🎁 وبینار مسیر درست تبدیل شدن به یک معامله‌گر🎁

اینجا کلیک کنید
دوره منتور شیپ
آموزش صرافی

هر آنچه لازم است از صرافی بیت فینکس (Bitfinex) بدانید

بعد از معرفی بیت کوین در سال ۲۰۰۹ میلادی و محبوبیت روزافزون آن در طول سال‌های بعد، شاهد به وجود آمدن ارزهای دیجیتال دیگری هم بودیم که یکی پس از دیگری توسط شرکت‌های مختلف فناوری و فعالان این حوزه توسعه داده می‌شدند. با افزایش تعداد این رمزارزها و بیشتر شدن تمایل افراد به سرمایه‌گذاری و خریدوفروش در آن‌ها کم‌کم صرافی‌های ارز دیجیتال هم راه‌اندازی شد.

چنین صرافی‌هایی بدون کوچک‌ترین دردسری به سرمایه‌گذاران سرتاسر جهان اجازه می‌دهند تا ارز دیجیتال مورد نظر خود را با قیمت‌های دلخواه خود به فروش برسانند. در این بین چند مورد از این صرافی‌ها توانسته‌اند با رابط کاربری آسان و تجربه‌ خوبی که در اختیار کاربران قرار می‌دهند، گوی سبقت را از رقبا بربایند و سهم بزرگی را از این بازار نصیب خود کنند.

صرافی بیتفینکس یکی از این صرافی‌ها است که در این مقاله قصد داریم با جزئیات در مورد تاریخچه و نحوه‌ کار با آن صحبت کنیم.

بیتفینکس چیست؟

بیتفینکس یک صرافی آنلاین و متمرکز است که نقدینگی بالایی دارد ولی کاربران با ای پی ایران اجازه‌ ورود به این صرافی را ندارند.

«بیتفینکس» (Bitfinex) یکی از صرافی‌های آنلاین ارز دیجیتال است که در سال ۲۰۱۲ میلادی شروع به کار کرد. این صرافی هنگ‌کنگی توسط Raphael Nicolle تاسیس شد و هم‌اکنون توسط شرکت «آیفینکس» (iFinex) مدیریت می‌شود. بیتفینکس توانسته از زمان شروع به کار خود به‌خاطر امکانات پیشرفته‌ خریدوفروش، ساختار کارمزدهای دریافتی، تعداد بالای ارزهای پشتیبانی‌شده و نقدشوندگی بالایش جزو چند صرافی برتر دنیا شناخته شود.

از دیگر ویژگی‌های جالب‌توجه بیتفینکس امکان تغییر ظاهر و محیط کاربری آن است که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تغییرات دلخواه خود را اعمال کنند. همچنین بیش از ۱۰ روش مختلف برای ثبت سفارش وجود دارد که باعث می‌شود کاربران بدون نگرانی از محدودیت‌ها، سفارش‌های خود را ثبت کنند. بیتفینکس از معاملات حاشیه که به Margin Trading معروف است هم پشتیبانی می‌کند.

امروزه بیتفینکس جزو چند صرافی برتری است که حجم معاملات روزانه‌ بالایی دارند. این صرافی همچنین یک «رابط برنامه‌نویسی کاربردی» (API) هم ارائه می‌دهد که به کمک آن می‌توان برنامه‌ها و سایت‌های کمکی توسعه داد. این یعنی کاربران می‌توانند به لطف API به داده‌ها و حساب کاربری خود در بیتفینکس از سایت‌ها و برنامه‌های دیگر دسترسی داشته باشند و از آنجا به خریدوفروش و ثبت سفارش بپردازند.

 

خالق بیتفینکس

همان‌طور که گفتیم، بیتفینکس توسط آقای Raphael Nicolle طراحی و ساخته شده است. او که اصلیتی فرانسوی دارد تحصیلات خود را در دانشگاه IUT شهر لیون تکمیل کرده و هم‌اکنون در اسکاتلند سکونت دارد. با‌این‌حال، صرافی بیتفینکس در حال حاضر در کشور هنگ‌کنگ به ثبت رسیده و از نظر قانونی محصولی از آن کشور به حساب می‌آید.

نیکول فعالیت خود در صنعت فناوری اطلاعات را در پاریس شروع کرد و بعد از ۳ سال کار به عنوان مدیر سیستم، با بیت کوین و اکوسیستم آن آشنا شد. در این زمان او تصمیم به ساخت پلتفرم پیشرفته‌ای برای خریدوفروش بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال گرفت و بیتفینکس را توسعه داد. به گفته‌ نیکول، او کار روی بیتفینکس را به تنهایی آغاز کرد و برای کدنویسی آن از زبان برنامه‌نویسی «روبی» (Ruby) کمک گرفت. رافائل نیکول هم‌اکنون مدیرعامل بیتفینکس محسوب می‌شود و طی این سال‌ها به صورت پاره‌وقت به پروژه‌های دیگر کمک کرده است.

 

امنیت در بیتفینکس

بیتفینکس هم مانند هر صرافی آنلاین دیگری که روزانه در آن میلیون‌ها دلار بین اشخاص مختلف مبادله می‌شود، تمهیدات ویژه‌ای برای امنیت دارایی‌های کاربران اندیشیده است.

هر کاربری که در بیتفینکس ثبت‌نام می‌کند می‌تواند به غیر از نام‌کاربری و رمز عبوری که در همه‌ سایت‌ها مرسوم است، از سامانه‌ «احراز هویت دوعاملی» (Two-factor Authentication) یا 2FA آن هم استفاده کند. این سامانه به کاربران اجازه می‌دهد امنیت حساب کاربری خود را افزایش دهند.

بدین ترتیب که در صورت فعال بودن این سامانه، کاربران باید بعد از وارد کردن نام کاربری و رمزعبور، یک کد چندرقمی تصادفی را که در نرم‌افزارهای جانبی مخصوص این کار مانند Google Authenticator تولید می‌شود نیز در کادر مربوطه وارد کنند. از آنجایی که معمولا این نرم‌افزارهای جانبی تولید کد تصادفی در موبایل افراد نصب می‌شود، تنها کسانی که علاوه بر دانستن نام کاربری و رمزعبور، به موبایل متصل به حساب خود دسترسی داشته باشند، می‌توانند وارد حساب خود شوند.

به غیر از این موارد، بیتفینکس ویژگی‌های امنیتی دیگری هم دارد. برای مثال در هنگام برداشت از حساب، نیاز به تأیید از طریق ایمیل یا پیام کوتاه است. حتی وقتی از یک IP متفاوت وارد حساب کاربری خود بشوید، امکان برداشت به صورت موقت برایتان غیرفعال خواهد شد.

علاوه بر این، اگر از یک IP با کشور متفاوت وارد حساب خود شوید، با محدودیت روبه‌رو خواهید شد. این ویژگی‌های امنیتی به اندازه‌ای پیشرفته هستند که تقریبا به طور کامل شما را از شر افراد خرابکار و هکرها در امان نگه‌ می‌دارند.

البته ناگفته نماند که بیتفینکس یک‌بار در سال ۲۰۱۶ مورد حمله‌ هکرها قرار گرفت که در طی آن بیش از ۷۲ میلیون دلار به سرقت رفت. درواقع به‌خاطر همین اتفاق بود که بیتفینکس تصمیم گرفت زیرساخت‌های امنیتی خود را بهبود ببخشد. هم‌اکنون بیش از ۹۹.۵ درصد از دارایی‌های دیجیتال کاربران در کیف پول‌های سخت‌افزاری نگه‌داری می‌شوند.

 

کارمزد در بیتفینکس

کارمزدهای بیتفینکس به حجم معاملات ۳۰ روز گذشته و اینکه شما «سفارش‌گذار» (Maker) هستید یا «سفارش‌بردار» (Taker) بستگی دارد. کارمزد سفارش‌گذار چیزی بین ۰.۰ و ۰.۱ درصد است درحالی که کارمزد سفارش‌بردار بیت ۰.۱ و ۰.۲ درصد تغییر می‌کند. نرخ‌های بالا شامل کسانی می‌شود که حجم معاملات‌شان در ماه حداکثر ۵۰۰ هزار دلار است.

برای کسانی که حجم معاملات ماهانه‌ آن‌ها از این رقم فراتر می‌رود، کارمزد ۰.۰۸ درصد برای سفارش‌گذار و ۰.۲ درصد برای سفارش‌بردار محاسبه می‌شود. همچنین اگر حجم معاملات ماهانه از ۷.۵ میلیون دلار بیشتر شود میزان کارمزد به ترتیب ۰.۰۲ و ۰.۲ درصد برای سفارش‌گذار و سفارش‌بردار خواهد بود.

اما این پایان ماجرا نیست. اگر حجم معاملات ماهانه‌ شما از ۱۰ میلیون دلار بالاتر برود و سفارش‌گذار باشید، کارمزد محاسبه‌شده‌ شما صفر خواهد بود و اگر سفارش‌بردار باشید این رقم به ۰.۱۸ تقلیل پیدا می‌کند. همچنین کارمزد حجم معاملات بالای ۱۵ میلیون دلار برای سفارش‌گذار صفر و برای سفارش‌بردار ۰.۱۴ درصد، حجم معاملات ماهانه بالای ۲۵ میلیون دلار برای سفارش‌گذار صفر و برای سفارش‌بردار ۰.۱۲ و در نهایت کارمزد حجم معاملات بالا ۳۰ میلیون دلار برای سفارش‌گذار صفر و برای سفارش‌بردار ۰.۱ درصد خواهد بود.

این یعنی کاربران برای پرداخت کمترین میزان کارمزد باید ماهانه حداقل ۳۰ میلیون دلار به خریدوفروش بپردازند.

 

چگونه از بیتفینکس استفاده کنیم؟

برای استفاده از خدمات بیتفینکس می‌توان از نسخه‌ تحت مرورگر یا اپلیکیشن موبایل استفاده کرد. البته بهتر است همین ابتدای کار اشاره کنیم که بیتفینکس هم مانند بسیاری از صرافی‌های بزرگ ارز دیجیتال، از ارائه‌ خدمات به کاربران ایرانی جلوگیری می‌کند. با‌این‌حال، می‌توان با استفاده از روش‌های معتبر تغییر هویت مثل استفاده از وی‌*‌پی‌*ان با IP ثابت یا سرورهای مجازی (VPS) از بیتفینکس استفاده نمود.

به‌هر‌حال، برای دسترسی به بیتفینکس از رایانه می‌توان با استفاده از یکی از مرورگرها وارد سایت این صرافی شد. بعد از ثبت‌نام و ورود به بخش معاملات با صفحه‌ای روبه‌رو می‌شویم که برای هر معامله‌گری آشناست. یک نمودار شمعی و بخش‌های مختلف نشان‌دهنده‌ قیمت و آخرین سفارش‌ها از جمله‌ این بخش‌ها هستند.

هر کاربر می‌تواند انواع مختلف سفارش مثل سفارش با قیمت دلخواه (Limit Order) سفارش با قیمت بازار (Market Order)، سفارش در زمان رسیدن به قیمت خاص (Stop Order) و… را ثبت کند. علاوه بر این سفارش‌ها که در صرافی‌های دیگر هم مرسوم هستند، امکان گذاشتن سفارش‌های پیچیده مثل Trailing Stop هم در بیتفینکس وجود دارد.

خبر خوشحال کننده برای کسانی که به معاملات گرافیکی علاقه دارند، این است که در بیتفینکس می‌توان مستقیم از روی نمودار هم به ثبت سفارش پرداخت. حتی امکان دیدن سفارش‌های ثبت‌شده، موقعیت‌های باز، هشدارها و… را نیز روی نمودار دارند.

همان‌طور که گفتیم، بیتفینکس یک اپلیکیشن موبایل هم دارد که می‌توانید بدون نیاز به نشستن پشت میز رایانه، به خریدوفروش بپردازید. اپلیکیشن موبایل بیتفینکس تقریبا از تمام امکانات نسخه‌ تحت وب پشتیبانی می‌کند و از این نظر هیچ جای نگرانی وجود ندارد.

 

مزایا و معایب بیتفینکس

بیتفینکس یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین صرافی‌های آنلاین ارز دیجیتال است که مزایا و معایب خاص خود را هم دارد. شاید مهم‌ترین عیب این صرافی به گذشته‌ آن برگردد که یک بار دچار حمله‌ هکرها و سرقت دارایی‌های کاربران شده است. این موضوع با اینکه هم‌اکنون با اعمال تمهیدات امنیتی پیشرفته‌ دیگر دور از انتظار به نظر می‌آید ولی هرچه باشد به عنوان یک خاطره‌ بد در بین کاربران فعال در حوزه‌ ارزهای دیجیتال باقی مانده است. از معایب دیگر بیتفینکس هم می‌توان به محدودیت در خدمت‌رسانی به کاربران بعضی از کشورها از جمله ایران اشاره کرد.

در طرف مقابل، کارمزدهای پایین بیتفینکس آن را یک پله از سایر رقبا بالاتر برده است. از دیگر مزایای این صرافی می‌توان به حجم معاملات بالای آن، تعداد زیاد ارزهای قابل معامله و رابط کاربری زیبا و کاربرپسند آن اشاره کرد که قابلیت تغییر و شخصی‌سازی هم دارد.

همان‌طور که می‌بینید مزایای بیتفینکس نسبت به معایب آن بیشتر هستند و برای همین است که این صرافی توانسته کاربران زیادی را به‌سمت خود بکشاند.

 

بیتفینکس برای تازه واردان

فعالان حوزه‌ ارزهای دیجیتال معمولا بیتفینکس را جزو صرافی‌هایی در نظر می‌گیرند که استفاده از آن‌ها برای افراد باتجربه توصیه می‌شود. البته این موضوع را نمی‌توان نکته‌ منفی در نظر گرفت زیرا بیتفینکس به‌خاطر امکانات و روش‌های مختلف خریدوفروشی که در اختیار کاربران گذاشته، ممکن است کمی برای تازه‌واردها گیج‌کننده به‌نظر برسد. اما برای کسی که مدت‌هاست با صرافی‌های مختلف کار کرده و به دنبال امکانات زیاد است، بیتفینکس یکی از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شود.

به همین دلیل کاربران ایرانی باید توجه جداگانه‌ای به این موضوع داشته باشند. زیرا همان‌طور که گفتیم، ایران جزو کشورهایی است که کاربرانش اجازه ندارند از بیتفینکس به‌صورت مستقیم استفاده کنند. ولی کاربران ایرانی زیادی هستند که با تغییر هویت در صرافی‌های خارجی دیگر که همین مشکل را دارند به خریدوفروش می‌پردازند.

به عبارت دیگر، اگر شما تجربه‌ کافی در استفاده از صرافی‌های خارجی را ندارید و برای اولین‌بار می‌خواهید معاملات خود را به سمت صرافی‌های خارجی ببرید، استفاده از بیتفینکس توصیه نمی‌شود و بهتر است از صرافی «بایننس» (Binance) یا «کوینکس» (Coinex) استفاده کنید. اما اگر فرد باتجربه‌ای هستید و قبلا در سایت‌های خارجی دیگر فعال بوده‌اید، بیتفینکس هم می‌تواند یکی از گزینه‌های خوب باشد.

 

سخن پایانی

بیتفینکس یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های آنلاین ارزهای دیجیتال است که امکانات و مزایای زیادی دارد. شرکت توسعه‌‌دهنده‌ این صرافی با استفاده از فناوری‌های پیشرفته و به‌روز، پلتفرمی را در اختیار کاربران قرار داده تا بتوانند به‌راحتی و هر طور که دلشان خواست به خریدوفروش بپردازند. برای استفاده از بیتفینکس می‌توان هم از نسخه‌ تحت وب آن استفاده و هم اپلیکیشن آن را روی گوشی‌های هوشمند نصب کرد.

بیتفینکس بعد از حمله‌ هکرها در سال‌های گذشته روی امنیت صرافی خود حساب ویژه‌ای باز کرده و توانسته به‌خاطر تلاش‌های خود از حمله‌های جدید در امان بماند. این صرافی با داشتن حجم معاملات روزانه‌ بالا و کارمزدهای پایین تراکنش‌هایش طرفداران خاص خود را پیدا کند و به همین دلیل در این مقاله به معرفی کامل آن پرداختیم. البته ایرانی‌هایی که تجربه‌ کار با صرافی‌های خارجی را تاکنون نداشته‌اند بهتر است از بیتفینکس دور بمانند زیرا ممکن است کمی برای آن‌ها پیچیده به نظر بیاید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا