🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش فارکس

زمان‌بندی سشن های معاملاتی در فارکس به وقت ایران

«سشن معاملاتی فارکس» (Forex Trading Session) یکی از مفاهیم مهم بازار تبادل ارزهای خارجی است که به بازه‌های زمانی خاص اشاره دارد. در واقع منظور از یک سشن فارکس ساعت‌هایی در طول روز است که در جریان آن معامله‌گران یک نقطه خاص از جهان به انجام معاملات خود می‌پردازند.

با اینکه بازار فارکس در تمام ۲۴ ساعت روزهای کاری باز است و امکان معامله در آن وجود دارد، اما در برخی ساعات روز فعالیت در این بازار به‌قدری کاهش می‌یابد که بسیاری از حرفه‌ای‌های فارکس ترجیح می‌دهند در این ساعات معامله نکنند و تنها نظاره‌گر بازار باشند.

بنابراین برای موفقیت در فارکس و کسب سودهای حداکثری، علاوه‌ بر اینکه باید با چیستی فارکس و چگونگی فعالیت آن آشنا باشید، باید زمان‌های مناسب معامله را نیز بشناسید. به عبارت دیگر، باید بدانید که در چه ساعاتی از روز وارد معامله شوید و چه زمان‌هایی از خریدوفروش جفت ارزها امتناع کنید.

مطالب مختلفی در مورد سشن های معاملاتی در فارکس وجود دارد که احتمالا قبلا هم آن‌ها را خوانده‌اید. با این حال در مقاله امروز حسینی فایننس قصد داریم یک بار دیگر و با زبانی ساده مفهوم سشن فارکس را برای‌تان توضیح دهیم. مهم‌تر از آن ساعت سشن های فارکس را نیز به‌وقت ایران ارائه خواهیم کرد تا بهتر بتوانید معاملات خود را با این سشن‌ها هماهنگ‌ کنید.

سشن معاملاتی فارکس چیست؟

معامله‌گران مناطق مختلف جهان در ساعات خاصی از روز به انجام معاملات خود در فارکس می‌پردازند که به هر کدام از این بازه‌های زمانی یک سشن معاملاتی گفته می‌شود.

به بازه‌های زمانی خاص در طول روز که در جریان آن‌ها معامله‌گران مناطق مختلف جهان معاملات خود را انجام می‌دهند، یک سشن معاملاتی یا Trading Session گفته می‌شود.

سشن‌های معاملاتی فارکس معمولا به سه دسته تقسیم می‌شود که عبارتند از سشن آسیا، اروپا و آمریکای شمالی. به این سشن‌های معاملاتی به‌ترتیب سشن توکیو، لندن و نیویورک نیز گفته می‌شود.

برای مثال وقتی از سشن توکیو صحبت می‌شود، منظور همان ساعت‌هایی در طول روز است که معامله‌گران آسیایی معاملات خود را انجام می‌دهند. این سشن به‌وقت تهران بین ساعات ۰۲:۳۰ دقیقه بامداد تا ۱۰:۳۰ صبح اتفاق می‌افتد.

از سشن‌های مهم دیگر بازار فارکس می‌توان به سشن لندن اشاره کرد که از ساعت ۱۱:۳۰ به وقت تهران آغاز می‌شود و تا ساعت ۱۹:۳۰ ادامه می‌یابد. سشن نیویورک نیز بین ساعات ۱۶:۳۰ تا ۰۰:۳۰ اتفاق می‌افتد.

در جدول زیر تایم سشن های فارکس را به وقت ایران می‌بینید که البته سشن برلین آلمان و سیدنی استرالیا را نیز شامل می‌شود.

سشن های فارکس به وقت ایران

به این نکته توجه داشته باشید که ساعت‌های درج‌شده در جدول بالا در زمان نگارش این مقاله کاملا دقیق هستند اما ممکن است در ماه‌های بعدی که ساعت‌ها به جلو یا عقب کشیده می‌شوند، اختلافاتی پیش بیاید. برای حل این مشکل می‌توانید از برخی سایت‌های کمکی مثل «تایم زون کانورتر» استفاده کنید که به‌صورت خودکار ساعت‌های معاملاتی مختلف را به وقت ایران تبدیل می‌کنند.

همچنین می‌توانید با استفاده از ابزارهایی مثل اندیکاتور سشن های فارکس در تریدینگ ویو ساعت‌های برگزاری هرکدام از این سشن‌ها را مشاهده کنید. در ادامه بیشتر در این مورد صحبت خواهیم کرد.

 

بهترین و مهم‌ترین سشن های معاملاتی فارکس

سشن‌های توکیو، لندن و نیویورک به عنوان سه سشن برتر بازار فارکس محسوب می‌شوند که در طول آن‌ها حجم معاملات به‌شدت افزایش می‌یابد.

در فارکس زمانی که قیمت‌ها افزایش می‌یابد فرصت کسب درآمد نیز وجود خواهد داشت. به‌همین ترتیب با کاهش قیمت‌ها نیز می‌توان وارد معاملات فروش یا «شورت» (Short) شد و از این راه نیز به سود رسید. اما وقتی بازار ساکن است و اتفاق خاصی در آن نمی‌افتد کسب درآمد نیز بسیار سخت خواهد بود.

برای اینکه بازار به سمت بالا یا پایین حرکت کند باید معاملات زیادی انجام شود. برای همین است که شما هم تنها باید در ساعاتی از روز معامله کنید که افراد بیشتری در بازار حضور دارند و حجم معاملات زیاد است.

اما چه زمانی تعداد طرفین حاضر در فارکس بیشتر است؟ زمانی که در سشن‌های معاملاتی مهم جهان هستیم و معامله‌گران بزرگ بازار معاملات خود را انجام می‌دهد. حتی گاهی اوقات سشن‌های معاملاتی مختلف با یکدیگر هم‌پوشانی پیدا می‌کنند. این یعنی در ساعات خاصی از روز معامله‌گران دو سشن مختلف مثل لندن و نیویورک به‌صورت همزمان در بازار حضور دارند و دارایی‌های دلخواه خود را معامله می‌کنند.

همین موضوع باعث می‌شود تا حجم معاملات بالا برود و نقدینگی بیشتر شود. برای همین است که یکی از بهترین‌ ساعت‌ها برای معامله در فارکس زمانی است که دو سشن با یکدیگر هم‌پوشانی دارند.

در حال حاضر ساعات هم‌پوشانی دو سشن لندن و نیویورک که دو مورد از بزرگ‌ترین بازارهای جهان هستند، به‌عنوان بهترین زمان برای معامله در فارکس شناخته می‌شود. این دو سشن به وقت تهران بین ساعات ۱۶:۳۰ تا ۱۹:۳۰ اتفاق می‌افتد. برای همین اگر از داخل ایران در فارکس معامله می‌کنید حتما باید حواس‌تان به این سه ساعت خاص در طول روز باشد.

 

مقایسه سشن های معاملاتی فارکس

هر کدام از سه سشن توکیو، لندن و نیویورک به ویژگی‌های خاص خود مشهور هستند. برای مثال در سشن توکیو معمولا قیمت‌ها در یک محدوده حرکت می‌کنند در حالی که در سشن لندن نوسان بیشتر است.

همان‌طور که گفتیم یکی از مزایای خوب بازار فارکس ۲۴ ساعته بودن آن است که در ۵ روز کاری هفته می‌توان در آن معامله کرد. این یعنی سرمایه‌گذاران سرتاسر جهان هر زمان که دل‌شان خواست می‌توانند در روزهای کاری معامله خود را انجام دهند.

با این حال تمام این ۲۴ ساعت با یکدیگر برابر نیستند و در برخی ساعات نوسان بسیار زیادی وجود دارد و گاهی اوقات نیز بازار راکد است. به‌طور کلی بازار فارکس در سه سشن معاملاتی توکیو، لندن و نیویورک به اوج خود می‌رسد که هر کدام نماینده یک قاره از جهان هستند. دلیل آن این است که در این ساعات سه ابرقدرت اقتصادی جهان معاملات خود را انجام می‌دهند. به عبارت دیگر، بانک‌ها، موسسات مالی، سازمان‌ها و دیگر طرفین حاضر در فارکس تراکنش‌های روزانه خود را در این ساعات انجام می‌دهند.

بیایید در این بخش با جزئیات بیشتری در مورد سه سشن معاملاتی برتر بازار فارکس صحبت کنیم.

 

سشن معاملاتی توکیو (آسیا)

بعد از تعطیلات آخر هفته که در روزهای شنبه و یکشنبه اتفاق می‌افتد، بازار فارکس با سشن آسیا آغاز می‌شود. در این قاره بیشتر معاملات در توکیوی ژاپن انجام می‌شود و برای همین معمولا به سشن آسیا سشن توکیو نیز گفته می‌شود. با این حال کشورهای دیگری مثل استرالیا، چین و سنگاپور نیز معاملات زیادی در این سشن انجام می‌دهند.

سشن توکیو در مقایسه با سشن‌های لندن و نیویورک حجم معاملات کمتری دارد و برای همین نقدینگی در آن پایین‌تر است. در این سشن بیشتر جفت ارزهای فارکس در یک محدوده قیمتی حرکت می‌کنند. برای همین افراد مختلف با استراتژی ترید در محدوده از رفت و برگشت‌های پیش آمده استفاده می‌کنند و به سود می‌رسند.

نقدینگی پایین سشن توکیو بدین معنی است که در این ساعات اسپرد معاملات نیز بیشتر است. ضمن اینکه بیشتر معاملات این سشن در ساعات ابتدایی و همزمان با انتشار اخبار برنامه‌ریزی‌شده انجام می‌شوند.

در سشن توکیو یا آسیا بهترین جفت ارز برای معامله ین ژاپن، دلار استرالیا و دلار نیوزیلند است. اگر در سشن توکیو معامله می‌کنید باید حواس‌تان به انتشار اخبار و داده‌های اقتصادی از طرف نهادهای مالی استرالیایی، نیوزیلندی و ژاپنی نیز باشد.

 

سشن معاملاتی لندن (اروپا)

بعد از سشن آسیا نوبت به سشن اروپا می‌رسد تا بازار معاملات فارکس را فعال نگه دارد. در این بازه زمانی معاملات بسیار زیاد است و بازارهای اروپایی زیادی در آن دخیل هستند. با این حال معمولا نام سشن اروپا با سشن لندن شناخته می‌شود.

لندن به خاطر منطقه زمانی خاص خود، نه‌تنها به‌عنوان مرکز معاملات فارکس در اروپا شناخته می‌شود بلکه آن را به‌عنوان مرکز معاملات فارکس در جهان نیز می‌شناسند. سشن لندن با دو سشن معاملاتی بزرگ دیگر جهان یعنی آسیا و آمریکا هم‌پوشانی دارد. این یعنی بیشتر معاملات فارکس در این سشن انجام می‌شود. طبق آخرین آمار ۳۲ درصد معاملات فارکس مربوط به سشن لندن است که نشان می‌دهد چیزی حدود یک سوم فعالیت انجام‌شده در فارکس در این بازه زمانی اتفاق می‌افتد.

این موضوع باعث می‌شود تا حجم معاملات فارکس بالا برود و نقدینگی در آن بیشتر باشد. اتفاقی که باعث کاهش اسپرد معاملات نیز می‌شود| البته بالا بودن نقدینگی نوسان بیشتر را نیز به‌دنبال دارد که برای بسیاری از معامله‌گران خبر خوبی است.

در سشن اروپا ارزهای پوند و یورو به‌عنوان بهترین دارایی‌های قابل‌معامله شناخته می‌شوند. همچنین معامله‌گران این سشن باید به اخبار و داده‌های منتشر شده توسط بانک مرکزی اروپا و بانک انگلیس توجه داشته باشند. اخبار کشورهایی مثل آلمان، فرانسه و ایتالیا نیز از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

 

سشن معاملاتی نیویورک (آمریکا)

زمانی که سشن نیویورک آغاز می‌شود، چندین ساعت از پایان سشن توکیو گذشته است اما سشن اروپا در اواسط خود قرار دارد. در این سشن معمولا فعالیت‌های انجام‌شده در آمریکا تاثیرگذار هستند اما کشورهای دیگری همچون کانادا، مکزیک و چند کشور آمریکای جنوبی نیز تاثیر خود را می‌گذارند.

ساعات اولیه سشن آمریکا به دلیل هم‌پوشانی با سشن اروپا از نقدینگی و نوسان زیادی برخوردار است اما با پایان یافتن سشن اروپا فعالیت در سشن آمریکا نیز کاهش می‌یابد.

در سشن معاملاتی نیویورک می‌توانید تمام جفت ارزهای اصلی فارکس را معامله کنید. در این سشن، «فدرال رزرو» (Federal Reserve) به‌عنوان بانک مرکزی مهم‌ترین نهادی است که باید به اخبار و داده‌های آن توجه داشته باشید.

 

اندیکاتور سشن های فارکس در تریدینگ ویو

شما می‌توانید با فعال کردن اندیکاتور مخصوصی در پلتفرم تریدینگ ویو، سشن‌های معاملاتی فارکس را به‌شکل گرافیکی روی نمودار خود مشاهده کنید.

تقریبا همه کسانی که به‌صورت حرفه‌ای در فارکس و سایر بازارهای مالی ترید و معامله می‌کنند با پلتفرم «تریدینگ ویو» (TradingView) آشنا هستند. اگر شما هم جزو کسانی هستید که بیشتر وقت خود را صرف تحلیل دارایی‌های مختلف در تریدینگ ویو می‌کند، یک خبر خوب برای‌تان داریم! به کمک اندیکاتور سشن های فارکس در تریدینگ ویو می‌توانید به‌صورت خودکار بازه‌های زمانی این سشن‌ها را روی نمودار مشخص کنید.

برای مشاهده سشن های فارکس در تریدینگ ویو تنها کافی است نمودار جفت ارز یا دارایی دلخواه خود را باز کنید و سپس از منوی بالای صفحه روی Indicators کلیک کنید. سپس در قسمت جستجوی اندیکاتورها عبارت Market Sessions را تایپ کرده و گزینه Market Sessions – By Leviathan را انتخاب کنید.

سشن های معاملاتی فارکس

با انتخاب این گزینه بلافاصله سشن‌های معاملاتی توکیو، لندن و نیویورک به‌صورت گرافیکی روی نمودار شما اعمال می‌شود. بدین ترتیب می‌توانید تغییرات قیمت جفت ارز دلخواه خود را در هر کدام از سشن‌ها مشاهده کنید و ببینید که در هر سشن چه اتفاقاتی برای قیمت آن می‌افتد.

سشن فارکس به وقت ایران

برای مثال تصویر بالا نمودار جفت ارز یورو/دلار را در بازار فارکس نشان می‌دهد که اندیکاتور سشن های فارکس روی آن فعال شده است. کادر نارنجی مربوط به سشن توکیو، کادر سبز مربوط به لندن و کادر آبی متعلق به سشن نیویورک است. ضمن اینکه ساعات هم‌پوشانی این سشن‌ها را نیز می‌توانید روی نمودار ببینید.

دقت کنید که اگر زمان نمایش داده شده در پایین نمودار به وقت ایران نیست، می‌توانید با کلیک روی ساعتی که در گوشه پایین سمت راست قرار دارد، از بین شهرها تهران را انتخاب کنید. با این کار تایم نمودار و سشن‌های معاملاتی به وقت ایران نمایش داده می‌شوند.

به این نکته هم توجه داشته باشید که به‌صورت پیش‌فرض سشن سیدنی در این اندیکاتور فعال نیست اما می‌توانید با مراجعه به قسمت تنظیمات اندیکاتور تیک مربوط به این سشن را نیز فعال کنید. همچنین امکان شخصی‌سازی و تغییر مشخصات اندیکاتور سشن های معاملاتی نیز وجود دارد.

ضمن اینکه برای آشنایی بیشتر با پلتفرم تریدینگ ویو و یادگیری کامل کار با آن خواندن مقاله «آموزش صفر تا صد نرم افزار تریدینگ ویو (Tradingview)» را پیشنهاد می‌کنیم.

 

سخن پایانی

یکی از تکه‌های پازل موفقیت در فارکس این است که بدانید چه زمان‌هایی برای معامله بهتر هستند. درست است که فارکس بازاری ۲۴ ساعته است که در تمام روزهای کاری هفته فعالیت می‌کند اما در ساعت‌های خاصی از طول روز تعداد معاملات بالا می‌رود و درنتیجه نقدینگی، بیشتر می‌شود. همین موضوع شکل‌گیری نوسان، کاهش اسپرد و اجرای بهتر سفارش‌ها را در پی دارد.

به ساعاتی خاصی از روز که در جریان آن معامله‌گران مناطق مختلف جهان به انجام معاملات خود می‌پردازند یک سشن معاملاتی فارکس می‌گوییم. در حالت کلی سه سشن مهم داریم که شامل سشن توکیو، لندن و نیویورک می‌شود. هر کدام از این سشن‌ها در زمان خاصی از روز شروع می‌شوند و بعد از چند ساعت پایان می‌یابند. گاهی اوقات نیز دو سشن معاملاتی به‌صورت همزمان فعال هستند.

بهترین زمان برای معامله در فارکس زمانی است که دو سشن لندن و نیویورک باهم هم‌پوشانی پیدا می‌کنند. بنابراین دانستن اینکه هر سشن چه ساعتی به وقت ایران شروع می‌شود و تا چه ساعتی ادامه می‌یابد از اهمیت بالایی برخوردار است. موضوعی که در مقاله امروز به‌طور کامل در مورد آن صحبت کردیم و تایم سشن های معاملاتی فارکس را به زمان ایران ارائه دادیم.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا