دوره منتور شیپ
آموزش صرافی

صرافی ارز دیجیتال خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ صرافی‌های رمزارزها را بهتر بشناسید

دنیای ارزهای دیجیتال در حال توسعه‌ روزافزون است. دیگر از روزهایی که بیت کوین تنها رمزارز معروف دنیا به‌شمار می‌رفت، دور شده‌ایم. این روزها، ارزهای دیجیتال متنوعی پا به دنیا گذاشته‌اند و بازار تبادلات‌شان هم وسیع و گسترده شده است. بازارهای خرید و فروش ارزهای دیجیتال باوجود تمام نوساناتی که این عرصه تجربه می‌کند، در ابعاد مختلف و در نقاط گوناگون دنیا، در حال فعالیت هستند.

یکی از بسترهای مهم معاملات رمزارزی، صرافی‌ها هستند. در واقع، صرافی ارز دیجیتال، وب‌سایتی است که به کاربران امکان خرید، فروش یا تبادل رمزارزها را می‌دهد. امکان معامله‌ ارزهای حقیقی مختلف مانند یورو و دلار با ارزهای دیجیتال هم در بستر صرافی‌ها وجود دارد.

اگر بنای حضور در دنیای رمزارزها را دارید، باید صرافی‌های ارز دیجیتال را شناسایی کرده و با مراجعه به آن‌ها، آشنایی با سازوکارشان و البته ارائه هویت و ساختن حساب کاربری، فعالیت خود را شروع کنید.

البته فعالیت در بازار رمزارزها لزوما نیازمند داشتن حساب کاربری در صرافی ارز دیجیتال نیست و پلتفرم‌هایی برای خرید و فروش بدون حساب کاربری هم در سطح صرافی‌ها و سایت‌های مختلف تدارک دیده شده است. در ادامه به انواع پلتفرم‌های موجود در صرافی‌‌های ارز دیجیتالی برای تبادلات رمزارزی اشاره خواهد شد.

انواع پلتفرم‌های صرافی ارز دیجیتال چیست؟

از انواع پلتفرم‌های صرافی ارز دیجیتال می‌توان به مواردی مانند پلتفرم‌های تجاری، پلتفرم‌های تجاری مستقیم و کارگزاری‌ها اشاره کرد.

منظور از صرافی‌ ارز دیجیتال، پلتفرم و یا شرکتی آنلاین است که از طریق اینترنت به کاربران اجازه می‌دهد که ارزهای دیجیتال بخرند، بفروشند یا مبادله کنند. این معاملات می‌تواند از طریق تبدیل ارزهای فیات مانند دلار به ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین باشد (یا برعکس)، یا از طریق تبدیل یک ارز دیجیتال (مانند اتریوم) به ارز دیجیتالی دیگر (مانند زی کش) انجام گیرد.

از جمله انواع پلتفرم‌های صرافی ارز دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پلتفرم‌های تجاری: این نوع پلتفرم‌ها وبسایت‌هایی هستند که خریداران و فروشندگان ارزهای دیجیتالی را به هم پیوند می‌دهند و در ازای انجام تراکنش‌هایی که در بسترشان صورت می‌گیرد، برای خود کارمزدی دریافت می‌کنند.
  • پلتفرم‌های تجاری مستقیم: این بسترها به افراد اجازه می‌دهند که معاملات فرد به فرد داشته باشند. هر کاربر از هر کشوری می‌تواند در جریان معامله از حساب بانکی‌اش استفاده کند و تبدیل ارزی داشته باشد. در این پلتفرم‌ها خبری از قیمت‌های ثابت بازاری نیست و فروشنده‌ها هستند که نرخ معامله را تعیین می‌کنند و بعد با خریدار به توافق می‌رسند.
  • کارگزاری‌ها: وبسایت‌های دیگری هم وجود دارند که هر کاربر می‌تواند با مراجعه به آن‌ها و مشاهده‌ نرخ قیمت‌هایی که از سوی کارگزاری مشخص شده، اقدام به خرید کند. عملکرد این پلتفرم‌ها شبیه صرافی‌های ارز خارجی است.

 

بهترین صرافی‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

اعتبار و شهرت صرافی، کارمزد عملیات، روش‌های پرداخت، راه‌کارهایی امنیتی،‌ محدودیت‌های جغرافیایی، و نرخ تبادل و معاملات از ویژگی‌های بسیار مهمی است که باید هنگان انتخاب صرافی به آن توجه کنید.

قبل از شروع معاملات رمزارزی باید با ویژگی‌های یک صرافی ارز دیجیتال مطلوب آشنا باشید. در انتخاب صرافی‌ها، به موارد زیر دقت کنید تا دچار اشتباه و از دست‌دادن سرمایه نشوید.

 

اعتبار و شهرت صرافی

یکی از بهترین راه‌ها برای ارزیابی وضعیت هر صرافی ارز دیجیتال، مراجعه به اینترنت و جست‌وجو درباره‌ شهرت و اعتبار آن پلتفرم است. مراکز صرافی معروف و معتبر از سوی وبسایت‌های مختلف معرفی می‌شوند و کاربرانی که تجربه‌ حضور در آن‌ها را داشته‌اند، نظراتی مثبت یا منفی درباره‌شان ابراز می‌کنند. مثلا با مراجعه به وبسایت «رِدیت» (Reddit) یا «بیت‌ کوین ‌تاک» (BitcoinTalk) می‌توانید درباره‌ صرافی‌های مختلف پرس‌وجو کنید و نظرات دیگر کاربران را جویا شوید.

 

کارمزد عملیات

قبل از پیوستن به هر صرافی ارز دیجیتال به این نکته دقت کنید که کارمزدهای دریافتی وبسایت برای امور مختلفی نظیر سپرده‌گذاری، برداشت رمزارز یا انجام تراکنش‌ها چقدر است. این اطلاعات معمولا در بخشی از وب‌سایت قابل‌دسترسی است. پس به آن دقت کنید و ببینید که کدام صرافی در کنار شرایط مطلوب دیگری که دارد، نرخ کارمزدها را معقول‌تر و به‌صرفه‌تر تعیین کرده است.

 

روش‌های پرداخت

نکته‌ دیگر برای انتخاب صرافی رمزارزها، شناسایی روش‌های پرداخت در فرایند خرید و فروش ارز دیجیتال است. منظور چیست؟ یعنی برای انجام امور تجاری در سطح صرافی می‌توانید از کارت اعتباری استفاده کنید؟ دبیت‌کارت پذیرفته می‌شود؟ پلتفرمی برای اتصال مستقیم به حساب بانکی‌تان در صرافی در نظر گرفته شده است؟‌

حواستان باشد که صرافی‌های بزرگ و معتبر معمولا روش‌های پرداخت متنوعی برای کاربران‌شان در نظر می‌گیرند. این را هم بدانید که اگر با کارت‌های اعتباری اقدام به خرید رمزارزها کنید، هزینه کارمزد بیشتری از شما دریافت می‌شود. ضمن اینکه استفاده از کارت اعتباری مستلزم ارائه‌ اطلاعات هویتی است. ارائه‌ اطلاعات هویتی همانا و افزایش امکان هک‌شدن و درگیری با تهاجمان سایبری هم همان.

 

راه‌کارهایی امنیتی

هر چند که شبکه‌ «بلاک‌ چین» (Blockchain)، بستری که تحت آن بیت کوین استخراج می‌شود، حالتی غیرمتمرکز دارد و ویژگی‌های ساختاری‌اش مانع از هرگونه دستکاری در سیستم و هک ‌شدن می‌شود اما صرافی‌ها و وبسایت‌هایی که عملیات مرتبط با رمزارزها در بسترشان صورت می‌گیرد، آسیب‌پذیر هستند؛ زیرا در فضای متمرکز و تحت‌خطر اینترنت به فعالیت مشغول‌اند.

پس بهتر است هنگام ورود به صرافی‌های گوناگون حواس‌تان به میزان ضریب امنیت عملیات‌شان باشد. برای مثال، در هنگام ثبت‌نام برای ایجاد حساب کاربری یا انجام تراکنش‌ها دقت کنید که راهکارهای امنیتی قوی در نظر گرفته شده باشند. اگر هیچ روشی برای حفظ امنیت صرافی وجود نداشته باشد، باید به ایمنی اقدامات در سطح آن صرافی ارز دیجیتال شک کنید.

 

محدودیت‌های جغرافیایی

برخی از صرافی‌های ارزهای دیجیتال، برای کشورهایی خاص محدودیت‌هایی در نظر دارند. به‌عبارت دیگر، صرافی‌هایی هستند که خدمات خود را به تمام کشورها ارائه نمی‌کنند. از آنجایی که ایران نیز در لیست تحریم‌ها قرار دارد، بسیاری از صرافی‌ها اجازه‌ فعالیت به کاربران با ای‌پی ایران را نمی‌دهند. بنابراین، قبل از اینکه وارد معامله شوید، حواس‌تان را جمع کنید و مطمئن شوید که صرافی موردنظرتان اجازه‌ عملیات به شما می‌دهد یا خیر.

 

نرخ تبادل و معاملات

هر صرافی نرخ معاملاتی دارد. به میزان معاملاتی که در آن صورت می‌گیرد، دقت داشته باشید تا بتوانید استراتژی‌های لازم برای معامله را در ذهنتان بچینید و ببینید که سود و درآمدتان از اقدامات مختلف در سطح پلتفرم بنا به آمار فعالیت‌ها و معاملات در آن به چه صورت خواهد بود.

 

فهرست بهترین صرافی‌های ارز دیجیتالی چیست؟

اگر بنا دارید که در دنیای ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین فعالیت کنید، باید با بازیگران مختلف این بازار، اخبارش و البته صرافی‌های معروفی که دارد، به‌خوبی آشنا شوید. از جمله صرافی‌های معروف ارز دیجیتال در سطح دنیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

کوین‌بیس (Coinbase)

کوین‌بیس از صرافی‌های معروف ارز دیجیتال دنیاست که از سوی سرمایه‌گذاران قدرتمند و کاربران متعددی در دنیا پشتیبانی می‌شود. خرید و فروش و انجام عملیات تجاری مختلف با رمزارزهای گوناگون در کوین‌بیس در سطحی وسیع و امن پیش می‌رود. کاربران می‌توانند بیت کوین، اتریوم و لایت‌کوین را در کوین‌بیس معامله کنند و برای ساماندهی به سرمایه‌ دیجیتال‌شان از کیف پول‌های دیجیتال این پلتفرم نیز بهره ببرند.

امکان کارکردن با حساب بانکی در این صرافی هم وجود دارد. شهرت کوین‌بیس بالاست، ایمنی خوبی ارائه می‌کند و تعامل کاربر با فضای طراحی‌شده‌ وب‌سایت به‌نرمی و آسانی صورت می‌گیرد. به همین خاطر، کسانی که در زمینه‌ تبادلات ارزهای دیجیتال تازه‌کار به شمار می‌روند هم در این سایت از پس امور مختلف برمی‌آیند.

یکی دیگر از مزایایی که مراجعه به کوین‌بیس در اختیارتان می‌گذارد، بیمه‌کردن دارایی‌هایی است که در کیف پول‌ دیجیتا‌ل‌تان ذخیره کرده‌اید. البته معایبی هم می‌توان برایش برشمرد. برای مثال، روش‌های پرداخت در کوین‌بیس چندان متنوع نیستند یا این صرافی محدودیت‌های زیادی برای کشورهای مختلف در نظر می‌گیرد و همه‌ کشورها نمی‌توانند در سطح آن، اقدام به انجام معاملات ارز دیجیتالی کنند.

 

کراکن (Kraken)

کراکن از بزرگ‌ترین صرافی‌های دنیا به‌شمار می‌رود و از سال ۲۰۱۱ مشغول به فعالیت است. این صرافی اجازه‌ خرید و فروش بیت کوین و معاوضه‌ آن با ارزهای حقیقی مانند یورو، دلار آمریکا، دلار کانادا، یِن ژاپن و پوند انگلیس را به کاربران می‌دهد. علاوه بر بیت کوین، ارزهای دیجیتال دیگری مانند «مونرو»، «اتریوم»، «ریپل»، «لایت کوین» و… هم در سطح آن معامله می‌شوند.

این صرافی ارز دیجیتال بیشتر برای حرفه‌ای‌ها طراحی شده است. امکان استفاده از این پلتفرم برای آمریکایی‌ها، کشورهای اروپایی، ژاپنی‌ها و کانادایی‌ها وجود دارد. حجم معاملاتی که در کراکن صورت می‌گیرد، بسیار بالاست. امنیت و سهولت استفاده از آن هم قابل‌اعتنا به‌شمار می‌رود اما باید بدانید که روش‌های پرداخت در این صرافی ارز دیجیتال هم محدود است و به‌تازگی از پذیرش پول‌نقد، کارت‌های اعتباری، پی‌پال و دبیت‌کارت خودداری می‌کند.

 

بایننس (Binance)

اگر خواهان یافتن صرافی متمرکز بر معاملات کریپتو به کریپتو هستید و می‌خواهید که رمزارزها را با دیگر رمزارزها معاوضه و معامله کنید، بایننس بهترین گزینه پیش روی‌تان خواهد بود. این صرافی از مهم‌ترین‌ها و پیشگامان دنیا به‌شمار می‌رود و مزیت فوق‌العاده‌اش، کم‌بودن نرخ کارمزد معاملات است.

خرید و فروش ارزهای دیجیتال مختلف در بستر بایننس ممکن است و کوین بومی و مخصوص به خود موسوم به «بایننس‌کوین» (Binance coin) با نماد BNB را هم عرضه می‌کند. استفاده از توکن‌های بایننس به کاربران اجازه می‌دهد که از تخفیف‌های خوبی در مسیر معاملات خود بهره‌مند شوند.

 

جمینای (Gemini)

جیمنای هم از صرافی‌های مهم و معتبر عرصه‌ ارزهای دیجیتال به‌شمار می‌رود و نکته‌ مهم درباره‌ آن، قانونی ‌بودن تمام فعالیت‌ها و اقداماتش است. یعنی تمام استانداردها و قوانینی که درباره‌ بانک‌ها در آمریکا وجود دارد، درباره‌ جمینای هم صادق است. تنها رمزارزهایی که در این صرافی معامله می‌شوند، بیت کوین و اتریوم هستند و دلار هم تنها ارز حقیقی قابل‌استفاده در جمینای است. برای کاربرانی که معاملات زیادی انجام می‌دهند و تراکنش‌های پرتعدادی دارند، تخفیف‌های متنوعی هم در نظر گرفته می‌شود. البته محدودیت‌های جغرافیایی در جمینای وجود دارد و فقط کاربرانی از آمریکا، ژاپن، کانادا، هنگ‌کنگ، انگلستان، سنگاپور و کره‌جنوبی می‌توانند در آن به معامله بپردازند.

 

هووبی (Huobi)

هووبی هم یکی دیگر از صرافی‌های معروفی است که در سانفرانسیسکو قرار دارد. خدمات مختلف این صرافی به‌طور ۲۴ ساعته و در ۷ روز هفته به کاربران ارائه می‌شود. طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال مانند: بیت کوین، لایت‌کوین، تتر، ریپل، ترون، زی‌کَش و… از سوی هووبی پوشش داده می‌شوند.

این صرافی ارز دیجیتال از نقطه‌نظر ارائه‌ خدمات مطلوب و پشتیبانی از کاربران جایگاه بسیار خوبی دارد. عیب آن در محدودیتی است که در ارائه‌ خدمات به کشورهای مختلف ارائه می‌کند. استفاده از خدمات هووبی فقط برای چینی‌ها و برخی از بخش‌های آمریکا مقدور است.

علاوه بر مواردی که نام برده شد، صرافی‌ های معتبر ارز دیجیتال دیگری هم در سطح دنیا وجود دارند. مانند:

  • لینک‌کوین (LinkCoin)
  • لوکال بیت‌کوین (LocalBitcoin)
  • بیت‌اسکوئر (Bitsquare)
  • کوین‌ماما (CoinMama)
  • بیت‌استمپ (Bitstamp)
  • شِیپ‌شیفت (ShapeShift)

 

صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال ایرانی را می‌شناسید؟

صرافی‌های ارزهای دیجیتال مختلفی در ایران مشغول به کار هستند. رویکرد ایران درباره‌ ارزهای دیجیتال نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر بسیار مثبت بوده و حتی زمزمه‌هایی از حمایت‌های دولتی برای استفاده از رمزارزها برای تأمین ارز برخی کالاهای وارداتی مانند خودرو هم به گوش می‌رسد. از جمله صرافی‌های ارزهای دیجیتال ایرانی، که مورد تأیید کاربران زیادی بوده است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صرافی او‌ام‌پی فینکس؛ این صرافی از اعتبار کافی برای انجام معاملات و تراکنش‌های مختلف در حوزه‌ ارز دیجیتال برخوردار است.
  • صرافی رمزینکس؛ ارزهایی نظیر بیت کوین، تتر و اتریوم در این بستر معامله می‌شوند.
  • صرافی اکسیر؛ خرید و فروش بیت کوین و رمزارزهای دیگر در سطح اکسیر مقدور است.
  • صرافی بیدارز؛ در بیدارز هم می‌توانید از خدمات صرافی ارز دیجیتال بهره ببرید.
  • صرافی نوبیتکس؛ این صرافی هم بازاری برای معاملات رمزارزی است و کیف پول دیجیتالی هم عرضه می‌کند.
  • صرافی والکس؛ والکس هم بیت کوین و ارزهای دیجیتال دیگر عرضه می‌کند و امکان معاملات ارزهای دیجیتال با امنیتی بالا در آن مقدور است.

 

سخن پایانی

صرافی‌های ارزهای دیجیتال متعددی در سطح ایران و جهان در حال فعالیت هستند. این پلتفرم‌ها می‌توانند به رشد و رونق ‌گرفتن ارزهای دیجیتال کمک شایانی کنند. هر چقدر که بازار رقابت میان آن‌ها داغ‌تر شود و کاربران بیشتری را به‌سمت خود جلب کنند، امکان توسعه‌ دنیای رمزارزها هم افزایش پیدا خواهد کرد.

سهولت کار با بخش‌های مختلف وب‌سایت‌ صرافی‌ها و وجود طراحی مطلوبی که تجربه‌ کاربری را آسان و خوشایند می‌کند، نقش مهمی در استقبال از هر صرافی ارز دیجیتال دارد. دقت به نکاتی مانند اعتبار پلتفرم، کارمزد دریافتی برای تراکنش‌ها و عوامل مختلف دیگر مانند امنیت صرافی از جمله مسائلی است که هنگام انتخاب صرافی‌ها باید به خاطر داشته باشید.

یکی از مشکلاتی که دنیای رمزارزها با آن رو‌به‌رو هستند، مقوله‌ امنیت صرافی‌هاست. بلاک‌چین و شبکه‌های غیرمتمرکزی که ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین در بسترشان استخراج و مبادله می‌شوند از امنیت بسیار بالایی برخوردارند.

غیرمتمرکز بودن شبکه باعث می‌شود که دست هکرها و سازمان‌های مختلف از فضای شبکه کوتاه بماند. اما صرافی‌ها اصولا در پلتفرم‌های متمرکز مشغول به فعالیت هستند و همین باعث می‌شود که از دستبرد هکرها و تهاجمات سایبری در امان نباشند.

برای همین است که در انتخاب صرافی ارز دیجیتال مطلوب باید نهایت دقت را به خرج بدهید. وجود پشتیبانی‌هایی مانند بیمه‌شدن دارایی‌های دیجیتالی در بستر صرافی‌ها از جمله نقاط قوتی است که می‌تواند انتخاب صرافی را برای‌تان ساده‌تر کند.

مقوله‌ی متمرکز بودن شبکه‌ اینترنت هم در آینده‌ای نزدیک، دستخوش تغییراتی خواهد شد و در آینده، شاهد نسل‌های تازه‌ای از شبکه جهانی خواهیم بود که در فضای آن، امنیت در سطحی بسیار بالاتر از وضعیت کنونی ارائه خواهد شد. باید صبر کرد و دید که دنیای رمزارزها و بخش‌های مختلف آن از جمله صرافی‌های ارز دیجیتال در سال‌های آینده، چگونه به رشد و بلوغ می‌رسد.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا