کانال رایگان سیگنال ارز دیجیتال
آموزش آلت کوین ها

ارز دیجیتال آیوتا (IOTA) چیست؟ معرفی پروتکل آیوتا

دوره حضوری منتور شیپ

اگر با دنیای ارزهای دیجیتال آشنایی دارید، پس حتما اسم بیت کوین، اتریوم و رمز ارزهای دیگر به گوش‌تان خورده است. اما تابه‌حال چیزی درباره‌ ارز دیجیتال آیوتا شنیده‌اید؟ اگر نه که برای آشنایی با این ارز دیجیتال جای خوبی را انتخاب کرده‌اید و اگر در رابطه با این ارز دیجیتال شنیده‌اید، قرار است اطلاعات‌تان بیشتر شود.

در بحبوحه‌ رشد ارزهای دیجیتال و افزایش جمعیت کاربرانی که در این بازار فعالیت می‌کنند، یک ارز دیجیتال به بازار عرضه شده که در بین کاربران کمتر شناخته ‌شده است. این ارز دیجیتال که آیوتا نام دارد، در انجام معاملات میان دستگاه‌هایی کاربرد دارد که به اینترنت اشیا مربوط هستند. اینترنت اشیا اشاره دارد به تجهیزات محیط پیرامون ما که به اینترنت متصل شده و توسط اپلیکیشن‌های موجود در تلفن‌های هوشمند و… قابل کنترل و مدیریت هستند.

خب! می‌خواهیم از شما دعوت کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا باهم بیشتر درباره‌ یکی از دریچه‌های تازه بازشده بر روی عرصه‌ ارزهای دیجیتال آشنا شویم.

ارز دیجیتال آیوتا چیست؟

ارز دیجیتال «آیوتا» (IOTA) یک رمزارز متن باز است که تمرکز آن بر روی معاملات و پرداخت‌های ایمن برای دستگاه‌های متصل به IoT یا اینترنت اشیا است.

طبق چیزی که «دیوید سونستبو» (David Sonstebo)، بنیان‌گذار ارز دیجیتال آیوتا گفته است، هدف از توسعه‌ این رمز ارز جدید که از آن به‌عنوان «سرچشمه تمامی چیزها» یاد می‌کنند، کمکی است به ایجاد تغییر در اینترنت اشیا!

در سال ۲۰۱۷ «بنیاد آیوتا» (IOTA Foundation) که یک سازمان غیرانتفاعی بود در کشور آلمان ثبت و مشغول‌به‌کار شد. به‌صورت کلی هدف چنین سازمانی ایجاد هماهنگی و تامین مالی اکوسیستم IOTA است و قبل‌تر هم با کمپانی‌هایی که در عرصه‌ اینترنت اشیا تاثیرگذار بودند، همکاری کرده است.

وقتی‌ که ارز دیجیتال آیوتا به‌وسیله‌ این بنیاد ایجاد شد، چیزی در حدود ۲۷۷۸ تریلیون آیوتا توسط این شرکت ساخته شده و در عرضه‌ اولیه آن حدود ۵۸۴ هزار توکن از این رمز ارز بین کاربران، باهدف تامین سرمایه این پروژه توزیع شد.

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

هدفی که پروژه‌ IOTA از اول در سر داشت، بسیار بزرگ‌تر از پروژه‌های دیگر ارزهای دیجیتال بود و به دنبال این بودند تا امکان انتقال داده‌ها از یک دستگاه به دستگاهی دیگر را میسر کنند. سکه‌ این ارز دیجیتال MIOTA نام دارد و همان‌طور که در بالا هم گفتیم، اغلب برای معاملات اینترنت اشیا از آن استفاده می‌شود.

ارزش بازار آیوتا در زمان نوشته شدن این مقاله، نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار است و با موفقیت این ارز دیجیتال در رسیدن به هدفی که تعیین کرده، یعنی ایجاد ارتباط بین تمامی دستگاه‌ها، ارزش این ارز دیجیتال و بازار آن نیز بیشتر از میزانی خواهد بود که هم‌اکنون رصد می‌شود.

این هدف زمانی قابل‌دسترسی است که هر دستگاهی این قابلیت را داشته باشد که به شبکه‌ برق متصل شده و بتواند با باقی دستگاه‌ها ارتباط برقرار کند و به این شکل بتوان تمامی دستورالعمل‌ها و فرمان‌هایی را که می‌توان به دستگاه‌ها داد کنترل کرد.

خب! حالا ببینیم که این ارز دیجیتال که کمی عجیب‌وغریب به نظر می‌رسد، چطور کار می‌کند. با ما همراه باشید تا بیشتر در دنیای پر رمز و راز آیوتا کاوش کنیم.

 

آیوتا چگونه کار می‌کند؟

حالا وقتش رسیده است که ببینیم آیوتا چطور کار می‌کند. به‌طور کلی ارز دیجیتال آیوتا بر روی بلاک چین قرار ندارد و به‌جای بلاک چین از یک ساختمان داده به نام «تنگل» (Tangle) استفاده می‌کند که با بلاک چین متفاوت است. در اصل آیوتا به‌جای اینکه از یک بلاک چین استفاده کند، از فناوری «گراف جهت‌دار» یا DAG (Directed acyclic graph) بهره می‌گیرد.

به این فناوری که یکی از انواع DLT (دفتر کل توزیع‌شده) است، اصطلاحا «تنگل» (Tangle) می‌گوییم که این تنگل ساختاری مثل ریسمان دارد که از تراکنش‌های انفرادی تشکیل شده و از داخل و به‌وسیله‌ شبکه‌ای از «نود»ها (Node) به‌هم‌پیوسته است. خب! اگر درک این مطلب سخت بود بگذارید به زبانی ساده‌تر نیز توضیح دهیم: در سیستم تنگل به‌جای اینکه از یک زنجیره‌ پیوسته استفاده شود، از یک سیستم زنجیره‌ای برای اتصال بلوک‌ها به هم استفاده می‌شود.

آیا آیوتا سوددهی دارد؟

همان‌طور که حتما تا الان متوجه شده‌اید، بازار رمز ارزها همان‌طور که رونق بسیار زیادی را به خود دیده است، پیچیدگی‌های ساختاری مخصوص به خود را نیز دارد و این موضوع باعث شده است تا برخی ارزهای دیجیتال رشد فوق‌العاده‌ای کرده و درعین‌حال برخی دیگر به‌شدت سقوط کنند. در مورد ارز دیجیتال آیوتا هم بد نیست بدانید که این ارز دیجیتال در یک سال قبل فراز و نشیب‌های بسیار زیادی را پشت سر گذاشته است.

آیوتا پیش از اینکه در آبان ماه سال قبل کم‌کم وارد افت شود، در ماه مرداد سال قبل توانست رشد بسیار زیادی را ثبت کند. اگر دنبال دلیل این رشد چشم‌گیر هستید، باید بدانید که این موضوع به علت مشارکت این پروژه با Refunite ،UC Berkeley و همچنین سازمان‌های بهداشت نروژ بود که باعث شد این ارز دیجیتال در بین کاربران بازار ارزهای دیجیتال محبوب‌تر شود.

جدا از این اگر اطلاع دارید که معاملات در شبکه‌ آیوتا رایگان است، پس این را هم بدانید که تیم توسعه‌دهنده‌ این ارز دیجیتال اعلام کرده است که در صورت افزایش تعداد دستگاه‌های متصل به اینترنت اشیاء، تا سال ۲۰۲۵  ارزش بازار این ارز دیجیتال به بیش از پنجاه میلیارد دلار می‌رسد. پس راحت می‌توانید نتیجه‌گیری کنید که سرمایه‌گذاری بر روی این ارز دیجیتال سودآوری خوبی در درازمدت خواهد داشت.

 

چرا آیوتا بخریم؟

پیشنهاد ما به شما این است که آیوتا را آینده‌ ارزهای دیجیتال در نظر بگیرید. این پیشنهاد را می‌توانید زمانی جدی بگیرید که کمپانی بزرگ مایکروسافت اعلام کرد که با این پروژه همکاری خواهد کرد. همین‌الان که در مورد این ارز دیجیتال صحبت می‌کنیم، ارزش بازار این ارز دیجیتال نزدیک به ۱ میلیارد دلار است و ارزش بازار بیت کوین نزدیک به دویست و پنجاه میلیارد دلار. حالا تصور کنید که اگر در ۲-۳ سال بعد آیوتا و بیت کوین جای همدیگر در بازار را اشغال کنند، ارزش بازار آیوتا تقریبا به نود میلیارد دلار می‌رسد.

اگر تصمیم به سرمایه‌گذاری روی این ارز دیجیتال را دارید، بهتر است که ابتدا در رابطه با آن به خوبی تحقیق کنید. در دنیای ارزهای دیجیتال هیچکس به طور یقین نمی‌تواند به شما بگوید که چه ارزی به‌طور قطع باعث سود و ضرر شما خواهد شد. با این وجود در نظر بگیرید که قیمت آیوتا از سال ۲۰۱۷ تا الان بیشتر از ۶۰۰ درصد افزایش یافته است و ما با گفتن این نکته، به‌نوعی سر نخ قضیه را به دست شما داده‌ایم.

حالا وقت آن رسیده که ببینیم ارز دیجیتال آیوتا چه مزایا و چه معایبی دارد. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

 

مزایا و معایب ارز دیجیتال آیوتا

در ادامه‌ی این مطلب شما با مزایا و معایب ارز دیجیتال آیوتا آشنا می‌شوید و این موضوع تا حدی می‌تواند در تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری بر روی این ارز دیجیتال نوظهور کمک کند.

مزایا:

  • رایگان بودن تراکنش‌ها در شبکه‌ی آیوتا؛
  • آیوتا به میزانی نامحدود مقیاس‌پذیری دارد؛
  • آیوتا می‌تواند جدا از تراکنش‌های مالی، تمامی داده‌ها را پردازش کند؛
  • هدف پروژه‌ی آیوتا رسیدن به تراکنش‌های فوری است؛
  • نیازی به استخراج ندارد؛
  • مشارکت در پروژه‌ی آیوتا برای همگان ممکن است؛
  • در مقابل حملات کوانتومی مقاوم است؛
  • آیوتا یک سیستم برای پردازش تراکنش‌هایی فوری، رایگان و نامحدود است؛
  • امکان برقراری اقتصاد ماشین به ماشین

معایب:

  • آیوتا هنوز کامل نیست و تنها نسخه‌ی بتا آن عرضه شده است؛
  • تاریخ تکمیل پروژه‌ی این ارز دیجیتال اعلام نشده است؛
  • به یک هماهنگ‌کننده متمرکز نیاز دارد؛
  • تا همین‌جا هم ایرادات بسیاری به آن وارد شده است که باید رفع شوند؛
  • خیلی از کارشناسان معتقد هستند که شبکه‌ی آیوتا مشکلات امنیتی بسیاری دارد.

 

چگونه آیوتا بخریم؟

شاید حدس زده باشید که برای خریدوفروش ارز دیجیتال IOTA هم باید مثل ارزهای دیجیتال دیگر پیش بروید. این حدس درست است و شما می‌توانید آیوتا را از صرافی‌های ارز دیجیتال بخرید.

توجه کنید که کلا دو روش برای خرید آیوتا پیش پای شما قرار دارد:

  • روش اول خرید آیوتا به شکل مستقیم و به‌وسیله‌ ارزهای فیات مثل دلار و ریال است.
  • روش دوم هم تبدیل دیگر رمز ارزها مانند بیت کوین و اتریوم به آیوتا است.

حالا برای اینکه بتوانید آیوتا را به‌وسیله‌ ارزهای فیات خارجی مثل دلار یا یورو و یا به‌وسیله ارزهای دیجیتال دیگر بخرید، باید یک صرافی دیجیتال معتبر انتخاب کنید و از طریق آن صرافی، رمز ارز آیوتا را بخرید. برای اینکه شما را بیشتر در این زمینه راهنمایی کنیم، بد نیست به این اشاره‌ کنیم که صرافی‌های دیجیتال بسیار زیادی در سرتاسر دنیا هستند که می‌توانید از آن‌ها آیوتا بخرید، ولی اگر بخواهیم معتبرترین آن‌ها را به شما معرفی کنیم، می‌توانیم به صرافی دیجیتال «بایننس» (Binance)، «اوکی‌ای‌اکس» (OKEx)، «بیت‌‎‌فینیکس» (Bitfinex)، «هیت‌بی‌تی‌سی» (HitBTC)، «هوبی» (Huobi) و «کوین‌اکس» (CoinEx) «بیت‌رکس» (Bittrex)، «لیکویید» (Liquid)، «وزیراکس» (WazirX) اشاره کنیم.

قطعا می‌‎دانید که مثل دیگر افراد در سرتاسر دنیا، شما نمی‌توانید از داخل ایران آیوتا را به‌وسیله‌ دلار آمریکا خریداری کنید. چون باید یک حساب بین‌المللی مثل VISA یا MASTER CARD داشته باشید که به دلیل تحریم‌ها این گزینه برای شما روی میز نیست. ولی اگر توانستید تحریم‌ها را پشت سر بگذارید و مستقیم به‌وسیله‌ دلار آیوتا بخرید، پیشنهاد می‌کنیم که از وب سایت‌های بیت‌‎‌فینیکس و «اکس‌ریتس» (Exrates) استفاده کنید.

 

بهترین کیف پول‌ های آیوتا

طبیعتا لازم است تا آیوتا را مثل هر رمز ارز دیگری در جایی ایمن که همان کیف پول دیجیتال است، ذخیره و نگهداری کنید. لازم است در ابتدا ویژگی‌های یک کیف پول خوب را ذکر کنیم:

  • از چند رمزارز پشتیبانی کند؛
  • رابط کاربری ساده‌ای داشته باشد؛
  • امکانات امنیتی متنوعی ارائه دهد؛
  • امکان تهیه‌ نسخه‌ پشتیبان را داشته باشد؛
  • تیم پشتیبانی قدرتمندی داشته باشد که به سوالات کاربران پاسخ دهد و مشکلات‌شان را برطرف کند؛
  • به‌صورت مکرر به‌روزرسانی شود و نقاط ضعف و ایراداتش برطرف شود.

گزینه‌های زیادی برای انتخاب کیف پول پیش روی شما است. پیشنهادی که خود سازندگان آیوتا به شما می‌دهند، استفاده از کیف پول رسمی آیوتا، یعنی «ترینیتی» (Trinity) است و شما می‌توانید این کیف پول را بر روی پلتفرم‌های ویندوز، مک، لینوکس، اندروید و آی او اس استفاده کنید.

جدا از کیف پول ترینیتی، انواع کیف پول‌های دیگری (سخت‌افزاری، دسکتاپ، موبایل، تحت وب و کاغذی) نیز برای ذخیره و نگهداری آیوتا در دسترس دارید. همان‌طور که می‌دانید ایمن‌ترین کیف پول برای شما کیف پول‌های سخت‌افزاری هستند. با این حال چند نمونه از کیف پول‌هایی که از ارز دیجتیال MIOTA پشتیبانی می‌کنند را به شما معرفی می‌کنیم:

  • کیف پول Ledger Nano S
  • کیف پول Trinity
  • کیف پول GUI Light
  • کیف پول Nostalgia
  • کیف پول Guarda
  • کیف پول صرافی دیجیتال Coinbase

چگونه در ایران آیوتا بخریم؟

در بالا متوجه شدید که برای خرید ارز دیجیتال آیوتا به‌وسیله‌ دلار و یورو با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستید و حتما دنبال این بودید که پس در ایران چطور می‌توانید آیوتا بخرید؟ جواب این است که از طریق ریال در داخل کشور نیز می‌توان این ارز دیجیتال را خرید تنها کافی است که از طریق وب‌سایت‌های صرافی‌های دیجیتال داخلی اقدام به خرید کنید.

می‌توانید وب‌سایت‌هایی را پیدا کنید که ارز دیجیتال آیوتا را با دریافت ریال به شما بفروشند، با این حال تعداد این صرافی‌ها کم است. این امکان نیز وجود دارد که شما در ابتدا بیت کوین و یا اتریوم بخرید (از صرافی داخلی) و سپس با انتقال این رمزارزهای به صرافی‌های بین‌المللی آن‌ها را به آیوتا تبدیل کنید. ولی در آخر باید این نکته را به شما گوشزد کنیم که اول اعتبار این وب‌سایت‌ها را بررسی کرده و در صورت معتبر بودن از آن‌ها خرید کنید.

 

سخن پایانی

آیوتا نخستین دفتر کل توزیع‌شده‌ متن‌باز به‌شمار می‌آید که جهت قدرت بخشی به اینترنت اشیا و در کنار آن نقل و انتقالات پول با حذف هزینه‌های جانبی به وجود آمده است. به طور کلی رمز ارز آیوتا قابلیت تبادل داده‌ها را میان ماشین‌ها در بستر اینترنت اشیاء فراهم کرده است. در واقع ارز دیجیتال آیوتا شبکه‌ای توزیع شده و یک ارز دیجیتال نسل سوم به‌شمار می‌رود که قابلیت‌های به‌روزی همچون تراکنش‌های فوق‌العاده سریع و بدون نیاز به پرداخت کارمزد را برای کاربران خود فراهم آورده است.

در حقیقت آیوتا نخستین ارز دیجیتالی است که برخلاف ارزهای دیجیتال دیگر توانسته به معنای واقعی، عبارت تراکنش‌های بدون کارمزد را عملی کند. علاوه بر این آیوتا برخلاف بیشتر رمز ارزها، از شبکه‌ بلاک چین استفاده نکرده و بر روی بستری به‌نام تنگل پیاده‌سازی شده است.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا