🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش بیت کوین

بیت کوین کور (Bitcoin Core) چیست؟ معرفی هسته بیت کوین

اگر شما از کاربران حوزه ارزهای دیجیتال هستید و همیشه از یک کیف پول به‌خصوص برای ذخیره‌ ارزهای دیجیتال خود استفاده می‌کنید، این کار نشان‌دهنده‌ آن است که یکی از طرفداران پروپاقرص امنیت بالا در شبکه‌ بلاک چین هستید و به این موضوع اهمیت می‌دهید.

همان‌طور که می‌توان از اسم بیت کوین کور حدس زد، این نرم‌افزار مختص ارز دیجیتال بیت کوین است. درواقع بیت کوین کور یک ابزار کاربردی برای شماست که به‌وسیله آن می‌توانید بیت کوین خود را ذخیره کرده و بلاک چین و تراکنش‌های شبکه‌ بیت کوین را با آن مشاهده کنید. همچنین بیت کوین کور یکی از کیف پول‌های دیجیتال رسمی بیت کوین بوده و مستقیما با شبکه‌ این ارزِ رمزنگاری‌شده مرتبط است.

پس از استفاده از بیت کوین کور احتمالا شما هم به آن دسته از کاربران تبدیل می‌شوید که اعتقاد دارند که بیت کوین کور، هسته‌ اصلی شبکه‌ بیت کوین است. این موضوع به این دلیل است که بیشتر فرایندهایی که در شبکه‌ بیت کوین انجام می‌شوند، به‌وسیله‌ (Bitcoin Core) مدیریت خواهند شد.

اگر قصد دارید بیشتر درباره‌ هسته اصلی شبکه بیت کوین اطلاعات داشته باشید، پس پیشنهاد می‌کنم که تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

بیت کوین کور

می‌توان اینطور گفت که بیت کوین کور نوعی ابزار کاربردی برای کاربران است که با استفاده از آن می‌توانند بیت‌کوین ذخیره و بلاک چین و تراکنش‌هایش را بررسی نمایید. همچنین بیت کوین کور کیف پول مخصوص نگهداری رمزارز بیت کوین به شمار می‌رود.

«بیت کوین کور» (Bitcoin core) یک نرم‌افزار است که کل شبکه‌ بیت کوین را اجرا می‌کند. این نرم‌افزار دارای یک کیف پول دیجیتال است که امکان دریافت، ارسال و ذخیره‌ ارز دیجیتال «بیت کوین» (Bitcoin) را به کاربران می‌دهد. نقش شبکه‌ بیت کوین کور این است که به شما و باقی کاربران کمک کند تا بلاک‌های بلاک چین اصلی را از دیگر بلاک‌ها تشخیص دهید.

این نرم‌افزار در شروع کار خود با نام Bitcoin-Qt به‌ دست «ولادمیر فن در لان» (Wladimir van der Laan) و بر اساس کدنویسی‌هایی که «ساتوشی ناکاماتو» (Satoshi Nakamoto) در فضای نت منتشر کرده بود، نوشته شد. شما به‌عنوان یک کاربرِ شبکه‌ بیت کوین می‌توانید از بیت کوین کور برای انجام تراکنش‌ها و خدمات پرداختی دیگر بر روی شبکه‌ بیت کوین استفاده کنید.

به‌طور کلی بد نیست بدانید که نرم‌افزار بیت کوین کور یکی از بخش‌های جدایی‌ناپذیر شبکه‌ بیت کوین است و هدف از ساخت آن درک و شناخت بیشتر بلاک‌های معتبری است که تراکنش‌ها بر روی آن انجام می‌شوند. همچنین در کنار این هدف، شما می‌توانید از بیت کوین کور به‌عنوان یک کیف پول ایمن استفاده کنید و بیت کوین‌های خود را بر روی آن ذخیره کنید.

جدا از موارد بالا، شما به‌عنوان یکی از کاربران شبکه‌ بلاک چین بیت کوین، با استفاده از این نرم‌افزار به بلاک چین بیت کوین کمک می‌کنید تا به‌طور کامل غیرمتمرکز بماند و به این شکل این بلاک چین را از بلاک چین‌های انشعاب‌های دیگر بیت کوین مانند انشعاب‌های سخت یا «هارد فورک» (Hardfork)  مثل «بیت کوین کش» (Bitcoin cash) و «بیت کوین گلد» (Bitcoin gold) متمایز می‌کنید.

نکته‌ای که لازم است حتما به آن توجه کنید، این است که «گره‌های کامل» یا «فول‌نود»های (Full nodes) شبکه‌ بیت کوین از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند. نودهایی که به‌طور مستقیم به بلاک چین بیت کوین متصل شده و از تمام قوانین بلاک چین پیروی می‌کنند، فول نود نام دارند.

این در حالی است که هر روز به تعداد هارد فورک‌های بیت کوین اضافه می‌شود و بیشتر این فورک‌ها شبکه‌هایی شبیه به شبکه‌ بیت کوین دارند که در برخی از جزئیات با بیت کوین متفاوت هستند و همین باعث می‌شود که این فورک‌ها بیت کوین نباشند!

حال به ارتباط این فورک‌ها و بیت کوین کور می‌پردازیم. از آنجایی که همه‌ هاردفورک‌های بیت کوین یک پایه و اساس جدانشدنی نسبت به بیت کوین دارند که همان پایه‌ شبکه‌ بیت کوین است، بیت کوین کور به کاربران کمک می‌کند تا بلاک‌های بلاک چین اصلی را از بقیه‌ بلاک‌ چین‌ها جدا کند.

 

ویژگی‌های بیت کوین کور

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های بیت کوین کور امنیت بالای این نرم‌افزار است. اگر از کیف پول دیجیتال مختص به بیت کوین کور استفاده کنید، بیت کوین‌های شما مستقیما بر روی بلاک چین ذخیره می‌شوند. درواقع همین کار باعث می‌شود که بیت کوین کور سطح امنیتی بالایی داشته باشد.

علاوه بر این شما می‌توانید از دو طریقِ رابط کاربری گرافیکی و رابط کاربری کدهای دستوری با این نرم‌افزار کیف پول بیت کوین کور کار کنید. البته پیشنهاد ما به شما استفاده از رابط کاربری گرافیکی است، چراکه این محیط گرافیکی ساده و کاربردی استفاده از آن را برای شما ساده می‌کند.

همچنین از ویژگی‌های دیگر این نرم‌افزار می‌توانیم به موارد زیر اشاره‌ کنیم:

  • دشوار بودن فرایند هک شدن این نرم‌افزار با توجه به قرارگیری آن بر بستر شبکه‌ بلاک چین بیت کوین؛
  • انجام تراکنش‌ها با سرعتی بسیار بالا؛
  • هزینه‌ پایین تراکنش‌ها؛
  • انجام راحت تراکنش‌ها با توجه به رابط کاربری ساده‌ بیت کوین کور؛
  • محبوب‌ترین نرم‌افزار برای اجرای یک فول نود؛
  • قابلیت رابط کاربری RPC (کنترل از راه دور)؛
  • سازگاری با سیستم عامل‌های لینوکس، ویندوز، مک؛
  • درخواست تأییدیه پیش از انجام هر تراکنش؛
  • ایجاد یک فهرست از تراکنش‌ها به‌صورت زنده؛
  • پشتیبانی از زبان‌های انگلیسی، آلمانی و چینی؛
  • استفاده از واحد‌های گوناگون برای تقسیم بیت کوین (مانند میلی، میکرو و…)

 

امنیت بیت کوین کور چقدر است؟

شما می‌توانید در نرم‌افزار بیت کوین کور با وارد شدن به قسمت Setting و انتخاب گزینه‌ Encrypt Wallet، رمز عبور مخصوص خودتان را برای ورود به نرم‌افزار تعیین کنید. البته باید سعی کنید که یک رمز عبور بسیار قدرتمند انتخاب کنید که شامل حروف انگلیسی، یک یا چند حرف بزرگ، نمادهای متنوع مثل * و # و همچنین عدد باشد. جدا از این Bitcoin Core قابلیت‌های امنیتی فوق‌العاده‌ی دیگری دارد که عبارت‌اند از:

  • امکان مشاهده و بررسی تمامی بیت‌کوین‌های ذخیره‌شده بر روی نرم‌افزار کیف پول؛
  • به‌روزرسانی مداوم به‌صورت دستی توسط شما تنها با چند کلیک؛
  • قابلیت دسترسی به کلید شخصی کیف پول تنها برای شما؛
  • ضرورت تعیین یک رمز عبور برای دسترسی به نرم‌افزار؛
  • قابلیت فعالیت به‌صورت ناشناس؛
  • امکان ایجاد یک آدرس جدید برای هر تراکنش و ناشناس ماندن در شبکه

حال که با قابلیت‌های امنیتی نرم‌افزار بیت کوین کور آشنا شدید، نوبت آن رسیده تا شناختی از مزایا و معایب این برنامه هم پیدا کنید. پیشنهاد می‌کنم با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

 

مزایای بیت کوین کور

از مزایای بیت کوین کور می‌توان به مواردی مانند متن باز بودن، امنیت بسیار بالا و تیم پشتیبانی قدرتمند نام برد.
  • بیت کوین کور یک نرم‌افزار «متن‌باز» (Open Source) است به این معنی که شما به‌عنوان یک کاربر می‌توانید با تحلیل‌های خود به پیشرفت نرم‌افزار کمک کرده و حتی تغییراتی را هم در آن اعمال کنید. در واقع قابلیت متن باز بودن بیت کوین کور باعث می شود که این کیف پول امکان بازتولید داشته باشد و هر کاربر یا توسعه‌دهنده‌ای بتواند کد های آن را بررسی کرده و ضمن رفع ایرادات موجود، اطمینان پیدا کند که این نرم افزار اقدام به هیچگونه کلاهبرداری یا سرقت اطلاعات کاربران خود نمی‌کند.
  • بیت کوین کور امن‌ترین و برترین نود موجود برای بیت کوین است. این بدین معنی است که بیت کوین کور دارای هر دو نرم­‌افزار گره کامل بیت کوین جهت اعتبارسنجی تمامی بلاک­ چین این ارز دیجیتال است. از این رو شما به‌عنوان یک کاربر، با اجرای بیت­ کوین کور، نقش یک گره را در شبکه ایفا خواهید کرد و این امکان را خواهید داشت تا به‌صورت مستقل، اعتبار بلوک‌­های دریافتی و تراکنش‌های انجام شده به‌وسیله‌ دیگر کاربران را تأیید کنید.
  • این نرم‌افزار تیم پشتیبانی قدرتمندی دارد که دائما مشغول کار کردن بر روی آن هستند و شما می‌توانید در هر ساعت از شبانه‌روز با تیم پشتیبانی صحبت کنید و مشکلات خود را با آن‌ها در میان بگذارید.

 

معایب بیت کوین کور

  • اولین نقطه‌ضعف این نرم‌افزار رمز تک‌مرحله‌ای آن است که هیچ گزینه‌ی اضافی برای افزایش ایمنی نرم‌افزار ندارد.
  • نرم‌افزار بیت کوین کور یک node کامل است و به این دلیل شبکه‌ی بلاک چین را به‌طور کامل بر روی رایانه شما دانلود می‌کند. درواقع حجم این شبکه حدود دویست گیگابایت است و روزبه‌روز هم به این رقم اضافه می‌شود.
  • از آنجایی ‌که بیت کوین کور با تمام شبکه‌ بیت کوین مرتبط است، حداقل ۱ هفته زمان می‌برد تا با شبکه‌ عظیم بیت کوین هماهنگ شود و تنها پس‌از این زمان است که می‌توانید از آن استفاده کنید.
  • امکان استفاده از بیت کوین کور برای ذخیره‌ چندین ارز دیجیتال وجود ندارد و فقط می‌توانید از این نرم‌افزار برای ذخیره ارز دیجیتال بیت کوین استفاده کنید. از طرفی این نرم افزار از فورک های شبکه بلاک چین بیت کوین همچون بیت کوین گلد و بیت کوین کش نیز پشتیبانی نمی‌کند.

حالا که با مزایا و معایب بیت کوین کور آشنا شدید، وقت آن رسیده که ببینیم تراکنش‌های بیت کوین کور به چه شکل انجام می‌شوند.

 

تراکنش‌های بیت کوین کور

نرم‌افزار بیت کوین کور یک بخش از شبکه‌ بلاک چین بیت کوین است و این مطلب قابلیت‌های متنوعی را برای تعیین قیمت تراکنش‌ها و مزایایی دیگر برای شما به‌عنوان کاربر آن فراهم می‌کند. زمانی که بیت کوین‌های شما برای انتقال به یک آدرس بخصوص آماده شوند، یک بخش کوچک در نرم‌افزار به شما نمایش داده می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید زمان و قیمت تراکنش را تعیین کنید.

نکته‌ جالب این است که تعداد بلوک‌هایی که برای انجام تراکنش قابل‌استفاده است هم در این بخش به شما نشان داده می‌شود. در حقیقت زمان انجام هر تراکنش در نرم‌افزار بیت کوین کور کمتر از ابزارهای دیگر تبادل بیت کوین است و این کاهش زمان تراکنش به‌وسیله‌ خود نرم‌افزار انجام می‌شود.

توجه کنید که اگر زمانی گزینه‌ پیشنهادشده توسط شما کمتر از مقدار تعیین‌شده توسط نرم‌افزار باشد، در این زمان تراکنش انجام نمی‌شود. در اصل اگر یک تراکنش ناموفق شود، بیت‌کوین‌هایی که از کیف پول شما انتقال داده‌شده است به‌حساب شما برمی‌گردد، اما این بازگشت تا چند روز زمان خواهد برد.

تا اینجا تا حد زیادی با نرم‌افزار کیف پول بیت کوین کور آشنا شدید. در بخش آخر این مطلب قصد داریم تا نحوه‌ کار با بیت کوین کور را به‌طور کامل به شما آموزش دهیم. پس پیشنهاد می‌کنیم که این بخش از مقاله را اصلا از دست ندهید.

 

 

نحوه کار با بیت کوین کور

تا اینجای کار با کلیت، قابلیت‌ها و ویژگی‌های نرم‌افزار کیف پول Bitcoin Core آشنا شدید و حالا زمان آن است که روش نصب و راه‌اندازی این نرم‌افزار را هم یاد بگیرید. پس با هم مرحله‌به‌مرحله پیش می‌رویم.

در ابتدا باید نرم‌افزار بیت کون کور را از وبسایت رسمی بیت کوین دانلود کنید. این نرم‌افزار رایگان است و باید توجه داشته باشید که بر روی سیستم‌ عامل‌ها ویندوز (7 و بالاتر)، مک و لینوکس اجرا می‌شود. پس از دانلود، نرم‌افزار را نصب و اجرا کنید. پس از نصب، نرم‌افزار شروع به دانلود تمامی بلاک چین بیت کوین می‌کند، و به دلیل حجم نزدیک به ۲۰۰ گیگ این فرایند ممکن است زمان زیادی را از شما بگیرد.

برای ارسال بیت کوین به کاربری دیگر به بخش Send در نرم‌افزار بروید و در قسمت Pay to، آدرس گیرنده را ثبت کنید. از آنجایی که این نرم‌افزار، کلیدها و آدرس‌های تراکنش‌های قبلی شما را ذخیره می‌کند، می‌توانید برای ارسال به یک آدرس خاص که قبلا ذخیره شده، بر روی گزینه Contacts در سمت راست نرم‌افزار کلیک کنید تا بتوانید لیست آدرس‌ها را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید در این بخش آدرس‌هایی که فکر می‌کنید با آن‌ها زیاد کار خواهید داشت را اضافه کنید. برای این کار این آدرس‌ها را در قسمت Label وارد کنید.

در مرحله‌ بعد در قسمت Amount، میزان بیت کوینی که قصد دارید انتقال دهید را مشخص کنید. حتما قبل از اینکه تأیید نهایی را انجام دهید، همه بخش‌های بالا را یک‌بار با دقت کنترل کنید، چون در صورت انتقال اشتباه بیت کوین به شخصی دیگر، امکان بازگشت برای شما وجود ندارد.

برای دریافت بیت کوین هم باید آدرس کیف پول خود را به‌طرف مقابل بدهید. همچنین می‌توانید QR کد آدرس کیف پول خود را هم در بخش آدرس بیت کوین کور دریافت کنید و برای شخصی که می‌خواهد برای شما بیت کوین ارسال کند بفرستید و او به‌سادگی آن را اسکن کند و انتقال را انجام دهد.

 

سخن پایانی

سعی کردیم تا به اینجا شما را با بیت کوین کور و ساختارش آشنا کنیم. همچنین نحوه‌ استفاده از کیف پول بیت کوین کور را به شما یاد دادیم که تنها مخصوص ارز بیت کوین است ولی باید این مسئله را در نظر بگیرید که این کیف پول به دلیل ویژگی‌های مخصوصی که دارد کاربران زیادی را به خود جذب کرده است. البته لازم به ذکر است که بیت کوین کور علاوه بر ویژگی‌های خوبی که دارد، معایبی نیز دارد که در این مقاله به آن پرداخته شد.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا