🎁 برای تهیه دوره‌های آموزشی با شرایط بسیار ویژه به‌مناسبت روز معلم.🎁

اینجا را کلیک کنید
دوره منتور شیپ
آموزش استخراج رمزارزآموزش بیت کوین

صفر تا صد آموزش استخراج بیت کوین با کارت گرافیک

بیت کوین اولین بار در سال ۲۰۰۹ توسط ساتوشی ناکاماتو به جوامع جهانی معرفی شد. یکی از قابلیت‌های منحصر به فرد رمز ارز بیت کوین ساختار غیر قابل کنترل آن است. حتی می‌توان هدف اصلی پروژه را تمرکززدایی سازمان‌ها و سیستم مالی کشورها دانست. فرایند استخراج هم بخشی از پروژه‌ هوشمندانه‌ ساتوشی ناکاماتو است که در طی آن نودهای شبکه تراکنش‌های کاربران را کنترل، مدیریت و تایید می‌کنند.

به‌کارگیری چنین روشی هم زمان با تقویت سیستم امنیتی شبکه، مشارکت بیشتر کاربران را با خود به همراه دارد، اما در حال حاضر استخراج بیت کوین به چه صورت و با استفاده از چه دستگاه‌هایی امکان‌پذیر است؟ در این مقاله شما را با یکی از روش‌های استخراج بیت کوین که با استفاده از کارت گرافیک صورت می‌گیرد، آشنا می‌کنیم. آیا کارت گرافیک همچنان گزینه‌ سودآوری برای ماینرها است؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

استخراج بیت کوین چیست؟

استخراج بیت کوین فرایندی است که در طی آن تراکنش‌های کاربران تایید می‌شوند و در بلاک چین شبکه به ثبت می‌رسند. تایید نهایی تراکنش‌ها موجب تشکیل یک بلاک جدید می‌شود. زمان تقریبی لازم برای ساخت هر بلاک چیزی حدود ۱۰ دقیقه تخمین زده شده است.

جالب است بدانید که با تشکیل هر بلاک، بیت کوین‌های جدید هم ساخته می‌شوند. ساتوشی ناکاماتو با به‌کارگیری این ترفند هوشمندانه، مکانیزمی را طراحی کرده که علاوه بر حفظ یکپارچگی و کنترل درستی تراکنش‌ها، کاربران بیشتری را به مشارکت در شبکه تشویق می‌کند.

ماینرها با مشارکت در استخراج مسئولیت بسیار بالایی را بر عهده می‌گیرند چرا که استخراج یک فرایند زمانبر و پر هزینه است. البته ناگفته نماند که شبکه در قبال ساخت موفقیت‌آمیز هر بلاک به ماینرها، بیت کوین پاداش می‌دهد. میزان سختی شبکه‌ بیت کوین با گذر زمان افزایش پیدا می‌کند و همین موضوع ماینرها را مستلزم به استفاده از تجهیزات پیشرفته‌تری کرده است.

از آنجایی که رقابت کم بین ماینرها در گذشته، استخراج بیت کوین را حتی با کامپیوترهای معمولی هم امکان‌پذیر کرده بود، اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی ماینرها به تجهیزات تخصصی‌تری از قبیل «پردازنده‌های مرکزی» (CPU)، پردازنده‌های گرافیکی یا همان «کارت‌های گرافیک» (GPU) و «مدارهای مجتمع با کاربرد خاص» (ASIC) برای استخراج احتیاج داشتند.

بهتر است قبل از ارائه‌ اطلاعات مربوط به نحوه‌ استخراج بیت کوین با کارت‌های گرافیکی، مراحلی را که استخراج بیت کوین طی آن‌ صورت می‌گیرد، به‌صورت مختصر با یکدیگر مرور ‌کنیم.

قبل از هر چیز بهتر است بدانید که بیت کوین از الگوریتم «اجماع اثبات کار» (Proof of Work) یا PoW برای تایید و ثبت تراکنش‌ها استفاده می‌کند. البته اثبات کار الگوریتم پرهزینه‌ای محسوب می‌شود، اما از لحاظ خدمات امنیتی خروجی قابل قبولی ارائه می‌دهد. خب در مرحله‌ اول کامپیوتر ماینرهای شبکه که اصطلاحا «نود» (Node) نامیده می‌شود، اطلاعات مربوط به تراکنش‌هایی را که در ۱۰ دقیقه‌ گذشته صورت‌گرفته‌اند، جمع‌آوری می‌کنند.

نودها در این مرحله با یکدیگر رقابت می‌کنند تا بتوانند سریع‌تر از سایر ماینرها محاسبات لازم را انجام دهند و بلاک جدید را به شبکه بلاک چین اضافه کنند. اولین ماینری که به جواب درست برسد، موفقیت خود را به سایر اعضای شبکه اعلام می‌کند.

ماینرهای شبکه برای اطمینان از درستی جواب ارائه‌شده اطلاعات را با دقت بررسی می‌کنند. در مرحله‌ آخر بلاک جدید ساخته شده و به شبکه‌ بلاک چین اضافه می‎‌شود. در این بین شبکه به ماینری که جواب درست را ارائه داده، بیت کوین می‌دهد.

 

نحوه استخراج بیت کوین با کارت گرافیک

همان‌طور که در بخش قبل هم گفته شد، سختی شبکه‌ بیت کوین در گذشته نسبت به امروز بسیار کمتر بود. بنابراین کاربران می‌توانستند با استفاده از پردازنده‌های مرکزی بیت کوین استخراج کنند. با توجه به سرعت پردازش پایین و مصرف برق بالا، پردازنده‌های مرکزی دیگر گزینه‌ خوب و کارآمدی برای استخراج محسوب نمی‌شدند. در این مرحله کارت‌های گرافیکی بازدهی بهتری داشتند و محاسبات با سرعت بیشتری انجام می‌شد.

از آنجایی که کارت‌های گرافیکی عملکرد خوبی در انجام کارهای تکراری دارند، گزینه‌ مناسبی برای انجام فرایند استخراج هستند. قابلیت هر یک از کارت‌های‌ گرافیک موجود در بازار متفاوت است. پس قبل از شروع فعالیت خود در این حوزه جوانب مختلف را بسنجید و بهترین کارت گرافیکی را با توجه به سرمایه‌ خود خریداری کنید.

به طور کلی در استخراج بیت کوین آلودگی صوتی و گرمای زیادی تولید می‌شود. پس اگر قصد فعالیت در این حوزه را دارید، جایگاه مشخصی را برای قرار دادن و نگهداری از کارت گرافیک خود در نظر بگیرید. در آخر با در نظر گرفتن تمام مطالبی که گفته شد، افراد به‌راحتی می‌توانند با خرید کارت‌های گرافیک و نصب آن‌ها در یک جایگاه مشخص بیت کوین استخراج کنند.

 

استخراج بیت کوین با کارت‌ گرافیکی سود‌آور است؟

از آنجایی که عوامل متعددی بر میزان سود دریافتی شما از استخراج تأثیر می‌گذارد، نمی‌توان پاسخ دقیقی به این سوال داد. افزایش میزان سختی شبکه و رقابت بین ماینرها باعث شده تا استخراج بیت کوین روز به روز سخت‌تر از گذشته باشد. بنابراین ماینرها با مشکلاتی از قبیل افزایش سختی شبکه، استهلاک دستگاه‌ها و… مواجه‌اند.

در حال حاضر مدارهای مجتمع با کاربرد خاص یا همان ASIC در مقایسه با کارت‌های گرافیکی از بازدهی بهتری برای استخراج بیت کوین برخوردارند چرا که ASIC به صورت اختصاصی برای استخراج طراحی شده است. اما CPU و GPU کاربردهای دیگری هم دارند. شما می‌توانید از «ماشین حساب‌های استخراج» (Mining Calculator) که در سایت‌های مختلف ایرانی و خارجی قرار گرفته‌اند، برای تخمین میزان سود دریافتی خود استفاده کنید. یکی از این وب‌سایت‌ها وات‌تو‌ماین است.

بیشتر ماشین حساب‌ها با دریافت اطلاعاتی از قبیل هزینه‌ برق مصرفی، هش ریت دستگاه ماینر، سختی شبکه، پاداش و… میزان سود تقریبی را محاسبه می‌کنند. البته این نکته را هم به خاطر داشته باشید که ماشین حساب‌ عواملی مانند استهلاک دستگاه و نرخ نوسانات بیت کوین را در نظر نمی‌گیرند. با این حساب میزان سود محاسبه شده توسط ماشین حساب دقیق نیست. پس لازم است که تمام جوانب را با دقت بررسی کرده و با آگاهی کامل فعالیت خود را در این حوزه شروع کنید.

 

مزایا و معایب استخراج بیت کوین با کارت گرافیک

انتخاب هر یک از دستگاه‌های استخراج مزایا و معایبی دارد. در این بخش نظر و تجربیات افرادی را که از کارت‌های گرافیکی استفاده می‌کنند با شما به اشتراک می‌گذاریم. در ابتدا این نکته را در نظر بگیرید که کارت‌های گرافیکی قابلیت استخراج بیش از ۶۰ ارز دیجیتال را دارند. در حالی که شما با ASIC تنها قادر به استخراج تعداد محدودی از رمز ارزها هستید. همان‌طور که می‌دانید مدارهای مجتمع با کاربرد خاص به صورت اختصاصی برای استخراج طراحی شده‌اند.

دستگاه‌های پیشرفته علاوه بر قیمت بالا، مصرف برق نسبتا بیشتری هم دارند. طبق گفته‌ ماینرها طی برخی از دوره‌ها، نوسانات قیمت بیت کوین ضررهای قابل‌توجهی به آن‌ها وارد کرده است. از سوی دیگر هزینه‌ مصرف برق به قدری بالا بوده که ماینرها ناچار به خاموش کردن دستگاه‌های خود شده‌اند. اما مصرف برق کارت‌های گرافیکی در مقایسه با ASIC کمتر است و در بیشتر موارد ماینرها قادر به پرداخت هزینه‌ برق دستگاه خود هستند.

کارت‌های گرافیکی در زمینه‌های پردازش بازی‌های کامپیوتری، انیمیشن‎‌ها و تصاویر سه بعدی نیز کاربرد دارند، اما ای سیک تنها به منظور استخراج طراحی و ساخته شده است. پس این احتمال وجود دارد که روند تغییرات و نوسانات غیر قابل پیش‌بینی بازار ارزهای دیجیتال به صورتی پیش برود که دستگاه‌های ماینر پیشرفته‌ مانند مدارهای مجتمع با کاربرد خاص دیگر کاربرد نداشته باشند. اما کسانی که از کارت‌های گرافیکی برای استخراج استفاده می‌کنند، حتی در چنین شرایطی قادر به فروش دستگاه‌های خود خواهند بود. به بیان ساده‌تر روزی که مشارکت در فرایند استخراج به هر دلیلی دیگر برای ماینرها کارآمد و سودآور نباشد، دستگاه‌های ای سیک هیچ ارزش و کاربردی ندارند.

استفاده از کارت‌های گرافیکی چه معایبی با خود به همراه دارد؟ همان‌طور که در بخش‌های قبل هم مشاهده کردید، عوامل زیادی میزان سود دریافتی شما را از فعالیت در حوزه‌ استخراج تحت تأثیر قرار می‌دهند. برای مثال قیمت کارت گرافیک، هش ریت کارت، ارز دیجیتالی که استخراج می‌کنید، هزینه‌ مصرف برق و… .

در حقیقت شما می‌توانید با عملکرد هوشمندانه و انتخاب مناسب‌ترین کارت گرافیکی معایب فعالیت در این حوزه را به حداقل میزان ممکن برسانید و در عین حال سود قابل قبولی به دست آورید. اما به طور کلی می‌توان گفت که تولید گرمای زیاد، آلودگی صوتی و مصرف بالای انرژی ناشی از فرایند استخراج برای محیط زیست مضر است و در دراز مدت آسیب‌های زیست محیطی قابل توجهی را بر جای خواهد گذاشت.

 

سخن پایانی

همان‌طورکه مشاهده کردید، GPU یا همان کارت گرافیکی به عنوان یک دستگاه ماینر برای استخراج بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد. سعی کردیم تا تمام نکات مهم و کاربردی درباره‌‌ کارت‌های گرافیکی را در اختیار شما قرار دهیم.

پیشنهاد ما به افرادی که به فکر فعالیت در حوزه‌ استخراج هستند، کسب اطلاعات بیشتر از انواع مختلف دستگاه‌های ماینر است چرا که هر یک از آن‌ها ویژگی و قابلیت‌های متفاوتی دارند. پس به راحتی می‌توانید با افزایش آگاهی خود دستگاهی را انتخاب کنید که به نسبت سرمایه و خواسته‌ شما، بازدهی قابل قبولی داشته باشد.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا