🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش امنیتآموزش کیف پول

مقایسه کیف پول لجر نانو ایکس و لجر نانو اس

کیف پول‌های لجر نانو را می‌توان به‌عنوان ایمن‌ترین کیف پول‌های ارز دیجیتال در نظر گرفت. این کیف پول‌های سخت‌افزاری جهت ذخیره و نگهداری رمز ارزهای مختلف همچون بیت کوین، اتریوم و… مورداستفاده قرار می‌گیرند.

به‌صورت کلی سطح ایمنی در یک کیف پول ارز دیجیتال یکی از اصلی‌ترین فاکتورها به‌حساب می‌آید، چرا که در صورت هک شدن کیف پول و از دست رفتن دارایی‌های دیجیتال کاربران، بازیابی آن‌ها عملا ممکن نخواهد بود.

کیف پول‌های لجر که از سطح ایمنی بسیار بالایی برخوردار هستند در دو مدل Ledger Nano S و Ledger Nano X به بازار عرضه‌ شده‌اند و هر دو مدل از محبوبیت بالایی نیز برخوردار هستند؛ مدل Ledger Nano S Plus نیز اخیرا به بازار ارائه شده است. البته ما در این مقاله فقط دو مدل نانو اس و نانو ایکس را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.

حال سوالی که مطرح می‌شود این است که کدام کیف پول سخت‌افزاری را از میان این دو برای ذخیره و نگهداری ارزهای دیجیتال خود انتخاب کنیم؟

نوشته های مشابه

اگر شما نیز قصد خرید یکی از این دو کیف پول را دارید و در انتخاب نهایی خود دچار تردید هستید، جهت بررسی و مقایسه‌ میان لجر نانو اس و لجر نانو ایکس در این مطلب همراه ما باشید. اما در ابتدای کار بد نیست تا کمی در مورد شرکت لجر که سازنده‌ این دو کیف پول است اطلاعاتی را به‌ دست آوریم.

توضیحی مختصر در مورد شرکت Ledger

کمپانی لجر در سال ۲۰۱۴ فعالیت تخصصی خود را در حوزه ساخت و توسعه کیف پول‌های سحت افزاری آغار کرد و تا به حال چندین کیف پول پر فروش را روانه بازار کرده است.

کمپانی محبوب لجر از سال ۲۰۱۴ فعالیت تخصصی خود را در زمینه ساخت کیف پول‌های سخت افزاری شروع کرده  و تا به‌حال چندین ولت سخت افزاری را روانه بازار کرده است. برخلاف کیف پول‌های کول ولت که شبیه به کارت اعتباری هستند، کمپانی لجر کیف پول‌های خود را به شکل فلش طراحی و تولید می‌کند.

این شرکت در سال ۲۰۱۴ و با هدف تامین امنیت در عرصه‌ ارزهای دیجیتال و به‌وسیله‌ تعدادی از متخصصین حوزه‌ ارزهای دیجیتال پایه‌گذاری شد، اما اساس فعالیت‌های کمپانی لجر بر طراحی و ساخت سیستم‌عامل BOLOS است و این سیستم‌عامل را در تمامی سخت‌افزارهای تولیدی خود مورداستفاده قرار می‌دهند.

از طرفی برجسته‌ترین محصول تولیدی به‌وسیله‌ شرکت لجر، کیف پول‌های سخت‌افزاری این شرکت است که تحت عنوان تجاری «لجر» (ledger) به بازار عرضه ‌شده‌اند و در سرتاسر دنیا مشتریان بسیاری دارند.

این شرکت هم‌اکنون بیش از صد و سی کارمند دارد و در شهرهایی مثل پاریس و سن فرانسیسکو دارای شعب رسمی است. همچنین کمپانی لجر در حدود نزدیک به صد و بیست کشور دنیا نمایندگی فروش رسمی نیز دارد، ولی به علت تحریم‌های اعمال‌شده بر کشور ما، ایران جزء این کشورها نیست.

خب! حالا که به‌طور کوتاه با شرکت لجر آشنا شدیم، باید به سراغ کیف پول‌های این شرکت برویم. به‌صورت کلی هر دو این کیف پول‌های لجر، جزو کیف پول‌های سخت‌افزاری ارز دیجیتال به‌حساب می‌آیند. ازاین‌رو قصد داریم تا پیش از پرداختن به موضوع اصلی این مطلب، به‌طور خلاصه در مورد کیف پول‌های سخت‌افزاری اطلاعاتی را با شما در میان بگذاریم تا با دید بازتری به سراغ این دو کیف پول برویم.

 

کیف پول سخت‌افزاری

«کیف پول سخت افزاری» (Hardware wallet) یک دستگاه دیجیتال است که به منظور محافظت از کلیدهای خصوصی و ذخیره‌سازی دارایی‌های دیجیتال به صورت «ذخیره سرد» (Cold storage) طراحی شده است.

به‌طور کلی کیف پول‌های سخت‌افزاری قطعات الکترونیکی هستند که کلید خصوصی کاربران را در داخل خود ذخیره می‌کنند. درواقع ایده‌ اصلی ساخت و طراحی این دسته از کیف پول‌های ارز دیجیتال، بر پایه‌ ساخت سخت‌افزاری الکترونیکی است که به‌طور کامل مستقل از رایانه و اینترنت کار کند و به این شکل بتوان از هک شدن آن‌ها و سرقت دارایی‌های دیجیتال کاربران جلوگیری کرد.

در حقیقت به‌وسیله‌ کیف پول‌های سخت‌افزاری می‌توان جلوی هرگونه هک شدن کیف پول و سرقت کلیدهای خصوصی کاربران را گرفت. از طرفی کمپانی‌های سازنده کیف پول‌های سخت‌افزاری ارز دیجیتال جهت استفاده از کیف پول در صورت سرقت فیزیکی خود کیف پول، از لایه‌ امنیتی دیگری نیز کمک گرفته‌اند و با افزودن یک رمز عبور به کیف پول، امکان دسترسی سارقین به دارایی‌های دیجیتال کاربران را مسدود کرده‌اند.

اساسا برتری‌ای که کیف پول‌های سخت‌افزاری به نسبت کیف پول‌های نرم‌افزاری همچون تحت وب و موبایلی دارند این است که کلیدهای خصوصی کاربران به‌وسیله‌ یک «مایکروکنترلر» (micro-controller) محافظت‌شده و امکان دسترسی به دارایی‌های دیجیتال به‌وسیله‌ بدافزارها وجود ندارد، اما به‌طور کلی نکاتی وجود دارند که شما پیش از خرید یک کیف پول سخت‌افزاری، حتما باید آن‌ها را در نظر بگیرید.

 

نکات مهم پیش از خرید کیف پول سخت‌افزاری

پیش از خرید یک کیف پول سخت‌افزاری مواردی هستند که باید به خوبی در مورد آن‌ها اطلاع داشته باشید و این موارد را در مورد کیف پول انتخابی خود بررسی کنید. این موارد به‌صورت کلی عبارت‌اند از:

  • امنیت کیف پول؛
  • نحوه‌ اتصال کیف پول به رایانه؛
  • تعداد ارزهای دیجیتال قابل پشتیبانی در کیف پول؛
  • میزان حافظه‌ سخت‌افزار کیف پول؛
  • اندازه‌ صفحه‌نمایش کیف پول؛
  • رابط کاربری؛
  • ویژگی‌های سخت‌افزاری؛
  • امکانات ارائه شدن به کاربران؛
  • قابلیت تهیه‌ نسخه پشتیبان؛
  • ارائه‌ی عبارت بازیابی جهت دسترسی مجدد به دارایی‌ها در صورت مفقود شدن یا سرقت کیف پول

خب! حال که به‌طور کلی با چهارچوب کیف پول‌های سخت‌افزاری آشنا شدیم، برمی‌گردیم به موضوع اصلی این مطلب، یعنی بررسی دو کیف پول سخت‌افزاری Ledger Nano S و Ledger Nano X. در حقیقت هدف اصلی این مطلب مقایسه این دو کیف پول و بررسی تفاوت‌های بین آن‌ها است، اما جهت رسیدن به مرحله‌ مقایسه‌ این دو، باید اول به معرفی کوتاهی در مورد هر دو کیف پول بپردازیم؛ پس با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

 

کیف پول سخت‌افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)

کیف پول لجر نانو اس یی از کیف پول‌های سخت‌افزاری است که به علت خاصیت عدم نمایش کلیدهای خصوصی کاربران که از آن‌ها جهت امضای تراکنش‌ها استفاده می‌شود، به نسبت دیگر رقبای خود از ایمنی بالاتر و محبوبیت بیشتری برخوردار بوده و در حال حاضر در بین محبوب‌ترین و بهترین کیف پول‌های ارزهای دیجیتال قرار دارد.

در حقیقت این کیف پول دارای یک مایکروکنترلر با سیستم‌عامل مخصوص کمپانی لجر (بولوس) است و به‌وسیله‌ این سیستم‌عامل و از طریق کابل یو اس بی، داده‌های ذخیره‌شده در داخل کیف پول را به‌صورت آفلاین به رایانه‌ی کاربر منتقل می‌کند.

همچنین در لجر نانو اس، از کلیدهای خصوصی کاربران به‌وسیله‌ یک پین کد محافظت می‌شود. از طرفی دیگر، حتی در زمانی که کاربر، لجر نانو اس را به یک رایانه‌ آلوده به بدافزارها نیز متصل کند، باز هم اتفاقی برای دارایی‌های دیجیتال ذخیره‌شده در کیف پول نخواهد افتاد.

در ادامه به‌صورت فهرست‌وار به مشخصات و خصوصیات لجر نانو اس اشاره‌ای خواهیم داشت:

  • تراشه‌ امن ST31؛
  • اتصال به رایانه تنها به‌وسیله‌ کابل USB؛
  • حافظه صد و شصت کیلوبایتی؛
  • صفحه‌نمایش کوچک ۱۲۸*۳۲ اینچ؛
  • امکان احراز هویت دومرحله‌ای

 

کیف پول سخت‌افزاری لجر نانو ایکس (Ledger Nano X)

کیف پول سخت‌افزاری لجر نانو ایکس، نسخه‌ جدیدتری به نسبت دیگر محصول کمپانی لجر است. اگرچه این کیف پول سخت‌افزاری بر اساس ساختار امنیتی لجر نانو اس ساخته‌ شده است، ولی تراشه‌ ایمن این کیف پول (ST33) به نسبت تراشه‌ موجود در مدل لجر نانو اس (ST31) بسیار قدرتمندتر است. از طرف دیگر خصوصیت دیگری که لجر نانو ایکس دارد این است که جهت استفاده از طریق گوشی‌های تلفن همراه، طراحی گردیده است.

درواقع اتصال لجر نانو ایکس به گوشی موبایل به‌وسیله‌ بلوتوث انجام می‌شود. ازاین‌رو در گوشی تلفن همراه و توسط اپلیکیشن Ledger Live می‌توان به لجر نانو ایکس متصل شد؛ اما شاید فکر کنید که از طریق اتصال بلوتوث امنیت لجر نانو ایکس کاهش یافته است. اما این‌طور نیست و این اتصال بلوتوث به شکل رمزگذاری شده انجام می‌شود و امکان نفوذ به آن نیست.

درواقع حتی زمانی که هکری بتواند به‌وسیله‌ ارتباط بلوتوث دستگاه را درخطر قرار دهد، بازهم نمی‌تواند به کلیدهای خصوصی کاربر دست پیدا کند، چراکه کلیدهای خصوصی در داخل تراشه ایمن لجر نانو ایکس ذخیره می‌شوند و از آن‌ها محافظت می‌گردد. از طرفی می‌توان به‌وسیله‌ کابل یو اس بی نیز لجر نانو ایکس را به رایانه یا تبلت یا گوشی‌های موبایل متصل کرد.

حال ببینیم که مشخصات و ویژگی‌های این کیف پول سخت‌افزاری چه هستند:

  • تراشه امن و قدرتمند ST33؛
  • اتصال به‌وسیله‌ بلوتوث یا کابل یو اس بی؛
  • فضای ذخیره‌سازی پنج برابری به نسبت لجر نانو اس؛
  • صفحه‌نمایش بزرگ با ابعاد ۶۴*۱۲۸ اینچ؛
  • امکان احراز هویت دومرحله‌ای؛
  • پشتیبانی از حداکثر ۱۰۰ اپلیکیشن به‌صورت همزمان؛
  • باتری با ظرفیت ۱۰۰ میلی‌آمپر بر ساعت؛
  • قابلیت شارژ دستگاه به‌وسیله‌ کابل USB و با اتصال به رایانه؛
  • عمر باتری حدود ۸ ساعت

خب! حال که به شناخت خوبی از این دو کیف پول رسیدیم، اول از همه ببینیم که لجر نانو اس و لجر نانو ایکس چه شباهت‌هایی با یکدیگر دارند.

 

شباهت‌های بین Ledger Nano S و Ledger Nano X

اولین شباهتی که در هر دو کیف پول وجود دارد این است که لجر نانو اس و لجر نانو ایکس هر دو دارای قابلیت تهیه نسخه پشتیبان هستند. از طرف دیگر جهت افزایش ایمنی دارایی‌های دیجیتال ذخیره‌شده، برای ورود به هر دو کیف پول نیاز است تا پین کد تعیین‌شده به‌وسیله صاحب کیف پول وارد شود.

از طرف دیگر تراشه‌های به‌کاررفته در هر دو سخت‌افزار از نوع dual-chip هستند. جدا از این در صورت مفقود شدن دستگاه، در هر دو کیف پول با واردکردن عبارت بازیابی می‌توان دارایی‌های دیجیتال را بازیابی کرد.

از دیگر شباهت‌های بین دو مدل کیف پول‌های لجر می‌توان به این اشاره کرد که هر دو کیف پول را می‌توان به رایانه‌ها متصل کرد. همچنین هر دو کیف پول ابعاد کوچکی دارند و به‌راحتی قابل‌حمل هستند. همچنین لجر نانو ایکس نیز همچون لجر نانو اس از بسیاری از ارزهای دیجیتال شامل توکن‌ها و کوین‌ها پشتیبانی می‌کند.

درواقع می‌توان این‌طور بیان کرد که این دو کیف پول سخت‌افزاری جزو سرآمدهای کیف پول‌ها در این زمینه به ‌حساب می‌آیند. در حال حاضر این دو کیف دیجیتال از بیشتر از هزار و سیصد کوین و توکن پشتیبانی می‌کنند و دراین‌بین تمام توکن‌هایی که بر بستر بلاک چین اتریوم ساخته‌ شده‌اند و جزء توکن‌های ERC-20 به‌حساب می‌آیند نیز قرار دارند.

حال به سراغ تفاوت‌های میان لجر نانو اس و لجر نانو ایکس خواهیم پرداخت تا بتوانیم تصمیم‌گیری کنیم که کدام‌یک انتخاب بهتری برای ذخیره‌ ارزهای دیجیتال هستند.

 

تفاوت‌های میان Ledger Nano S و Ledger Nano X

 

  • ساختار: صفحه‌نمایش لجر نانو ایکس (۱۲۸*۶۴) مقداری بزرگ‌تر از صفحه‌نمایش لجر نانو اس (۱۲۸*۳۲) است، که باعث می‌شود آدرس‌های طولانی‌تر، دیده شوند. همچنین یک باتری با توان ۱۰۰ میلی‌آمپر بر ساعت لجر نانو ایکس به کار گرفته شده که در مدل قبلی آن وجود ندارد. این باتری زمان اتصال به‌وسیله‌ کابل USB شارژ می‌شود.
  • ظاهر: لجر نانو ایکس ابعادی بزرگ‌تر دارد و سنگین‌تر از مدل قبلی است. از نظر دیگر خصوصیات ظاهری اما این دو تفاوت آن‌چنانی با هم ندارند، تنها قرارگیری دکمه‌های جهت‌یابی و تأیید تراکنش‌ها هم در این دو کیف پول متفاوت است و در لجر نانو اس در کنار دستگاه قرار دارند و در لجر نانو ایکس در دو طرف صفحه‌نمایش تعبیه‌ شده‌اند.
  • تراشه امنیتی: لجر نانو ایکس از تراشه‌ امنیتی پیشرفته‌تری (ST33) به نسبت لجر نانو اس (ST31) استفاده می‌کند.
  • نوع اتصال: نانو ایکس قابل‌استفاده بر روی گوشی‌های موبایل هوشمند است و این کار را می‌توان هم به‌وسیله‌ بلوتوث و هم کابل‌های USB انجام داد، درحالی‌که لجر نانو اس را تنها می‌توان به‌وسیله‌ کابل USB به رایانه‌های خانگی متصل کرد.

در حقیقت در لجر نانو ایکس، می‌توان تراکنش‌ها را به‌صورت آنلاین و به‌وسیله‌ بلوتوث انجام داد. درواقع در این کیف پول به‌وسیله‌ نرم‌افزار Ledger Live می‌توان به‌وسیله‌ گوشی‌های موبایل و رایانه نیز تراکنش‌ها را انجام داد و این کار نیاز به اتصال به‌وسیله‌ کابل USB را از میان برداشته است.

  • فضای ذخیره‌سازی: از دیگر تفاوت‌های قابل‌توجه میان لجر نانو اس و لجر نانو ایکس می‌توان به تعبیه‌ فضای بیشتر برای ذخیره در مدل جدیدتر لجر اشاره کرد. درواقع در مدل X می‌توان به‌صورت همزمان حدود ۱۰۰ اپلیکیشن را بر روی کیف پول نصب کرد.
  • قیمت: قیمت کیف پول سخت‌افزاری لجر نانو ایکس تقریبا دو برابر لجر نانو اِس است. لجر نانو اس ۵۹ دلار و لجر نانو ایکس ۱۱۹ دلار است. با توجه به امکانات بیشتر لجر نانو ایکس، به نظر می‌رسد که این تفاوت قیمت، قابل‌درک باشد.

حال بیایید ببینیم که کدام یک از این دو کیف پول برای خرید مناسب‌تر است.

 

لجر نانو اس یا لجر نانو ایکس؟

به طور کل نمی‌توان گفت که کدام مدل بهتر از دیگری است ولی به این نکته دقت کنید که گفتیم چیپ امنیتی لجر نانو ایکس قدرتمندتر است ولی این به آن معنی نیست که با تهیه‌ نسخه‌ قدیمی‌تر شما از سطح امنیتی کمتری برخوردار خواهید شد.

حال با توجه به نیازی که یک کاربر دارد، هرکدام از این کیف پول‌ها می‌تواند مناسب وی باشد، پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید و ببینید در کدام دسته جای دارید.

 

کیف پول Ledger Nano S مناسب چه کسانی است؟

اگر جزء تریدرهای حرفه‌ای نیستید و تنها قصد سرمایه‌گذاری بر روی ارزهای دیجیتال را دارید و دراین‌بین هرازگاهی اقدام به خریدوفروش ارزهای دیجیتال خود می‌کنید، این کیف پول برای شما مناسب‌تر است. شما با استفاده از لجر نانو اس این قابلیت را خواهید داشت تا با متصل کردن آن به رایانه خود، نقل‌وانتقال ارزهای دیجیتال خود را مدیریت کنید.

در حقیقت اگر جزو تریدرهای حرفه‌ای نیستید، پس نیازی ندارید تا در هر مکان و زمانی، اقدام به ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال خود به‌وسیله تلفن همراه هوشمند خود کنید (قابلیتی که در لجر نانو ایکس وجود دارد). به‌صورت کلی، لجر نانو اس برای آن دسته از کاربرانی که نیاز دارند تا در هرزمانی و به‌وسیله‌ تلفن همراه هوشمند یا تبلت خود اقدام به خریدوفروش رمز ارزها کنند، مناسب نخواهد بود.

اگر تعداد ارزهای دیجیتال شما زیاد نیست، با استفاده از این کیف پول دچار مشکل نخواهید شد.

 

کیف پول Ledger Nano X مناسب چه کسانی است؟

لجر نانو ایکس مناسب کاربرانی است که قصد دارند تا در همه‌جا و هرزمانی به کیف پول ارز دیجیتال خود دسترسی داشته باشند و به‌وسیله‌ گوشی تلفن همراه یا لپ‌تاپ یا تبلت خود به‌سرعت اقدام به خریدوفروش ارز دیجیتال کنند.

از طرفی دیگر لجر نانو ایکس مناسب کاربرانی است که به فضای حافظه‌ زیادی برای کیف پول خود نیاز دارند و در لجر نانو اس این امکان وجود ندارد و برای استفاده از برخی برنامه‌ها، باید برنامه‌های دیگر را حذف کرد و این کار برای بسیاری از کاربران فرایندی آزاردهنده و زمان‌بر است.

 

سخن پایانی

کیف پول‌های سخت‌افزاری لجر محبوبیت بالایی در میان کاربران دارند چرا که از امنیت خوبی برخوردارند. با اینکه لجر نانو ایکس نسخه‌ پیشرفته‌تری از لجر نانو اس است و امکانات بیشتری دارد، با این حال نمی‌توان گفت که لجر نانو اس از رده خارج شده است، قیمت این کیف پول نصف نسخه‌ پیشرفته‌ترش است و به همین دلیل هنوز هم فروش بالایی دارد.

در آخر تنها می‌توان گفت بسته به نیازی که دارید، هر کدام از این کیف پول‌ها می‌توانند برای شما مناسب باشند. هردوی این کیف پول‌ها مناسب نگهداری از رمزارزهای شما هستند و انتخاب آن بستگی به نیازهای شما دارد. امیدواریم که این مطلب شما را در انتخاب کیف پول لجر خود راهنمایی کرده باشد.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا