دوره منتور شیپ
آموزش آلت کوین ها

انجین کوین (ENJ) چیست؟ همه چیز درباره‌ ارز دیجیتال Enjin

ارز دیجیتال انجین یکی از پروژه‌های جذاب در دنیای بلاک چین‌ است که با استفاده از فناوری قراردادهای هوشمند،‌ توانسته تکنولوژی توکن‌های تعویض‌ناپذیر یا همان NFTها را به صنعت بزرگ گیمینگ مرتبط کند. تیم این پروژه، انجین را به‌عنوان پلتفرمی برای ساخت و مدیریت آیتم‌های مجازی طراحی کرده است که بیشتر در بازی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به این معنی که کاربرها می‌توانند مالک واقعی آیتم‌هایی باشند که در بازی‌های مختلف آن‌ها را به دست آورده‌اند، مثل شمشیر، ماشین، توپ یا هر چیز دیگر. نکته‌ جالب اینجاست که این آیتم‌ها در حقیقت توکن‌های تعویض‌ناپذیری هستند که روی بلاک چین ثبت شده‌اند و می‌توان آن‌ها را نگهداری کرد، در پلتفرم‌های بازی مختلف از آن‌ها استفاده کرد و یا آن‌ها را به قیمت دلخواه فروخت. با ما همراه باشید تا نگاه جامعی به پتلفرم و ارز دیجیتال انجین بیندازیم.

انجین چیست؟

پلتفرم انجین امکان مالکیت واقعی آیتم‌های مجازی بازی‌های آنلاین را برای کاربران فراهم می‌کند. انجین با استفاده از استاندارد ERC-1155‌ قادر است هم توکن‌های معمولی و هم توکن‌های NFT را ایجاد و مدیریت کند.

پروژه‌ ارز دیجیتال «انجین» (Enjin) پلتفرمی برای خلق و مدیریت آیتم‌های مجازی است که روی بستر بلاک چین اتریوم ساخته شده است. هدف انجین از ایجاد چنین پلتفرمی، فراهم کردن امکان مالکیت واقعی و تبادل آیتم‌های دیجیتال مثل اسلحه، لباس و… در پلتفرم‌های گیمینک و بازی‌های مختلف توسط کاربرها است.

بحث مالکیت آیتم‌ها در دنیای بازی‌ها از این جهت اهمیت دارد که تاکنون، این کمپانی‌های سازنده‌ بازی‌ها بودند که مالکیت تمام آیتم‌های درون بازی‌های خود را در اختیار داشتند و در هر زمانی می‌توانستند در آن‌ها دخالت کنند. برخی کمپانی‌های بزرگ در این زمینه مثل Blizzard این حق را برای خود محفوظ نگه داشته و می‌تواند اکانت هر کاربری را که بخواهد مسدود کند. تصور کنید چقدر بد است اگر چند سال برای به دست آوردن یک آیتم خاص و رسیدن به یک مرحله تلاش کرده باشید و ناگهان اکانت شما مسدود شود.

تیم انجین معتقد است که می‌تواند قوانین مالکیت را در دنیای مجازیِ بازی‌ها بازنویسی کند. آن‌ها اکوسیستمی را طراحی کرده‌اند که به کمک آن کاربرها به جای کمپانی‌های بازی‌سازی، مالکیت حقیقی آیتم‌های متعلق به خود را به‌دست می‌آورند و آزادانه می‌توانند در مورد آن تصمیم بگیرند و یا در ازای فروش آن، پول واقعی به دست آورند.

شرکت انجین که فعالیت خود را از سال ۲۰۰۹ در حیطه بازی‌های ویدئویی آغاز کرده و یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های ساخت بازی‌های آنلاین دنیاست، با برگزاری یک «ICO» یا عرضه‌ی اولیه کوین در سال ۲۰۱۷ توانست مبلغ ۱۸.۹ میلیون دلار برای استارت پروژه‌ انجین جمع‌آوری کند و در سال ۲۰۱۸ این پروژه رسما شروع به کار کرد.

توسعه‌دهنده‌ها با استفاده از ابزار توسعه نرم‌افزاری (SDK)‌ در پلتفرم انجین،‌ می‌توانند امکان ایجاد دارایی‌های دیجیتال و استفاده از آن‌ها در بازی‌ها و سایر برنامه‌ها را برای کاربرها فراهم کنند. به این ترتیب، آیتم‌های موجود در بازی‌ها،‌ ویژگی‌های رمزارزها مثل شفافیت،‌ امنیت، غیرمتمرکز بودن و امکان تبادل را به دست می‌آورند و به این ترتیب واسطه‌های بسیاری حذف و در هزینه‌ها هم صرفه‌جویی می‌شود.

پروژه‌ی انجین بر اساس استاندارد ERC-1155‌ کار می‌کند. این استاندارد قابلیت ایجاد توکن‌های ERC-20 و ERC-721‌ را به‌طور همزمان پشتیبانی می‌کند. یعنی به کمک این استاندارد هم می‌توان توکن‌های معمولی و هم NFT‌ را ایجاد کرد. بعضی بازی‌ها مثل World of Warcraft واحد پولی خاص خود را دارند که در حقیقت یک دارایی تعویض‌پذیر است و همچنین آیتم‌های خاص و منحصربه‌فردی هم در این بازی وجود دارد که ویژگی یکتا و تعویض‌ناپذیری دارند. توسعه‌دهنده‌ها با استفاده از پلتفرم انجین و استاندارد ERC-1155 می‌توانند تمام آیتم‌های مورد نیاز را در چنین بازی‌هایی طراحی کنند.

 

انجین کوین چیست؟

«انجین کوین» (Enjin Coin) با نماد ENJ‌ یک توکن ERC-20 یا اتریومی است و شبیه تمام ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین و… می‌توان آن را در کیف پول مخصوص انجین یا دیگر کیف پول‌های سازگار ذخیره کرد و یا در صرافی‌های مختلف به خرید و فروش آن پرداخت. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشیم و خیلی از کاربرها در مورد آن اشتباه می‌کنند این است که توکن ENJ‌ یک توکن NFT نیست؛ بلکه برای ساخت و استفاده از توکن‌های NFT‌ در پلتفرم انجین، از آن استفاده می‌شود. البته این توکن با قراردادهای هوشمندی که با استاندارد ERC-1155 نوشته شده‌اند سازگار است.

تعداد کل توکن‌های ENJ‌ به عدد یک میلیارد واحد محدود شده است و از این تعداد فراتر نخواهد رفت. در زمان نگارش این مقاله و طبق اطلاعات وبسایت «کوین‌مارکت‌کپ»، حدود ۸۳۴ میلیون واحد ENJ در گردش وجود دارد. این رمزارز در رتبه ۵۸ بازار ارزهای دیجیتال قرار دارد و با قیمت ۲.۵ دلار معامله می‌شود. حجم بازار انجین کوین حدود ۲ میلیارد دلار است و قیمت آن از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون بیش از ۱۵۰ برابر شده است. بیشترین قیمت تاریخی این ارز در ۱۵ مارس ۲۰۲۱ برابر یا ۳.۰۵ دلار بوده است.

 

انجین چطور کار می‌کند؟

همان‌طور که گفتیم، کاربرها با استفاده از پلتفرم‌ انجین می‌توانند انواع آیتم‌های مجازی مورد استفاده در بازی‌ها را ایجاد و مدیریت کنند. این آیتم‌ها می‌توانند واحد‌های پولی درون هر بازی و یا تجهیزات و متعلقاتی مثل کلاه و شمشیر و لباس و غیره باشند. فرایند تولید این آیتم‌ها شامل ۵ مرحله است که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

  • Acquisition: خرید مقداری توکن ENJ‌ توسط توسعه‌دهنده‌ها
  • Minting: طراحی و ساخت آیتم‌ها با استفاده از ENJ خریداری‌شده توسط توسعه‌دهنده‌ها
  • Gaming: خرید آیتم‌ها توسط کاربرها‌ و استفاده از آن‌ها در محیط بازی‌های مختلف
  • Trading: خریدوفروش آیتم‌ها توسط کاربرها به یکدیگر
  • Melting: فروش یک آیتم و دریافت توکن ENJ ‌در ازای آن

زمانی که یک دارایی یا آیتم جدید تولید می‌شود، مقدار توکن ENJ‌ معادل آن از گردش خارج می‌شود و این به مرور باعث کاهش تدریجی سکه‌های در گردش و افزایش بهای آن‌ می‌شود.

تیم انجین برای کاهش پیچیدگی‌ها و هزینه‌های طراحی و ساخت آیتم‌های مجازی و همچنین بالا بردن کارایی آن‌ها، چندین ابزار توسعه نرم افزار یا SDK مختلف را طراحی و در اختیار توسعه‌دهنده‌ها قرار داده است. انجین هم‌چنین چندین رابط برنامه‌نویسی کاربردی یا API مختلف نیز تولید کرده که برای پیاده‌سازی آیتم‌ها در محیط بازی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

علاوه بر این قابلیت اصلی، پلتفرم انجین امکانات دیگری هم در حوزه بازی‌های بلاک چینی به کاربرها ارائه می‌کند. در ادامه چند مورد از امکانات مهم انجین را معرفی می‌کنیم.

 

درگاه پرداخت انجین

در بالا ابزار SDK انجین را معرفی کردیم. این ابزار علاوه بر ارائه‌ خدمات طراحی آیتم‌ها، به عنوان یک درگاه پرداخت غیرمتمرکز و قدرتمند نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد؛ به‌طوری‌که می‌توان انواع فاکتور، رسید،‌ بازپرداخت و کارت‌های شخصی را به کمک آن ایجاد کرد و یا حتی از آن می‌توان برای ساخت درگاه پرداخت در یک وبسایت و پذیرش توکن ENJ‌ استفاده کرد. هزینه‌ این درگاه به ازای هر تراکنش مقدار خیلی کمی است که در قالب اتر (ETH) به عنوان کارمزد باید پرداخت شود.

این درگاه با کیف پول هوشمند انجین (که در ادامه بیشتر راجع به آن صحبت می‌کنیم) کاملا سازگار است و کاربرها می‌توانند با تعریف لیست پلتفرم‌های مجاز در این درگاه، به وب‌سایت‌ها یا بازی‌های مورد نظر، پرداخت‌های خودکار و سریع انجام دهند.

 

کیف پول هوشمند انجین

«کیف پول هوشمند انجین» (Enjin Smart Wallet)‌ قابلیت‌های جذابی دارد و می‌تواند تمام اجزای موجود در پلتفرم انجین را به هم مرتبط کند. این کیف پول از تمام آیتم‌های مجازی انجین که در پلتفرم‌های مختلف وجود دارند پشتیبانی می‌کند و در‌عین‌حال با آدرس اتریومی انجین نیز همگام‌سازی می‌شود.

کاربرها با استفاده از کیف پول هوشمند انجین می‌توانند توکن‌ها و یا آیتم‌های بازی‌ها را خارج از محیط بازی، خرید و فروش کنند. انجام چنین فرایندی به این صورت است که فرستنده یک «درخواست تراکنش» (Transaction Request) را ارسال و گیرنده می‌تواند آن را قبول یا رد کند. همچنین می‌توان برای جلوگیری از انجام تراکنش‌های ناخواسته یا غیرمجاز،‌ مجموعه قوانین مختلفی را روی هر کیف پول اعمال کرد.

 

شبکه افینیتی (Efinity)

تیم انجین، «Efinity» را به عنوان یک راه‌حل برای رسیدن به مقیاس‌پذیری بالا معرفی کرده است. Efinity‌ در حقیقت یک شبکه موازی، چیزی شبیه «شبکه لایتنینگ بیت کوین» (Bitcoin Lightning Network)‌ است و شامل کانال‌های زیادی برای هر بازی می‌شود که در نهایت قابلیت پردازش تعداد نامحدودی تراکنش را با سرعت بسیار بالا و هزینه‌ نزدیک به صفر فراهم می‌کند.

شبکه‌ Efinity‌ مانند یک زنجیره‌ ترکیبی غیرمتمرکز عمل کرده و می‌تواند انواع توکن‌های معمولی و NFT را پشتیبانی کند؛ یعنی می‌توان از تمام کیف پول‌ها، صرافی‌ها و یا پلتفرم‌های دیگر با آن ارتباط برقرار کرد و از سرویس‌های آن استفاده کرد.

این شبکه هنوز راه اندازی نشده و قبل از آن قرار است از راه‌حل JumpNet برای حل مشکلات موجود مربوط به تراکم شبکه اتریوم رو نمایی شود. JumpNet‌ را می‌توان به‌نوعی یک نسخه‌ خصوصی از بلاک چین اتریوم در نظر گرفت که بر اساس الگوریتم POA کار می‌کند و به کمک آن می‌توان تراکنش‌های لحظه‌ای، امن و رایگان درون زنجیره‌ای ارسال کرد.

 

آینده ارز دیجیتال انجین

اطلاعات آماری نشان می‌دهد که در ۷۵ درصد خانواده‌های امریکایی، حداقل یک گیمر وجود دارد. این آمار تنها مربوط به یک کشور است و تصور کنید چه تعداد گیمر در دنیا وجود دارند و اگر تنها بخش کوچکی از این کاربرها به بازی‌های بلاک چینی بپیوندند، چه آینده‌ای در انتظار پلتفرم انجین خواهد بود؟

توکنایز کردن دارایی‌های دیجیتال در بازی‌ها و اعطای مالکیت آن‌ها به کاربرها ایده‌ بسیار جدید و جذابی است. هرچند فناوری بلاک چین هنوز در ابتدای راه قرار دارد و سال‌ها طول می‌کشد که به درصد مقبولیت بالایی برسند، اما پروژه انجین با ساده‌سازی کارها و ارائه SDK و سایر ابزارها در تلاش است توسعه‌دهنده‌های بیشتری را به کار روی بازی‌های بلاک چینی تشویق کند.

انجین همکاری خود را با کمپانی‌های بزرگی مثل مایکروسافت، سامسونگ و Unity و … شروع کرده و با توجه به تعداد کاربرهای این غول‌های فناوری و محبوبیت دنیای بازی‌های آنلاین، احتمال پیشرفت پروژه و رشد تصاعدی بهای ENJ دور از انتظار به نظر نمی‌رسد.

 

سخن پایانی

پروژه‌ انجین در تلاش است صنعت چند میلیارد دلاری بازی‌های آنلاین را با بلاک چین آشنا کند تا یکی از آرزو‌های گیمر‌ها که مالکیت حقیقی آیتم‌های بازی‌هاست، به حقیقت بپیوندد. این پروژه توسط کمپانی بزرگ و خوش‌نام انجین ساخته شده و پشتیبانی می‌شود و به تازگی هم با کمپانی‌های بزرگی مثل مایکروسافت و سامسونگ و… وارد همکاری شده است.

انجین هنوز در اول راه است و نمی‌توان با قطعیت در مورد آینده‌ آن نظر داد، اما با توجه به موفقیت‌هایی که تا امروز به دست آورده و برنامه‌های پیش رو و سرعت حرکت آن، می‌توان آینده‌ بسیار روشنی را برایش متصور شد.

نظر شما در مورد پروژه‌ی انجین چیست؟ آیا می‌توان انجین را در آینده‌ای نزدیک، بین پروژه‌های برتر ارزهای دیجیتال مشاهده کرد؟ نظر خود را در مورد ارز دیجیتال انجین با ما در میان بگذارید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا