🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش فارکس

آموزش کامل نماد پوند در فارکس؛ چگونه در فارکس پوند معامله کنیم؟

طبق آخرین آمار منتشر شده، کشور انگلستان پنجمین اقتصاد برتر جهان است و آمریکا رتبه اول را در اختیار دارد. همین موضوع باعث شده تا جفت ارز پوند در مقابل دلار آمریکا که با نماد GBPUSD‌ آن را می‌شناسیم، به یکی از پرمعامله‌ترین دارایی‌های بازار فارکس تبدیل شود.

این جفت ارز در کنار جفت ارزهای مطرح دیگری همچون یورو/دلار بخش زیادی از حجم معاملات روزانه بازار فارکس را به خود اختصاص داده‌ است. برای همین هر معامله‌گر فارکسی باید پوند انگلستان را در لیست زیرنظر خود داشته باشد و در فرصت‌های پیش‌آمده از نوسانات شکل‌گرفته در آن استفاده کند.

از همین رو مقاله امروز حسینی فایننس به معرفی ارز پوند و آشنایی با نماد معاملاتی آن در فارکس اختصاص داده شده است. علاوه بر این،‌ قرار است در ادامه در مورد عوامل تاثیرگذار در قیمت پوند و نحوه معامله آن در بازار فارکس نیز صحبت کنیم. لطفا تا انتها ما را همراهی کنید.

آشنایی با ارز پوند انگلیس

یکای پولی بریتانیا که با نام پوند انگلستان شناخته می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین ارزهایی است که هنوز هم از آن استفاده می‌کنند. علامت این ارز GBP است و یکی از بزرگ‌ترین ارزهای قابل‌معامله در فارکس به حساب می‌آید.

«پوند» (Pound) واحد پول پادشاهی بریتانیا است که با نماد £ و عبارت اختصاری GBP نمایش داده می‌شود. نام کامل این ارز «پوند استرلینگ» (Pound Sterling) است اما در بازارهای مالی از همان واژه پوند برای اشاره به آن استفاده می‌شود.

جالب است بدانید که این ارز براساس اسناد موجود، قدیمی‌ترین ارز و یکای پولی در حال استفاده در جهان است. امروزه نیز پوند انگلیس یکی از ارزهای اصلی مورد معامله در بازارهای مالی جهان از جمله فارکس است.

این ارز که توسط بانک مرکزی بریتانیا منتشر و مدیریت می‌شود، نقش بسیار مهمی در معاملات بین‌المللی جهان و تراکنش‌های صورت‌گرفته در آن دارد. همین موضوع باعث شده تا از پوند به عنوان معیاری برای سنجش ارزش ارزهای دیگر استفاده شود.

 

نماد پوند در فارکس چیست؟

نماد پوند GBP است و در فارکس می‌توان آن را تحت نمادهایی مثل GBPUSD یا GBPEUR معامله کرد.

در بازار فارکس پوند را با علامت اختصاری آن که GBP است، می‌شناسند. این واژه اختصاری از ترکیب حروف اول عبارت Great Britain Pound به معنای «پوند بریتانیای کبیر» ایجاد شده است. جفت ارز پوند در مقابل دلار آمریکا که با نماد معاملاتی GBPUSD شناخته می‌شود،‌ یکی از پرمعامله‌ترین جفت ارزهای فارکس است و همیشه در بین ۵ جفت ارز برتر بازار قرار دارد.

نماد پوند در فارکس

بنابراین وقتی صحبت از نماد پوند در فارکس می‌شود منظور همان GBPUSD است که می‌توان آن را به شکل‌های GBP/USD و GBP-USD نیز نمایش داد. البته این نمادها برای معامله پوند در مقابل دلار استفاده می‌شوند و اگر بخواهید این ارز را در مقابل ارزهای دیگری همچون یورو، ین ژاپن یا دلار استرالیا معامله کنید باید به‌ترتیب به دنبال نمادهای GBP/EUR ،GBP/JPY یا GBP/AUD بگردید.

 

عوامل تاثیرگذار در قیمت پوند انگلیس

عوامل مختلفی در تعیین قیمت پوند تاثیرگذار هستند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به داده‌ها و شاخص‌های اقتصاد کلان، رویدادهای سیاسی، شرایط بازارهای جهانی، تفاوت نرخ بهره و سیاست‌های بانک مرکزی اشاره کرد.

قیمت پوند انگلیس در بازار فارکس براساس عوامل مختلفی همچون داده‌های اقتصادی و رویدادهای سیاسی مدام در حال تغییر است. همان‌طور که می‌دانید در فارکس برای نشان دادن این تغییرات ارزش یک ارز را در مقایسه با ارز کشورهای دیگر می‌سنجند که در مورد پوند مهم‌ترین آن در مقایسه با دلار آمریکا است.

در حالت کلی عوامل تاثیرگذار در تعیین قیمت جفت ارز GBP/USD و ارزش پوند انگلستان را می‌توان در چند مورد خلاصه کرد که در ادامه به‌صورت جداگانه در مورد هرکدام صحبت می‌کنیم.

  • داده‌ها و شاخص‌های اقتصاد کلان: داده‌های اقتصادی همچون نرخ تولید ناخالص ملی، میزان بیکاری، نرخ تورم و… اطلاعات بسیار خوبی را در مورد شرایط اقتصادی یک کشور در اختیار ما قرار می‌دهند. برای همین انتشار چنین داده‌هایی در سطح کشور انگلستان می‌تواند روی قیمت پوند و جفت ارزهای معاملاتی آن در فارکس تاثیرگذار باشد.
  • شرایط بازارهای جهانی: روندهای موجود در اقتصاد جهانی،‌ رویدادهای سیاسی و احساسات سرمایه‌گذاران همگی در تعیین قیمت پوند اثرگذار هستند. همه این اتفاقات می‌توانند در افزایش یا کاهش تقاضا برای پوند انگلستان تاثیرگذار باشند که در نهایت منجر به افزایش یا کاهش قیمت این ارز محبوب می‌شود.
  • تفاوت نرخ بهره: تفاوتی که بین نرخ بهره بریتانیا و نرخ بهره کشوری که ارز پوند در مقابل آن معامله می‌شود، وجود دارد، باعث می‌شود تا نسبت بین این دو ارز نوسان داشته باشد. سیاست‌های مالی بانک انگلستان نقشی اساسی در شکل‌گیری قیمت پوند دارد. برای مثال وقتی نرخ بهره توسط این نهاد افزایش پیدا می‌کند، ارزش پوند نیز بیشتر می‌شود در حالی که کاهش نرخ بهره اثری معکوس دارد.
  • سیاست‌های بانک مرکزی: عامل دیگری که در افزایش یا کاهش ارزش پوند انگلستان تاثیرگذار است، سیاست‌های بانک مرکزی است. برای مثال همین افزایش یا کاهش نرخ بهره از اهرم‌های اصلی بانک مرکزی برای کنترل نرخ پوند است.
  • رویدادهای سیاسی: در سال‌های اخیر شاهد بودیم که رویدادهای سیاسی در سطح جهان تاثیر قابل‌توجهی را روی بازارهای مالی مختلف داشتند. ارزش پوند نیز از این قاعده مستثنی نیست و تحت تاثیر عواملی همچون پاندمی یا جنگ نوسان می‌کند. برای مثال عملکرد مثبت بریتانیا در واکسینه‌کردن شهروندان خود در مقابل ویروس کرونا باعث شد تا ارزش پوند در مقابل ارزهای دیگری همچون دلار آمریکا با افزایش روبه‌رو شود.
  • وضعیت ارزهای دارای هم‌بستگی: ارزش پوند با ارزهای دیگری همچون یورو هم‌بستگی دارد. برای همین تغییرات قیمت یورو می‌تواند روی ارزش پوند انگلستان نیز تاثیرگذار باشد.
  • تاثیر تغییرات قیمت کالاها: ایجاد تغییر در قیمت کالاهایی مثل نفت روی عملکرد اقتصادی کشورهای منطقه تاثیر می‌گذارد. همین موضوع می‌تواند در نهایت منجر به افزایش یا کاهش قیمت پوند در مقایسه با سایر ارزهای مورد معامله در بازار فارکس شود.

عوامل تاثیرگذار در پوند انگلستان

 همان‌طور که مشاهده می‌کنید، عوامل مختلفی در تعیین قیمت پوند انگلستان تاثیر می‌گذارند. بنابراین اگر شما هم به‌عنوان یک سرمایه‌گذار در بازار فارکس فعالیت می‌کنید و پوند انگلستان یکی از دو طرف جفت ارز محبوب شما را تشکیل می‌دهد، پس باید همیشه حواس‌تان به این عوامل باشد.

 

آموزش معامله نماد پوند در فارکس

پوند یکی از بهترین ارزهای قابل‌معامله در فارکس محسوب می‌شود و برای همین در بیشتر بروکرهای فارکس امکان معامله روی این ارز فراهم شده است.

همان‌طور که گفتیم پوند انگلستان یکی از مهم‌ترین ارزهای قابل‌معامله در فارکس است که جزو جفت ارزهای اصلی قرار می‌گیرد. جفت ارز پوند در مقابل دلار آمریکا در کنار جفت ارزهای دلار/فرانک سوئیس، یورو/دلار، دلار استرالیا/دلار آمریکا و دلار/ین ژاپن پنج جفت ارز برتر بازار فارکس را تشکیل می‌دهند.

برای همین پیدا کردن جفت ارزی که یک طرف آن پوند باشد اصلا کار سختی نیست. تنها کافی است یک بروکر معتبر پیدا کنید که مشکلی با کاربران ایرانی نداشته باشد. سپس با عضویت و احراز هویت در این بروکر می‌توانید یکی از نمادهای موجود را انتخاب کنید و روی آن معامله داشته باشید.

یکی از همین بروکرهای فارکس که هم از نماد پوند پشتیبانی می‌کند و هم مشکلی با کاربران ایرانی ندارد، بروکر فارکس «ویندزور» (Windsor) است که به‌راحتی می‌توانید با مدارک ایرانی خود در آن احراز هویت کنید. برای آشنایی بیشتر با ویندزور و آموزش کامل ثبت نام و احراز هویت در آن می‌توانید مقاله «آموزش بروکر ویندزور» را مطالعه کنید.

مرحله بعدی برای معامله پوند در فارکس ایجاد حساب معاملاتی در بروکر انتخابی و اتصال آن به یک پلتفرم معاملاتی مثل «متاتریدر ۴» (MetaTrader 4) است. بدین ترتیب می‌توانید یکی از نمادهای مربوط به پوند، مثل GBPUSD را انتخاب کنید و سفارش خرید یا فروش خود را به ثبت برسانید.

برای مثال تصویر زیر نمودار و نماد پوند انگلستان را در مقابل دلار آمریکا نشان می‌دهد:

نماد پوند در فارکس

در صورتی که نماد پوند در قسمت Market Watch و در کنار نمادهای معاملاتی دیگر نمایش داده نمی‌شود، می‌توانید یک بار در همان قسمت راست کلیک کرده و گزینه Show All را انتخاب کنید. با این کار تمام نمادهای معاملاتی پشتیبانی‌شده توسط بروکر شما نمایش داده خواهد شد.

همچنین می‌توانید از منوی اصلی برنامه متاتریدر ۴ روی گزینه View کلیک کرده و Symbols را انتخاب کنید. از این قسمت نیز می‌توانید جفت ارزهای مربوط به پوند انگلستان را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که در این صورت این جفت ارزها از بخش جفت ارزهای اصلی یا Majors قابل انتخاب خواهند بود.

اکنون می‌توانید سفارش خرید یا فروش خود را ثبت کنید. برای آشنایی بیشتر با نحوه ثبت سفارش در فارکس، مطالعه مقاله جامع و صفرتاصد «آموزش فارکس برای مبتدیان» پیشنهاد می‌شود.

 

سخن پایانی

نماد پوند در فارکس GBP است که می‌توان آن را در مقابل ارزهای دیگری همچون دلار، یورو، ین و… معامله کرد. برای این کار می‌توانید در یک بروکر فارکس ثبت نام کنید و به دنبال نمادهای معاملاتی همچون GBPUSD (پوند/دلار)، GBPEUR (پوند/یورو) یا GBPJPY (پوند/ین) بگردید. این نمادها براساس ارزی که مقابل پوند معامله می‌شود، متفاوت است و شما باید جفت ارزی که مدنظر خودتان است، انتخاب کنید.

از آنجایی که انگلستان به عنوان یکی از قدرت‌های برتر اقتصادی در سطح جهان به حساب می‌آید، آشنایی با ارز رسمی آن و یادگیری نحوه معامله پوند اهمیت بالایی دارد. موضوعی که در مقاله امروز تلاش کردیم تا با زبانی ساده آن را برای شما توضیح دهیم تا شما هم بتوانید از داخل ایران روی این ارز پرطرفدار معامله باز کنید.

اگر سابقه معامله روی جفت ارز پوند/دلار را داشته‌اید، می‌توانید تجربه معاملاتی خود را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا