آموزش سرمایه‌گذاری و تریداستراتژی‌های معاملاتی

معرفی ۱۰ روش برتر ترید ارز دیجیتال که باید بشناسید!

بازار داغ ارزهای دیجیتال نظر بسیاری از افراد را در سراسر جهان به خود جلب کرده است. همین موضوع موجب شده تا کاربران به دنبال شناخت بهترین روش و استراتژی معاملاتی برای کسب درآمد و ترید در بازار رمز ارزها باشند.

ما در این مقاله به معرفی ۱۰ روش برتر ترید ارز دیجیتال می‌پردازیم که فعالان و تحلیل‌گران مطرح بازار استفاده می‌کنند. پس در ادامه با معرفی بهترین استراتژی‌ های ترید ارز دیجیتال همراه ما باشید تا مسیر ترید و فعالیت حرفه‌ای در بازار ارزهای دیجیتال برای شما هموارتر شود.

۱. اسکالپینگ

«اسکالپینگ» (Scalping) که اصطلاحاً به عنوان نوسان‌گیری در بازار‌های مالی هم از آن یاد می‌شود، می‌تواند استراتژی خوب و سودآوری برای ترید در بازار ارزهای دیجیتال باشد.

معامله‌گران در استراتژی اسکالپینگ از نوسانات لحظه‌ای بازار سود می‌گیرند و طبق گفته‌ی کارشناسان اگر بتوانید اسکالپینگ را به درستی پیاده‌سازی کنید، سودهای خوبی را در بازار ارزهای دیجیتال به دست خواهید آورد.

به بیان ساده در این روش شما با شناسایی نوسانات قیمت معامله باز می‌کنید و به محض دریافت میزان مشخصی سود از بازار خارج می‌شوید.

سود دریافتی از هر معامله بسیار ناچیز است. اما از آنجایی که تعداد زیادی از معاملات در طول یک روز بسته می‌شوند، مجموع سود دریافتی قابل توجه خواهد بود.

به طور کلی می‌توان گفت که هر چه تایم فریم معاملاتی کوتاه‌تر باشد، بهتر است. حداکثر زمانی که صرف یک معامله می‌شود، بیشتر از یک ساعت نیست.

معامله‌گرانی که استراتژی اسکالپینگ را به کار می‌گیرند، به هیچ عنوان دنبال کسب سود بالا در هر معامله نیستند. چیزی که اهمیت دارد، تعداد معاملات است. البته پیاده‌سازی استراتژی اسکالپینگ و نوسان‌گیری از بازار ارزهای دیجیتال اصلا کار ساده‌ای نیست.

شما باید به قدری با روند و ساختار بازار آشنایی باشید که بتوانید بهترین زمان را برای ورود و خروج از بازار قبل از سایر معامله‌گران شناسایی کنید. جالب است بدانید که برخی از افراد حتی در عرض چند ثانیه معاملات خودشان را انجام می‌دهند.

یکی از مزایای اصلی استراتژی اسکالپینگ تایم فریم‎‌های معاملاتی بسیار کوتاه آن است. بدین صورت اگر به هر دلیلی تحلیل شما اشتباه باشد، میزان ضرر هم ناچیز خواهد بود و می‌توانید سریعا از بازار خارج شوید. می‌توان گفت که معامله‌گران با استفاده از استراتژی اسکالپینگ، کنترل بیشتری به شرایط بازار دارند.

۲. معاملات معکوس

«معاملات معکوس» که به عنوان Reverse trading هم در بین کاربران شناخته می‌شود، یکی از استراتژی‌های سودآور در بازار ارزهای دیجیتال است. برای مثال فرض کنید که روند قیمت بیت کوین طی یک بازه‌ی زمانی صعودی بوده، معامله‌گران در روش Reverse trading با استفاده از ابزارهای تخصصی و بررسی الگوهای مختلف روند را نزولی پیش‌بینی می‌کنند و سریعاً وارد معامله می‌شوند.

برخی از افراد هم با پیش‌بینی بالاترین و پایین‌ترین قیمت ارزهای دیجیتال معاملات خود را مدیریت کرده و سود به دست می‌آورند.

البته این نکته را هم به خاطر داشته باشید که در صورت پیش‌بینی غلط روند، ضرر قابل توجهی را متحمل خواهید شد. پس پیاده‌سازی استراتژی معاملات معکوس مختص به افراد با تجربه‌ای است که اطلاعات کافی برای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال را داشته باشند چرا که در غیر این صورت به کارگیری Reversal trading برای شما سودآور نخواهد بود.

در حقیقت معامله‌گران در این استراتژی با توجه به اطلاعاتی که از سطوح حمایت و مقاومت دارند، عمل می‌کنند. به طور کلی وقتی قیمت ارز دیجیتالی نزدیک به سطوح حمایت باشد، احتمال افزایش قیمت وجود دارد.

از سوی دیگر وقتی که ارز دیجیتال با قیمتی نزدیک به سطوح مقاومت معامله شود، روند نزولی پیش‌بینی می‌شود. پس می‌توان گفت که آشنایی با ساختار کلی بازار و در نظر گرفتن سطوح حمایت و مقاومت پیش‌بینی روند قیمت را برای شما آسان‌تر می‌کند.

۳. مومنتوم

«مومنتوم تریدینگ» (Momentum trading) یکی از استراتژی‌های ساده برای ترید در بازار ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. به طور کلی در روش مومنتوم افراد سوار بر موج نوسانات قیمت، سود به دست می‌آورند.

بسیاری از کارشناسان استراتژی مومنتوم را یک روش‌ پر ریسک معاملاتی می‌دانند چرا که هر لحظه امکان تغییر روند و ضررهای قابل توجه وجود دارد.

جالب است بدانید که حجم معاملات یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین فاکتورها در استراتژی مومنتوم است. بدین صورت که تریدرهای سوار بر موج صبر می‌کنند تا به محض رسیدن حجم معاملات به یک میزان مشخص از بازار خارج شوند. اما به خاطر داشته باشید که استفاده از اندیکاتور مناسب و تحلیل درست روند قیمت کار هر کسی نیست.

همین موضوع تشخیص زمان درست برای خروج از معاملات را برای کسانی که تجربه‌ی چندانی در بازار ارزهای دیجیتال ندارند، سخت کرده است.

۴. فیدینگ

«فِیدینگ» (Fading trading) هم یک از استراتژی‌هایی است که غالبا توسط متخصصان و فعالان حوزه‌ی ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

البته بیشتر افراد از آن به عنوان یکی از روش‌های پر ریسک برای ترید ارزهای دیجیتال یاد می‌کنند. معامله‌گران در استراتژی فیدینگ روند معکوس را در بازار شناسایی و پیش‌بینی می‌کنند.

داشتن اطلاعات کافی و پیش‌بینی درست روند قیمت در استراتژی فیدینگ، سود قابل‌توجهی را برای شما به همراه دارد. اما از سوی دیگر اگر بدون آگاهی به فکر پیاده‌سازی چنین روشی بیفتید، ضررهای غیر قابل جبرانی متحمل خواهید شد.

پس بهتر است که با عملکرد محتاطانه از هرگونه ضرر احتمالی جلوگیری کنید. فیدینگ بیشتر در بازارهای پر نوسان مانند ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد. توجه به اخبار و دیدگاه‌ افراد مطرحی مانند ایلان ماسک، تحلیل بازار را در روش فیدینگ آسان‌تر می‌کنند.

۵. نوسان گیری روزانه

ماهیت پر نوسان بازار ارزهای دیجیتال روزانه فرصت‌های معاملاتی زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد. هنگامی که میزان نوسانات افزایش پیدا می‌کند، هر لحظه ممکن است شاهد روند صعودی یا نزولی قیمت باشیم.

حالا شما می‌توانید با تحلیل درست و شناسایی تغییرات قابل توجه روزانه در روند قیمت و بستن چندین معامله در تایم فریم‌های کوتاه از نوسانات بازار سود خوبی به دست آورید.

شما در استراتژی نوسان‌گیری روند صعودی یا نزولی قیمت را بعد از نوسانات پیش‌بینی نمی‌کنید، بلکه به هنگام مشاهده‌ی نوسانات بالا وارد معامله می‌شوید.

۶. خرید در پایین‌ ترین قیمت و هولد ارز دیجیتال

معمولاً کاهش ناگهانی قیمت ارز دیجیتال محبوبی مانند بیت کوین احساس ترس را در دل افراد زنده می‌کند و موجب می‌شود از خرید و سرمایه‌‌گذاری در بیت کوین خودداری کنند.

اما افراد با تجربه اتفاقاتی از قبیل افت شدید قیمت را یک فرصت مناسب برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال می‌دانند و از شرایط پیش آمده نهایت استفاده را می‌کنند.

به طور کلی می‌توان گفت که قابلیت‌ ارزهای دیجیتال مطرح بازار به قدری بالا است که هیچ چیز نمی‌تواند مانع پیشرفت آن‌ها در دراز مدت باشد.

پس عواملی مانند توییت چهره‌‌های مردمی و مشهور یا اخبار ممنوعیت ارزهای دیجیتال در برخی از کشورها تنها در یک بازه‌ی زمانی کوتاه، روند قیمت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هیچ یک از بازارهای مالی تا به حال نوسانات بالای بازار ارزهای دیجیتال را تجربه نکرده است.

علاوه بر تمام نکاتی که گفته شد، تجربه ثابت کرده که قیمت بیت کوین حتی بعد از کاهش‌های چندین هزار دلاری، دوباره به قدری افزایش پیدا می‌کند که ضرر سرمایه‌گذارن به کلی جبران شود.

بنابراین برخی از تریدرها به هنگام مشاهده‌ی روند نزولی قیمت، ارزهای دیجیتال آینده‌دار را شناسایی و خریداری می‌کنند. برخی از ارزهای دیجیتال تنها طی یک بازه زمانی چند ماهه، رشد می‌کنند و سرمایه‌ی افراد به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد.

به طور کلی می‌توان گفت که ریسک شناسایی و سرمایه‌گذاری در برخی از ارزهای دیجیتال به نسبت سایر استراتژی‌های معاملاتی کمتر است.

همین موضوع باعث شده تا افرادی که آگاهی و تجربه‌ی کافی برای تحلیل روند قیمت در بازه‌های زمانی کوتاه را ندارند، این روش به کار بگیرند. شما همچنین می‌توانید نرم‌افزارهایی را که کاهش ناگهانی و رسیدن قیمت به یک حد مشخص را سریعا اطلاع‌رسانی می‌کنند، بر روی تلفن همراه یا سیستم کامپیوتری خود نصب کنید.

می‌توان گفت کسانی در بازار برنده هستند که سریع‌تر از سایر افراد موقعیت‌های خرید را شناسایی و به بازار ورود پیدا کنند.

حتی در برخی از موارد افزایش قیمت معمولا تنها چند دقیقه بعد از کاهش ناگهانی قیمت اتفاق می‌افتد. معامله‌گران با طراحی ربات‌های اختصاصی به محض مشاهده‌ی روند نزولی قیمت ارز‌ دیجیتالی مانند بیت کوین را به صورت خودکار خریداری می‌کنند.

البته ناگفته نماند که ساختار پیچیده و پرنوسان بازار ارزهای دیجیتال موجب شده که حتی کارشناسان این حوزه نتوانند تحلیل درست و دقیقی از شرایط ارائه دهند.

۷. محدوده نوسان

«محدوده نوسان» یا Range trading بیشتر با توجه به سطوح حمایت و مقاومت پیش می‌رود. طبق گفته‌ی کارشناسان یکی از الزامات پیاده‌سازی استراتژی محدوده نوسان، آشنایی با الگوهای کندل استیک یا همان نمودار‌های شمعی است. در حقیقت مفاهیمی مانند سطوح حمایت و مقاومت همیشه به منظور پیش‌بینی روند قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وقتی قیمت ارز دیجیتالی مانند بیت کوین به سطوح حمایت نزدیک می‌شود، معامله‌گران به بازار ورود پیدا می‌کنند و به محض رسیدن به سطوح مقاوت دارایی خود را می‌فروشند. البته این امکان هم وجود دارد که قیمت در همان سطح باقی بماند یا با تغییرات جزئی همراه باشد.

محدوده نوسان می‌تواند استراتژی خوبی برای معامله‌گران تازه وارد در بازار ارزهای دیجیتال باشد. تعداد بالایی از معاملات با توجه به سطوح حمایت و مقاومت در بازار صورت می‌گیرند.

همان‌طور که در بخش‌های قبلی هم گفته شد روند در بازار ارزهای دیجیتال قابل پیش‌بینی نیست چرا که در برخی از موارد دیده شده که قیمت از سطوح حمایت و مقاومت عبور کرده. اما معمولا قبل از مشاهده‌ی روند صعودی و نزولی قیمت چندین بار شاهد برخورد به سطوح حمایت و مقاومت هستیم.

۸. معاملات فرکانس بالا یا الگوریتمی

«معاملات فرکانس بالا» (High frequency trading) به عنوان یکی از پیچیده‌ترین استراتژی‌ها شناخته می‌شود. اما با این حال سودهای قابل توجهی را برای فعالان حوزه‌ی ارزهای دیجیتال به همراه دارد.

به طور کلی در معاملات فرکانس بالا تمام فرایند به صورت خودکار و توسط کامپیوترهای تخصصی انجام می‌شوند. معامله‌گران برای پیاده‌سازی این استراتژی از تجهیزات تخصصی استفاده می‌کنند.

جالب است بدانید که تکنولوژی در دنیای امروز به قدری پیشرفت کرده که شما می‌توانید تمام استراتژی‌هایی که در این مقاله بررسی شد را در قالب الگوریتم در بیاورید و معاملات فرکانس بالا پیاده‌سازی کنید. در حقیقت کامپیوترها با مشاهده‌ و تحلیل روند بازار به صورت خودکار وارد معامله می‌شوند.

مزیت رقابتی معاملات فرکانس بالا در مقایسه با سایر استراتژی‌ها سرعت بسیار بالای آن‌ است، زیرا حتی تحلیل‌گران با تجربه در بازار ارزهای دیجیتال برای پیش‌بینی روند قیمت چندین فاکتور مختلف بررسی کرده و بعد به معاملات ورود پیدا می‌کنند.

اما عملکرد خودکار این استراتژی باعث شده تا تمام مراحل تنها در عرض چند ثانیه انجام شوند. پس معامله‌گران عملا هیچ دخالتی در این بین ندارند.

از آنجایی که همه چیز با سرعت انجام می‌شود، سود دریافتی از هر معامله بسیار ناچیز است. اما تعداد بالای معاملاتی در طول یک روز موجب می‌شود تا مجموع سود دریافتی قابل توجه باشد. شما برای بکارگیری این شیوه‌ی معاملاتی باید آزمون و خطاهای زیادی را پشت سر بگذارید.

البته ناگفته نماند که رسیدن به یک الگوریتم قابل اطمینان و سودآور که در دنیای غیر قابل پیش‌بینی ارزهای دیجیتال کارایی داشته باشد، اصلاً کار ساده‌ای نیست. در حقیقت بهتر است که قبل از انتخاب استراتژی معاملاتی خودتان تمام جوانب را به درستی بسنجید، برای مثال زمانی را تصور کنید که خطای سیستمی در کامپیوتر شما به وجود بیاید و معاملات در بازه‌های زمانی غلط باز شوند.

اگر نگاهی منطقی داشته باشید می‌بینید که این استراتژی علاوه بر سودآوری بالا، روشی پر ریسک برای فعالیت در بازارهای مالی است.

۹. نقاط طلایی و تقاطع مرگ

برخی از معامله‌گران با تشخیص «نقاط طلایی» (Golden Cross) و «تقاطع مرگ» (Death Cross) روند بازار را تحلیل کرده و وارد معامله می‌شوند.

اصطلاح نقاط طلایی مختص به زمانی است که میانگین قیمت یک ارز در بازه‌ی زمانی کوتاه از میانگین بلند مدت آن پیشی بگیرد. در حقیقت نقاط طلایی نشانگر روند صعودی در بازار ارزهای دیجیتال است. از سوی دیگر اگر میانگین قیمت رمز ارزی مانند بیت کوین طی یک بازه‌ی زمانی کوتاه از میانگین دراز مدت آن کمتر باشد، تقاطع مرگ اتفاق افتاده است.

به طور کلی می‌توان گفت که تقاطع مرگ درست در نقطه‌ی مقابل نقاط طلایی قرار می‌گیرد چرا که معامله‌گران با مشاهده‌ی چنین اتفاقی روند را نزولی می‌دانند.

میانگین کوتاه مدت روند قیمت طی ۵۰ روز و میانگین بلند مدت روند قیمت طی ۲۰۰ روز تخمین زده می‌شود. پس شما هم می‌توانید با استفاده اندیکاتورهای مختلف و شناسایی نقاط طلایی و تقاطع مرگ روند قیمت را پیش‌بینی کنید.

۱۰. آربیتراژ

«آربیتراژ» (Arbitrage) هم به عنوان یکی از روش‌های کسب درآمد در بازار ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. معامله‌گران در این روش از اختلاف قیمت صرافی‌ها کسب درآمد می‌کنند.

بدین صورت که ارز دیجیتال مورد نظر را از یک صرافی با قیمت پایین‌ خریداری کرده و با قیمت بالاتر به صرافی دیگری می‌فروشند. پس می‌توان یکی از الزامات آربیتراژ را بررسی هم زمان قیمت در چندین صرافی دانست. البته پیاده‌سازی و کسب سود از طریق استراتژی نسبتاً ساده‌ی آربیتراژ دشواری‌های خاص خودش را به همراه دارد.

خلاصه‌ای از ۱۰ روش ذکر شده در بالا را می‌توانید در عکس زیر مشاهده نمایید:

۱۰ روش ترید ارز دیجیتال

سخن پایانی

استراتژی‌های زیادی برای فعالیت و کسب درآمد در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد. اما در حقیقت هر کاربر باید با آگاهی و توجه به اهداف شخصی خود، یک استراتژی را برگزیند. حتی در برخی از موارد کاربران با پیاده‌سازی چندین استراتژی در بازارهای مالی کسب درآمد می‌کنند.

همانطور که مشاهده کردید سعی کردیم در این مقاله بیشتر استراتژی‌ها متداول و رایج ترید ارزهای دیجیتال که توسط معامله‌گران مورد استفاده قرار می‌گیرند را نقد و بررسی کنیم. آیا شما تا به حال در بازارهای مالی و ارزهای دیجیتال فعالیت داشته‌اید؟ از نظر شما میزان سودآوری کدام یک از استراتژی‌ها بیشتری است؟

نکات کلیدی

  • اسکالپینگ یا همان نوسان‌گیری در بازار ارزهای دیجیتال در بازه‌های زمانی بسیار کوتاه پیاده‌سازی می‌شود. سود حاصل هر معامله بسیار ناچیز است، اما تعداد بالای معاملات در طول روز موجب می‌شود تا مجموع مبلغ به دست آمده، قابل توجه باشد.
  • استراتژی معاملات معکوس در زمان‌هایی کاربرد دارد که روند قیمت ارز دیجیتالی مانند بیت کوین طی یک بازه‌ی زمانی مشخص صعودی بوده و حالا قرار است روندی معکوس داشته باشد. تحلیل‌گران حرفه‌ای بازار با استفاده از شناختی که با ساختار کلی بازار دارند و در نظر گرفتن عواملی مانند سطوح حمایت و مقاومت استراتژی معاملات معکوس را در معاملات خود پیاده‌سازی می‌کنند.
  • معامله‌گران با پیاده‌سازی استراتژی پر ریسک مومنتوم سوار بر موج نوسانات بازار می‌شوند. جالبه بدانید که حجم معاملات به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی و تاثیرگذار در استراتژی مومنتوم شناخته می‌شود.
  • استراتژی پر ریسک فیدینگ غالبا در بازارهای پر نوسانی مانند ارزهای دیجیتال بکار گرفته می‌شود. معامله‌گران با در نظر گرفتن الگوها و فاکتورهای مختلف روند معکوس قیمت را پیش‌بینی می‌کنند و وارد معامله می‌شوند. کسانی که قادر به پیاده‌سازی درست و اصولی استراتژی فیدینگ هستند، سودهای قابل ‌توجهی را در بازار ارزهای دیجیتال به دست می‌آورند.
  • برخی از معامله‌گران با مشاهده‌ی تغییرات قابل توجه قیمت در طول روز، وارد معامله می‌شوند و با نوسان‌گیری سود به دست می‌آورند.
  • افراد کم تجربه که با ساختار کلی بازار ارزهای دیجیتال آشنایی ندارند، می‌توانند با شناسایی رمز ارزهای آینده دار مبلغ مشخصی را صرف سرمایه‌گذاری بلند مدت در این حوزه کنند.
  • برخورد به سطوح حمایت معمولا موجب افزایش قیمت می‌شود. اما از سوی دیگر هنگامی که قیمت ارز دیجیتال با سطوح مقاوت برخورد داشته باشد، قیمت کاهش می‌یابد.
  • معاملات فرکانس بالا غالبا با استفاده از تجهیزات تخصصی و کامپیوترها انجام می‌شود. در این شیوه‌ی معاملاتی الگوریتم‌هایی طراحی می‌شوند که قابلیت ورود و خروج خودکار به معاملات را داشته باشند. با اینکه معامله‌گران هیچ دخالتی در روند انجام معاملات ندارند، سود قابل توجهی به دست می‌آورند.
  • هنگامی که میانگین کوتاه مدت قیمت از میانگین بلند مدت ارز دیجیتال بیشتر باشد، شاهد نقاط طلایی هستیم که روند را صعودی می‌کند. از سوی دیگر هنگامی که میانگین کوتاه مدت قیمت از میانگین بلند مدت آن کمتر باشد، تقاطع مرگ اتفاق می‌افتد و روند نزولی خواهد بود.
  • معامله‌گران در استراتژی آربیتراژ از اختلاف قیمت خرید و فروش ارزهای دیجیتال در صرافی‌های مختلف کسب درآمد می‌کنند. بدین صورت که افراد ارز دیجیتالی را با قیمت پایین از یک صرافی خریداری کرده و با قیمت بالاتر به صرافی دیگری می‌فروشند.
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس اگر به بازارهای مالی علاقه دارید و نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید به منظور گرفتن مشاوره تخصصی از کارشناسان ما،‌ اطلاعات زیر را کامل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۵ دیدگاه ها

    1. سلام وقتتون بخیر
      خوشحال هستیم که مقاله ما براتون مفیده بوده
      موفق و پر سود باشید

  1. دوستانی که قصد دارند یک تریدر بشن حتما باید یک استراتژی ترید و فقط دنبال این نباشید که از افراد مختلف بهترین روش ترید ارز دیجیتال رو یاد بگیرید شما باید بهترین استراتژی خودتون رو بسازید همونطور که دوست دارید و باهاش حال میکنید چون من خودم مدرس هستم دانشجو تمام طول دوره براش سواله که خوب اوکی الان اینو گفتی ولی بگو بهترین روش ترید چیه چطوری میتونم بهترین تریدر بشم و انواع معاملات ارز دیجیتال رو انجام بدم بنظرم باید با صبر و یادگیری پیوسته این مراحل رو پشت سر گذاشت ولی بنظرم جا داره که یه مقاله ایجاد کنید درخصوص بهترین تریدر های ارز دیجیتال ایران و همینطور تو مقاله به روش های ترید اونها بپردازید

    1. سلام وقت شما بخیر
      ممنون از اطلاعات خوبی که درمیون گذاشتید
      دقیقا هرکس باید به توجه به خلق و خوی خودش یه استراتژی برای خودش انتخاب بکنه
      بله حتما سعی می‌کنیم این مقاله رو هم تولید بکنیم
      موفق و پرسود باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا