دوره منتور شیپ
آموزش کیف پول

کیف پول کاغذی چیست؟ هرآنچه باید درباره Paper wallet بدانید

کیف پول‌های کاغذی به کیف پول‌هایی گفته می‌شود که در آن‌ها تمام اطلاعات مورد نیاز روی یک تکه کاغذ نوشته شده و از امنیت بالایی برخوردار هستند.

مانند هر دارایی ارزشمندی مثل پول، طلا و اوراق بهادار، برای نگهداری ارزهای دیجیتال هم نیاز به مکانی داریم که خیال‌مان از بابت ایمنی آن راحت باشد. این مکان ایمن همان کیف پول‌های دیجیتال هستند که به احتمال زیاد قبلا به اندازه‌ کافی در مورد آن‌ها اطلاعات کسب کرده‌اید.

این کیف پول‌های دیجیتال انواع مختلفی دارند. از «کیف پول‌های گرم» (Hot Wallet) مثل کیف پول‌های موبایلی، کیف پول‌های تحت وب و کیف پول‌های دسکتاپی گرفته تا «کیف پول‌های سرد» (Cold Wallet) مثل کیف پول‌های سخت‌افزاری همگی جزو انواع مختلف کیف پول‌های دیجیتال هستند.

اما نوع دیگری از کیف پول‌های سرد هم وجود دارد که شاید چندان با آن آشنایی نداشته باشید. این کیف پول‌ کمتر شناخته‌شده کیف پول کاغذی است که در این مقاله به‌طور مفصل در مورد آن توضیح داده و نحوه‌ ساخت آن را برایتان شرح می‌دهیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

کیف پول کاغذی چیست؟

کیف پول کاغذی کیف پولی است که می‌توان آن را به کمک سایت‌های تولیدکننده‌ اینترنتی ایجاد و روی کاغذ پرینت کرد.

یک «کیف پول‌ کاغذی» (Paper Wallet) همان‌طور که از اسمش پیداست یک تکه کاغذ است که روی آن‌ اطلاعات مربوط به کلید خصوصی و چگونگی استفاده از آن برای مدیریت دارایی‌های ارز دیجیتال کاربر نوشته شده است. این کیف پول‌ها در سال ۲۰۱۱ میلادی که بیت کوین به سر زبان‌ها افتاده بود، از محبوبیت بالایی برخوردار بودند.

دلیل آن هم امنیت بالای آن‌ها و عدم نیاز به اتصال به اینترنت بود. همین عدم اتصال به اینترنت باعث می‌شود که خطراتی مثل حملات اینترنتی و آلوده شدن به ویروس‌ دارایی‌های ارز دیجیتال کاربران را تهدید نکند.

کیف پول‌های کاغذی برای مواقعی مناسب هستند که کاربر قصد ندارد برای مدت طولانی ارزهای دیجیتال خود را برداشت کند یا به جای دیگری انتقال دهد. با‌این‌حال اگر شما هم قصد استفاده از این نوع کیف پول را دارید باید حتما با جزئیات کارکرد آن آشنا باشید تا مشکلی برایتان پیش نیاید.

ساخت یک کیف پول کاغذی اصلا کار سختی نیست. برای این کار تنها لازم است به یکی از سایت‌های تولید کیف پول کاغذی مراجعه کنید تا برایتان یک کلید خصوصی ایجاد کند. بعد از این کار می‌توانید کیف پول کاغذی ایجادشده را پرینت بگیرید.

البته لفظ کیف پول کاغذی باعث نمی‌شود که تنها اجازه‌ پرینت آن را روی کاغذ داشته باشید. برای مثال می‌توانید کلید خصوصی تولیدشده را به جای کاغذ، روی یک صفحه‌ فلزی مقاوم حکاکی کنید تا در برابر آتش‌سوزی یا پاره شدن حفظ شود.

 

ویژگی‌های کیف پول کاغذی

  • به علت عدم اتصال به اینترنت ایمنی بالایی دارند.
  • در هنگام برداشت یا انتقال از این کیف پول‌ها، نیاز به انتقال وجه آن‌ها به کیف پول‌های دیجیتال دیگر است.
  • امکان مشاهده میزان ارز در داخل کیف پول از طریق سایت‌های کاوشگر بلاک چین وجود دارد.

کیف پول‌های کاغذی ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. این کیف پول‌ها از هرگونه حمله‌ اینترنتی توسط هکرها ایمن هستند زیرا اتصالی به اینترنت ندارند. به عبارت دیگر، از آنجایی که فقط خودتان به کلید خصوصی‌تان دسترسی دارید، پس تنها شما هستید که می‌توانید ارزهای دیجیتال خود را مدیریت کنید.

نکته‌ دیگر این است که استفاده از کیف پول‌های کاغذی تنها برای زمانی توصیه می‌شود که قصد نگهداری مبالغ بسیار زیادی را برای مدت طولانی دارید که برای این کار هم باید چند نکته‌ مهم را رعایت کنید. در بخش‌های بعدی بیشتر در مورد این نکات صحبت خواهیم کرد.

ویژگی‌ دیگر کیف پول‌های کاغذی این است که شما تنها می‌توانید به این کیف پول‌ها ارز دیجیتال وارد کنید. اگر قصد برداشت یا انتقال ارزهای خود را داشته باشید باید کلید خصوصی خود را در کیف پول‌های نرم‌افزاری دیگر فراخوانی کنید تا بتوانید به کمک آن به دارایی‌هایتان دسترسی داشته باشید.

البته برای مشاهده‌ موجودی خود در یک کیف پول کاغذی می‌توانید با وارد کردن آدرس عمومی آن در سایت‌های کاوش‌گر بلاک چین یا اسکن کردن کد QR موجود روی کیف پول، به موجودی آن دسترسی پیدا کنید.

 

نکاتی که باید در مورد کیف پول‌های کاغذی رعایت کرد

  • پیش از ساخت این کیف پول‌ها در وب‌سایت‌های مخصوص، مطمئن شوید که سیستم یا موبایل شما حاوی ویروس نیست.
  • پس از بارگذاری کامل سایت، پیس از ساخت کیف پول، اینترنت خود را قطع کنید.
  • پس از ساخت کیف پول کلیدهای خود را در رایانه یا موبایل ذخیره نکنید.
  • کیف پول کاغذی خود را بر روی یک برگه با کیفیت پرینت بگیرید و آن را دور از آب، آتش‌سوزی، رطوبت و… نگه دارید.

همان‌طور که گفتیم، کیف پول‌های کاغذی دارای امنیت بسیار بیشتری نسبت به انواع دیگر کیف پول‌ها هستند ولی به شرط اینکه به درستی از آن‌ها استفاده شود. برای استفاده‌ درست از کیف پول‌های کاغذی باید همیشه در زمان ایجاد آن‌ها به چند نکته‌ مهم توجه کنیم تا امنیت دارایی‌هایمان به خطر نیفتد.

اولین نکته این است که باید با کیف پول کاغذی خود مانند یک اسکناس ارزشمند رفتار کنید. پس باید تمام مواردی که برای محافظت از پول‌های کاغذی خود رعایت می‌کنید را چند مرتبه بیشتر در مورد کیف پول کاغذی خود هم رعایت کنید.

نکته‌ بعدی این است که هنگام تولید کلید خصوصی خود در سایت‌های مخصوص این کار بهتر است بعد از بارگذاری شدن کامل سایت ارتباط خود را با اینترنت قطع کنید. با این کار هرگونه احتمال به سرقت رفتن کلید خصوصی خود را به صفر خواهید رساند. همچنین دقت داشته باشید که رایانه یا موبایلی که از طریق آن وارد سایت‌های تولید کننده‌ کیف پول کاغذی می‌شوید، از هرگونه آلودگی به ویروس و بدافزار عاری باشد.

همچنین بهتر است از کلید خصوصی خود یک نسخه‌ پشتیبان تهیه کرده و آن را در جای امن دیگری نگه‌داری کنید. البته توجه داشته باشید که به هیچ‌وجه این کلید خصوصی را در اینترنت یا رایانه‌ خود ذخیره نکنید. دلیل اینکه ما از کیف پول کاغذی استفاده می‌کنیم این است که دستگاه‌های دیجیتالی به آن دسترسی نداشته باشند پس ذخیره‌ کردن نسخه‌ پشتبان در یک دستگاه دیجیتالی مثل رایانه و موبایل فلسفه‌ استفاده از چنین کیف پول‌هایی را نقض می‌کند.

برای نگه‌داری کیف پول کاغذی خود هم بهتر است آن را در جایی قرار دهید که فقط خودتان توانایی دسترسی به آن را داشته باشید. برای مثال این مکان می‌تواند یک گاوصندوق باشد که رمز آن را تنها خودتان بلد هستید.

نکته‌ مهم دیگر این است که حتما کیف پول کاغذی خود را روی یک کاغذ باکیفیت پرینت کنید و روی آن هم روکش بزنید. با این کار در صورت بروز خطرات جانبی مثل ریختن آب، آتش‌سوزی و… کیف پول کاغذی شما آسیبی نخواهد دید.

 

مزایا و معایب کیف پول های کاغذی

در مورد مزایای کیف پول‌های کاغذی تا حدودی صحبت کردیم و گفتیم که عدم اتصال به اینترنت و مالکیت صد درصدی کاربر روی دارایی‌های ارز دیجیتال خود از جمله مهم‌ترین مزایای کیف پول‌های کاغذی هستند. با این حال استفاده از این کیف پول‌ها معایب خاص خود را هم دارد که در ادامه در مورد آن‌ها صحبت می‌کنیم.

اولین و شاید پیش پا افتاده‌ترین خطری که کیف پول‌های کاغذی را تهدید می‌کند خطر به سرقت رفتن فیزیکی آن‌ها باشد. همیشه افرادی هستند که می‌خواهند با دور زدن قانون اشیای قیمتی افراد دیگر را به سرقت ببرند. درست مانند دزدهایی که شبانه به خودروهای مردم دستبرد می‌زنند، این احتمال وجود دارد که یکی از آن‌ها به گاوصندوق شما دسترسی پیدا کند و حتی اگر نداند که کیف پول کاغذی چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد، تنها به خاطر اینکه شما آن را در گاوصندوق نگه‌داری می‌کنید و به خیال اینکه یک دارایی ارزشمند است، آن را هم به سرقت ببرد.

عیب دیگر این کیف پول‌ها هم عمر کم آن‌هاست. هرچه باشد بیشتر کیف پول‌های کاغذی از کاغذ تشکیل شده‌اند و ممکن است هرلحظه به دلایل مختلف آسیب ببینند. برای همین است که گفتیم بهتر است کیف پول‌های کاغذی خود را روکش بزنید یا چندین کپی از آن داشته باشید.

نکته‌ دیگر این است که چون کلیدهای خصوصی شما روی کاغذ نوشته شده‌اند و برای دسترسی به دارایی‌های شما همین کلید خصوصی کافی است، هرکسی که بتواند آن را بخواند یا از آن عکس بگیرد می‌تواند به دارایی‌های شما دسترسی پیدا کند.

خطرات دیگری هم کیف پول‌های کاغذی را تهدید می‌کنند. هرچه باشد ما انسان هستیم و ممکن است به طور کلی مکان نگه‌داری کیف پول کاغذی خود را فراموش کنیم. یا اگر چندین مرتبه از کیف پول خود نسخه‌ پشتیبان تهیه کرده باشیم و همه‌ آن‌ها را در یک خانه نگه‌داری کنیم، ممکن است با یک آتش‌سوزی همه‌ آن‌ها همزمان از بین بروند. پس بهتر است همیشه یک نسخه از آن را در مکانی مجزا نگه‌داری کنیم.

 

چگونه کیف پول کاغذی ایجاد کنیم؟

برای ایجاد کیف پول‌های کاغذی می‌توان از سایت‌های اینترنتی مخصوص این کار کمک گرفت که کد QR کلید عمومی و خصوصی را در اختیارتان قرار می‌دهند.

برای ساخت یک کیف پول کاغذی به برنامه‌ای نیاز داریم که به‌صورت تصادفی یک کلید خصوصی و کلید عمومی تولید کند. این کلیدها منحصربه‌فرد خواهند بود و برنامه‌ای که آن‌ها را تولید می‌کند متن باز است. این یعنی هر کسی که برنامه‌نویسی بلد باشد می‌تواند به کدهای تشکیل دهنده‌ آن دسترسی پیدا کرده و از صحت کارکرد آن برنامه و تصادفی بودن کلیدها اطمینان حاصل کند.

البته نگران نباشید! برای تولید یک کیف پول کاغذی نیازی به کارهای پیچیده و برنامه‌نویسی نیست. تنها چیزی که شما نیاز دارید یک رایانه، اتصال به اینترنت برای دسترسی به سایت تولیدکننده‌ کیف پول و کاغذی برای ثبت کردن کلیدهاست.

چنین برنامه‌‌هایی معمولا به شکل یک سایت اینترنتی هستند که وب‌سایت WalletGenerator.net یکی آن‌هاست. با اینکه با مراجعه به این سایت و در همان مرورگر می‌توان تمام عملیات ساخت کیف پول کاغذی را انجام داد ولی پیشنهاد می‌شود ابتدا با استفاده از لینک‌هایی که در این سایت‌ها قرار داده شده، خود سایت را روی رایانه‌ خود ذخیره کنید و سپس بعد از قطع کردن اتصال خود به اینترنت، فایل index.html دانلود شده را باز کنید. بدین ترتیب شما خواهید توانست به‌صورت آفلاین به آن سایت دسترسی پیدا کرده و با امنیت بیشتری کیف پول کاغذی خود را ایجاد کنید.

بعد از ایجاد کیف پول امکان پرینت کردن آن برای شما وجود خواهد داشت. به همین راحتی شما اکنون یک کیف پول کاغذی دارید که می‌توانید به کمک کلید عمومی آن ارزهای دیجیتال خود را از جاهای دیگر به این کیف پول منتقل کنید. همچنین می‌توانید فایل دانلود شده را پاک کرده و اتصال به اینترنت را دوباره برگردانید.

سایت‌های دیگری هم برای این کار وجود دارند که اکثر آن‌ها مشابه هم بوده و لازم نیست کار اضافی خاصی انجام دهید. به عنوان نمونه سایت بیت‌آدرس هم یکی از همین سایت‌های تولیدکننده‌ کیف پول کاغذی است.

 

سخن پایانی

کیف پول‌های کاغذی یکی از کم‌ استفاده‌ترین روش‌های نگه‌داری ارزهای دیجیتال است که جز در موارد خاص پیشنهاد نمی‌شود. درست است که به دلیل عدم اتصال به اینترنت و عدم اعتماد به شخص یا شرکت ثالث، این کیف پول‌ها از امنیت بالایی برخوردار هستند ولی استفاده از آن‌ها نیازمند به‌کارگیری قدم‌های اضافه‌تری است که می‌تواند استفاده از چنین کیف پول‌هایی را پردردسر کند.

بیشتر فعالان این حوزه استفاده از کیف پول‌های سخت‌افزاری را به استفاده از کیف پول‌های کاغذی ترجیح می‌دهند و اگر شما هم قصد سرمایه‌گذاری بلند مدت دارید بهتر است به جای کیف پول‌های کاغذی یکی از کیف پول‌های سخت‌افزاری معتبر را تهیه کنید.

به‌هرحال در این مقاله برای آشنایی هرچه بیشتر شما با این نوع کیف پول‌ها، ضمن معرفی کیف پول‌های کاغذی به بیان ویژگی‌ها و نکات مثبت و منفی استفاده از آن‌ها پرداختیم و در انتها نیز روش ایجاد چنین کیف پولی را برایتان شرح دادیم.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا