دوره منتور شیپ
آموزش سرمایه‌گذاری و ترید

۵ ارز دیجیتال اول دنیا کدام هستند؟

این روزها تعداد ارزهای دیجیتال به قدری افزایش یافته که انتخاب یک گزینه‌ی خوب برای سرمایه‌گذاری بلندمدت کار بسیار سختی به نظر می‌رسد. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که یک نگاه اجمالی به لیست برترین ارزهای دیجیتال دنیا در سال‌های گذشته بیندازیم و ببینیم که برخی از پروژه‌های آن زمان دیگر وجود خارجی ندارند یا ارزش آن‌ها با افت شدید مواجه شدند.

از همین رو یکی از اولین و مهم‌ترین کارهایی که هر سرمایه‌گذار باید در قدم اول انجام دهد، شناسایی دقیق رمز ارزهای مناسب برای سرمایه‌گذاری طولانی مدت است. در این مقاله ۵ ارز دیجیتال برتر دنیا را به شما معرفی می‌کنیم و معیارهای انتخاب هر یک از آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

پس اگر شما هم به دنبال انتخاب رمز ارزهایی هستید که پتانسیل ماندگاری بالایی دارند، مطالب و نکات کاربردی این مقاله را از دست ندهید.

معیارهای انتخاب ۵ رمز ارز برتر دنیا

معیار انتخاب ۵ رمز ارز برتر دنیا در این مقاله شاخص ارزش بازار یا مارکت کپ (Market Cap) است که از ضرب قیمت هر رمز ارز در عرضه در گردش آن به دست می‌آید.

قبل از هر چیز بهتر است در مورد معیارها و عواملی که در انتخاب این ۵ ارز دیجیتال تاثیر داشته‌اند صحبت کنیم. در حالت کلی ارزهای دیجیتال را می‌توان از چند نظر طبقه‌بندی کرد. به عنوان مثال اگر قدمت این رمز ارزها برای ما ملاک باشد با لیست متفاوت‌تری روبه‌رو خواهیم شد.

یا فرض کنیم معیار انتخاب ۵ ارز دیجیتال برتر از نظر ما میزان رشد آن‌ها در یک بازه‌ زمانی مشخص باشد. لحاظ کردن همه‌ی این معیارها در کنار هم می‌تواند لیست قابل اعتمادتری را در اختیار ما قرار دهد که نتایج آن تقریباً با قرار دادن عامل «ارزش بازار» (Market Cap) به عنوان ملاک اصلی، یکی خواهد بود. برای همین ما نیز در این مقاله ۵ ارز دیجیتال برتر دنیا را از نظر ارزش بازار لیست می‌کنیم.

اگر بخواهیم ارزش بازار یا مارکت کپ را به زبانی ساده تعریف کنیم باید بگوییم که این معیار آسان‌ترین راه برای پیدا کردن بزرگترین و با ارزش‌ترین ارزهای دیجیتال موجود در بازار است.

پیدا کردن ارزش بازار هر ارز دیجیتال کار چندان سختی نیست. برای این کار کافی است قیمت فعلی آن را ضرب در موجودی در گردش آن کنیم تا مارکت کپ آن به دست بیاید. به عنوان مثال اگر قیمت هر واحد از یک رمز ارز ۱۰۰ دلار و مقدار موجودی در گردش آن هم ۲۵ میلیون باشد ارزش بازار یا مارکت کپ آن برابر با ۲.۵ میلیارد خواهد بود.

البته ناگفته نماند که برخی از افراد نیز هستند که چندان به شاخص مارکت کپ در دنیای کریپتوکارنسی‌ها اعتقاد ندارند و معتقدند که این معیار از بازار بورس و سرمایه وارد این حوزه شده و نباید به اندازه‌ی فعلی به آن اهمیت داده شود.
به هر حال در زمان نگارش این مقاله ۵ ارز دیجیتال برتر دنیا از نظر ارزش بازار به این ترتیب هستند.

فراموش نکنید که جایگاه این رمز ارزها، به‌ خصوص رتبه‌های سوم و چهارم، مدام در حال تغییر هستند و ممکن است زمانی که شما این مطلب را می‌خوانید رمز ارزهای دیگری وارد این لیست شده باشند.

۵ ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار

بیت کوین (Bitcoin)

بیت کوین اولین ارز دیجیتال شناخته‌شده‌ دنیا است که از همان ابتدا تا کنون رتبه‌ی اول را به خود اختصاص داد.

دیگر باید به شنیدن نام «بیت کوین» (Bitcoin) در هر لیستی از ارزهای دیجیتال عادت کرده باشید. چه صحبت از سابقه باشد و چه ماندگاری و ارزش بازار، بیت کوین همیشه رتبه‌ اول را به خود اختصاص داده است و به نظر نمی‌رسد که به این راحتی‌ها جایگاه خود را از دست بدهد.

این رمز ارز که از سال ۲۰۰۹ میلادی شروع به فعالیت کرده همواره توانسته رتبه‌ی اول رمز ارزها را از نظر ارزش بازار به خود اختصاص دهد. تنها رمز ارزی که توانسته تا حدودی خود را به بیت کوین نزدیک کند اتریوم است که آن هم در حال حاضر نصف ارزش بازار بیت کوین را در اختیار دارد.

برای همین است که همواره توصیه می‌شود بخشی از سبد سرمایه‌گذاری خود را به بیت کوین اختصاص دهید. به‌خصوص اگر با هدف سرمایه‌گذاری بلندمدت وارد این حوزه شده‌اید بهترین و کم‌ریسک‌ترین رمز ارز برای شما بیت کوین خواهد بود. این موضوع را می‌توان با نگاهی به لیست برترین ارزهای دیجیتال در چهار پنج سال گذشته مشاهده کرد. در آن زمان رمز ارزهای دیگری رتبه‌های بالای این لیست را به خود اختصاص داده بودند ولی هم ‌اکنون یا خبری از آن‌ها نیست و یا ارزش آن‌ها به شدت افت کرده است.

البته در این بین برخی از رمز ارزها هم توانسته‌اند پا به پای بیت کوین رشد کنند که به برخی از آن‌ها در ادامه اشاره خواهد شد. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با رمز ارز بیت کوین و ساختار منحصربه‌فرد آن مقاله ارز دیجیتال بیت کوین (Bitcoin) چیست؟ را مطالعه کنید.

مارکت کپ فعلی: حدود ۹۶۱ میلیارد دلار

اتریوم (Ethereum)

اتریوم توانسته با پشتیبانی از قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیر متمرکز محبوبیت زیادی را در بین توسعه‌دهندگان این حوزه به دست آورد.

دومین رمز ارز برتر دنیا از نظر مارکت کپ «اتریوم» (Ethereum) است. همان‌طور که گفتیم نزدیک‌ترین رقیب بیت کوین، ارز دیجیتال اتریوم است که طرفداران خاص خود را دارد. این رمز ارز در سال ۲۰۱۵ میلادی و با هدف گسترده‌تر کردن کاربرد ارزهای دیجیتال معرفی شد و از همان زمان به بعد توانست روزبه‌روز پیشرفت چشم‌گیری را تجربه کند. عمده‌ترین دلیل رشد و محبوبیت اتریوم معرفی مفاهیمی مثل «قراردادهای هوشمند» (Smart Contracts) و «برنامه‌های غیر متمرکز» (Decentralized Applications یا DApps) است که توانست آن را از بیت کوین متمایز کند.

قرارداد هوشمند

برنامه غیرمتمرکز

چرا گفتیم اتریوم طرفداران خاص خود را دارد؟ چون گروهی از این افراد معتقد هستند که روزی فرا خواهد رسید که در آن اتریوم جایگاه نخست بیت کوین را از نظر ارزش بازار به خود اختصاص خواهد داد.

این افراد به این روز «روز جابه‌جایی» یا The Flippening می‌گویند. با این حال هر چند اتریوم به عنوان رقیب اصلی بیت کوین شناخته می‌شود ولی با همه‌ی رشدی که داشته تنها توانسته به نصف ارزش بازار بیت کوین برسد. این نکته را هم فراموش نکنید که ارزش بازار فعلی اتریوم بیش از ۵ برابر ارزش بازار بایننس کوین است که در رتبه‌ی سوم این لیست قرار دارد.

اتریوم در سال‌های اخیر رقبای قدرتمندی پیدا کرده است که بعضی از آن‌ها از بسیاری از جهات از آن قوی‌تر هستند. در حقیقت دو مورد از سه مورد ارز دیجیتال باقی مانده‌ی این لیست رقبای اصلی اتریوم هستند که در ادامه در مورد آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

مارکت کپ فعلی: حدود ۴۸۲ میلیارد دلار

بایننس کوین (Binance Coin)

رمز ارز محلی صرافی بایننس بعد از معرفی بلاک چین اختصاصی این شرکت رشد چشم‌گیری داشت و هم اکنون در رتبه‌ی سوم برترین ارزهای دیجیتال قرار دارد.

اگر مدتی در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشید حتماً با صرافی بین‌المللی بایننس آشنایی دارید. ارز دیجیتال «بایننس کوین» (Binance Coin) در واقع ارز دیجیتال محلی این صرافی است که بعدها با معرفی و عرضه‌ بلاک چین و زنجیره‌ هوشمند بایننس، کاربردهای بیشتری را به خود دید. هم اکنون مهمترین کاربرد بایننس کوین پرداخت کارمزد تراکنش‌ پروژه‌هایی است که بر بستر بلاک چین این شرکت فعالیت می‌کنند.

همان‌‌طور که گفتیم اتریوم بزرگترین بلاک چین با قابلیت پشتیبانی از قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز است و بایننس کوین توانسته خود را به عنوان یکی از اصلی‌ترین رقیبان اتریوم معرفی کند.

علاوه بر این از آنجایی که بایننس کوین ارز محلی بزرگترین صرافی حال حاضر ارزهای دیجیتال است، می‌توان به ماندگاری و رشد آن در آینده امیدوار بود.

مارکت کپ فعلی: حدود ۹۱ میلیارد دلار

تتر (Tether)

رمز ارز تتر یک استیبل کوین است که از نظر ارزش بازار در رتبه‌ چهارم قرار گرفته است.

چهارمین ارز دیجیتال این لیست کمی با دیگر ارزهای دیجیتال معرفی شده تفاوت دارد. ارز دیجیتال «تتر» (Tether) که آن را با علامت اختصاری USDT می‌شناسیم در واقع یک «استیبل کوین» (Stable Coin) است. استیبل کوین به ارزهای دیجیتالی گفته می‌شود که هر واحد از آن‌ها توسط یک واحد از دارایی‌های دنیای واقعی مثل دلار یا طلا پشتیبانی می‌شود و به همین دلیل ارزش آن‌ها همواره ثابت باقی می‌ماند. تتر را می‌توان دلار دیجیتالی در نظر گرفت.

اما شاید برای شما سوال باشد که چرا به چنین ارز دیجیتالی که با گذشت زمان ارزش آن افزایش نمی‌یابد و عملاً امکان کسب سود مستقیم از آن وجود ندارد، نیاز داریم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که درست است ارزش تتر افزایش نمی‌یابد ولی این نکته را هم در نظر بگیرید که ارزش آن در نوسانات بازار هم پایین نمی‌آید و ثابت باقی می‌ماند.

همچنین در صرافی‌های ارز دیجیتال زمانی که می‌خواهید رمز ارزهای خود را بفروشید، معامله کنید یا به کیف پول دیجیتال انتقال انجام دهید، شاید تبدیل آن‌ها به پول کاغذی و انجام این کارها کار طاقت‌فرسایی باشد. اما به راحتی می‌توان با تبدیل دارایی‌های رمز ارزی خود به تتر، به همان آسانی انتقال دیگر رمز ارزها، تراکنش‌های مختلف را انجام داد.

به خاطر همین ثابت ماندن ارزش چنین رمز ارزهایی است که همواره توصیه می‌شود در سبد سرمایه‌گذاری خود مقداری تتر آماده داشته باشید تا در صورت ریزش قیمت‌ها و پیش آمدن فرصت‌های خرید خوب، بتوانید به راحتی در قیمت‌های پایین رمز ارزهای دلخواه خود را خریداری کنید.

مارکت کپ فعلی: حدود ۷۸ میلیارد دلار

سولانا (Solana)

سولانا یکی از رقبای اصلی اتریوم است که تواسته مشکل مقیاس‌پذیری و سرعت پایین تراکنش‌های آن را حل کند.

ارز دیجیتال سولانا (Solana) از جمله ارزهای دیجیتالی است که توانست در سال ۲۰۲۱ میلادی، عملکرد خیره‌کننده‌ای داشته باشد. جالب است بدانید که در پایان ماه ژانویه این سال قیمت رمز ارز سولانا حتی به ۵ دلار هم نمی‌رسید ولی هم ‌اکنون حدود ۲۰۰ دلار معامله می‌شود.

از نظر فنی سولانا را می‌توان یکی دیگر از رقبای اصلی اتریوم قلمداد کرد که تمام امکانات یک بلاک چین ایده‌آل را دارد. علاوه بر این، نوآوری‌هایی که در این بلاک چین به کار رفته، باعث شده که پایین بودن سرعت تراکنش‌ها و دیگر مشکلات مربوط به مقیاس‌پذیری اتریوم در سولانا وجود نداشته باشد.

رتبه‌ پنجم برترین ارزهای دیجیتال از نظر مارکت کپ همواره بین چند ارز دیجیتال جابه‌جا می‌شود و اگر قرار بود کمی قبل‌تر این لیست را تهیه کنیم شاید رمز ارزهایی مثل «ریپل» (Ripple) و «کاردانو» (Cardano) در رتبه‌ پنجم قرار می‌گرفتند.

مارکت کپ فعلی: حدود ۶۱ میلیارد دلار

سخن پایانی

همانطور که در ابتدای مطلب هم اشاره کردیم انتخاب ۵ ارز دیجیتال برتر دنیا بستگی به معیارهای مختلفی دارد. شاید خیلی‌ها روی رتبه‌های اول و دوم این لیست، یعنی بیت کوین و اتریوم، اتفاق نظر داشته باشند ولی سه رتبه‌ بعدی را می‌توان از بین چند گزینه انتخاب کرد.

از آنجایی که ملاک ما در زمان نگارش این مقاله ارزش بازار یا مارکت کپ رمز ارزها بود رتبه‌های سوم، چهارم و پنجم به‌ترتیب به بایننس کوین، تتر و سولانا اختصاص یافت ولی رمز ارزهایی مثل ریپل و کاردانو هم می‌توانستند این رتبه‌ها را به خود اختصاص دهند.

به هر حال موضوعی که جلب توجه می‌کند این است که با گذشت سال‌ها هنوز هم بیت کوین و اتریوم جایگاه مستحکم خود در رتبه‌های اول و دوم را حفظ کرده‌اند و به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها قصد ترک آن را داشته باشند.

اما نگاهی به رتبه‌های سوم به بعد در طول سال‌های اخیر نشان می‌دهد که شاید چند سال بعد هیچ کدام از رمز ارزهای اشاره شده در رتبه‌های خود نباشند و جایگاه خود را به ارزهای دیجیتال جدید بدهند. زمان همه‌ چیز را روشن خواهد کرد و رمز ارزی ماندگار خواهد بود که بتواند خود را با پیشرفت‌های این حوزه وفق دهد.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر
    انتخاب بهترین ارز برای خرید بستگی به هدف از معامله و نوع معامله شما داره ولی باهاتون موافق هستم
    موفق و پرسود باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا