دوره پرایس اکشن ict
آموزش استخراج رمزارز

آموزش استخراج ارز دیجیتال در خانه

دوره حضوری منتور شیپ

مدتی است که استخراج ارزهای دیجیتال شناخته‌شده مثل بیت کوین و اتریوم طرفداران بسیاری پیدا کرده است. از این ‌رو بد نیست بدانید که جهت استخراج ارزهای دیجیتال راه‌های زیادی وجود دارد که یکی از آن‌ها استخراج با استفاده از دستگاه‌های خانگی است. اساسا استخراج ارزهای دیجیتال فرایندی است که به GPU یا CPU قدرتمند نیاز دارد. در فرایند ماینینگ، تراکنش‌های جدید به بلاک چین اضافه‌ شده و ماینرها در ازای افزودن بلوک‌های جدید، کوین‌های آن شبکه را به‌عنوان پاداش دریافت می‌کنند.

از طرفی با افزایش قیمت ارزهای دیجیتال، ماینرها قدرت پردازش بیشتری را به تجهیزات خود اضافه می‌کنند تا بدین ترتیب سود خود را افزایش دهند. درواقع هرچه تعداد محاسباتی که سخت‌افزارها بتوانند در هر ثانیه انجام دهند (نرخ هش) بیشتر باشد، سرعت انجام محاسبات ریاضی نیز بیشتر شده و شانس دریافت پاداش شبکه نیز افزایش خواهد یافت. به‌طور کلی تمامی این موارد به دستگاه‌های ماینینگ مرتبط خواهد بود.

در این مطلب قصد داریم تا به بررسی فرایند استخراج ارزهای دیجیتال با استفاده از دستگاه‌های خانگی یا استخراج خانگی رمزارزها بپردازیم. اما بد نیست تا در ابتدا درک درستی از دستگاه‌های ماینینگ داشته باشید.

دستگاه ماینینگ چیست؟

در ابتدای معرفی بیت کوین، قیمت این ارز دیجیتال بسیار کم بود و حتی نزدیک به قیمت فعلی نیز نبود. ازاین‌رو، ماینرهای زیادی صرفا به‌خاطر ایده‌ موجود در پس‌زمینه‌ بیت کوین به‌سمت آن جلب شدند و برای ماین کردن آن انگیزه پیدا کردند؛ در ابتدا هدف آن‌ها به هیچ عنوان فعالیت مالی و سرمایه‌گذاری نبود.

اما امروزه استخراج بیت کوین و ارزهای دیجیتال دیگر به تجارتی سودآور تبدیل شده است و افراد زیادی وجود دارند که مزارع بزرگ استخراج دارند و هزینه‌های نیروهای خود و برق را از سود حاصل از این فرایند پرداخت می‌کنند و درعین‌حال پول بسیاری نیز به ‌دست می‌آورند.

فرایند ماینینگ در ابتدا به‌وسیله‌ «واحد پردازش مرکزی» یا همان CPU انجام می‌شد و پس ‌از آن، ماینرها به توانایی‌های قابل‌توجه واحد «پردازش گرافیکی» یا همان GPU پی بردند. کارت‌های گرافیک قدرتمند این پتانسیل را دارند تا به‌شکل موثر قدرت ماینینگ بیت کوین را افزایش دهند. این کارت‌های گرافیک برق مصرفی بسیار کمتری به ازای هر واحد کار نسبت به CPU ها داشتند و نتایج آن‌ها تا ۱۰۰ برابر بهتر از قبل بود.

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

GPU در حقیقت بخشی از کارت گرافیک است که به شکل خاص طراحی‌شده و می‌تواند تمامی محاسبات پیچیده‌ موردنیاز در بازی‌های رایانه‌ای را انجام دهد و همین خصوصیت باعث می‌شود که این دستگاه‌ها در هش کردن بلوک‌های تراکنش‌ها نیز مناسب باشند.

از طرفی استفاده‌ عمومی از کارت‌های گرافیک برای فرایند استخراج ارزهای دیجیتال منجر به پیدایش اولین «ریگ ماینینگ» (Mining rig) شد که درواقع رایانه‌هایی با قدرت پردازش محاسبات پیچیده بودند. هرچند که امروزه دیگر GPUها هم مثل CPUها مفید نیستند و با ظهور سخت‌افزارهای اختصاصی ماینینگ، سختی شبکه‌ بیت کوین و دیگر رمز ارزها، کارت‌های گرافیک دیگر عملا امکان رقابت را در این بازار ندارند.

در حقیقت در حال حاضر نوبت به یکه‌تازی سخت‌افزارهای آیسیک رسیده است. این سخت‌افزارها یک تراشه‌ طراحی‌شده برای استخراج ارزهای دیجیتال هستند که با سرعتی بالا این فرایند را انجام می‌دهند. در حقیقت این تراشه‌ها رشد صد درصدی را در قدرت هش به ارمغان آورده‌اند؛ درحالی‌که مصرف برق را نسبت به فناوری‌های قدیمی‌تر به میزان قابل‌توجهی کاهش داده‌اند. برخی از کارشناسان بر این باور هستند که ASICها آخرین خط فناوری در این حوزه هستند، چرا که هیچ جایگزینی برای آن‌ها در آینده‌ نزدیک وجود ندارد.

اما بپردازیم به موضوع اصلی این مطلب، یعنی دستگاه‌های استخراج خانگی ارزهای دیجیتال. یکی از اولین و اصلی‌ترین سوالاتی که برای کاربرانی که قصد دارند در خانه اقدام به استخراج رمز ارزها کنند پیش می‌آید این است که برای انجام این کار به چه تعداد سخت‌افزار ماینینگ نیاز دارند.

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها
ما در دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها که در سایت حسینی فایننس در اختیار شما قرار گرفته است، مفاهیم و اصول سرمایه‌گذاری در بازار طلا را به شما آموزش خواهیم داد. بعد از دیدن این دوره، می‌توانید با اعتماد به نفس کافی وارد بازار طلا شده و به‌کسب درآمد بپردازید.

 

تجهیزات موردنیاز برای استخراج در خانه

پیش از آنکه به بحث تخصصی ابزارهای ماینینگ بپردازیم، باید ببینیم که برای استخراج در خانه نیازمند چه فضا و ابزاری هستیم.

  • فضای مطلوب: این فضا باید از لحاظ پوشش صدا خوب باشد، چرا که دستگاه‌های استخراج صدای زیادی دارند که اگر تدبیر مناسبی برای این مورد نداشته باشید موجب آزار و اذیت خود شما و دیگران خواهد شد. از طرفی فضای در نظر گرفته‌شده باید دارای تهویه‌ مناسب باشد. زیرا این دستگاه‌ها گرمای زیادی تولید می‌کنند و حتما باید سیستم خنک‌کننده‌ خوبی داشته باشند. در آخر می‌توان گفت که فضا را باید عاری از رطوبت و گردوخاک نگه دارید، زیرا این مسئله در بالا رفتن طول عمر دستگاه‌تان مؤثر است.

اگرچه ممکن است بعد از مدتی استفاده از دستگاه ماینر صدای آن برای شما عادی شود، اما به‌هرحال این سروصدا به حدی است که در طولانی‌مدت می‌تواند سلامت روانی و فیزیکی استخراج‌کننده را به خطر بیندازد و یا موجب ناراحتی همسایگان و بستگان شود.

  • برق فشارقوی: مصرف برق دستگاه‌های استخراج بسیار بالا است و برای انواع دستگاه‌ها متفاوت است، اما به‌صورت کلی تمامی دستگاه‌های استخراج مصرف برق بالایی دارند. ازاین‌رو در صورت عدم توانایی در تأمین برق و پرداختن هزینه‌ مصرفی، این سرمایه‌گذاری برای شما منطقی نخواهد بود.
  • اینترنت پرسرعت و بدون قطعی: به ‌این ‌علت که اتصال دستگاه‌های استخراج به شبکه‌ ارزهای دیجیتال به‌وسیله‌ اینترنت انجام می‌گیرد، بنابراین داشتن اینترنتی بدون قطعی ضروری است، چرا که در صورت به وجود آمدن نوسان و قطع‌ووصلی بخشی از درآمد شما از بین خواهد رفت.

 

نکات مهم در انتخاب دستگاه‌ ماینر

حال ببینیم که در هنگام انتخاب یک دستگاه ماینینگ، به چه نکاتی باید توجه کنیم. به‌طورکلی سه مشخصه است که باید پیش از خرید دستگاه بررسی و مقایسه شود. این سه مشخصه عبارت‌اند از:

  • نرخ هش
  • میزان برق مصرفی
  • قیمت دستگاه
  • آلودگی صوتی و گرمای دستگاه

 

نرخ هش

یکی از پارامترهای بسیار مهم دستگاه‌های ماینر «نرخ هش» یا هش ریت (Hash Rate) است. به بیان خیلی ساده می‌توان گفت که نرخ هش همان قدرت بدنی و تعداد افرادی است که تلاش می‌کنند تا طلا را از معادن استخراج کنند. در ارزهای دیجیتال نیز منظور از هش ریت، تعداد محاسباتی است که یک سخت‌افزار می‌تواند در هر ثانیه انجام دهد.

واضح است که هرچه هش ریت یک دستگاه استخراج بالاتر باشد، شانس آنکه یک بلاک از کوین موردنظر استخراج شود بیشتر است. درواقع نرخ هش میزان قدرتمندی و توانایی دستگاه برای حل معادلات ریاضی ماینینگ را مشخص می‌کند اما این تنها ملاک برای انتخاب یک دستگاه ماینر نیست.

 

میزان برق مصرفی

یکی دیگر از ملاک‌های مهم در انتخاب ماینر، بررسی میزان مصرف برق دستگاه ماینر است. ممکن است میزان برق مصرفی دستگاه با توجه به هزینه‌ برق در محل زندگی شما به قدری بالا باشد که تمام سود شما از استخراج صرف پرداخت قبض برق بشود. پس هنگام خرید لازم است که به میزان برق مصرفی یا وات دستگاه دقت کرد. البته دقت کنید که با بالا رفتن قدرت دستگاه و میزان هش، برق مصرفی آن نیز افزایش پیدا می‌کند و اینجاست که سرمایه‌گذار باید با استفاده از ماشین حساب‌های آنلاین و بررسی میزان سود و خسارت بهترین دستگاه بیت کوین ساز را انتخاب کند.

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع پرایس اکشن
پرایس اکشن (Price Action) یکی از شیوه‌‌های برتر معامله‌‌گری است که در آن داده‌‌های قیمت، مبنای تحلیل ارزهای دیجیتال قرار گرفته و باعث می‌شود معامله‌‌گر بتواند نقاط ورود و خروج را برای معامله شناسایی کند.

 

قیمت دستگاه ماینر

بدیهی است که دستگاه‌هایی که نرخ هش بالاتر و برق مصرفی کمتری داشته باشند، بسیار ایده‌ئال هستند و البته از قیمت بالاتری هم برخوردار خواهند بود. کمپانی «بیت‌مین» (Bitmin) را می‌توان بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده‌ دستگاه‌های استخراج دانست. دستگاه‌های «انت‌ ماینر» (Antiminer) سری ۱۷ که در سال ۲۰۲۰ تولید شده‌اند جزو پرچم‌‌داران این نوع دستگاه‌ها هستند.

برای مثال دستگاه +Bitmain Antminer S17 با قدرت ۷۳ تراهش بر ثانیه، مصرف برق 2920 وات و قیمتی حدود ۲۶۰۰ دلار در بازارهای جهانی جزو بهترین دستگاه‌های استخراج به‌شمار می‌آید.

البته نمونه‌های دیگر و ارزان‌تری نیز وجود دارد که برای مصارف خانگی مناسب‌تر است. یکی از این دستگاه‌های ماینر بیت کوین، Antminer Z15 420Ksol است که با هش ریت ۴۲۰ هش بر ثانیه و مصرف برق ۱۵۱۰ وات چیزی نزدیک به ۲۵۰۰ دلار قیمت دارد و می‌تواند ابزار بسیار خوبی برای کسب درآمد از بیت کوین باشد.

 

آلودگی صوتی و گرمای دستگاه ‌

اگرچه قبل‌تر ذکر شد فضایی که برای استخراج در نظر می‌گیرید باید تهویه و دمای مناسبی داشته باشد، با این حال پیش از خرید دستگاه ماینر باید به این موضوع دقت کنید که میزان تولید گرما توسط دستگاه چقدر است.

از آنجا که دمای بالا به دستگاه ماینر بیت کوین آسیب وارد می‌کند، معمولا در طراحی ماینرها از دو فن استفاده می‌کنند که یکی از این فن‌ها وظیفه‌ کشیدن هوا به داخل را دارد و دیگری وظیفه‌ بیرون راندن هوای گرمی که توسط چیپ‌های ASIC تولید می‌شود. سروصدا و نویز دستگاه ماینر بیت کوین نیز به دلیل سرعت بالای این فن‌هاست.

به ‌عنوان ‌مثال یک دستگاه ماینر «انت ماینر اس 9» (Antminer S9) را در نظر بگیرید که فن‌های آن در حدود ۴۳۲۰ تا ۴۵۶۰ دور در دقیقه می‌چرخند و صدای نویز آن‌هم ۷۶ دسی‌بل است که چیزی نزدیک به صدای یک پایانه مسافربری شلوغ یا یک ایستگاه قطار است! بنابراین فن‌ها عامل سروصدا هستند و باید به دنبال راهکارهایی برای کاهش صدای نویز دستگاه ماینر و فن‌های آن بود. پس بهتر است در هنگام انتخاب یک دستگاه ماینینگ به نویزی که تولید می‌کند هم دقت کنید.

 

بهترین دستگاه‌های استخراج بیت کوین و اتریوم

حال در ادامه به معرفی بهترین دستگاه‌های استخراج برای دو رمز ارز بیت کوین و اتریوم می‌پردازیم. دقت کنید که بسته به الگوریتم استخراج هر رمز ارز، دستگاه‌های استخراج متفاوت هستند و به همین دلیل نمی‌توان از یک دستگاه برای استخراج دو رمزارز استفاده کرد.

در این بخش قصد داریم تا به معرفی بهترین دستگاه‌های استخراج بیت کوین و اتریوم بپردازیم.

 

بهترین دستگاه‌ های استخراج بیت کوین

  • Bitmain Antminer S19 Pro: این دستگاه در می ۲۰۲۰ عرضه شد و در میان تمام دستگاه‌های ماینر بهترین زمان بازگشت سرمایه را دارد. S19 Pro با قدرت ۱۱۰ تراهش بر ثانیه و مصرف برق ۳۲۵۰ وات، از نظر بهره‌وری انرژی (قدرت نسبت به مصرف برق) یک سر و گردن از مدل‌های پیشین بیت‌مین و رقبای فعلی خود بالاتر است.

تنها عیبی که به این دستگاه می‌توان وارد کرد، وزن ۱۵ کیلوگرمی و صدای بیش از ۸۱ دسی‌بلی است که برای یک ماینر، خیلی هم مشکل‌ساز نیست.

  • MicroBT Whatsminer M30S++: در سال ۲۰۲۰ شرکت MicroBT که حالا به رقیب جدی بیت‌مین در صنعت استخراج تبدیل شده است، قدرتمندترین سری از دستگاه‌های استخراج خود یعنی M30 را عرضه کرد. این سری شامل سه مدل M30S ،M30S+ و ام M30+ بوده که مدل آخری قدرتمندترین است. پس از هاوینگ بیت کوین که پاداش استخراج این ارز دیجیتال را نصف کرد دستگاه Whatsminer M30S+ با قدرت ۱۱۲ تراهش و مصرف برق ۳۴۷۲ وات توانست به‌خوبی انتظارات را برآورده کند.

بنابراین اگر نخواهیم مصرف انرژی را در نظر بگیریم، این دستگاه در حال حاضر قدرتمندترین دستگاه استخراج بیت کوین است. بااین‌حال، از نظر بهره‌وری انرژی به رقیبش Antminer S19 Pro باخته است. البته با توجه به قدرت بسیار بالا و مصرف برق بالاتر نسبت به Antminer S19 Pro، استفاده از این دستگاه در محل‌هایی که برق ارزان‌قیمت وجود داشته باشد، به‌شدت سودآور خواهد بود.

  • Canaan Avalonminer 1246: شرکت Canaan که در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ کم‌فروغ ظاهر شده بود، در ژانویه ۲۰۲۱ (دی ۹۹) دستگاه جدید خود، یعنی Avalonminer 1246 را به بازار عرضه کرد تا شاید بتواند از فشار انتقادها کم کند. این دستگاه با هش ریت ۹۰ تراهش بر ثانیه به بازار عرضه می‌شود که آن را به قدرتمندترین دستگاه این شرکت تبدیل خواهد کرد. نسبت به مدل 1160 PRo با قدرت ۸۱ تراهش و مصرف برق ۳۴۲۰ وات، مصرف برق Avalonminer 1246 فقط ۲۰ وات افزایش‌یافته که با توجه به بیشتر بودن هش ریت، پیشرفت چشمگیری محسوب می‌شود.

بازده انرژی ۳۸ ژول بر هر تراهش این دستگاه در نوع خود کم‌نظیر است؛ هرچند در مقابل بازده انرژی Antminer S19 Pro حرفی برای گفتن ندارد. به علت ابعاد بزرگ، این دستگاه بسیار مناسب مزارع استخراج است. همچنین در این دستگاه برخی موارد امنیتی لحاظ شده که از فعالیت ویروس‌های ماینر و هک جلوگیری می‌کند.

  • Bitmain Antminer T19: مطابق با سیاست‌های قبلی بیت‌مین، خیلی زود پس از عرضه‌ مدل‌های اس ۱۹، در ژوئن ۲۰۲۰ (خرداد ۹۹) مدل T19 هم عرضه شد. مدل‌های T از انتماینرهای بیت‌مین نسبت به مدل‌های S قدرت کمتری دارند، اما ارزان‌تر هستند و گزینه‌های خوبی برای استخرهای استخراج متوسط و کوچک محسوب می‌شوند. Antminer T19 تقریبا همان ابعاد و امکانات S19 را دارد، اما با قدرت ۸۴ تراهشی و بازده انرژی ۳۸ ژول بر تراهش در مقابل S19 Pro بسیار ضعیف دیده می‌شود. مصرف برق این دستگاه ۳۱۵۰ وات است و با توجه به قیمت ارزان‌تر، می‌تواند از نظر اقتصادی مفید باشد.
  • Bitmain Antminer S17+: پس از سری S19، سری S17 قدرتمندترین ماینرهای بیت‌مین هستند و از این میان چندین مدل اس ۱۷، مدل اس ۱۷ پلاس، قدرتمندترین است. ۷۳ تراهش قدرت پردازش و مصرف برق ۲,۹۲۹ واتی، این دستگاه را در سال ۲۰۱۹ به قدرتمندترین دستگاه استخراج بیت کوین تبدیل کرده بود.

همانند دیگر پرچم‌دارهای بیت‌مین، این دستگاه در زمان عرضه در آوریل ۲۰۱۹ با بهره‌وری ۴۰ ژول بر تراهش به‌عنوان مناسب‌ترین دستگاه استخراج بیت کوین برای مزارع استخراج شناخته می‌شد. بااین‌حال، ذکر این نکته خالی از لطف نیست که ماینرهای زیادی گزارش داده‌اند که برخی از دستگاه‌های سری ۱۷ دارای اشکالات فنی هستند و شرکت بیت‌مین هم این مشکل را تأیید کرده است.

 

بهترین دستگاه‌های استخراج اتریوم

برای استخراج اتریوم به کارت‌ گرافیک‌های قدرتمند نیاز دارید. مدل‌های خاصی از گرافیک‌های AMD و Nvidia برای این کار مناسب هستند. فراموش نکنید همه‌ GPUها برای استخراج کارایی لازم را ندارند و بهتر است مدلی را انتخاب کنید که ماینرهای زیادی از آن استفاده می‌کنند و به‌نوعی امتحان خود را پس داده است.

در حال حاضر، مطرح‌ترین کارت‌های گرافیکی که برای استخراج مورد استفاده قرار می‌گیرند، مدل‌های زیر هستند:

  • AMD Radeon RX 380 –  قدرت هش:  Mh/s۱۹
  • AMD Radeon RX 470 –  قدرت هش:  Mh/s۲۶
  • AMD Radeon RX 570 –  قدرت هش: Mh/s ۲۷
  • AMD Radeon RX 580 –  قدرت هش: Mh/s ۳۰
  • Nvidia GTX 1050 Ti – قدرت هش: Mh/s ۱۳.۹
  • Nvidia GTX 1060 – قدرت هش: Mh/s ۲۲
  • Nvidia GTX 1070 – قدرت هش Mh/s ۳۰
  • Nvidia GTX 1070 Ti –  قدرت هش: Mh/s ۳۰.۵
  • Nvidia GTX 1080 – قدرت هش:  Mh/s ۳۴

توجه داشته باشید که نرخ هش هر کارت گرافیک در الگوریتم‌های مختلف متفاوت است. به ‌عنوان ‌مثال، «ریون کوین» (Ravencoin) طبق الگوریتم KawPow استخراج می‌شود. قدرت هش کارت گرافیک RX580 در الگوریتم KawPow حدود Mh/s۹.۴۰ و در الگوریتم اتریوم (Ethash)، حدود Mh/s ۲۳ است.

 

سخن پایانی

بدون شک با گذشت زمان، اهمیت و ارزش رمز ارزها، علی‌الخصوص بیت کوین و اتریوم بیشتر از حال حاضر خواهد شد، ولی راه‌های به ‌دست آوردن آن‌ها نیز سخت‌تر می‌شود و به هزینه و زمان بیشتری نیاز دارد.

بنابراین اگر قصد ورود و سرمایه‌گذاری در دنیای ارزهای دیجیتال و خصوصا استخراج رمز ارزها را دارید بهتر است که محاسبات دقیقی برای سنجش میزان سوددهی خود انجام دهید و با بررسی دقیق تمامی فاکتورها اقدام به تهیه بهترین دستگاه استخراج خانگی خود کنید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا