دوره منتور شیپ
آموزش استخراج رمزارز

مزرعه استخراج (Mining Farm) بیت کوین چیست؟

احتمالا می‌دانید که یکی از راه‌های به ‌دست آوردن ارزهای دیجیتال و کسب سود از این طریق، استخراج آن‌ها است. درواقع استخراج یا ماینینگ رمز ارزها، جزو برترین راه‌های سرمایه‌گذاری بر روی دارایی‌های دیجیتال به‌شمار می‌آید. در فرآیند استخراج بیت کوین، ماینرها با تکمیل هر بلوک، مبلغی را به‌عنوان پاداش دریافت می‌کنند.

در حوزه‌ استخراج بیت کوین و دیگر رمزارزها اصطلاحات مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها فارم یا مزرعه‌ استخراج است. شاید با شنیدن این اصطلاح دچار تعجب شوید و پیش خود فکر کنید که اساسا یک مزرعه‌ بیت کوین یعنی چه و چطور می‌شود که این ارز دیجیتال را از داخل یک مزرعه استخراج کرد. یا سوال دیگری که برای شما پیش می‌آید این است که این مزارع کجا و چه شکلی هستند.

در این مطلب قصد داریم تا در مورد مفهوم مزرعه یا فارم ماینینگ بیت کوین صحبت کنیم؛ اما در ابتدا بد نیست تا مرور کوتاهی داشته باشیم بر موضوع استخراج بیت کوین. پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

استخراج بیت کوین

«استخراج» یا ماین (Mine) بیت کوین یکی از راه‌های کسب درآمد در عرصه‌ ارزهای دیجیتال است که بسیاری از سرمایه‌گذاران را مشتاق کرده تا به این حوزه وارد شوند و سودهای کلان کسب کنند. به‌صورت خلاصه باید گفت که استخراج بیت کوین فرایندی است که طی آن، تراکنش‌های شبکه‌ بیت کوین تایید و درنتیجه بیت کوین‌های جدید تولید می‌شوند. تایید تراکنش‌های بیت کوین نیز توسط ماینرها انجام می‌شود.

در حقیقت ماینر دستگاهی است که عملیات تایید تراکنش‌ها را انجام می‌دهد، اما دقت کنید شخصی که این دستگاه‌ها را خریداری می‌کند نیز ماینر نامیده می‌شود. ماینرهای بیت کوین به ازای هر بلوکی که استخراج می‌کنند، مقداری بیت کوین دریافت می‌کنند. این عدد در چند ماه قبل ۱۲.۵ بیت کوین بود ولی پس از فرایند «هاوینگ» (Halving) به ۶,۲۵ بیت کوین کاهش پیدا کرد.

انتخاب نام استخراج یا ماینینگ به این علت است که استخراج بیت کوین همچون استخراج طلا از معدن، فرایندی دشوار است. این فرایند دشوار پاداش ارزشمندی دارد و جایزه‌ شبکه به ماینرها، که همان بیت کوین است، نیز دقیقا به‌پاس تلاشی است که برای شبکه انجام می‌دهند. این جایزه درواقع ماینرها را در شبکه‌ بیت کوین نگه‌ می‌دارد و شبکه این ارز دیجیتال را تقویت می‌کند.

حال زمان این است که به سراغ موضوع اصلی این مطلب، یعنی مزرعه بیت کوین برویم و ببینیم که اساسا یک مزرعه بیت کوین چیست.

 

مزرعه بیت کوین چیست؟

«مزرعه استخراج» یا ماینینگ فارم (Mining Farm) اصطلاحی است که به تازگی در عرصه‌ ارزهای دیجیتال بسیار به گوش می‌رسد. همان‌طور که از اسم آن نیز پیدا است، یک مزرعه‌ بیت کوین شامل تعداد بسیار زیادی دستگاه استخراج کنار یکدیگر است که فرایند ماینینگ یا همان استخراج را انجام می‌دهند. ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چه نیازی به چنین فضایی است؟

اساسا با توجه به درآمد بالای حاصل از ماینینگ بیت کوین، بسیاری از سرمایه‌گذاران تصمیم گرفتند تا تعداد دستگاه‌های ماینینگ خود را افزایش بدهند تا بدین طریق سود بیشتری کسب کنند؛ ولی نکته‌ جالب‌توجه این است که دستگاه‌های ماینینگ، صدا و گرمای زیادی تولید می‌کنند و مصرف برق بالایی نیز دارند. ازاین‌رو نمی‌توان تعداد زیادی از دستگاه‌های ماینینگ را در کنار یکدیگر در خانه یا مناطق مسکونی و اداری نگهداری کرد.

درنتیجه سرمایه‌گذاران کلان، سوله‌هایی را برای انجام این کار در نظر گرفتند که بعدها این سوله‌ها به فارم یا مزرعه ماینینگ معروف شدند. در مزرعه‌های ماینینگ چیزی در حدود صدها یا هزاران سخت‌افزار جهت استخراج بیت کوین وجود دارد.

اندکی پس از شکل‌گیری نخستین مزارع استخراج، شاهد این بودیم که تعداد زیادی مزرعه بیت کوین در مناطق سردسیر ایجاد شده‌اند، هدف از این کار کم کردن هزینه‌ها در ایجاد تهویه مناسب و خنک کردن دستگاه‌های استخراج بود.

 

ابزارهای لازم جهت ایجاد یک مزرعه بیت کوین

جهت ایجاد یک مزرعه بیت کوین در ابتدا باید مکانی را با توجه به تعداد دستگاه‌های ماینر خود در نظر بگیرید. همان‌طور که گفته شد بهتر است که مکان موردنظر خارج از محدوده‌ مسکونی باشد؛ چرا که صدای دستگاه‌ها زیاد است و ممکن است شما و اطرافیانتان را آزرده‌خاطر سازد. علاوه بر این، به ابزارهای دیگری نیز نیاز است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم داشت:

  • یک کیف پول دیجیتال
  • نرم‌افزار استخراج بیت کوین و کانفیگ آن
  • عضویت در یک استخر استخراج بیت کوین
  • تهیه یک منبع تغذیه‌ قدرتمند جهت تهیه برق موردنیاز سخت‌افزارهای ماینینگ
  • بررسی تعرفه برق در منطقه‌ مدنظر جهت برپایی مزرعه بیت کوین
  • کسب مجوز از سازمان‌های مربوطه جهت تأسیس مزرعه ماینینگ بیت کوین
  • بررسی و مشاوره با یک تیم مجرب و متخصص در این زمینه
  • خرید تجهیزات ماینینگ سودآور، مناسب با بودجه خود
  • نصب سخت‌افزارهای ماینینگ و اتصال آن‌ها به رایانه و اینترنت
  • نصب و راه‌اندازی سیستم تهویه و خنک‌کننده

 

اجاره مزرعه بیت کوین

با توجه به اینکه نگهداری یک مزرعه بیت کوین دارای هزینه‌های بسیار زیادی است، بسیاری پس از مدتی ترجیح می‌دهند که مزرعه‌ خود را به افراد دیگری اجاره دهند. اجاره مزرعه ماینینگ در تمامی دنیا امکان‌پذیر است، ولی باید دید که آیا این کار صرفه‌ی اقتصادی دارد و شرایطی که باید رعایت کرد یا هزینه‌ای که برای اجاره‌ آن مزرعه باید پرداخت، با میزان سودآوری آن مزرعه همخوانی دارد یا نه. البته باید عنوان کنیم که هم‌اکنون با شرایط و تعرفه‌های برق فعلی در داخل کشور، شرایط استخراج بیت کوین کمی دشوار و پیچیده شده است.

جدا از این برخی مزارع بیت کوین هستند که سخت‌افزارهای ماینینگ شما را در فارم خود قرار داده و درصدی از سود خود را برداشته و باقی بیت کوین‌های استخراج‌شده را به شما می‌دهند. در حقیقت این نوع از مزارع بیت کوین به عنوان‌ هاست یا میزبان عمل می‌کنند و شما سخت‌افزارهای آسیک خود را در مزرعه‌ آن‌ها قرار داده و آن‌ها درصدی را به‌عنوان حق میزبانی خود از شما دریافت می‌کنند.

 

بزرگ‌ترین مزارع استخراج بیت کوین در کجا قرار دارند؟

در این بخش قصد داریم تا به معرفی بزرگ‌ترین مزارع استخراج بیت کوین در دنیا و کشور محل قرارگیری آن‌ها بپردازیم.

 

روسیه

مزارع بیت کوینی که در کشور روسیه قرار دارند، چیزی در حدود ۶۰۰ بیت کوین را ماهانه استخراج می‌کنند. این رقم، روسیه را به قدرتمندترین کشور دنیا در صنعت ماینینگ تبدیل کرده است. طبق اخبار چیزی در حدود ۳۰۰۰ سخت‌افزار ماینینگ آسیک Antiminer S۹ در این مزرعه وجود دارد که می‌تواند در روز ۲۰ بیت کوین ماین کند. مصرف برق این مزرعه نیز چیزی در حدود چهل‌وپنج‌هزار کیلووات در ساعت است که هزینه‌ آن ۶.۵ میلیون روبل، معادل ۱۰۳ هزار دلار می‌شود.

 

چین

یکی از بزرگ‌ترین مزارع استخراج بیت کوین که در کشور چین قرار دارد، ماهانه ۷۵۰ بیت کوین استخراج می‌کند که این مقدار، ۳ درصد از کل شبکه بیت کوین را شامل می‌شود. از طرفی هزینه برق مصرفی در این مزرعه استخراج بیت کوین به‌صورت ماهانه نزدیک به ۱ میلیون و ۱۷۰ هزار دلار است که رقم بسیار قابل‌توجهی است.

یکی از دلایلی که کشور چین را برای ماینینگ بیت کوین محبوب ساخته هزینه معقول برق مصرفی است. در واقع دولت چین نه‌تنها اجازه می‌دهد که ماینینگ بیت کوین انجام گردد، بلکه با کاهش هزینه‌های برق برای مزرعه‌های ماینینگ، افراد را به این کار تشویق می‌کند.

 

ایسلند

مزرعه بیت کوین در کشور ایسلند، جزو بزرگ‌ترین مزارع ماینینگ در سرتاسر جهان است. شرکت «ماینینگ جنسیس» (Mining Genesis)، بعد از جابه‌جایی از کشورهای بوسنی و چین، هم‌اکنون دارای مزارع ماینینگی در سرتاسر ایسلند و کانادا است. در حقیقت، این ۲ کشور جزء سردترین کشورهای دنیا هستند و این شرایط آب و هوایی کمک می‌کند که دستگا‌ه‌های ماینینگ خنک شوند و نیازمند تهویه‌ کم‌هزینه‌تری باشند.

بر اساس اطلاعات غیررسمی، حدس زده می‌شود که این شرکت در تمامی کشورهای منطقه‌ی اسکاندیناوی، با توجه به اندازه و ظرفیت آن کشور، بیشترین میزان برق را مصرف می‌کند.

 

آمریکا

«دیو کارلسون» (Dave Carlson)، مؤسس بزرگ‌ترین مزرعه بیت کوین در کشور آمریکا است. مزرعه وی «گیگاوات» (GigaWatt) نام دارد. این مزرعه به‌احتمال‌زیاد در مکانی غیرمعمولی و در سال ۲۰۱۲ راه‌اندازی شده و به نظر می‌رسد که ایده‌ دیو جواب داده و وی در حال حاضر یکی از مهم‌ترین افراد این صنعت به‌حساب می‌آید. هزینه‌های برق و نگهداری از تجهیزات این فارم بیت کوین، بر اساس اظهارات دیو، رقمی در حدود یک میلیون دلار در ماه است.

 

سخن پایانی

اساسا فارم یا مزرعه استخراج بیت کوین، محیطی است شامل صد یا حتی هزاران سخت‌افزار ماینینگ که به جهت کسب سود کلان از طریق استخراج این ارز دیجیتال ایجاد می‌شود. به‌صورت کلی جهت راه‌اندازی یک مزرعه بیت کوین در ابتدا باید مجوزهای لازم را دریافت کرد و پس‌ازآن با توجه به سرمایه‌ خود، اقدام به تهیه‌ مکانی مناسب و سخت‌افزارهایی با قدرت هش بالا و مصرف برق پایین کرد.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا