دوره منتور شیپ
سرمایه گذاری در خودرو

خودرو بخریم یا نه؟ تاثیر تحولات اخیر بر قیمت خودرو

خودرو یکی از کالاهای مصرفی مهم مردم در سرتاسر جهان است که البته در ایران به دلیل وضعیت اقتصادی کشور، به عنوان کالای سرمایه‌گذاری نیز استفاده می‌شود. عوامل مختلفی مثل چالش‌های پیش روی واردات خودروهای خارجی، عدم تطابق تقاضا و تولید برای خرید خودرو و بی‌ثباتی اقتصاد کلان باعث شده تا در طول سال‌های اخیر شاهد رشد قیمت قابل‌توجه خودروها باشیم. سرمایه‌گذاری در بازار خودرو نیز یکی از راه‌های پرسود برای کسب سرمایه است.

فرقی نمی‌کند که خودروی مورد نظر مربوط به کدام شرکت خودروسازی و کدام سال باشد، تقریبا تمام خودروهای موجود در داخل کشور از پراید گرفته تا پژو ۲۰۶، خودروهای چینی و خودروهای وارداتی، همگی همزمان با افزایش نرخ تورم و بالا رفتن قیمت دلار با افزایش قیمت روبه‌رو شده‌اند.

همین مسائل و تاریخچه قیمتی خودروها در طول سالیان گذشته این سوال مهم را پیش می‌آورد که آیا اکنون زمان مناسبی برای خرید خودرو است یا خیر. به عبارت دیگر، تاثیر تحولات اخیر بر قیمت خودرو چیست و آیا اکنون بهتر است خودرو بخریم یا نه؟ برای دریافت پاسخ به این سوالات پیشنهاد می‌کنیم حتما این مقاله را تا انتها بخوانید.

عوامل موثر در افزایش قیمت خودرو

عواملی مثل نرخ ارز، وضعیت تامین مواد اولیه و قطعات، سیاست‌های دولت و تفاوت قیمت کارخانه‌ای و بازار از جمله عوامل موثر در قیمت خودرو هستند.

عوامل موثر در افزایش قیمت خودرو

قبل از اینکه بخواهیم در مورد زمان مناسب خرید خودرو صحبت کنیم، باید ابتدا با عوامل موثر در افزایش قیمت خودرو آشنا شویم. به طور خلاصه نرخ ارز در بازار، وضعیت تامین مواد اولیه و قطعات اساسی خودرو، سیاست‌های دولت در قبال مسائل پیرامون خودرو و همچنین تفاوت قیمت خودرو در کارخانه و بازار آزاد از مهم‌ترین عواملی هستند که در نهایت منجر به افزایش یا بعضا کاهش قیمت خودرو می‌شوند.

زمانی که قیمت دلار در بازار با افزایش قابل توجهی مواجه می‌شود باید انتظار افزایش قیمت خودرو را نیز داشت. این اتفاق به این دلیل است که بسیاری از مواد اولیه مورد نیاز برای تولید خودرو به صنایعی وابسته هستند که خود از قیمت دلار و نرخ ارز تاثیر می‌گیرند. بنابراین طبیعی است که افزایش نرخ ارز افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد را نیز در پی داشته باشد.

از طرف دیگر تصمیماتی که دولت‌مردان در قبال مسائل پیرامون خودرو می‌گیرند نیز روی افزایش یا کاهش قیمت خودرو تاثیرگذار است. به عنوان مثال با اعلام خبر آزاد شدن واردات خودرو شاهد کاهش قیمت خودروها در بازار بودیم. هرچند این کاهش قیمت موقتی بود و با افزایش نرخ ارز قیمت‌ها دوباره سر به فلک کشید.

در بعضی مواقع نیز خود مردم موجب افزایش قیمت خودرو می‌شوند. این اتفاق معمولا زمانی به وقوع می‌پیوندد که نرخ تورم بالا باشد و مردم از ترس کاهش ارزش پول و سرمایه‌ خود به سمت خرید خودرو حتی در قیمت بالا روی می‌آورند. همین موضوع قیمت خودرو را افزایش می‌دهد.

از همه اینها که بگذریم در نهایت این سوال مهم در ذهن مردم ایجاد می‌شود که آیا در شرایط فعلی خودرو بخریم یا نه؟ بیایید در بخش بعدی به این سوال مهم پاسخ بدهیم.

 

آیا اکنون زمان مناسبی برای خرید خودرو است؟

قیمت خودرو در سال جدید ممکن است تحت تاثیر اخبار و عوامل خارجی با کاهش یا افزایش روبه‌رو شود که طبق شواهد احتمال افزایش آن بیشتر است.

اینکه اکنون زمان مناسبی برای خرید خودرو است یا خیر کاملا به هدف شما از خرید خودرو بستگی دارد. قیمت خودرو در بلند مدت همیشه صعودی بوده است و اگر نگاهی به قیمت خودروهای پرطرفدار بازار در چند سال گذشته بیاندازید شاهد اختلاف قیمت فاحش آن‌ها با قیمت‌های امروزی خواهید بود. با این حال در طول هر سال برخی مواقع و معمولا به خاطر انتشار خبرهای مثبتی مثل آزاد شدن واردات خودروهای خارجی و یا کاهش نرخ ارز قیمت خودروها با کاهش روبه‌رو می‌شود.

از سوی دیگر براساس اخبار منتشر شده ظاهرا قرار است قیمت کارخانه خودروهای تولید داخل نیز در سال جدید افزایش پیدا کند که این موضوع هم می‌تواند روی قیمت خودروهای بازار تاثیرگذار باشد. اخیرا معاون وزیر صمت نیز در مورد عرضه خودرو و اینکه در سال جدید خودروها با چه قیمتی به دست مصرف‌کننده خواهد رسید، اعلام کرد که باید شاهد افزایش ۳۰ الی ۷۰درصدی قیمت خودرو در سال جدید باشیم که این رقم بستگی به نوع خودروها متفاوت خواهد بود.

علاوه بر این، روابط دیپلماتیک ایران با سایر کشورها و توافق هسته‌ای نیز می‌تواند تاثیر زیادی روی قیمت خودرو در بازار داشته باشد.

در کل اگر هدف شما از خرید خودرو مصرف آن است و هم‌اکنون نیاز به داشتن یک خودرو دارید شاید بهترین کار این باشد که کاری با عوامل خارجی نداشته باشید و همین امروز خودروی مورد نظر خود را خریداری کنید. دلیل آن هم این است که اگر بعد از خرید شما، قیمت خودرو کاهش یابد بدترین اتفاق این خواهد بود که خودروی مورد نظر خود را گران خریده‌اید اما اگر قیمت‌ها افزایش یابد شاید دیگر نتوانید هزینه خرید آن را تامین کنید و بدون خودرو خواهید ماند.

از طرف دیگر، اگر هدف شما از خرید خودرو سرمایه‌گذاری و کسب سود است باید به عوامل گفته‌شده در این مقاله توجه داشته باشید و در بهترین فرصت خرید خود را انجام دهید. اگر قصد سرمایه‌گذاری در بازار خودرو را دارید پیشنهاد می‌کنیم مقاله «چگونه از خرید و فروش خودرو بیشترین سود ممکن را کسب کنیم» را مطالعه فرمایید.

 

سخن پایانی

خودرو در بسیاری از کشورها به عنوان یک کالای مصرفی استفاده می‌شود و قیمت آن نیز بسیار کمتر از قیمت خودرو در ایران است. با این حال وضعیت کشور به گونه‌ای شده که مردم ایران به خودرو به عنوان کالای سرمایه‌گذاری نگاه می‌کنند. همین موضوع باعث شده تا با این سوال مهم روبه‌رو شویم که آیا اکنون زمان مناسبی برای خرید خودرو است یا خیر؟

در طول این مقاله سعی کردیم برای پاسخ به این سوال ابتدا با عوامل موثر در افزایش قیمت خودروهای محبوب بازار آشنا شویم. همچنین در مورد شرایط قیمت این خودروها در سال جدید نیز اطلاعاتی ارائه کردیم که امیدواریم توانسته باشد شما را در تصمیم‌گیری بهتر یاری کند.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا