دوره پرایس اکشن ict
آموزش فارکس

ژورنال معاملاتی فارکس چیست؟ + معرفی تریدینگ ژورنال فارکس

دوره حضوری منتور شیپ

ژورنال معاملاتی، گزارشی از تمام فعالیت‌های شما در بازارهای مالی است. معمولا تریدرهای حرفه‌ای گزارشی از جزئیات معاملات خود ثبت می‌کنند تا بتوانند در هر بار معامله، نقاط ضعف خود را بهبود ببخشند. هدف از تهیه ژورنال معاملاتی فارکس توسط تریدر، نظارت بر عملکرد سیستم معاملاتی و توانایی او برای اجرای یکنواخت معاملات است.

ژورنال معاملاتی از ابزارهای مورد استفاده یک تریدر حرفه‌ای در بازار فارکس است که قصد دارد معاملات خود را ارتقا دهد. در مقاله حاضر نحوه نوشتن تریدینگ ژورنال فارکس را برای شما به همراه نمونه آموزش می‌دهیم. اگر قصد دارید به‌طور حرفه‌ای در بازار فارکس قدم بردارید و پیشرفت کنید، تا انتهای مقاله با ما همراه شوید.

ژورنال معاملاتی فارکس چیست؟

«ژورنال معاملاتی فارکس» (Forex Trading Journal) یادداشت دقیق از جزئیات معاملات یک تریدر است. هر معامله‌گر حرفه‌ای برای کنترل احساسات و پیگیری معاملات باید یک دفتر یادداشت از معاملات خود داشته باشد.

معاملاتی که در بازار فارکس بر پایه احساسات شکل می‌گیرند، نتایج خوبی به همراه نخواهند داشت. ثبت معاملات، نحوه تاثیرپذیری تریدر از استراتژی و احساسات شخصی در آن زمان، به شفافیت روش معاملاتی و در نهایت بهبود آن کمک می‌کند.

هدف از تهیه ژورنال معاملاتی، نظارت بر عملکرد استراتژی و توانایی تریدر برای اجرای موفقیت‌آمیز آن است. داشتن یک استراتژی معاملاتی سنجیده، کلید موفقیت معامله‌گری است، اما اگر نتوانید آن را دنبال کنید، زیاد اهمیتی ندارد.

ژورنال‌های معاملاتی با اشکال مختلف می‌توانند در هر بازاری کاربرد داشته باشند. ممکن است یک نوت بوک قدیمی یا یک برگه اکسل طراحی شده را ترجیح دهید؛ این مقاله تمام اطلاعاتی را که باید ثبت کنید و نحوه انعکاس آن اطلاعات را برای تجزیه و تحلیل فعالیت معاملاتی پوشش می‌دهد.

نوشتن ژورنال معاملاتی زمان زیادی می‌برد، اما استفاده درست از آن می‌تواند ارزش دارایی شما را چند برابر کند. شاید در نگاه اول، نوشتن یک ژورنال معاملاتی برای تریدرهای فارکس کار بی‌فایده‌ و خسته‌کننده‌ای به نظر برسد، اما در طولانی مدت، یک تریدر معمولی را به یک معامله‌گر حرفه‌ای و موفق تبدیل می‌کند.

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

با ثبت جزئیات معاملات می‌توانید از معاملات موفق و حتی ناموفق درس بگیرید و فعالیت‌های معاملاتی خود را بهبود ببخشید. ثبت جزئیات در معاملات فارکس به تریدر کمک می‌کند تا نتیجه استفاده از استراتژی‌های معاملاتی خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و از موفق‌ترین‌ آن‌‌ها در معاملات آینده خود استفاده کند.

اگر در بازار فارکس فعالیت دارید،‌ حتما یادتان باشد که جزئیات معامله خود را بلافاصله پس از انجام آن یادداشت کنید.

 

روش طراحی ژورنال معاملاتی فارکس

معامله‌گران حرفه‌ای بازار فارکس زمانی که معامله‌ای را در بازار انجام می‌دهند، جزئیات آن و مراحلی را که پشت سر می‌گذارند، در دفتر یا یک فایل اکسل یادداشت می‌کنند. برخی از ژورنال‌های معاملاتی برای فارکس به صورت آماده قابل دانلود هستند که در ادامه مقاله آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها
ما در دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها که در سایت حسینی فایننس در اختیار شما قرار گرفته است، مفاهیم و اصول سرمایه‌گذاری در بازار طلا را به شما آموزش خواهیم داد. بعد از دیدن این دوره، می‌توانید با اعتماد به نفس کافی وارد بازار طلا شده و به‌کسب درآمد بپردازید.

در یک ژورنال معاملاتی فارکس باید موارد زیر را ذکر کنید:

  • تاریخ انجام معامله؛
  • علت ترید در آن لحظه؛
  • جفت ارز قابل معامله؛
  • ‌قیمت جفت ارز در زمان باز کردن معامله؛
  • قیمت جفت ارز در زمان بستن معامله؛
  • سایز پوزیشنی باز شده؛
  • استراتژی مورد استفاده در معامله؛
  • حد سود و حد ضررِ در نظر گرفته شده.

باید این موارد را پس از تایین حد ضرر برای معامله،‌ بنویسید تا سرمایه خود را از دست ندهید.

 

معرفی چند نمونه ژورنال معاملاتی فارکس

معمولا ژورنال معاملاتی فارکس توسط فرد تریدر در یک دفتر یا در فایل اکسل نوشته می‌شود. حتی اگر معاملات خود را از طریق کارگزاری انجام دهید؛ کارگزاران فارکس گزارشی از هر معامله را که شامل مقدار مارجین، سود یا زیان و مقدار سرمایه موجود برای باز کردن معاملات بیشتر می‌شوند، در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند.

همانطور که اشاره کردیم فایل‌های آماده‌ای نیز برای یادداشت کردن اطلاعات معاملات فارکس وجود دارند که قابل دانلود هستند. در زیر نمونه این فایل‌ها را مشاهده می‌کنید که برای استفاده شخصی قابل دانلود هستند.

ژورنال فارکس

علاوه بر نرم‌افزار اکسل که برای شما فضای نوشتن تریدینگ ژورنال را فراهم می‌کند، ‌نرم‌افزارهای دیگری وجود دارند که برای این منظور قابل استفاده هستند که طرز استفاده بسیار ساده‌ای دارند؛ مانند، PsyQuation ،Trademetria ،TradesViz ،TraderSync ،Tradervue و Edgewonk که به‌راحتی و با یک جستجو در گوگل می‌توانید آن‌ها را دانلود کنید.

 

مزایای استفاده از ژورنال معاملاتی فارکس

از جمله مزایای استفاده از ژورنال معاملاتی فارکس می‌توان به ایجاد چارچوب مناسب برای استراتژی‌های معاملاتی و جلوگیری از اشتباهات تکراری در انجام معاملات اشاره کرد.

درست کردن ژورنال معاملاتی از فعالیت یک تریدر در بازار فارکس، کار ساده‌ای است که می‌تواند نتیجه خوبی داشته باشد. یکی از مزایای اصلی نوشتن ژورنال معاملاتی فارکس این است که می‌توانید عملکرد معاملاتی و فرآیند تحلیلی خود را در بازار بررسی و همچنین، احساسات و واکنش‌های روحی خود را در زمان سود و زیان ارزیابی کنید.

داشتن چنین ژورنالی، به شما این امکان را می‌دهد که دلیل موفقیت هر معامله را تجزیه و تحلیل کنید، ببینید کدام جفت ارزها سودآور هستند، از کدام تایم‌فریم‌ها استفاده شده و معامله برای چه مدت فعال بوده است.

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع پرایس اکشن
پرایس اکشن (Price Action) یکی از شیوه‌‌های برتر معامله‌‌گری است که در آن داده‌‌های قیمت، مبنای تحلیل ارزهای دیجیتال قرار گرفته و باعث می‌شود معامله‌‌گر بتواند نقاط ورود و خروج را برای معامله شناسایی کند.

ژورنال معاملاتی فارکس به تریدر این امکان را می‌دهد تا استراتژی موفق خود را پیدا کند و آن را در سایر معاملات برای جفت‌ارزهای دیگر نیز به‌کار بگیرد. با این روشِ یادداشت‌برداری از معاملات، با گذشت زمان امکان بهبود روش معاملاتی وجود دارد.

از دیگر مزایای نوشتن ژورنال معاملاتی فارکس، می‌توان به ایجاد یک چارچوب مناسب برای استراتژی‌های معاملاتی اشاره کرد. همچنین،‌ ثبت نتیجه معاملات موجب می‌شود که از اشتباهات تکراری جلوگیری کنید.

ژورنال معاملاتی فارکس

 

سخن پایانی

یک تریدر موفق سعی می‌کند از معاملات خود،‌ ‌استراتژی‌هایی که استفاده می‌کند و نتایج آن‌ها درس بگیرد. برای این منظور،‌ منطقی است که تمام جزئیاتی را که در حین یک معامله رخ می‌دهد، یادداشت کند. تریدینگ ژورنال فارکس از ابزارهایی‌ست که می‌تواند یک معامله‌گر حرفه‌ای را به موفقیت برساند. یادداشت‌ برداشتن از استراتژی‌هایی که برای معامله در بازار فارکس از آن استفاده می‌کنید و نتایجی که می‌گیرید، به پیشرفت شما کمک می‌کند.

شما هم از تریدینگ ژورنال برای ثبت معاملات خود استفاده می‌کنید؟ اگر ژورنال معاملاتی دارید، نحوه یادداشت‌برداری از معاملات و تجربه شخصی خود از  تهیه تردیدنگ ژورنال  را با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا