دوره منتور شیپ
آموزش آلت کوین هاآموزش کیف پول

معرفی بهترین کیف پول های ارز دیجیتال آیوتا

«آیوتا» (IOTA) یکی از پروژه‌های جذاب و متفاوت در دنیای کریپتوکارنسی‌هاست. بیشتر کاربرهای ارزهای دیجیتال تصور می‌کنند که همه‌ پروژه‌های این حوزه روی بستر بلاک چین ساخته شده‌اند؛ در صورتی که برخی پروژه‌ها مثل آیوتا، روی بستر متفاوتی پیاده‌سازی شده و هم‌چنین هدفی متفاوت را نیز دنبال می‌کنند.

به هر حال آیوتا نیز یک ارز دیجیتال محسوب می‌شود و کوین اختصاصی آن MIOTA‌ است که مشابه دیگر ارزهای دیجیتال قابلیت نگهداری در کیف پول دیجیتال و خرید و فروش در بازار را دارد. خیلی از کاربرها به دنبال بهترین کیف پول های آیوتا می‌گردند که هم امنیت خوبی داشته باشند و هم کارکردن با آن‌ها آسان باشد.

در این مقاله ابتدا کمی در مورد نکاتی که در انتخاب و استفاده از کیف پول‌ها باید به آن‌ها توجه کنیم صحبت کرده و در ادامه بهترین کیف پول های آیوتا (IOTA) را معرفی می‌کنیم. تا پایان همراه ما باشید.

بهترین کیف پول‌های آیوتا

کیف پول‌ها می‌توانند از انواع متصدی/غیرمتصدی و نرم‌افزاری/سخت‌افزاری باشند. کیف پول اختصاصی آیوتا، Trinity نام دارد که از انواع نرم‌افزاری و غیرمتصدی به حساب می‌آید.

همیشه به خاطر داشته باشید که کیف پول‌ ارز دیجیتال، تنها یک رابط کاربری، درست مثل برنامه‌ موبایل بانک شما است. همان‌طور که پولی در این برنامه ذخیره نمی‌شود، هیچ ارز دیجیتالی هم در برنامه‌ی کیف پول شما وجود ندارد؛ بلکه فقط موجودی شما را که در آدرس‌ مشخصی روی شبکه قرار گرفته، نمایش می‌دهد و هم‌چنین کلیدهای دسترسی به آن‌ آدرس‌ها توسط کیف پول کنترل می‌شود.

این دسترسی اگر کاملا در اختیار کاربر قرار بگیرد، به آن کیف پول، «غیرمتصدی» (Non-Custodial) و اگر کنترل کلیدها در دست برنامه‌ کیف پول باشد، به آن «متصدی» (Custodial) گفته می‌شود که در انتخاب بهترین کیف پول های آیوتا باید به این نکته توجه داشته باشیم. مسئله‌ مهم دیگر در مورد کیف پول‌ها، توجه به دسته‌بندی‌های مختلف آن‌هاست که می‌توان آن‌ها را در گروه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری قرار داد.

همان‌طور که در مقدمه هم بیان شد، ارز دیجیتال آیوتا روی بلاک چین ساخته نشده است. این شبکه از ساختاری به نام «تنگل» (Tangle) استفاده می‌کند که با بلاک چین متفاوت است. از آنجایی که بلاک چینی درکار نیست، پس در آیوتا خبری هم از قوانین اجماع بلاک چینی نیست و در نتیجه کارمزدی هم به آن مفهوم وجود ندارد.

در بحث معرفی بهترین کیف پول های آیوتا، در ابتدا به بررسی کیف پول اختصاصی این پروژه یعنی Trinity‌ می‌پردازیم و در ادامه چند تا از بهترین گزینه‌های ممکن را برای استفاده در موبایل و دسکتاپ و هم‌چنین یک گزینه کیف پول سخت‌افزاری را معرفی می‌کنیم.

 

کیف پول Trinity

«کیف پول ترینیتی» (Trinity Wallet) به عنوان کیف پول اختصاصی ارز دیجیتال آیوتا شناخته می‌شود و توسط تیم این پروژه ساخته شده است. قبل از ساخته‌ شدن این کیف پول، کاربرهای آیوتا بیشتر از کیف پول GUI Light Wallet به عنوان یک نودِ سبُک این شبکه استفاده می‌کردند و با آمدن ترینیتی، آن نسخه تقریبا منسوخ شده است. Trinity‌ فقط برای نگهداری و مدیریت ارز دیجیتال شبکه آیوتا یعنی MIOTA‌ طراحی شده و از سایر ارزها پشتیبانی نمی‌کند.

درست است که بیشتر کاربرها استفاده از کیف پول‌های «چند ارزی» (Multi-currency) را بیشتر ترجیح می‌دهند، اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که به عنوان یک کاربر مبتدی یا حرفه‌ای در این حوزه، بهتر است با کیف پول اختصاصی هر پروژه آشنا باشیم و قابلیت‌های آن را بشناسیم. از نکات مثبت این کیف پول، «متن باز» (Open Source) بودن آن است،‌ یعنی کدهای برنامه‌ آن در دسترس عمومی قرار دارد و همه می‌توانند در بررسی و توسعه‌ آن نقش داشته باشند.

کیف پول Trinity‌ در نسخه‌های مختلف موبایل (اندروید و iOS) و همچنین دسکتاپ (ویندوز، مک و لینوکس) در دسترس کاربرها قرار دارد. برای مشاهده و دانلود نسخه‌ مورد نظرتان می‌توانید به صفحه‌ مربوطه در وبسایت آیوتا مراجعه کنید.

در مورد امکانات و ویژگی‌های کیف پول Trinity‌ باید بگوییم که این کیف پول از رمز عبور (PIN)، «احراز هویت دوعاملی»  (2FA)و «عبارات بازیابی» (Seed) و الگوریتم رمزنگاری قوی در نگهداری اطلاعات استفاده می‌کند. در کیف پول ترینیتی می‌توان چندین اکانت را با یک کلمه عبور مدیریت کرد. انجام تراکنش‌ها به راحتی و با سرعت امکان‌پذیر است و قیمت لحظه‌ای آیوتا را نیز می‌توان در این کیف پول مشاهده کرد.

 

کیف پول Guarda

«گواردا» (Guarda) یکی از کیف پول‌های چندارزی است و برای نگهداری آیوتا و بسیاری از ارزهای دیگر مثل بیت کوین، اتریوم، ریپل، کاردانو و تمام توکن‌های ERC-20 به کار می‌رود. Guarda از اولین کیف پول‌هایی است که قابلیت پشتیبانی از چند ارز را به طور همزمان ارائه کرد. تا قبل از آن کاربرها برای نگهداری هر ارز،‌ باید کیف پول مخصوص همان شبکه را تهیه می‌کردند. این کیف پول مانند تمام کیف پول‌های نرم‌افزاری رایگان بوده و کار با آن برای کاربرها به سادگی امکان‌پذیر است.

اطلاعات مختلف مثل داده‌های شخصی، اطلاعات کیف پول و همچنین کلیدهای خصوصی توسط برنامه‌ گواردا در حافظه‌ دستگاه (موبایل یا کامپیوتر) ذخیره می‌شوند و با خارج شدن کاربر از برنامه، بلافاصله فایل گزارش‌های فعالیت کاربر پاک می‌شود. کاربرها می‌توانند بدون فرایند‌های پیچیده‌ احراز هویت چندمرحله‌ای و محدودیت‌های موجود در دیگر کیف پول‌ها، کوین‌های MIOTA خود را جابه‌جا کنند.

اگر می‌خواهید با استفاده از ویزا کارت و مستر کارت و انتقال مستقیم بانکی (البته نه در کشور ایران) به راحتی بتوانید MIOTA بخرید، Guarda می‌توان یک از بهترین انتخاب‌ها باشد. هم‌چنین می‌توانید با استفاده از صرافی داخلی این کیف پول، به تبادل انواع توکن‌ها بپردازید. (البته اصولا این نوع تبدیل ارزها در صرافی‌های داخلیِ کیف پول‌ها، کارمزد بالایی دارد و برای کاربرهای کشوری مثل ایران، اصلا مقرون به صرفه نیست.) گواردا قابلیت استفاده در انواع دیوایس‌ها از جمله دسکتاپ (ویندوز، مک، لینوکس) و موبایل (اندروید و iOS) را دارد، هم‌چنین نسخه‌ تحت وب و افزونه مرورگر کروم نیز در دسترس کاربرها قرار دارند.

 

کیف پول Atomic

«اتمیک» (Atomic) که مدت‌ها به عنوان یک کیف پول چندارزی دسکتاپ شناخته می‌شد و در سال‌های اخیر نسخه‌ موبایل (اندروید و iOS) خود را نیز ارائه کرده می‌تواند انتخاب بعدی برای نگهداری توکن‌های MIOTA‌ باشد. البته قدرت اصلی این کیف پول در نسخه‌های دسکتاپ است و کمتر کیف پولی پیدا می‌شود که نسخه‌ جداگانه برای پنج نوع سیستم عامل مختلف (ویندوز، مک و لینوکس شامل سه ورژن Ubuntu، Debian و Fedora) ارائه کرده باشد.

کیف پول اتمیک تا زمان نگارش این مقاله بیش از ۵۰۰ ارز دیجیتال از جمله IOTA را پشتیبانی می‌کند. این کیف پول با استفاده از صرافی‌های داخلی مثل Changelly و ShapeShift‌ امکان تبادل داخلی ارزها را فراهم کرده است. اتمیک به تازگی امکانات جذابی مثل «Staking» (سپرده‌گذاری ارزهایی خاص و دریافت سود) و قابلیت برگشت پول «Cashback» در ازای خرید ارزها با پول فیات (چیزی شبیه طرح‌های تخفیفی) را به خدمات خود اضافه کرده است.

اتمیک یک کیف پول متن باز است و همه می‌توانند کدهای نرم‌افزاری آن را مشاهده  و بررسی کنند. این کیف پول سیستم پشتیبانی از کاربران هم دارد و این باعث می‌شود بسیاری از مشکلات کاربرها در مدت کوتاهی برطرف شود.

 

کیف پول Ledger

درست است که کیف پول سخت افزاری لجر را به عنوان آخرین مورد برای نگهداری ارز دیجیتال آیوتا معرفی می‌کنیم، ولی همیشه باید به خاطر داشته باشید که استفاده از کیف پول‌های سخت‌افزاری، امن‌ترن گزینه برای نگهداری ارزهای دیجیتال هستند. کیف پول سخت‌افزاری در حقیقت دستگاهی فیزیکی است که با نگهداری کلید‌های خصوصیِ آدرس‌های بلاک چینی، انجام تراکنش‌ها را فقط با همراه داشتن این دستگاه‌ها ممکن می‌سازد و امکان سرقت اطلاعات حساب‌ها از راه‌های آنلاین به صفر می‌رساند.

کیف پول لجر با دو مدل معروف «Nano S» و «Nano X» یکی از پرفروش‌ترین نمونه‌های سخت‌افزاری در دنیاست و هر دو مدل آن از IOTA‌ پشتیبانی می‌کنند. این کیف پول کلیدهای خصوصی را به طور آفلاین و با استفاده از فناوری «عنصر امن» (Secure Element) به‌صورت رمزنگاری‌شده در یک حافظه درون دستگاه نگهداری می‌کند و این کلید‌ها تحت هیچ شرایطی از دستگاه خارج نمی‌شوند.

کیف پول‌های لجر از PIN‌ ورود دستگاه، احراز هویت دوعاملی و هم‌چنین بازیابی به‌وسیله کلمات Seed پشتیبانی می‌کنند. به کمک صفحه‌نمایش OLED می‌توان اطلاعات تراکنش‌ها را بررسی و با فشردن همزمان دو دکمه می‌توان تراکنش‌ها را تأیید کرد. به خاطر تمام این ویژگی‌ها، لجر را می‌توان به عنوان یکی از بهترین کیف پول های آیوتا در نظر گرفت.

 

سخن پایانی

شبکه‌ آیوتا در مقایسه با دیگر ارزهای دیجیتال، به جای بلاک چین از فناوری دفترکل توزیع‌شده‌ دیگری به نام تنگل استفاده می‌کند و همین عامل باعث می‌شود کاربرها هنگام یافتن بهترین کیف پول های آیوتا، به سوالات زیادی بربخورند. خوشبختانه فناوری ساخت کیف پول‌های دیجیتال، چه نرم‌افزاری و چه سخت‌افزاری، به سرعت در حال پیشرفت است و برای نگهداری هر رمزارز، گزینه‌های مختلفی از کیف پول‌ها وجود دارد.

کیف پولی که بیشترین سازگاری را با شبکه‌ آیوتا دارد، Trinity است؛ زیرا توسط تیم آیوتا طراحی و ساخته شده است: اما از آنجایی که بیشتر کاربرها ارزهای مختلفی در سبد خود دارند، استفاده از کیف پول‌های چندارزی را بیشتر ترجیح می‌دهند. به همین دلیل کیف پول‌های Guarda ،Atomic و Ledger‌ را نیز در لیست بهترین کیف پول‌های آیوتا قرار دادیم. اگر تجربه‌ استفاده از این کیف پول‌ها را دارید، می‌توانید آن را در قسمت نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا