دوره منتور شیپ
آموزش فارکسپلتفرم‌های معاملاتی

آموزش بروکر آی‌سی‌ام (ICM) | نحوه ثبت نام و معاملات

یکی از دغدغه‌های اصلی سرمایه‌گذاران بازار فارکس انتخاب بروکر معتبر است که ضمن پایبندی به قوانین مشکلی با کاربران ایرانی نداشته باشد. همان‌طور که می‌دانید به دلایل مختلفی مثل تحریم‌ها بسیاری از سایت‌ها و پلتفرم‌های مالی خدمات خود را در اختیار ساکنین چند کشور قرار نمی‌دهند که ایران هم جزو این کشورها است.

اما در این بین برخی از بروکرها با تاسیس شعبه در کشورهایی که قوانین مالی در آن‌ها چندان سخت‌گیرانه نیست، امکان فعالیت سرمایه‌گذاران کشورهای تحریم‌شده را فراهم کرده‌اند. بروکر ICM که امروز می‌خواهیم در مورد آن صحبت کنیم، یکی از همین بروکرهای فارکس است که به لطف داشتن شعبه فرعی، خدمات خود را در اختیار ایرانی‌ها نیز قرار می‌دهد.

بنابراین اگر به دنبال یک بروکر فارکس خوب می‌گردید لطفا تا انتها همراه ما باشید تا ICM را با دیگر بروکرهای موجود مقایسه کنیم و ببینیم که کدام انتخاب بهتری برای شما است.

معرفی بروکر ICM

بروکر ICM یکی از بروکرهای قدیمی بازار فارکس است که ایرانی‌ها می‌توانند از شعبه فرعی آن که ICM Trader نام دارد، استفاده کنند.

برند ICM اولین بار در سال ۲۰۰۹ میلادی در شهر لندن انگلیس تاسیس شد تا خدمات خود را در اختیار علاقه‌مندان به بازار فارکس قرار دهد. از آن زمان تاکنون بروکر ICM تبدیل به بروکری معتبر با چندین شعبه در سرتاسر جهان شده است که هر کدام تحت نظارت نهادهای مالی مختلف فعالیت می‌کنند. در حال حاضر تعداد دفاتر بروکر ICM به بیش از ۲۰ دفتر در اروپا، خاورمیانه، آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین می‌رسد.

بروکر ICM معمولا با نام کامل «آی سی ام کاپیتال» یا «آی سی ام کپیتال» (ICM Capital) شناخته می‌شود. این بروکر در بین کاربران ایرانی نیز شناخته‌شده است، زیرا تا همین چند ماه پیش سرمایه‌گذاران داخل کشور می‌توانستند به‌راحتی از طریق ICM Capital به انجام معاملات فارکس بپردازند.

با این حال چندی پیش طبق اعلامیه‌ای رسمی مشخص شد که پشتیبانی این بروکر از کاربران ایرانی به اتمام رسیده و این افراد باید با مراجعه به شعبه فرعی ICM معاملات خود را ادامه دهند.

این شعبه فرعی با نام «آی سی ام تریدر» (ICM Trader) فعالیت خود را شروع کرد و به دلیل اینکه رگوله آن مربوط به کشور «سنت وینسنت و گرنادین‌ها» (Saint Vincent and the Grenadines) می‌شود، ایرانی‌ها و ساکنین سایر کشورهای تحریم‌شده نیز می‌توانند از خدمات آن استفاده کنند.

بنابراین وقتی صحبت از بروکر ICM می‌شود با دو بروکر طرف هستیم. یکی بروکر ICM یا ICM Capital که شعبه و برند اصلی است و رگوله نهادهای معتبری مثل «سازمان رفتارهای مالی بریتانیا» (FCA) و «سازمان خدمات مالی لابوان مالزی» (LFSA) را دارد. کاربران ایرانی نمی‌توانند از این شعبه‌ها برای فعالیت استفاده کنند.

بروکر دیگر ICM Trader است که شعبه فرعی بروکر ICM به حساب می‌آید و رگوله نهاد «سازمان خدمات مالی کشور سنت وینست و گرنادین‌ها» (FSA) را در اختیار دارد. ایرانی‌هایی که علاقه‌مند به معامله در بروکر ICM هستند باید از طریق این شعبه ثبت‌نام خود را انجام دهند که در ادامه مراحل آن آموزش داده خواهد شد.

بروکر آی‌سی‌ام در یک نگاه

البته به این نکته هم توجه داشته باشید که بروکر دیگری با عنوان ICMBrokers هم داریم که علی‌رغم شباهت اسمی، ربطی به بروکر ICM و شعبه‌های زیرمجموعه آن ندارد.

 

آموزش ثبت‌نام در بروکر ICM Trader

عضویت در بروکر ICM از طریق سایت رسمی شعبه فرعی آن که ICM Trader نام دارد، انجام می‌شود.

برای عضویت در بروکر ICM از طریق این لینک وارد صفحه ثبت‌نام شوید. اگر فرم به زبان انگلیسی است می‌توانید با انتخاب گزینه Persian در بالای صفحه زبان آن را به فارسی تغییر دهید.

آموزش بروکر icm

در صفحه باز شده که در تصویر بالا نیز قابل مشاهده است، اطلاعات شخصی خود را وارد کنید. این اطلاعات شامل عنوان، نام، نام‌خانوادگی، آدرس ایمیل، کلمه عبور، شماره تلفن همراه، کشور محل سکونت و زبان مورد نظر می‌شود.

در کادرِ عنوان می‌توانید بسته به جنسیت یا تخصص خود یکی از گزینه‌های Mr (آقا)، Ms (خانم)، Dr (دکتر) و… را انتخاب کنید که چندان اهمیت خاصی ندارد. همچنین توجه داشته باشید که کلمه عبور انتخابی باید بین ۸ تا ۱۵ کاراکتر طول داشته و دارای حروف بزرگ و کوچک انگلیسی، علایمی مثل @ و اعداد باشد. در قسمت شماره تماس نیز امکان انتخاب ایران و وارد کردن شماره موبایل ایرانی وجود دارد.

بعد از وارد کردن تمام اطلاعات خواسته شده روی گزینه «پایان» کلیک کنید تا مراحل عضویت تکمیل شود. با کلیک روی این گزینه، اگر همه‌چیز به درستی وارد شده باشد، بلافاصله به پنل کاربری خود انتقال داده می‌شوید و می‌توانید حساب واقعی باز کرده یا از حساب دموی پیش‌فرض استفاده کنید.

 

راهنمای ایجاد حساب واقعی و دمو در بروکر ICM

بروکر ICM امکان ایجاد حساب دمو و واقعی را فراهم کرده که از طریق پنل کاربری هر کاربر انجام می‌شود.

معمولا در هر بروکر دو نوع حساب وجود دارد که یکی از آن‌ها حساب واقعی یا حقیقی است که به آن حساب «ریل» (Real) نیز گفته می‌شود. در این حساب برای انجام معامله باید سرمایه خود را به حساب بروکر واریز کنید و معاملات واقعی انجام دهید.

اما نوع دیگر حساب که به آن حساب آزمایشی یا «دمو» (Demo) گفته می‌شود، نیازی به واریز وجه واقعی ندارد. در واقع با استفاده از حساب دمو می‌توان با پول مجازی که بروکر در اختیار شما قرار می‌دهد، معاملات آزمایشی انجام داد. هدف از این کار آشنایی با محیط بروکر و یادگیری نحوه انجام معامله در فارکس است.

خوشبختانه بروکر ICM Trader یا همان ICM Capital سابق، از هر دو نوع حساب پشتیبانی می‌کند که در ادامه مراحل ایجاد هرکدام را توضیح می‌دهیم.

 

حساب دمو در ICM Trader

برای راحتی کاربران، در همان زمان ثبت‌نام یک حساب دموی پیش‌فرض برای همه ساخته می‌شود که به محض ورود به پنل کاربری خود مشخصات آن را خواهید دید.

برای قرار دادن کلمه عبور روی این حساب و آماده‌سازی آن برای استفاده، ابتدا از قسمت خلاصه حساب روی فلش کوچک رو به پایین کلیک کرده و سپس گزینه «Set Password» را انتخاب کنید. این موضوع در تصویر زیر نیز مشخص است:

آموزش بروکر icm

با انتخاب این گزینه پنجره جدیدی باز می‌شود که در آن باید کلمه عبور انتخابی خود را وارد کرده و روی «ذخیره تغییرات» کلیک کنید. اکنون می‌توانید حساب دموی خود را به «متاتریدر ۴» (MetaTrader 4) وصل کرده و معاملات آزمایشی خود را شروع کنید. همچنین اگر متاتریدر را نصب نکرده‌اید، می‌توانید با کلیک روی گزینه «دانلود» به صورت مستقیم دانلود و اتصال حساب خود را انجام دهید.

برای ایجاد حساب دموی جدید نیز می‌توانید در همان صفحه روی گزینه «Demo +» کلیک کرده و با وارد کردن مشخصات خواسته شده، حساب دموی دلخواه خود را ایجاد کنید.

آموزش بروکر icm

برای این کار واحد پول را روی USD و نوع حساب را روی Direct بگذارید. در حال حاضر تنها امکان انتخاب حساب Direct وجود دارد که در بخش‌های بعدی تفاوت آن را با سایر انواع حساب در بروکر ICMTrader بیان خواهیم کرد.

در کادر مربوط به دستگاه اهرمی نیز اهرم معاملاتی دلخواه خود را انتخاب کنید. اگر نمی‌دانید اهرم چیست خواندن مقاله «لوریج در فارکس چیست؟» پیشنهاد می‌شود. همچنین باید از کادر مبلغ سپرده مقدار پول مجازی اولیه حساب دموی خود را انتخاب کنید که می‌تواند مبلغی بین ۵ هزار دلار تا ۵ میلیون دلار باشد. بهتر است مبلغ سپرده حساب دموی خود را متناسب با سرمایه واقعی خود انتخاب کنید تا نتایج به‌دست آمده از معاملات‌تان ملموس‌تر باشد.

در نهایت با کلیک روی گزینه «افتتاح حساب کاربری» حساب دموی شخصی شما ایجاد خواهد شد.

 

حساب واقعی در بروکر ICM

برای ایجاد حساب واقعی در بروکر آی سی ام تریدر منوی اصلی را باز کرده و گزینه «یک حساب واقعی باز کنید» را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه کادری باز می‌شود که باید اطلاعات شخصی خود را در آن وارد کنید. این اطلاعات شامل تاریخ تولد، کد پستی، آدرس و ملیت می‌شود. همچنین باید مدت زمان سکونت خود در آدرس وارد شده را نیز انتخاب کرده و سپس روی «Next» کلیک کنید.

آموزش بروکر icm

لطفا توجه داشته باشید که تمام اطلاعات خواسته از جمله آدرس و محل سکونت باید با حروف لاتین و به شکل انگلیسی نوشته شوند.

در مرحله بعدی در مورد تجربه معامله‌گری شما، جزئیات مالی و موارد این‌چنینی سوال می‌شود که باید به هر کدام از سوالات پاسخ دهید. برای مثال باید تجربه معاملاتی خود را در بازارهایی مثل سهام و فارکس مشخص، وضعیت شغلی و درآمد خود را وارد کرده و نحوه آشنایی خود را با این بروکر انتخاب کنید.

مهم‌ترین بخش این مرحله مربوط به جزئیات حساب معاملاتی می‌شود که در جریان آن باید نوع حساب معاملاتی خود را انتخاب کنید. در حال حاضر در بروکر ICM Trader برخلاف بروکرهای دیگر تنها امکان انتخاب یک نوع حساب وجود دارد که با نام Direct شناخته می‌شود. البته دو نوع حساب دیگر نیز در این بروکر تعریف شده‌اند که در زمان نگارش این مقاله امکان انتخاب آن‌ها فراهم نبود.

در نهایت با فعال کردن تیک مربوط به قوانین ICM Trader و کلیک روی گزینه «پایان» درخواست ایجاد حساب واقعی شما ثبت می‌شود. اما قبل از اینکه بتوانید با استفاده از آن معامله کنید باید مراحل تایید هویت خود را پشت سر بگذارید که مراحل آن در بخش بعدی توضیح داده می‌شود.

 

مراحل احراز هویت در ICM Trader

برای وریفای حساب بروکر آی سی ام تریدر به مدارکی همچون گذرنامه، گواهینامه، کارت ملی، قبوض خدمات شهر، سند مالکیت خانه یا اجاره‌نامه نیاز است.

با تکمیل مراحل ایجاد حساب واقعی در بروکر آی سی ام تریدر نوبت به تایید هویت می‌رسد. برای این کار از پنل کاربری خود روی اعلان زرد رنگی که در تصویر زیر نیز مشاهده می‌شود، کلیک کنید.

آموزش بروکر icm

با این کار صفحه بارگذاری اسناد و مدارک مورد نیاز برای وریفای حساب آی سی ام تریدر باز می‌شود که در آن باید مدارک خواسته شده را به شکل فایل عکس یا PDF بارگذاری کنید.

برای احراز هویت خود می‌توانید از مدارکی مثل پاسپورت (گذرنامه)، گواهینامه رانندگی یا کارت ملی استفاده کنید. دقت کنید که تصویر مدرک شما باید رنگی بوده و حاوی نام کامل، تاریخ تولد، تاریخ اعتبار و عکس باشد که تمام مدارک گفته شده این اطلاعات را در خود دارند.

در کادر مربوط به مدرک گواهی آدرس نیز باید سند مالکیت یا اجاره‌نامه خانه خود را بارگذاری کنید. همچنین امکان بارگذاری قبوض خدمات شهری همچون قبض آب و برق یا دفترچه بانکی نیز وجود دارد. این مدارک باید حاوی نام کامل شما، آدرس و کدپستی باشند.

آموزش بروکر icm

بعد از اینکه مدارک خواسته شده را بارگذاری کردید باید صبر کنید تا این مدارک توسط کارکنان بروکر بررسی و تایید شوند. بدین ترتیب مراحل ثبت نام شما تکمیل می‌شود و می‌توانید با حساب واقعی که ساختید به انجام معامله در بازار بزرگ فارکس بپردازید.

 

روش‌های واریز و برداشت در بروکر آی سی ام تریدر

بروکر ICM از پرداخت ریالی (تاپ چنج)، ارزهای دیجیتال، مسترکارت و روش‌های دیگر برای شارژ حساب پشتیبانی می‌کند.

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که سرمایه‌گذاران ایرانی در انتخاب بروکر فارکس به آن توجه زیادی دارند، پشتیبانی از روش‌های متنوع برای واریز به بروکر و برداشت از آن است.

بروکر ICM Trader (آی سی ام کاپیتال سابق) توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و روش‌های مختلفی را برای این کار تدارک دیده است. کاربران داخل ایران می‌توانند با استفاده از صرافی «تاپ چنج» (TopChange) واریز و برداشت ریالی داشته باشند یا با استفاده از رمزارزهای پشتیبانی شده حساب خود را شارژ کنند.

همچنین در این بروکر روش‌های دیگری همچون «نتلر» (Neteller)، «اسکریل» (Skrill) و… نیز پشتیبانی می‌شوند که امکان استفاده از آن‌ها نیز وجود دارد. ضمن اینکه روش‌های پرداخت مرسوم همچون «مسترکارت» (Mastercard) و «ویزا» (Visa) نیز قابل استفاده هستند.

 

انواع حساب در بروکر ICM Trader

سه نوع حساب واقعی در بروکر آی سی ام تریدر وجود دارد که شامل حساب دایرکت، زیرو و سنت می‌شود.

معمولا در هر بروکر در زمان ایجاد حساب واقعی امکان انتخاب نوع حساب نیز وجود دارد. هر کدام از این حساب‌ها مشخصات و ویژگی‌های خاصی دارند و هر معامله‌گر می‌تواند حسابی که با نیازهای او سازگاری بیشتری دارد، انتخاب کند.

در صفحه رسمی معرفی انواع حساب در بروکر آی سی ام تریدر با سه نوع حساب طرف هستیم که شامل حساب مستقیم یا «دایرکت» (Direct)، حساب «زیرو» (Zero) و حساب «سنت» (Cent) می‌شود.

با این حال همان‌طور که در آموزش ایجاد حساب واقعی که در بخش‌های قبلی در مورد آن صحبت کردیم، دیدید، به نظر می‌رسد در حال حاضر تنها امکان انتخاب حساب دایرکت یا همان ECN وجود دارد.

در هر صورت هر کدام از این سه نوع حساب معاملاتی در کلیات بسیار شبیه هم هستند و فقط تفاوت‌های جزئی، آن‌ها را از هم جدا می‌کند.

در حساب دایرکت خبری از کمیسیون یا کارمزد نیست و اسپرد معاملات نیز بسته به دارایی مورد معامله تغییر می‌کند. این دو ویژگی در حساب سنت نیز وجود دارد اما در حساب زیرو اسپرد صفر است و در عوض کمیسیون گرفته می‌شود.

اهرم معاملات هر کدام از این سه نوع حساب معاملاتی حداکثر ۱:۲۰۰ است و در همه آن‌ها می‌توان جفت ارزهای فارکس، فلزات گرانبها، سهام شرکت‌های خارجی و… را معامله کرد.

ضمن اینکه حساب اسلامی یا حساب بدون بهره شبانه (سواپ) نیز برای هر سه نوع حساب قابل فعال‌سازی است. برای مقایسه کامل این حساب‌ها می‌توانید به سایت رسمی بروکر در این آدرس مراجعه کنید.

 

سخن پایانی

بروکر ICM برای اولین‌بار در سال ۲۰۰۹ میلادی و در شهر لندن تاسیس شد. این بروکر شعبه‌ها و دفاتر زیادی در سرتاسر جهان تاسیس کرده است و شعبات مرکزی آن رگوله نهادهای معتبر را دارند. شعبه ICM Capital این بروکر سال‌ها خدمات خود را در اختیار کاربران ایرانی قرار می‌داد و ایرانی‌ها می‌توانستند به‌راحتی از آن استفاده کنند. اما پشتیبانی این شعبه از بروکر ICM مدتی پیش متوقف شد.

در عوض شعبه فرعی بروکر ICM که با نام ICM Trader فعالیت می‌کند، مشکلی با کاربران ایرانی ندارد و شما می‌توانید به عنوان یک سرمایه‌گذار فارکس ایرانی از آن استفاده کنید. برای راحتی شما امکان پرداخت ریالی و همچنین شارژ حساب با ارزهای دیجیتال نیز فراهم شده است و خود بروکر نیز از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند.

از همین رو در مقاله امروز حسینی فایننس و در ادامه معرفی بروکرهای فارکس، به سراغ بروکر ICM Trader‌ رفتیم و مراحل ثبت‌نام و احراز هویت آن را آموزش دادیم. همچنین انواع حساب بروکر آی سی ام تریدر را با یکدیگر مقایسه کردیم. اگر به دنبال یک بروکر فارکس خوب می‌گردید امیدواریم مطالب گفته شده در این مقاله کمک حال شما بوده باشد.

نکاتی که در این مقاله ذکر شد تنها به‌منظور معرفی بروکرهای مطرح بوده است؛ پیش از انتخاب بروکر برای انجام معاملات فارکس، حتما تحقیقات کامل انجام دهید و با متخصصان این حوزه مشورت کنید. مجموعه حسینی فایننس هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال انتخاب شما و مشکلات احتمالی ندارد.
ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا