثبت‌نام و ساخت حساب کاربری باید آن را فعال کنید. تأیید هویت دوعاملی یا 2FA این اطمینان را به شما خواهد داد تا حتی در صورت دستیابی فردی دیگر به رمز عبور شما، این فرد (هکر، سارق یا هر فرد دیگر) بدون دسترسی به کدی که به ایمیل یا تلفن همراه شما ارسال می‌شود، امکان دسترسی به دارایی‌های دیجیتال شما را نخواهد داشت. ازجمله برترین اپلیکیشن‌هایی که می‌توانید از طریق آن‌ها اقدام به فعال‌سازی تأیید هویت دوعاملی کنید می‌توانیم به Google Authenticator ،Authy و LastPass Authenticator اشاره‌ کنیم.

 

انتخاب صرافی قابل‌ اطمینان

یکی دیگر از مواردی که جهت افزایش امنیت دارایی‌های دیجیتال خود باید به آن توجه کنید، انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال قابل‌اطمینان و معتبر است. در حقیقت در حال حاضر صرافی‌های ارز دیجیتال بسیار زیادی وجود دارند که روزبه‌روز در حال ارتقاء سطح امنیتی خود هستند. در حقیقت یکی از ساده‌ترین اقداماتی که در این راه پیش پای شما قرار داده شده است، استفاده از تجربه و نظرات دیگر کاربران است. شما به‌سادگی با جستجو در اینترنت می‌توانید نظرات کاربرانی را که پیش ‌از این، از صرافی ارز دیجیتال مدنظر شما استفاده کرده‌اند را مطالعه کرده و در مورد چندوچون این صرافی اطلاعاتی را به‌دست آورید.

ازاین‌رو پیشنهاد می‌کنیم که تنها به شنیده‌های مختلف از گوشه‌وکنار بسنده نکنید و به‌شخصه در فضای اینترنت در مورد اعتبار و سابقه‌ی صرافی ارز دیجیتال مدنظر خود تحقیق و پرس‌وجو کنید. از جمله معتبرترین و قابل‌اطمینان‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال فعلی که در سرتاسر دنیا کاربران بسیار زیادی دارند، می‌توانیم به صرافی ارز دیجیتال «بایننس» (Binance) و «کوین بیس» (Coinbase) اشاره ‌کنیم.

 

عدم استفاده از اینترنت عمومی

این مورد یکی از حائز اهمیت‌ترین مراحلی است که باید در جهت ارتقاء سیستم امنیتی ارزهای دیجیتال خود آن را رعایت کنید. در حقیقت همواره به یاد داشته باشید که جهت اتصال رایانه یا گوشی تلفن همراه خود به اینترنت از هر شبکه اینترنت یا اینترنت‌های عمومی استفاده نکنید. درواقع بااتصال رایانه یا گوشی تلفن همراه خود به شبکه‌های اینترنت ناشناخته یا عمومی، این امکان را در اختیار هکرها قرار می‌دهید تا به‌وسیله‌ی باگ‌های سیستم‌عامل یا نرم‌افزارهایی نصب‌شده بر روی دستگاه شما، به رایانه یا موبایل شما نفوذ کرده و بتوانند اطلاعات مهم شمارا به سرقت ببرند.

 

انتخاب رمز خصوصی پیچیده و طولانی

این اقدام شاید در ظاهر بسیار ساده به نظر برسد، ولی همواره یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌توان با دقت به آن، به‌سادگی جلوی نفوذ هکرها و سرقت دارایی‌های دیجیتال را گرفت. بااینکه همواره بر روی رعایت این مورد تأکید می‌شود، اما کماکان شاهد این هستیم که بسیاری از کاربران این نکته را نادیده گرفته یا اهمیت آن‌چنانی به آن نمی‌دهند و دارایی‌های دیجیتال یا اطلاعات حیاتی خود را در معرض خطر قرار می‌دهند.

به‌صورت کلی سعی کنید چه در حساب صرافی و چه در کیف پول‌های ارز دیجیتال، رمز عبوری را تعیین کنید که حداقل هشت کاراکتر داشته باشد و این کاراکترها شامل حروف بزرگ و کوچک، اعداد و نشانه‌ها باشد و با این کار شما نخستین قدم مهم را در ارتقاء سیستم امنیتی ارزهای دیجیتال خود برداشته‌اید.

از طرفی دیگر سعی کنید تا برای هر وب‌سایت صرافی ارز دیجیتال و هر کیف پول رمز عبوری قدرتمند و منحصربه‌فرد تعیین کنید. این موضوع باعث می‌شود تا اگر احیاناً هکر یا سارقی موفق شد به رمز عبور یکی از حساب‌های شما دسترسی پیدا کند، در ورود به دیگر حساب‌های شما ناکام باشد و حداقل بخشی از دارایی‌های دیجیتال شما در امان بماند.

البته شاید این کار کمی گیج‌کننده باشد و این احتمال وجود دارد تا رمز عبورهای مختلف را فراموش کنید. ازاین‌رو امروزه این قابلیت برای شما فراهم‌شده است تا به‌وسیله‌ی نرم‌افزارهای مختلف این کار را به‌سادگی و بدون دردسر انجام دهید. از جمله این نرم‌افزارها می‌توانیم به LastPass ،KeePass و One Password اشاره‌کنیم. شما می‌توانید هرکدام از این نرم‌افزارها را به‌دلخواه خود بر روی تلفن همراه خود یا بر روی مرورگر رایانه‌ی خود اجرا کرده و نسبت به تعیین رمز عبور قدرتمند برای هرکدام از حساب‌های خود اقدام کنید. این نرم‌افزارها به این شکل هستند که رمز عبورهای تعیین‌شده را بر روی دستگاه شما ذخیره می‌کنند، ازاین‌رو لازم نیست نگران این باشید که در صورت هک شدن سرور این نرم‌افزارها، رمزهای شما در اختیار هکرها قرار خواهند گرفت.

 

حفظ اطلاعات شخصی در فضای امن و قابل‌ اطمینان

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در همه زمینه‌ها و در راستای حفظ اطلاعات شخصی خود باید انجام دهید، تهیه‌ی نسخه‌ی پشتیبان از اطلاعات مهم‌تان است. این موضوع زمانی که صحبت از دارایی‌ها و سرمایه شما می‌شود، نمود بیشتری پیدا می‌کند. پیشنهادی که به شما می‌کنیم این است که همواره از حساب کاربری کیف پول خود نسخه پشتیبان تهیه کنید تا در صورت به خطر افتادن حساب‌تان، بتوانید دارایی‌های دیجیتال خود را بازگردانید. شما با تهیه‌ی نسخه‌ی پشتیبان و ذخیره‌ی این نسخه در دو مکان ایمن و قابل‌اطمینان مختلف، علاوه بر امکان بازگرداندن دارایی‌های ازدست‌رفته، این اطمینان را دارید تا اطلاعات مهمی همچون کلیدهای خصوصی یا رمز عبور خود را در فضایی ایمن و به‌دوراز دسترس دیگر افراد نگهداری می‌کنید.

 

شناخت روش‌‌های پیشگیری از استراتژی پامپ و دامپ

به‌صورت کلی استراتژی پامپ و دامپ به این شکل است که گروهی قصد خرید یک رمز ارز نه چندان باارزش را کرده و با تبلیغ این ارز دیجیتال و پیشنهاد آن به دیگران، باعث می‌شوند که میزان تقاضا برای آن رمز ارز افزایش پیداکرده و با افزایش میزان تقاضا، قیمت آن به شکلی کاذب افزایش پیدا کند. سپس این گروه در قیمت بالا اقدام به فروش ارزهای خود می‌کنند و این‌بار با افزایش عرضه، قیمت افت می‌کند و افرادی که پس از گروه اول اقدام به خرید کرده‌اند، ضرر شدیدی می‌کنند.

به‌صورت کلی شما می‌توانید با رعایت نکات زیر و توجه به عواملی که در ادامه به‌صورت کلی به آن‌ها اشاره خواهیم داشت، طرح‌های پامپ و دامپ را تشخیص داده و از گرفتار شدن در این طرح‌ها پیشگیری کنید:

  • در طرح‌های پامپ و دامپ اساساً مطالب و مقالات بسیاری در رسانه‌های مختلف در مورد یک ارز دیجیتال بخصوص منتشر می‌شود و این اخبار و مطالب مورد تأیید بسیاری از افراد که خود جزء اجراکنندگان این طرح‌ها هستند قرار می‌گیرند.
  • پیش از اینکه اقدام به خرید یک ارز دیجیتال ناشناس کنید، در مورد سابقه و پیشینه‌ی بازار آن رمز ارز تحقیق نمایید.
  • معمولاً از سوی اجراکنندگان طرح پامپ و دامپ در فرایند خرید آن ارز دیجیتال محدودیت‌هایی اعمال می‌شود که این محدودیت‌ها به‌وسیله‌ی ربات‌های معامله‌گر و بر روی پلتفرم‌های خریدوفروش ارز دیجیتال اعمال می‌شود.

در حقیقت شما باید با شناخت استراتژی‌های مختلف پامپ و دامپ ارزهای دیجیتال، بتوانید از گرفتار شدن در این طرح‌ها جلوگیری کنید. اساساً این کار سخت نیست و شما می‌توانید با بررسی چند فاکتور در مورد یک ارز دیجیتال تا حدودی وجود طرح پامپ و دامپ را در مورد آن رمز ارز تشخیص دهید.

 

سخن پایانی

فعالیت در عرصه‌ی ارزهای دیجیتال، چه به‌عنوان ماینر، چه تریدر و چه سرمایه‌گذار، دارای جذابیت‌های بسیاری است، اما در کنار این جذابیت‌ها و وسوسه‌ی کسب سود بسیار، این امکان وجود دارد تا در صورت عدم رعایت نکات ایمنی کافی، کار برای شما پیچیده شده و حتی دارایی‌های خود را به‌طور کامل از دست دهید. ازاین‌رو، پیش از ورود به عرصه‌ی ارزهای دیجیتال حتماً نکات ایمنی مربوط به هر یک از بخش‌های این عرصه را بررسی کرده و به‌دقت اجرا کنید.

اساساً ارزهای دیجیتال دارای یک سیستم امنیتی هستند که این سیستم، خود از چند بخش مجزا از یکدیگر تشکیل می‌شود و شما با رعایت نکات مخصوص به هرکدام می‌توانید این سیستم را ارتقا داده و دارایی‌های دیجیتال خود را در فضایی ایمن نگهداری کنید.

در این مطلب سعی داشتیم تا به‌طور کامل در مورد سیستم امنیتی ارزهای دیجیتال و ارتقاء این سیستم و نکاتی که باید در هر سطح امنیتی در این عرصه رعایت کنید، صحبت کردیم و امیدواریم که نکات ذکرشده در بالا برای شما مفید باشد.

شما می‌توانید با رعایت این توصیه‌ها و نکاتی که در این مطلب به آن‌ها اشاره داشتیم، تا حد بسیار زیادی، از خطر هک شدن یا دسترسی سارقین به ارزهای دیجیتال خود جلوگیری کنید. در انتها به‌صورت خلاصه این نکات را باهم مرور می‌کنیم:

  • از فایروال‌های قدرتمند بر روی سیستم خود استفاده کنید.
  • از جزئیات مربوط به حملات فیشینگ اطلاع داشته باشید و در مورد راه‌های پیشگیری از این طرح‌ها مطالعه کنید.
  • از کلیک بر روی لینک‌ها یا ورود به وب‌سایت‌هایی که از اعتبار آن‌ها اطلاعی ندارید، خودداری کنید.
  • از باز کردن ایمیل‌هایی که از اعتبار فرستنده‌ی آن‌ها اطمینان ندارید خودداری کنید.
  • از برنامه‌های احراز هویت دومرحله‌ای که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم استفاده کنید.
  • از شبکه‌های اینترنت عمومی یا اینترنت‌هایی که اطلاعی از منبع آن ندارید خودداری کنید.
  • از نصب نرم‌افزار و اپلیکیشن های غیر معتبر و تأییدنشده خودداری کنید.
  • از رمزهای عبور پیچیده و مختلف بر روی حساب صرافی‌ها و کیف پول خود استفاده کنید.
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

    1. سلام وقت بخیر
      ارزهای دیجیتال نوسانات زیادی رو تجربه میکنن ولی امنیت خوبی دارن لازم نیست نگران امنیتشون باشید
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا