🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
واژه‌نامه و اصطلاحات

API ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

دنیای ارزهای دیجیتال دنیای بزرگی است که فرصت‌های متنوعی برای سرمایه‌گذاری در آن وجود دارد. کسانی که می‌خواهند بدون وارد شدن به بحث‌های تخصصی و پیشرفته به خریدوفروش و سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال بپردازند، می‌توانند با کمی آموزش ساده شروع به این کار کنند.

در طرف دیگر، کسانی هم هستند که بعد از مدت‌ها فعالیت در دنیای رمزارزها به دنبال روش‌های بیشتری برای افزایش سرمایه‌ خود می‌گردند. روش‌هایی مثل استخراج، سپرده‌گذاری، شرکت در عرضه‌های اولیه و … از جمله‌ این فرصت‌های جدید هستند که می‌توان به جز خریدوفروش از این راه‌ها هم به کسب درآمد پرداخت. در مطالب قبلی منتشر شده در سایت در مورد این روش‌ها صحبت کرده‌ایم و امروز می‌خواهیم در مورد API یا واسط برنامه‌نویسی کاربردی صحبت کنیم.

در پایان خواهید فهمید که درک و استفاده از این فناوری چگونه می‌تواند باعث افزایش سودآوری شما شده و فرصت‌های جدیدی برایتان ایجاد کند. با ما همراه باشید.

API یا واسط برنامه‌نویسی کاربردی

«ای‌پی‌ای» (API) مخفف Application Programming Interface یا همان واسط برنامه‌نویسی کاربردی است. ساده‌ترین تعریفی که می‌توان برای API بیان کرد این است که این فناوری درواقع یک تکه کد برنامه‌نویسی است که به دو برنامه‌ جدا از هم اجازه می‌دهد با یکدیگر به تبادل اطلاعات بپردازند.

برای مثال سایتی مثل «کوین مارکت کپ» (Coinmarketcap) را در نظر بگیرید که یکی از بهترین سایت‌های ارائه‌دهنده‌ آماروارقام در حوزه‌ ارزهای دیجیتال است. اگر وارد این سایت شوید می‌بینید که آخرین قیمت ارزهای مختلف از چندین صرافی به‌صورت لحظه‌ای نمایش داده می‌شود؛ درواقع اتفاقی که می‌افتد این است که کوین مارکت کپ به کمک API به صرافی‌های مختلف متصل می‌شود و آخرین قیمت ارز مورد نظر را از آن‌ها می‌گیرد و در سایت خود نمایش می‌دهد.

به عبارت دیگر فرض کنیم شما وارد صفحه‌ مربوط به ارز دیجیتال بیت کوین در سایت کوین مارکت کپ شده‌اید. اتفاقی که در پشت پرده می‌افتد این است که کوین مارکت کپ اطلاعاتی مثل نام ارز دیجیتال، بازه‌ زمانی و اطلاعات مشابه را با استفاده از API به صرافی‌های مختلف ارسال می‌کند. صرافی‌ها این درخواست را دریافت کرده و اطلاعاتی درخواستی را از پایگاه داده‌ خود می‌گیرند و دوباره آن را به کمک API به کوین مارکت کپ می‌فرستند. سپس این سایت داده‌های دریافتی خود از صرافی‌ها را در صفحه‌ای که شما وارد آن شده بودید به نمایش درمی‌آورد.

API به سایت‌ها، برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل اجازه می‌دهد با اینکه ساختار متفاوتی از هم دارند، به‌راحتی و با سرعت اطلاعات مختلف را بین یکدیگر ردوبدل کنند.

در مثال بالا صرافی‌های ارز دیجیتال نقش ارائه‌دهنده‌ API و کوین مارکت کپ هم نقش استفاده‌کننده از API‌ را دارد، زیرا در طراحی و ساخت صرافی‌ها API هم برایشان برنامه‌نویسی می‌شود تا برنامه‌های دیگر مثل کوین مارکت کپ بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

اکنون که با مفهوم API یا رابط برنامه‌نویسی کاربردی آشنا شدیم بیایید در مورد فرصت‌های جدیدی صحبت کنیم که این فناوری در زمینه‌ سرمایه‌گذاری در دنیای ارزهای دیجیتال برای ما ایجاد می‌کند.

API به سایت‌ها، برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل اجازه می‌دهد با اینکه ساختار متفاوتی از هم دارند، به‌راحتی و با سرعت اطلاعات مختلف را بین یکدیگر ردوبدل کنند.

در مثال بالا صرافی‌ها نقش ارائه‌دهنده‌ API و کوین مارکت کپ هم نقش استفاده‌کننده از API‌ را دارد. زیرا در طراحی و ساخت صرافی‌ها API هم برایشان برنامه‌نویسی می‌شود تا برنامه‌های دیگر مثل کوین مارکت کپ بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

اکنون که با مفهوم API یا رابط برنامه‌نویسی کاربردی آشنا شدیم بیایید در مورد فرصت‌های جدیدی که این فناوری می‌تواند در زمینه‌ سرمایه‌گذاری در دنیای ارزهای دیجیتال برای ما ایجاد کند، صحبت کنیم.

 

موارد استفاده از API در ارزهای دیجیتال

رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی به برنامه‌نویسان اجازه می‌دهند تا از داده‌های موجود سایت‌های دیگر استفاده کنند و نیازی نباشد که خودشان به تولید این داده‌ها بپردازند. به عنوان مثالی دیگر می‌توان API نقشه‌ گوگل را در نظر گرفت. برنامه‌نویس‌ها برای نشان دادن یک محل روی نقشه لازم نیست که خودشان از صفر نقشه طراحی کنند، تنها کاری که باید انجام دهند دادن مختصات محل مورد نظر به API نقشه‌ گوگل است. با اینکار گوگل نقشه‌ مورد نظر را برای آن‌ها ایجاد می‌کند و تحویل می‌دهد. از آنجایی که ارائه‌دادن داده‌ها برای گسترش کسب‌وکارها مفید است، بسیاری از این APIها رایگان هستند.

اما سوالی که مطرح می‌شود این است که API چه ربطی به ارزهای دیجیتال دارد؟ درواقع در دنیای ارزهای دیجیتال از API به دو روش استفاده می‌شود.

 

API در صرافی‌ها

اولین مورد همان مثالی است که در بخش قبلی برای توضیح API‌ ارائه کردیم. یعنی همان API‌هایی که صرافی‌ها در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند که می‌تواند مصارف بسیار بیشتری به غیر از کوین مارکت کپ داشته باشد. کوین مارکت کپ از API صرافی‌ها تنها برای دسترسی به اطلاعات عمومی آن‌ها مثل آخرین قیمت یک ارز دیجیتال استفاده می‌کند، اما سایت‌هایی هم هستند که می‌توان از آن‌ها برای ارتباط کامل با حساب‌کاربری شما در صرافی‌هایی مثل «بایننس» (Binance) استفاده کرد.

شاید تا‌به‌حال اسم ربات تریدر یا معامله‌گر به گوش‌تان خورده باشد که به ادعای سازندگان آن‌ها می‌توانند به‌صورت خودکار به خریدوفروش ارزهای دیجیتال بپردازند. چنین ربات‌هایی به کمک API و به‌صورت کاملا قانونی و مجاز به صرافی مورد نظر متصل می‌شوند و براساس استراتژی‌های تریدی که در کد آن‌ها اعمال شده در زمان مشخص اقدام به خرید ارز کرده و در زمان بالا رفتن قیمت آن را به‌ فروش می‌رسانند.

برای این‌ کار باید از صرافی مورد نظر یک کد API دریافت کرد. این کد معمولا در قسمت تنظیمات این سایت‌ها قابل دریافت است و برای هر حساب کاربری متفاوت از دیگری است. سپس این کد در تنظیمات آن ربات یا هر برنامه‌ دیگری که قصد استفاده از API صرافی را دارد، وارد می‌شود. بدین ترتیب برنامه، یعنی ربات و صرافی، به یکدیگر متصل می‌شوند و می‌توانند با یکدیگر ارتباط امنی داشته باشند.

بعضی از سایت‌ها هم هستند که با اتصال به API صرافی‌ها امکان خریدوفروش این ارزها را برای کاربران خود مهیا می‌کنند. یعنی دیگر لازم نیست برای خرید یک ارز یا فروش آن حتما وارد صرافی بشوید و می‌توانید از این سایت‌های کمکی بهره ببرید. این موضوع به ویژه برای کاربران ایرانی اهمیت دارد که بایننس و دیگر صرافی‌های معتبر خدماتی به آن‌ها ارائه نمی‌دهند و بسیاری از آن‌ها با روش‌های تغییر IP مثل استفاده از وی*پی*ان وارد این سایت‌ها می‌شوند که خطرات خود را دارد. در صورت استفاده از چنین سایت‌هایی لازم نیست هربار به سایت خود صرافی مراجعه کنیم و می‌توانیم سفارش‌های خود را از طریق این سایت‌ها و به لطف استفاده از API صرافی ثبت کنیم.

 

API در بلاک چین

استفاده‌ دیگر از API در دنیای ارزهای دیجیتال به خود بلاک چین برمی‌گردد. برای مثال بلاک چین بیت کوین را در نظر بگیرید. این بلاک چین هم یک API ارائه می‌دهد که هرکس می‌تواند به کمک آن به سیستم بیت کوین متصل شده و به اطلاعاتی مثل پردازش تراکنش‌ها، دسترسی به محتوای کیف پول، داده‌های تراکنش، آماروارقام بازار دسترسی پیدا کند. علاوه بر این، اگر کسی می‌خواهد در فروشگاه اینترنتی خود از ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین هم پشتیبانی بکند، یعنی کاربران بتوانند با پرداخت بیت کوین به خرید بپردازند، می‌تواند از API بلاک چین بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری استفاده کند.

همین ویژگی به‌ظاهر ساده باعث شده که این روزها سایت‌ها و شرکت‌های بزرگ تجاری بتوانند به‌راحتی و بدون هیچ‌دردسر اضافی امکان پرداخت از طریق ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین را فراهم سازند. همین چند وقت پیش بود که شرکت بزرگ «تسلا» (Tesla) به مدیرعاملی «ایلان ماسک» (Elon Musk) به مشتری‌های خود اجازه داد تا با پرداخت بیت کوین بتوانند به‌طور مستقیم یکی از خودروهای برقی محبوب این شرکت را خریداری کنند. ایلان ماسکی که همواره یکی از حامیان ارزهایی دیجیتال بوده و اخیرا با خرید مقدار زیادی از این رمزارز باعث افزایش قیمت شدید آن شد.

همچنین این تنها شرکت تسلا نیست که امکان پرداخت با ارزهای دیجیتال را برای کاربران خود فراهم ساخته است. شرکت‌های بزرگ و کوچک دیگری نیز بعد از اعلام این خبر ادامه‌دهنده‌ راه تسلا و ایلان ماسک شدند و اعلام کردند که امکان خرید با ارزهای دیجیتال را فراهم ساخته‌اند.

 

سخن پایانی

رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی یا API از همان روزهای ابتدایی برنامه‌نویسی وجود داشته‌ و در برنامه‌های مختلفی کمک‌حال برنامه‌نویسان بوده‌اند. در زمینه‌ ارزهای دیجیتال هم به کمک این فناوری می‌توان دست به کارهایی زد که باعث افزایش سود‌آوری و بهبود روش‌های سرمایه‌گذاری می‌شود.

در این مقاله دیدیم که چگونه می‌توان از API‌ رایگان صرافی‌ها و بلاک چین ارزهای مختلف برای مصارف گوناگون استفاده کرد. اگر شما جزو کسانی هستید که به‌تازگی پا به عرصه‌ ارزهای دیجیتال گذاشته و هنوز تجربه‌ کافی در این زمینه ندارید، نگران نباشد. تنها آشنایی کلی با این پدیده برای شما کافی است و برای خریدوفروش و سرمایه‌گذاری نیازی به درک و فهم عمیق آن ندارید. ما نیز سعی کردیم این نگاه کلی را برای شما به زبانی ساده فراهم کنیم تا از فرصت‌های احتمالی آینده باخبر باشید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا