دوره منتور شیپ
آموزش اتریومآموزش سرمایه‌گذاری و ترید

آموزش خرید اتریوم؟ چگونه ETH بخریم؟

ارز دیجیتال عبارتی است که بارها با آن در فضای اینترنت روبه‌رو شده‌اید و توسط بسیاری از کاربران اینترنت به‌صورت روزانه در موتورهای جستجو سرچ می‌شود. ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین، اتریوم و… به دلیل نوسانات قیمتی شدیدی که در سال‌های اخیر داشته‌اند، بسیار موردتوجه کاربران قرارگرفته‌اند.

به‌طور قطع می‌دانید که بیت کوین شناخته‌شده‌ترین این ارزها به شمار می‌رود، ولی چند سالی است که این رمز ارز محبوب یک رقیب قدرتمند به نام اتریوم دارد که در زمان نوشته شدن این مقاله هر یک عدد آن قیمتی بیشتر از ۲،۰۹۹ دلار دارد. به این جهت اگر بیشتر در مورد اتریوم اطلاعات به‌دست بیاورید، متوجه می‌شوید که اتریوم هم به‌اندازه‌ بیت کوین در بازار خرید و فروش می‌شود.

در این مطلب با ارز دیجیتال بیت کوین و شکل خرید آن کاری نداریم و تنها قصد داریم تا شما را به‌خوبی با پیچ‌وخم‌های خرید اتریوم آشنا کنیم. پس پیشنهاد می‌کنیم که تا آخر این مطلب همراه ما باشید تا به‌خوبی با فوت‌وفن‌های خرید این ارز دیجیتال شناخته‌شده آشنا شوید.

تعریفی از اتریوم

اتریوم شبکه‌ای غیرمتمرکز است که رمزارز بومی آن اتر با نام اختصاری (ETH) است. این شبکه برای سه هدف ساخته شد. پول دیجیتال غیرمتمرکز، تسهیل پرداخت‌های جهانی و ساخت و اجرای برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز سه هدف اصلی از ساخت شبکه اتریوم بوده‌اند.

ایده‌ی ایجاد «اتریوم» (Ethereum) در سال ۲۰۱۳ و توسط «ویتالیک بوترین» (Vitalik Buterin) که یکی از نوابغ تکنولوژی و اهل روسیه بود، ارائه شد. اتریوم یک بلاک چین غیرمتمرکز و «متن‌باز» (Open source) است و به بیان ساده‌تر می‌توانید آن را به‌عنوان یک کامپیوتر جهانی در نظر بگیرید که به‌وسیله‌ آن این امکان را دارید که هر فرایند متمرکزی را که امروز بر روی اینترنت انجام می‌دهید، به‌طور غیرمتمرکز اجرا کنید.

نکته‌ای که باید در مورد اتریوم به آن دقت کنید این است که این ارز دیجیتال مالک به‌خصوصی ندارد یا شبکه‌ آن به شخص یا ارگان خاصی وابسته نیست و به‌طور کامل به‌وسیله‌ کاربرانی مثل شما کنترل می‌شود. یعنی سازوکار شبکه‌ اتریوم، درست برعکس سیستم‌های متمرکز است که یک مالک مشخص دارند.

جدا از این شما می‌توانید به‌عنوان یک توسعه‌دهنده روی شبکه‌ اتریوم برنامه‌های غیرمتمرکز بسازید. درواقع این برنامه‌ها این قابلیت را خواهند داشت تا هیچ‌کس نتواند آن‌ها را متوقف کرده و جلوی اجرای‌شان را بگیرد. علاوه بر این می‌توانید بدون ساخت یک بلاک چین و شبکه‌ای جداگانه، بر روی شبکه‌ بلاک چین اتریوم ارز دیجیتال خود را بسازید و توکن اختصاصی خود را داشته باشید.

این بود توضیحی در رابطه با شبکه‌ اتریوم و حالا نوبت به این می‌رسد که به توکن این ارز دیجیتال اشاره کنیم. توکن اتریوم، «اتر» (Ether) نام دارد. شما می‌توانید از این توکن برای انتقال پول، پرداخت کارمزد، هزینه‌ برنامه‌های غیرمتمرکز و… استفاده کنید. پس تا به الان مشخص است که چرا این ارز دیجیتال ارزشمند است و باعث شده کاربران زیادی بر روی آن سرمایه‌گذاری کنند یا معامله انجام دهند.

این نکته را به یاد داشته باشید که اگر روی اتر سرمایه‌گذاری کنید، در اصل بر روی شبکه‌ اتریوم سرمایه‌گذاری کرده‌اید. این موضوع به این دلیل است که اگر اتریوم به اهدافی که دارد برسد و در بین مردم به مقبولیت و محبوبیت بیشتری دست پیدا کند، ارزش توکن اتر هم به دنبال آن افزایش پیدا می‌کند و طبیعی است که عکس این موضوع هم ممکن است اتفاق بیفتد که اگر پروژه‌ اتریوم موفق نشود، اتر ارزش خود را از دست می‌دهد.

پس درست نتیجه گرفته‌اید! اتریوم هم درست مثل هر دارایی دیگری ریسک سرمایه‌گذاری مخصوص به خود را دارد و نمی‌توانیم دقیق به شما بگوییم که با سرمایه‌گذاری بر روی اتریوم حتما سود خواهید کرد.

 

چرا اتریوم بخریم؟

همان‌طور که می‌دانید اتریوم هم مثل بیت کوین یک ارز دیجیتال پرطرفدار است و همچنین نوسانات زیادی دارد. به این دلیل که کاربران زیادی مثل شما قصد خریدوفروش این رمز ارز را دارند. حتما برای‌تان سوال پیش آمده که چگونه اتر خریده، آن را بفروشید یا به پول نقد و ریال تبدیلش کنید. همچنین سوالاتی از این قبیل باعث شده است که در خرید اتریوم دچار تردید شوید.

باید بدانید که شما فرصت این را دارید تا در همه بازارهای مالی وارد شده و در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید که بازار ارزهای دیجیتال هم از این قاعده مستثنا نیست. پس شما هرزمانی که بخواهید و با هر مقدار از دارایی که در دست داشته باشید، می‌توانید اتریوم خریده، بعد از هر مقدار سودی که به‌دست آوردید اتریوم خود را بفروشید و سود خود را ذخیره کنید. فقط باز هم دقت کنید که برای خرید و فروش اتریوم لازم است تا اطلاعات لازم در مورد تحلیل رمز ارزها را داشته باشید.

همان‌طور که در بالا هم به شما گفتیم نام توکن ارز دیجیتال اتریوم، اتر است و این توکن در مواردی مثل انتقال پول، پرداخت کارمزد، پرداخت هزینه‌ برنامه‌های غیرمتمرکز و… مورداستفاده قرار می‌گیرد. درواقع به این دلایل است که ارز دیجیتال اتر بسیار ارزشمند است و ارزش دارد که بر روی آن سرمایه‌گذاری کنید.

جدا از این موضوع همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم به دلیل پیشرفت روزبه‌روز شبکه‌ اتریوم و درنتیجه‌ آن افزایش ارزش اتریوم در بازار ارزهای دیجیتال، می‌توان حدس زد که در آینده‌ای نزدیک قیمت اتر در بازار خیلی بیشتر از مقداری که تا الان رشد کرده است، دچار افزایش خواهد شد.

پس تعلل نکنید و همین حالا بر روی اتریوم سرمایه‌گذاری کرده یا با مقداری از دارایی خود که قصد سرمایه‌گذاری با آن را دارید، اتریوم بخرید. اگر هنوز هم به خرید اتریوم ترغیب نشده‌اید، ادامه‌ این مطلب را حتما بخوانید تا تردیدهای‌تان برطرف گردد.

 

آیا خرید اتریوم سودآور است؟

اتریوم بعد از بیت کوین مهم‌ترین ارز دیجیتال است که با سهم بازاری بیش از ۲۵ میلیارد دلار در رتبه‌ دوم مهم‌ترین ارزهای دیجیتال بازار قرار دارد. این ارز دیجیتال، از همان شروع کار خود براساس بهره بردن از قراردادهای هوشمند ایجاد شد. علاوه بر این، یکی از رویدادهایی که می‌تواند امسال تأثیر بسزایی روی قیمت اتریوم بگذارد، دو شاخه شدن یا «فورک» (Fork) این ارز دیجیتال است.

زمانی که این مطلب را می‌خوانید، توسعه‌دهندگان اتریوم تصمیم گرفته‌اند که در زمانی نزدیک یک شاخه‌ دیگر در شبکه‌ اتریوم ایجاد کنند که بر روی این شاخه تأیید تراکنش‌ها به روش «اثبات سهام» (Proof of Stack) انجام شود. درواقع چنین تغییری می‌تواند استفاده از اتریوم را در فرایندهایی مثل پرداخت‌های اینترنتی و درگاه‌های پرداخت راحت‌تر کرده و نتیجه‌ای که شما هم مثل ما می‌گیرید این است که ارزش بازار اتریوم به‌شدت افزایش پیدا خواهد کرد.

جدا از این برای پاسخ به این سوال که خرید اتریوم سودآور است یا نه، باید عوامل گوناگونی را مورد بررسی قرار دهیم. در ابتدای سال ۲۰۱۷ ارزش بازار اتریوم به‌اندازه‌ای به بیت کوین نزدیک شد که حتی بسیاری از کاربران پیش‌بینی کردند که اتریوم موفق شود تا در جدول جای بیت کوین را در صدر بگیرد. از آنجایی‌ که اتر یک توکن کاربردی است، پس هرچه کاربرد و پذیرش آن بیشتر شود، قیمت آن ‌هم بالاتر می‌رود. ازاین‌جهت پیش‌بینی‌ای که بیشتر کارشناسان کرده‌اند این است که سرمایه‌گذاری بر روی اتریوم سودده است و قیمت این ارز دیجیتال بیشتر از قبل افزایش پیدا میکند.

خب! حالا اگر تصمیم گرفته‌اید که اتریوم بخرید، با ما باشید تا در ادامه‌ این مطلب مراحل خرید اتریوم را بررسی کنیم.

 

مراحل خرید اتریوم

نصب کیف پول برای خرید اتریوم، عضویت در صرافی معتبر و پرداخت هزینه و خرید اتریوم مهم‌ترین مراحل خرید این ارز دیجیتال هستند.

اگر بخواهیم به طور خلاصه بیان کنیم، برای خرید اتریوم و یا هر رمز ارز دیگری در ابتدا نیاز است، کیف پولی تهیه کنید که از این ارز دیجیتال پشتیبانی کند و سپس باتوجه به آنکه در کدام کشور زندگی می‌کنید با پیدا کردن صرافی‌ای معتبر به خرید و فروش این رمز ارز بپردازید. پس در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر بدانید.

 

نصب کیف پول برای خرید اتریوم

قبل از اینکه اتریوم بخرید باید جایی را مشخص کنید که بعد از خرید، اتریوم‌های خود را در آنجا نگهداری کنید. در اصل یک کیف پول دیجیتال اتریوم مثل یک حساب بانکی برای ذخیره‌ پول‌های شما است و با استفاده از آن به‌جز نگهداری اتریوم می‌توانید در آن اتر را ارسال و دریافت هم بکنید.

به‌طور کلی کیف پول‌ها به دو دسته‌ نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تقسیم می‌شوند. کیف پول‌های نرم‌افزاری اتریوم رایگان هستند و به‌سادگی می‌توانید آن‌ها را بر روی گوشی‌های موبایل خود با سیستم عامل‌های اندروید و iOS یا رایانه‌ شخصی خود با سیستم عامل‌های ویندوز، لینوکس و مک نصب کنید. ولی همان‌طور که می‌دانید کیف پول‌های سخت‌افزاری هم برای ذخیره‌ اتریوم در دسترس‌اند که از امنیت بالاتری برخوردار هستند.

از جمله بهترین کیف پول‌هایی که برای ذخیره و نگهداری اتریوم در اختیار شما هستند، می‌توان به کیف پول سخت‌افزاری «لجر نانو اس» (Ledger Nano S)، کیف پول سخت‌افزاری «ترزور» (Trezor)، کیف پول «مای اتر ولت» (MyEtherWallet) و کیف پول «تراست ولت» (Trust Wallet) اشاره کرد. اما جدا از این ۴ کیف پول، ده‌ها کیف پول دیجیتال دیگر هم هستند که از اتر پشتیبانی می‌کنند و می‌توانید آن‌ها را هم در نظر بگیرید.

به این نکته‌ خیلی مهم توجه کنید که در دنیای ارزهای دیجیتال، شما به‌تنهایی مسئول نگهداری از دارایی‌های دیجیتال‌تان هستید. مثلا اگر رمز عبور کارت‌بانکی خود را گم کنید، به‌راحتی می‌توانید آن را مجددا از بانک بگیرید، ولی در مورد ارزهای دیجیتال این مسئله امکان‌پذیر نیست. پس در ابتدا از کیف پول خود یک نسخه‌ پشتیبان تهیه کنید تا در صورت گم‌شدن رمز عبور کیف پول یا خرابی و گم‌شدن کیف پول سخت‌افزاری‌تان، بتوانید دارایی‌های خود را مجددا به‌دست آورید.

حالا که با مرحله‌ اول که پیدا کردن یک کیف پول دیجیتال اتریوم بود آشنا شدید، باهم به سراغ مرحله‌ دوم، یعنی عضویت در یک صرافی ارز دیجیتال معتبر می‌رویم.

 

عضویت در صرافی معتبر

برای خرید اتریوم بعد از اینکه کیف پول دیجیتال خود را تهیه کردید، باید به یک صرافی ارز دیجیتال مراجعه کرده و در آن عضو شوید. از آنجا که اتریوم مثل ارزهای دیگر ماهیت فیزیکی ندارد و به‌صورت الکترونیکی است، برای خرید اتریوم نباید به صرافی‌های معمولی مراجعه کنید، بلکه باید فرایند خرید اتریوم را به شکل آنلاین انجام دهید.

برای پیدا کردن صرافی‌های معتبر نیاز است که مقداری جستجو انجام دهید و نظرات دیگر کاربران را در این مورد بدانید. اگر در ایران هستید عبارت «صرافی ارز دیجیتال» را در گوگل جستجو کنید و وب سایت‌های پیشنهادی را مورد بررسی قرار دهید. همچنین می‌توانید از صرافی‌های معتبری مانند «کوین بینس»، «بیت استمپ»، «چنجلی» و «بایننس» استفاده کنید و با عضو شدن در آن‌ها اتر بخرید. به‌طور معمول این صرافی‌ها در هنگام عضویت مرحله به مرحله شما را راهنمایی می‌کنند.

البته لازم است که پیش از ثبت نام ببینید که صرافی مورد نظر، ایران را در لیست خود دارد و یا به کاربران ایرانی اجازه‌ ثبت نام و خرید و فروش در صرافی را نمی‌دهد که در ادامه بیشتر در مورد این مسئله صحبت خواهیم کرد.

 

پرداخت هزینه و خرید اتریوم

بعد از انتخاب صرافی مورد نظرتان باید میزانی از اتریوم که می‌خواهید و نوع پرداخت را مشخص کنید. نوع پرداخت بستگی به صرافی‌ای دارد که انتخاب کرده‌اید. نوع پرداخت می‌تواند توسط ارزهای فیات بوده یا به‌وسیله‌ تبدیل یک ارز دیجیتال دیگر به اتر باشد.

به عنوان مثال، اگر می‌خواهید از صرافی‌های خارجی اتریوم بخرید، می‌توانید این کار را به‌وسیله‌ پول نقد، یا کارت‌های اعتباری مثل VISA و یا Master Card و یا سیستم‌های پرداخت بین‌المللی مثل Paypal انجام دهید. بعضی صرافی‌های ایرانی نیز با پرداخت ریال به شما ارز دیجیتال اتر می‌دهند.

در روش دوم، اگر صرافی مورد نظرتان این ارز را مستقیم به شما نمی‌فروشد، می‌توانید در ابتدا یک ارز دیجیتال دیگر مانند بیت کوین بخرید و سپس آن را از طریق همین صرافی‌ها به اتر تبدیل کنید.

معمولا فرایند خرید اتریوم در هر کشور با کشور دیگر متفاوت است. مثلا در کشور استرالیا، بیشتر کاربران از وب‌سایت Coinspot برای خرید اتریوم استفاده می‌کنند. پس برای پیدا کردن روش خرید اتریوم در کشور محل سکونت خود، عبارت انگلیسی «Buy Ethereum» را به همراه اسم کشور محل سکونت خود در گوگل سرچ کنید. مثلا برای کشور کانادا عبارت روبه‌رو را جستجو کنید: «Buy Ethereum in Canada».

حالا می‌رویم سراغ مهم‌ترین مرحله که روش خرید اتریوم در ایران است.

 

چگونه در ایران اتریوم بخریم؟

با توجه به تمام موارد بالا، به‌عنوان کاربری که با آی پی ایران می‌خواهد اتریوم بخرد، سه روش پیش پای شما است:

  • خرید اتریوم از صرافی‌های دیجیتال داخلی و به‌وسیله‌ ریال
  • خرید اتریوم از صرافی‌های دیجیتال خارجی و به‌وسیله‌ ارزهای فیات یا کارت‌های اعتباری
  • خرید اتریوم از صرافی‌های دیجیتال خارجی و به‌وسیله‌ بیت کوین، تتر و دیگر رمز ارزها

باید به این نکته توجه کنید که به علت تحریم‌ها بر علیه ایران بسیاری از صرافی‌های دیجیتال خارجی به کاربران ایرانی اجازه‌ فعالیت نمی‌دهند، پس با ای پی ایران نمی‌توانید وارد آن‌ها شوید و باید از ابزار دیگری مانند وی‌*پی‌*ان برای دور زدن این مسئله استفاده کنید. البته لازم به ذکر است که این مسئله نیز ریسک خود را داشته و ممکن است صرافی‌های مورد نظر پس از فهمیدن اینکه از ایران هستید، حساب‌تان را مسدود کنند.

همچنین اینکه استفاده از کارت‌های اعتباری به علت تحریم‌ها به‌صورت مستقیم قابل انجام شدن نیست و مجبور خواهید بود به‌وسیله‌ واسطه‌هایی مثل وب‌سایت‌های ارائه‌دهنده‌ کارت‌های اعتباری این کار را انجام دهید که این کار خودبه‌خود هزینه‌های شما را بیشتر می‌کند.

پس تا به اینجا بهترین راه برای خرید ارز دیجیتال از داخل ایران، استفاده از صرافی‌های معتبر داخلی است یا اینکه ارزهای دیجیتال دیگرتان را به اتر تبدیل کنید.

حال به این برگردیم که چگونه صرافی مورد نظرمان را در ایران پیدا کنیم، بهترین کار این است که در گوگل عبارت «خرید اتریوم» را سرچ کنید تا با تعداد زیادی از وب‌سایت‌هایی که اتریوم در آن‌ها خریدوفروش می‌شود روبه‌رو شوید. معمول قضیه این است که وب‌سایت‌هایی که در صفحه‌ی اول گوگل نمایش داده می‌شوند معتبر هستند و تفاوتی که باهم دارند در قیمت و کیفیت خدمات آن‌ها است.

این تفاوت به این شکل است که به‌طور مثال یک صرافی دیجیتال به نسبت بقیه میزان نقدشوندگی بیشتری داشته یا تیم پشتیبانی قوی‌تری دارد. ولی بازهم به این موارد راضی نباشید و قبل از اینکه در آن صرافی ثبت‌نام کنید، حتما در مورد آن تحقیق و مطالعه کرده تا مطمئن شوید که صرافی موردنظر شما معتبر است.

بعد از اینکه در صرافی داخلی موردنظر خود ثبت‌نام کردید، باید تصویر مدارک شناسایی خود را برای آن‌ها بفرستید تا احراز هویت شما انجام شود. این مرحله ازاین‌جهت انجام می‌گیرد که صرافی اطمینان حاصل کند که شما همان کاربری هستید که اتریوم را خریدید و دراین‌بین هیچ کلاه‌برداری‌‌ای انجام نمی‌شود. بعد از انجام این مراحل اتریومی که خریداری کردید به آدرس کیف پولی که در ابتدا ایجاد کرده و به صرافی داده‌اید، واریز شده و در آن ذخیره می‌گردد. کار شما تمام شد!

 

سخن پایانی

از وقتی که اتریوم به عرصه‌ ارزهای دیجیتال وارد شده است، زمان زیادی نمی‌گذرد. اتریوم ارز دیجیتالی است که موفق شده تا با توجه به قابلیت‌های منحصربه‌فردی که دارد، به محبوبیت بالایی بین کاربران برسد. پس با توجه به آینده‌ای که برای این ارز دیجیتال می‌توان متصور شد، خرید اتریوم می‌تواند فرایندی سودده باشد و یک سرمایه‌گذاری خوب تلقی شود.

در این مطلب ما تلاش کردیم تا در ابتدا با مطرح کردن ویژگی‌های اتریوم و تصویرسازی آینده‌ درخشان احتمالی این ارز دیجیتال، شما را به خرید و سرمایه‌گذاری روی آن ترغیب کنیم و در ادامه هم مراحل خرید این ارز دیجیتال را به شما آموزش دادیم. در آخر نیز بهترین گزینه‌ها را برای خرید ارز دیجیتال اتریوم از داخل ایران به شما پیشنهاد دادیم. امیدواریم که این آموزش برای شما مفید بوده باشد و بتوانید با استفاده از اطلاعاتی که از این مطلب دریافت کردید، به‌راحتی و به میزانی که می‌خواهید اتریوم بخرید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا