🎁 وبینار مسیر درست تبدیل شدن به یک معامله‌گر🎁

اینجا کلیک کنید
دوره منتور شیپ
آموزش آلت کوین ها

ارز دیجیتال وینک چیست؟ آشنایی با رمز ارز WIN و پروژه آن

با افزایش محبوبیت شدید پروژه‌های مربوط به ارز دیجیتال در ماه‌های اخیر خیل کثیری از سرمایه‌گذاران سازمانی و شخصی وارد این بازار شده‌اند و مرزهای بازارهای مالی مرسوم و بازارهای مالی مبتنی بر بلاک چین کمرنگ‌تر از گذشته شده است. از همین رو صنعت بلاک چین نیازی شدید را برای زیرساخت‌های قابل اطمینان و مقیاس‌پذیر حس می‌کند تا بتوانند پاسخگوی این تعداد سرمایه‌گذار و داده‌ مختلف باشند.

پروژه‌ی «ترون» (TRON) و مغز متفکر پشت آن آقای «جاستین سان» (Justin Sun) که تنها یک طرف بازی بزرگان دنیای کریپتو هستند، ساکت نمانده‌ و همواره چشم به نوآوری‌های کاربردی داشته‌اند. در حالی که رقبای ترون به دنبال استفاده از راهکارهای لایه‌ دوم برای حل مشکل مقیاس‌پذیری خود رفته‌اند و از طرف دیگر هم به نظر نمی‌آید مشکل مقیاس‌پذیری شبکه‌ی «اتریوم» (Ethereum) به این زودی‌ها حل شود، شبکه‌ ترون توانسته نصف کاربران این شبکه را به خود جذب کند.

این موضوع را می‌توان از روی موفقیت جالب‌توجه ترون در ماه‌های اخیر هم استنباط کرد. همین چند هفته پیش بود که اعلام شد تعداد USDT یا تترهایی که روی شبکه‌ ترون عرضه شده‌اند از شبکه‌ اتریوم پیشی گرفته و تعداد اعضای این شبکه از ده‌ها میلیون کاربر فراتر رفته است.

این رشد و پیشرفت شبکه‌ ترون باعث شده پروژه‌ها و «برنامه‌های غیرمتمرکز» (DApps) که از این شبکه استفاده می‌کنند هم شاهد رشد قابل‌توجهی باشند. پروژه‌ «وینک» (WINk) یکی از این برنامه‌های غیرمتمرکزی است که همواره در رتبه‌های اول بهترین برنامه‌های غیرمتمرکز شبکه‌ ترون قرار می‌گیرد.

از همین رو در این مقاله می‌خواهیم به طور کامل شما را با این پروژه و توکن محلی آن یعنی «وین» (WIN) آشنا کنیم. علاوه بر این صحبت از پروژه‌ وینک بدون اشاره به تغییراتی که اخیرا در آن صورت گرفت ممکن نیست و برای همین در انتهای مقاله هم در مورد «وینک لینک» (WinkLink) و ورود این پروژه به دنیای «اوراکل‌ها» (Oracle) صحبت خواهیم کرد. اگر در مورد این پروژه اطلاعی ندارید و نمی‌دانید منظور از اوراکل چیست حتما تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

وینک چیست؟

پلتفرم وینک سایت اینترنتی است که در آن کاربران می‌توانند به انجام بازی‌های آنلاین و شرط‌بندی بپردازند. توکن این پلفترم وین نام دارد.

پروژه‌ی «وینک» (Wink) پلتفرمی روی شبکه‌ «ترون» (Tron) است که با هدف ایجاد محیطی برای انجام بازی‌های تحت مرورگر و شرط‌بندی ایجاد شده است. ارز دیجیتالی که در این پلتفرم از آن استفاده می‌شود «وین» (Win) نام دارد. بنابراین وقتی صحبت از ارز دیجیتال وینک یا رمزارز WINK می‌شود، منظور همان توکن وین یا بهتر است بگوییم ارز دیجیتال وین است که در انتهای مقاله خواهید دید پا را فراتر از این پلتفرم مخصوص بازی گذاشته است.

این پلتفرم با استفاده از روش‌های مختلف برای تشویق کاربران مثل استخراج و استفاده از توکن وین برای ایجاد گردش مالی در درون پلتفرم خود توانسته یکی از بهترین تجربیات کاربران در استفاده از برنامه‌های غیرمتمرکز مخصوص بازی و سرگرمی را فراهم کند. به عبارت دیگر پلتفرم وینک جایی است که در آن هم توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان می‌توانند برنامه‌های غیرمتمرکز کاربردی ایجاد کنند و هم کاربران به قدری انگیزه داشته باشند که با شرکت در بازی‌ها و طرح‌های آن کسب درآمد کنند.

در واقع کاربران می‌توانند با مراجعه به سایت وینک و عضو شدن در آن در یکی سری از بازی‌هایی که با محوریت شرط‌بندی ایجاد شده‌اند شرکت کنند. این بازی‌ها هم شامل بازی‌های دنیای واقعی مثل تاس انداختن و پوکر می‌شود و هم بازی‌هایی مثل «مون» (Moon) که با استفاده از مسائل دنیای کریپتو ساخته شده‌اند.

برای مثال در بازی مون کاربران باید بهترین موقع برای خروج از بازار صعودی که در آستانه‌ سقوط قیمتی است را تشخیص بدهند و از آن خارج شوند. البته ناگفته نماند که شرکت در بازی‌های شرط‌بندی جدا از مسائل شرعی و مشکلاتی که دارد بسیار خطرناک است و به‌هیچ‌وجه شرکت در آن‌ها را توصیه نمی‌کنیم.

اگر نگاهی به گذشته بیندازیم می‌بینیم که پروژه‌ وینک اولین برنامه غیرمتمرکز روی شبکه‌ ترون بود که در سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی شد و توانست در عرض یک سال یعنی در سال ۲۰۱۸ میلادی به عنوان محبوب‌ترین برنامه غیرمتمرکز در بین همه‌ بلاک چین‌ها برسد.

نکته‌ جالب دیگر در مورد وینک این است که این پروژه تبدیل به اولین پلتفرم بازی و سرگرمی شد که در بخش لانچ پد صرافی بزرگ بایننس منتشر شده است. برای کسانی که اطلاع ندارند عرض کنیم که بخش لانچ پد بایننس برای کمک به پروژه‌های کوچک و آینده‌دار ایجاد شده تا بتوانند از طریق آن سرمایه‌ لازم برای توسعه‌ خود را کسب کنند.

 

توکن وین

وینک اسم پلتفرمی است که در آن توکن وین به عنوان ارز دیجیتال محلی شناخته می‌شود. ارز دیجیتال وین بعدها به عنوان توکن اصلی اوراکل وینک لینک هم شناخته شد.

توکن وین یا ارز دیجیتال WIN توکنی با استانداردهای TRC-20 است که روی بلاک چین ترون ایجاد شده است. در پلتفرم وینک از توکن وین برای تشویق کاربران و توسعه‌دهندگان استفاده می‌شود که این کار از راه‌های مختلف میسر می‌شود. برای مثال کاربران می‌توانند با سپرده‌گذاری این توکن قدرت برد خود در بازی‌ها را بالاتر ببرند. همچنین کسانی که توکن وین در حساب خود داشته باشند شانس افزایش توکن‌های خود از راه «ایردراپ» (Airdrop) را هم بالا می‌برند. ایردراپ زمانی اتفاق می‌افتد که سازندگان یک توکن به پاس نگه‌داری یک توکن‌ خاص توسط کاربران به آن‌ها مقدار بیشتر از آن توکن یا توکن دیگر هدیه می‌دهند.

کاربرد دیگر توکن وین در این است که دارندگان این رمزارز می‌توانند روی مسیر توسعه‌ و تصمیمات گرفته شده برای آینده‌ این پلتفرم تأثیر بگذارند. این کار به لطف سیستم داخلی پلتفرم وینک که برای این کار طراحی شده صورت می‌گیرد. همچنین دارندگان توکن وین می‌توانند در رویدادها و بازی‌های خاص که در آن‌ها افراد مشهور هم شرکت می‌کنند، حضور داشته باشند و در قرعه‌کشی‌ها شرکت داده شوند. از دیگر مزایا و کاربردهای ارز دیجیتال وین در پلتفرم وینک این است که با نگه‌داری این رمزارز کارمزدهایی که در هنگام فعالیت در آن گرفته می‌شود، پایین می‌آید.

اما سازندگان وینک و توکن وین به این موفقیت‌ها راضی نبوده‌اند و تلاش می‌کنند تا اکوسیستم این پروژه و توکن وین را فراتر از این ببرند. یکی از این تلاش‌ها ورود به حوزه‌ اوراکل‌ها و ارائه‌ وینک لینک است که در بخش بعدی آن را توضیح می‌دهیم.

 

وینک لینک چیست؟

قراردادهای هوشمند برای دریافت اطلاعات از دنیای واقعی به پروژه‌های دیگری نیاز دارند که به آن‌ها اوراکل می‌گویند. وینک لینک یکی از این اوراکل‌های مبتنی بر شبکه‌ ترون است.

«قراردادهای هوشمند» (Smart Contracts) یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر بلاک چین محسوب می‌شوند. این قراردادها در واقع قطعه کدهای برنامه‌نویسی هستند که روی بلاک چین‌ها قرارداده می‌شوند و در صورت محیا شدن شرط خود، به صورت خودکار اجرا می‌شوند و دیگر نمی‌توان آن‌ها را تغییر داد. این ویژگی‌ها باعث شده که قراردادهای هوشمند به عنوان بهترین جایگزین برای قراردادهای دیجیتال مرسوم امروزی تبدیل شوند.

اما نکته‌ مهمی که وجود دارد این است که این قراردادها نمی‌توانند به تنهایی با دنیای بیرون از بلاک چین ارتباط داشته باشند. چیزی که این مشکل را حل می‌کند همان اوراکل‌ها هستند که گفتیم سازندگان پروژه‌ وینک و ارز دیجیتال وین به سراغ آن رفته‌اند.

پس اوراکل به پروژه‌هایی گفته می‌شود که اطلاعات واقع در دنیای بیرون بلاک چین را به قراردادهای هوشمند ارسال می‌کنند. اوراکل وینک لینک از این نظر با دیگر اوراکل‌ها تفاوت دارد که در ساختار آن از استانداردهای غیرمتمرکز بودن استفاده شده که باعث می‌شود از امنیت بالاتری نسبت به دیگر اوراکل‌ها بهره‌مند گردد.

دنیای کریپتو و ارزهای دیجیتال دنیایی است که در آن هر روز شاهد ظهور پروژه‌های جدید و از بین رفتن پروژه‌های دیگر هستیم. اما پروژه‌ وینک توانسته به خاطر تیم قدرتمند پشت آن و قدرت شبکه‌ ترون نه تنها در طول این سال‌ها سرپا بماند بلکه پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ای را هم شاهد باشد. از همین رو تیم سازنده‌ وینک مدتی پیش تصمیم گرفتند تا با ادامه دادن این رشد چشم‌انداز جدیدی برای پروژه‌ وینک و ارز دیجیتال وین ایجاد کنند. به همین دلیل است که معرفی این پروژه‌ اوراکلی جدید می‌تواند از اهمیت بالایی برای پلتفرم بازی و سرگرمی اصلی این شرکت یعنی وینک هم برخوردار باشد.

سرویس اوراکل وینک لینک می‌تواند به طور کامل دنیای واقعی را به بلاک چین‌ها متصل کند. این اتصال با استفاده از ارائه‌ داده‌های قابل اطمینان، بدون تأخیر، شفاف و بدون امکان دستکاری صورت می‌گیرد. به عنوان مثال فرض کنید قرارداد هوشمندی داریم که قرار است متناسب با نتیجه‌ انتخابات ایران یک سری کارهای از پیش تعیین شده را به صورت خودکار انجام دهد.

خود این قرارداد هوشمند برای به دست آوردن نتیجه‌ انتخابات ایران هیچ راهی ندارد. در این شرایط اوراکل وینک لینک می‌تواند این داده را بعد از مشخص شدن نتیجه‌ انتخابات به قرارداد هوشمند ارسال کند. ارز دیجیتال وین که تاکنون تنها در پروژه‌ وینک کاربرد داشت و به آن‌ها اشاره کردیم به عنوان ارز دیجیتال اصلی این اوراکل انتخاب شده است.

در واقع هم اکنون اگر نگاهی به توضیحات ارز وین در سایت‌هایی مثل CoinMarketCap که اطلاعات ارزهای دیجیتال را بایگانی می‌کنند، بزنید می‌بینید که کاربرد اصلی توکن وین به عنوان ارز دیجیتال اصلی و محلی اوراکل وینک لینک شناخته می‌شود و کاربرد آن در پلتفرم بازی وینک در مرحله بعدی قرار می‌گیرد.

نکته‌ی جالب توجه دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که وینک لینک با خرید پروژه‌ «جاست لینک» (JustLink) که اولین اوراکل مبتنی بر بلاک چین ترون بود شکل گرفت. به عبارت دیگر تیم سازنده‌ی وینک که به دنبال ساخت وینک لینک بود پروژه‌ جاست لینک را برای اهداف خود انتخاب کردند.

 

سخن پایانی

ارز دیجیتال وین و در حالت کلی پروژه‌ وینک پروژه‌ای است که در ابتدا با یک هدف خاص ایجاد شد و در ادامه پا را در مسیرهای تازه قرار داد. ایجاد اوراکل وینک لینک و خرید جاست لینک برای این شرکت به عنوان یک شروع تازه شناخته می‌شود. شروعی که می‌توان آن را بازسازی مجدد این پروژه هم نامید.

همان‌طور که مدیرعامل وینک خانم «لوسیا وونگ» (Lucia Wong) می‌گوید یکی از مشکلات اصلی توسعه‌دهندگان برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند که مدت‌های زیادی هم آن‌ها را اذیت کرده، نبود راهی آسان برای دریافت اطلاعات از دنیای بیرون است و پروژه‌ وینک لینک با نوآوری‌ها و مزایایی که نسبت به دیگر رقبا دارد می‌تواند به خوبی این شرایط را بهبود ببخشد.

رمزارز وین که در ابتدا تنها برای استفاده در پلتفرم وینک ایجاد شده بود اکنون پا را به دنیای اوراکل‌ها و کاربردهای مهم‌تر گذاشته است. همین موضوع می‌تواند باعث بالارفتن ارزش آن در طول ماه‌های آتی شود. از همین رو تلاش کردیم در این مقاله ضمن معرفی این پروژه شما را با ارز دیجیتال محلی آن یعنی وین آشنا کنیم و اطلاعات مهمی هم در مورد پروژه‌ وینک لینک در اختیارتان بگذاریم.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا