🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش امنیتآموزش بیت کوینآموزش سرمایه‌گذاری و ترید

بررسی ریسک خرید و فروش بیت کوین

بیت کوین یکی از قدیمی‌ترین، محبوب‌ترین و در حال حاضر باارزش‌ترین ارز دیجیتال موجود در بازار رمز ارزها است. البته اگر حقیقت را بخواهید، بیت کوین از خیلی از جهات مهم‌ترین ارز دیجیتال بازار نیست. چراکه موفق نشده و نخواهد شد تا به هدف اولیه‌ خود که تبادل ایمن پول بود برسد. درواقع می‌توانیم ادعا کنیم که مهم‌ترین و تاثیرگذارترین ارزهای دیجیتال در دسته‌ رمز ارزهای نسل سوم قرار دارند.

بااین‌حال هیچچیز باعث نخواهد شد که جذابیت بازار بیت کوین از بین برود و کماکان نوسانات شدید بازار بیت کوین باعث جذاب بودن این ارز دیجیتال خواهد بود. در اصل جذابیت بازار بیت کوین برای شما و بسیاری از کاربران به این دلیل است که می‌توانید این رویا را در سر بپرورانید که با سرمایه‌گذاری بر روی بیت کوین می‌توان به ثروت زیادی رسید.

خب! این موضوع اشتباه نیست و این کار شدنی است، تنها اگر از ریسک‌ها در سرمایه‌گذاری روی بیت کوین هم اطلاع داشته باشید. برای اینکه بتوانید به‌درستی مفاهیم مطرح‌شده در این مطلب را درک کنید، اول باید درک درستی از بیت کوین و نحوه‌ کارکرد آن داشته باشید. پس در ابتدا ببینیم که بیت کوین چیست و چطور کار می‌کند؟

بیت کوین چیست و چگونه کار می‌کند؟

بیت کوین یک نرم افزار غیرمتمرکز است که روی چندین کامپیوتر در سراسر جهان به طور همزمان اجرا می‌شود و مثل یک بانک، امکان جابه‌جایی پول دیجیتال را برای کاربرها فراهم می‌کند. این شبکه از تکنولوژی دفترکل توزیع‌شده (DLT) خاصی به نام بلاک چین (Blockchain) استفاده می‌کند.

«بیت کوین» (Bitcoin) یک ارز دیجیتال است که در سال ۲۰۰۹ ساخته شد و هدف اصلی از ایجاد آن حذف واسطه‌ها در معاملاتی مثل معاملات انجام‌شده در بانک‌ها بود. این ارز دیجیتال در سال ۲۰۱۸ با افزایش قیمت وحشتناک توانست به قیمتی بالاتر از سیزده هزار دلار برسد و همه‌ نگاه‌ها را به‌سمت خود معطوف کند.

قیمت این ارز دیجیتال در هنگام نوشته شدن این مقاله نیز از این مقدار بیشتر است. قطعا جزو افرادی هستید که افزایش قیمت شدید بیت کوین در این سال‌ها شما را به اینجا کشانده است.

بیت کوین درواقع باعث انجام تغییراتی بزرگ در بحث حریم خصوصی، قوانین بانکی و… شده و این تغییرات باعث پدید آمدن نوآوری‌ها و فناوری‌هایی مرتبط با آن نیز شده است و در نتیجه‌ این پیشرفت‌ها در فناوری، تعدادی از کسب‌وکارها، شروع به پذیرش بیت کوین کردند و تعدادی هم استفاده از آن را غیرقانونی دانستند.

بهتر است ببینیم که این ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند. بیت کوین برای شما که مالک آن هستید، نقش طلا (طلای مجازی) را ایفا می‌کند. شما می‌توانید از آن جهت خرید کالا و خدمات به‌صورت آنلاین استفاده کنید؛ همچنین می‌توانید این ارز را ذخیره کرده و سرمایه‌گذاری انجام دهید یا اینکه این ارز دیجیتال را بفروشید و از یک کیف پول به کیف پولی دیگر انتقال دهید.

بیت کوین یک دفتر کل ساده برای اطلاعات و داده‌ها دارد که نام آن «بلاک چین» (Blockchain) است. هر بلاک چین برای شما و باقی کاربران بیت کوین یکسان است. کل تراکنش‌های بیت کوین داخل این دفتر کل ثبت می‌شوند و تمام کاربران به آن دسترسی دارند. وجود چنین دفتری امکان کلاه‌برداری را به حداقل می‌رساند، زیرا از نظر کامپیوتری جعل و کلاه‌برداری در شبکه‌ بیت کوین به‌قدری سخت است که منطقی نیست.

یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت ارز دیجیتال بیت کوین، ناشناس بودن کاربران در شبکه‌ است. درواقع شبکه‌ بیت کوین، نام کاربرانی را که مالک کیف پول هستند، ذخیره نمی‌کند و بااینکه هر تراکنش در شبکه‌ بیت کوین به‌طور دیجیتال تایید می‌شود، کاربران کاملا ناشناس باقی خواهند ماند.

کاربران تنها می‌توانند تاریخچه‌ تراکنش‌های کیف پول باقی کاربران را ببینند و مشخص نیست که هر حساب متعلق به چه کسی است. درنتیجه این کار باعث افزایش شفافیت و ایمنی شبکه‌ بیت کوین شده و جلوی استفاده غیرقانونی از این ارز دیجیتال را می‌گیرد.

حالا که به‌صورت کلی با ساختار و مفهوم بیت کوین و سازوکار شبکه‌ پادشاه ارزهای دیجیتال آشنا شدید، نوبت آن است که به این سوال شما پاسخ دهیم که چرا در بیت کوین سرمایه‌گذاری کنید؟ پس پیشنهاد می‌کنیم که تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

 

چرا در بیت کوین سرمایه‌گذاری کنیم؟

بیت کوین اولین و محبوب‌ترین ارز دیجیتال بازار است و توانسته به پرمعامله‌ترین رمز ارز موجود هم تبدیل شود. هیچ‌کدام از ارزهای دیجیتال دیگر در آینده‌ای نه چندان دور حتی نمی‌توانند به بیت کوین نزدیک هم شوند و به‌قول‌معروف از نظر سهم بازار، به گردپای بیت کوین هم نمی‌رسند.

با توجه به پتانسیلی که عرصه‌ ارزهای دیجیتال و تکنولوژی بلاک چین دارد، سرمایه‌گذاری بر روی بیت کوین با مبلغی کم،‌ ضرری برای شما ندارد، زیرا در صورت از دست رفتن آن، تأثیر آنچنانی بر روی زندگی شما نخواهد گذاشت. اما اگر قصد دارید تا با مبلغی بالا بر روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کنید، باید تمامی جوانب را رعایت کنید و اطلاعات کافی را در این زمینه به دست آورید، این اطلاعات شامل پیدا کردن کیف پول دیجیتال مناسب تا زمان مناسب برای خرید و فروش بیت کوین است.

احتمالا تا اینجا متوجه شده‌اید که جوابی مشخص برای سؤال بالا وجود ندارد و موضوع اصلی سر روش سرمایه‌گذاری بر روی بیت کوین است که باید به آن دقت کنید. همان‌طور که در ابتدا هم گفتیم، سعی کنید اول به‌طور کامل درباره‌ بیت کوین اطلاعات به‌دست بیاورید و درک درستی از مفهوم آن و به‌صورت کلی مفهوم ارزهای دیجیتال داشته باشید و در این راه با مزایا و معایب سرمایه‌گذاری بر روی بیت کوین هم آشنا شوید.

برای شما به‌عنوان یک کاربر ایرانی، سرمایه‌گذاری بر روی بیت کوین از دو جهت می‌تواند سودآور باشد؛ از یک طرف محبوبیت و استفاده از این ارز دیجیتال به‌مرور زمان افزایش پیدا می‌کند و این موضوع قطعا باعث افزایش قیمت بیت کوین می‌شود. از سمتی دیگر به خوبی می‌دانید که در کشور ما، نوسانات در قیمت دلار هم موضوعی است که هر از چند گاهی اتفاق می‌افتد. این دو عامل دست‌به‌دست هم می‌دهند و باعث می‌شوند که اگر بتوانید بهترین زمان خریدوفروش بیت کوین را تشخیص دهید، به سوددهی خوبی برسید.

شاید با خواندن این مطلب تا حدودی ترغیب شده باشید که بر روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کنید. ولی همچنان نگرانی‌های خود را دارید و اصلی‌ترین نگرانی شما هم امنیت سرمایه‌گذاری در بیت کوین است. خب! نگران نباشید. در ادامه این دغدغه شما را هم برطرف می‌کنیم.

 

امنیت سرمایه‌گذاری در بیت کوین چقدر است؟

مسائلی از قبیل ریسک‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌ ارزهای دیجیتال و امنیت شبکه ذهن بسیاری از کاربران را قبل از سرمایه‌گذاری مشغول می‌کند. حتما این سوال برای شما هم پیش آمده است که ریسک خریداری بیت کوین چقدر است؟ اما متاسفانه شما هیچ وقت نمی‌توانید جواب دقیقی برای این سوال پیدا کنید. بیت کوین هم مثل هر دارایی دیگری در معرض یک سری خطرات قرار دارد برای مثال می‌توان به نوسانات بالا قیمت در بازار ارزهای دیجیتال اشاره کرد.

به طور کلی ساختار پیچیده‌ی شبکه‌ بیت کوین پیش‌بینی قیمت و روند بازار را دشوار و حتی در مواقعی غیر ممکن می‌کند. برای مثال دیده شده که قیمت بیت کوین تنها طی چند دقیقه یا چند ساعت با کاهش شدید مواجه می‌شود. برخلاف باور غلط بسیاری از کاربران سیر افزایشی قیمت ارزهای دیجیتال همیشه پایدار نیست. تجربه نشان می‌دهد که در برخی از موارد حتی تحلیل‌گران با تجربه هم نمی‌توانند، عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین را شناسایی کنند.

حملات سایبری و هک شدن حساب کاربری هم به عنوان یکی از ریسک‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌ ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. در حقیقت بسیاری از کاربران محافظت از اطلاعات شخصی خود را جدی نمی‌گیرند و همین موضوع باعث می‌شود تا تمام سرمایه‌ خود را از دست بدهند. طبق تحقیقات صورت گرفته ترویج ارزهای دیجیتال مخصوصا بیت کوین باعث شده است تا تعداد هکرهایی که قصد هک کردن شبکه را دارند روز به روز افزایش پیدا کند. درنتیجه به این دلیل است که بحث محافظت از بیت کوین در موضوع سرمایه‌گذاری بر روی این ارز دیجیتال بسیار اهمیت دارد.

یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توانید از بیت کوین‌هایی که می‌خواهید بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید محافظت کنید، استفاده از کیف پول‌های دیجیتال و بخصوص کیف پول‌های سخت‌افزاری است. شما می‌توانید بیت کوین و دیگر رمز ارزهای خود را در داخل کیف پول‌های دیجیتال ذخیره کنید و بهترین نوع کیف پول‌های دیجیتال که امنیت بیشتری دارند، کیف پول‌های سخت‌افزاری هستند.

البته کیف پول‌های کاغذی هم گزینه‌های مناسبی برای شما به‌حساب می‌آیند و می‌توانید از آن‌ها هم استفاده کنید ولی این کیف پول‌ها هم خطراتی دارند و یکی از رایج‌ترین مشکلات‌شان گم شدن یا دزدیده‌ شدن‌شان است.

اخیرا برخی از کشورها حساسیت بیشتری نسبت به ارزهای دیجیتال نشان می‌دهند و قانون‌های جدیدی را در این زمینه صادر کرده‌اند. مقامات تعدادی از کشورها ارزهای دیجیتال را به عنوان یک دارایی می‌شناسند. در نتیجه کاربران به ازای بیت کوینی که در حساب کاربری خود دارند، مالیات پرداخت می‌کنند. پس بهتر است که قبل از سرمایه‌گذاری تمام نکاتی که گفته شد را در نظر بگیرید.

خب! اگر تا حدودی خیال‌تان از بابت امنیت سرمایه‌گذاری بر روی بیت کوین راحت شد، در ادامه‌ این مطلب با ما همراه باشید تا باهم نگاهی بیندازیم به وضعیت بازار بیت کوین و نوساناتی که در بازار این ارز دیجیتال وجود دارد.

 

وضعیت بازار بیت کوین و نوسانات آن

قیمت بیت کوین به‌وسیله‌ دو نیروی عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، ولی عوامل دیگری هم هستند که بر روی قیمت این ارز دیجیتال تأثیر می‌گذارند. به‌عنوان مثال قانون‌گذاری‌ها و اعلام ممنوعیت استخراج یا خریدوفروش بیت کوین در یک کشور که از نظر اقتصادی کشوری مهم به‌حساب می‌آید هم می‌تواند بر روی قیمت این ارز دیجیتال تأثیر بگذارد.

از جمله عوامل دیگری که بر روی قیمت بیت کوین تأثیر می‌گذارند و به‌نوعی باعث به وجود آمدن نوسان در قیمت این رمز ارز محبوب می‌شوند، می‌توانیم به وضعیت توسعه‌ شبکه‌ بیت کوین، تصمیماتی که توسعه‌دهندگان آن می‌گیرند، رویدادها و اتفاقات تأثیرگذار و مهم و… اشاره‌کنیم. البته که بازار رمز ارزها هنوز به بلوغ کافی نرسیده و در مراحل اولیه‌ خود قرار دارد و وجود این نوسانات در قیمت بیت کوین کاملا طبیعی است.

عامل تأثیرگذار دیگر در این نوسانات قیمتی بیت کوین وجود نهنگ‌های بازار است. نهنگ‌ها در اصل سرمایه‌گذاران بزرگی هستند که مالک حجم عظیمی از بیت کوین موجود هستند و فعالیت آن‌ها باعث ایجاد تکان‌های شدید در بازار این ارز دیجیتال می‌شود. از دیگر عوامل مؤثر بر روی قیمت بیت کوین می‌توانیم به ارائه‌ محصولات مالی دیگر مثل قراردادهایی که در آن‌ها از بیت کوین استفاده می‌شود، ETFها، ورود سرمایه‌گذاران بزرگ به بازار ارزهای دیجیتال و… اشاره کرد.

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، اگر دقت کرده باشید بارها به موضوع بهترین زمان خرید بیت کوین و سرمایه‌گذاری در آن اشاره کردیم و به اهمیت این موضوع پی بردید. حالا در بخش آخر این مطلب قصد داریم تا در کنار شما ببینیم که مناسب‌ترین زمان خرید بیت کوین چه وقت است.

 

مناسب‌ترین زمان خرید بیت کوین

همیشه این نکته را در نظر بگیرید که درست مثل هر بازار دیگری، در بازار ارزهای دیجیتال هم نمی‌توانید به‌طور قطعی یک موضوع را پیش‌بینی کنید. یعنی همیشه یک عدم قطعیت در سرمایه‌گذاری بر روی بیت کوین و یا ارزهای دیجیتال دیگر وجود دارد. ولی اگر نگاهی به عملکرد بیت کوین از زمان پیدایش آن در سال ۲۰۰۹ تا به الان بیندازید، متوجه می‌شوید که ارزش این ارز دیجیتال به‌مرورزمان رشد داشته است.

درواقع راه‌های زیادی هستند که به‌وسیله‌ آن‌ها می‌توانید قیمت بیت کوین را تحلیل کنید که از جمله‌ این راه‌ها می‌توانیم به استفاده از وب‌سایت‌های Bitcoin Wisdom ،Cryptowatch و Excoino اشاره ‌کنیم. درواقع این وب‌سایت‌ها ابزارهایی هستند که به شما کمک می‌کنند تا با تحلیل نمودارهای مربوط به قیمت بیت کوین، بتوانید بهترین زمان خریدوفروش بیت کوین را به‌نوعی پیش‌بینی کنید.

باز هم تأکید می‌کنیم که به‌صورت قطعی نمی‌توانید روند قیمت بیت کوین را پیش‌بینی کنید و تنها می‌توانید با استفاده از این ابزارها به یک تحلیل درباره‌ روند قیمت بیت کوین در آینده برسید. پس پیشنهاد می‌کنیم که اول دانش خود را در مورد بیت کوین و تحلیل نمودارهای قیمتی آن را به حد مطلوبی برسانید و سپس وارد بحث سرمایه‌گذاری بر روی این ارز دیجیتال شوید.

 

سخن پایانی

در ابتدای این مطلب اشاره کردیم که بیت کوین و ارزهای دیجیتال دیگر برای سرمایه‌گذاری ایجاد نشده‌اند و هدف اصلی از پیدایش آن‌ها ایجاد فرصتی جهت مبادله‌ ایمن و ناشناس بوده است. ولی باوجود نوساناتی که در قیمت آن‌ها وجود دارد، به‌مرور بحث سرمایه‌گذاری بر روی ارزهای دیجیتال و به‌خصوص بیت کوین بسیار رایج شد و امروزه بازار قدرتمندی در این زمینه ایجاد شده است.

خلاصه اینکه اگر می‌خواهید بر روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کرده و به‌نوعی از نوسانات قیمتی این ارز دیجیتال سود کسب کنید یا درگذر زمان ارزش دارایی‌های خود را بالا ببرید، پیشنهاد ما به شما این است که در ابتدا این کار را با بخش کوچکی از سرمایه‌ خود انجام دهید و بعدازاینکه کامل به پیچ‌وخم این کار وارد شدید، سرمایه‌ زیادی را وارد این بخش کنید تا دچار ضرر و زیان هنگفتی نشوید.

امیدواریم که توانسته باشیم در این مطلب به خوبی شما را با بحث ریسک‌های سرمایه‌گذاری در بیت کوین آشنا کنیم. پیشنهاد می‌کنیم تا دیگر مطالب وب‌سایت ما را هم مطالعه کنید تا بیشتر با عرصه‌ ارزهای دیجیتال و فناوری‌های مربوط به آن آشنا شوید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا