دوره منتور شیپ
آموزش آلت کوین ها

دوج کوین چیست؟ معرفی کامل Dogecoin و رمزارز دوج (Doge)

در اولین سال‌های محبوبیت بیت کوین و معرفی مفهوم تازه‌ای به نام ارزهای دیجیتال، هر روز شاهد ایجاد ارزهای جدید بودیم. بسیاری از این ارزها به‌صورت حساب‌شده و به‌منظور رفع مشکلات بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال موجود در بازار توسعه داده می‌شدند ولی در این بین ارزهایی هم بودند که با دیگر ارزها تفاوت داشتند.

«دوج کوین» (Dogecoin) یکی از این رمزارزهای متفاوت است که داستان جالبی هم دارد. در ادامه بعد از آشنایی با تاریخچه‌ و هدف از ایجاد آن، در مورد سروصدایی که این روزها به راه انداخته است، صحبت خواهیم کرد. اگر شما هم یکی از افرادی هستید که هر روز اسم دوج کوین به گوشش می‌خورد و هنوز اطلاعات چندانی از این رمزارز ندارد، حتما در ادامه‌ مطلب با ما همراه باشید تا روش‌های خرید آن از داخل ایران و همچنین بهترین کیف پول‌ها برای ذخیره و نگهداری آن را معرفی کنیم.

تاریخچه دوج کوین

اگر یکی از کاربران اینترنت باشید که هر روز زمان زیادی را در اینترنت می‌گذارند، حتما با تصاویر خنده‌دار سگ «شیبا اینو» (Shiba Inu) مواجه شده‌اید. در این تصاویر که در انگلیسی به آن «میم» (Meme) می‌گویند، یک سگ از نژاد ژاپنی شیبا اینو را می‌بینیم که به‌خاطر حالت‌ خاص چهره‌اش‌ به یک سوژه در بین کاربران اینترنت تبدیل شده و با نام «دوج» (Doge) شناخته می‌شود.

در اواخر سال ۲۰۱۳ میلادی که هر روز شاهد رونمایی از یک ارز دیجیتال جدید بودیم، دو نفر به نام‌های «بیلی مارکوس» (Billy Markus) و «جکسون پالمر» (Jackson Palmer) تصمیم گرفتند که برای سرگرمی و شوخی یک ارز دیجیتال ایجاد کنند. به همین دلیل آن‌ها میم دوج و سگ شیبا اینوی داخل آن را به عنوان نماینده و هویت ارز دیجیتال جدید خود انتخاب کردند و اسمش را دوج کوین گذاشتند.

نوشته های مشابه

مارکوس که در آن زمان مهندس نرم‌افزار شرکت IBM بود، به همراه پالمر که برای شرکت Adobe کار می‌کرد، دوج کوین را از روی «لایت کوین» (Litecoin) فورک کردند. برای کسانی که با مفهوم فورک آشنایی ندارند باید بگوییم یک «فورک» (Fork) زمانی اتفاق می‌افتد که کدهای یک پروژه کپی شده و به عنوان یک پروژه‌ مجزا به حیات خود ادامه می‌دهد.

 

کاربرد دوج کوین

در آن زمان که بیت کوین تازه به سر زبان‌ها افتاده بود، همواره اخبار منفی پیرامون آن وجود داشت. از استفاده از این رمزارز در کارهای مجرمانه گرفته تا فرار از مالیات و سوءاستفاده‌های دیگر، همگی جزوی از این اخبار منفی بودند. به همین منظور مارکوس و پالمر می‌خواستند دوج کوین ارز دیجیتالی باشد که در راه‌های درست و خیرخواهانه استفاده می‌شود. زیرا هم بر اساس یک سوژه‌ اینترنتی ساخته شده بود و هم نقش اصلی آن را یک سگ بازی می‌کرد.

در حال حاضر کاربرد اصلی دوج کوین در انعام دادن به دیگر کاربران اینترنتی است. شاید در فرهنگ ما انعام دادن کار چندان جاافتاده‌ای نباشد ولی در فرهنگ غربی یک عمل پسندیده و عادی محسوب می‌شود. برای مثال کاربران می‌توانند به کسانی که در شبکه‌های اجتماعی مثل Twitter و «ردیت» (Reddit) مطالب مفید ارسال می‌کنند یا چیزهای خلاقانه‌ ساخت خود را به اشتراک می‌گذارند، به عنوان انعام یا پاداش دوج کوین پرداخت کنند.

با‌این‌حال طبیعت سوژه بودن این ارز دیجیتال باعث شده است تا چندین بار با افزایش قیمت شدید و سپس سقوط ارزش آن روبه‌رو شود. افزایش و کاهش‌هایی که توانسته حساب بسیاری از کاربران اینترنتی را که حتی روزی فکر ثروتمند شدن را هم نمی‌کردند، پر کند. در طرف دیگر تعداد کسانی که از این طریق ضرر کرده‌اند هم کم نیست. در بخش بعدی بیشتر در‌این‌باره صحبت خواهیم کرد.

 

قیمت دوج کوین

در طول این چند سالی که از عرضه‌ دوج کوین می‌گذرد، چندین بار شاهد افزایش ناگهانی و چند برابر شدن قیمت این رمز ارز بوده‌ایم. اولین افزایش قیمت دوج کوین در همان روزهای اول اتفاق افتاد و قیمت این ارز دیجیتال در عرض کمتر از ۷۲ ساعت ۳ برابر شد و از ۰.۰۰۰۲۶ به ۰.۰۰۰۹۵ دلار رسید.
در اواسط سال ۲۰۲۰ میلادی دوج کوین بار دیگر سوژه‌ شبکه‌های اجتماعی شد.

در آن زمان کاربران TikTok تصمیم گرفتند با تبلیغ دوج کوین در این شبکه‌ اجتماعی پرطرفدار، قیمت آن را به ۱ دلار برسانند. با اینکه آن‌ها موفق به این کار نشدند ولی قیمت دوج کوین بیش از ۶ برابر شد.

جدیدترین افزایش قیمتی که دوج کوین آن را تجربه کرده در همین روزهای پیش اتفاق افتاد. در زمان نگارش این مقاله، تنها چند روز از افزایش ۸ برابری قیمت دوج کوین و البته کاهش دوباره‌ آن می‌گذرد. این اتفاق به‌خاطر خرید گروهی و از قبل برنامه‌ریزی‌شده‌ کاربران سایت Reddit و پست‌های منتشرشده توسط «ایلان ماسک» (Elon Musk) به وقوع پیوست که باعث شد حتی کسانی که سابقه‌ خریدوفروش ارز دیجیتال نداشتند هم وارد این بازار شوند. قیمت دوج کوین زمان نوشته شدن مقاله، به حدود ۸ سنت رسیده است.

 

استخراج دوج کوین

استخراج دوج کوین تقریبا شبیه استخراج بیت کوین است ولی چند تفاوت عمده هم با آن دارند. اولین تفاوت در این است که برخلاف بیت کوین که از الگوریتم SHA-256 برای رمزنگاری داده‌ها استفاده می‌کند، دوج کوین مثل لایت کوین از الگوریتم «اسکریپت» (Scrypt) بهره می‌برد. مزیت این الگوریتم نسبت به الگوریتمی که بیت کوین از آن استفاده می‌کند در این است که نیازمند سخت‌افزار بسیار قوی برای استخراج نیست. به همین دلیل زمان کمتری هم برای استخراج نیاز دارد.

تفاوت دیگر در این است که پاداش استخراج موفقیت آمیز دوج کوین بسیار بیشتر از بیت کوین و حتی لایت کوین است. به ازای هر بلاکی که با موفقیت به بلاک چین متصل می‌شود، «ماینر» (Miner)، یا کسی که عمل استخراج را انجام داده، ۱۰ هزار دوج کوین به عنوان پاداش دریافت می‌کند.

این رقم در بیت کوین ۱۲.۵ و در لایت کوین ۲۵ است. البته چندان خوشحال نباشید! به علت ارزش کمتر هر واحد از دوج کوین، این پاداش بسیار پایین‌تر از پاداش استخراج بیت کوین است. با‌این‌حال، سختی استخراج دوج کوین بسیار کمتر از بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال است و احتمال اینکه شما هم بتوانید با دوج کوین استخراج کنید بالاست.

یکی دیگر از ویژگی‌های خوب دوج کوین که افراد بسیاری را به‌سمت استخراج این رمزارز کشانده، زمان کمی است که استخراج هر بلاک طول می‌کشد. این زمان در بیت کوین ۱۰ دقیقه و در لایت کوین ۲.۵ دقیقه است، در حالی که هر بلاک جدید دوج کوین هر ۱ دقیقه به بلاک چین افزوده می‌شود.

حال که تفاوت‌های استخراج دوج کوین با بیت کوین را فهمیدیم بیایید کمی هم در مورد نحوه‌ استخراج دوج کوین صحبت کنیم. برای این کار شما تنها به یک رایانه، اتصال اینترنت و نرم‌افزار استخراج نیاز دارید.

«پردازنده‌ی مرکزی» (CPU) رایانه‌ شما یا «کارت گرافیک» (GPU) آن هردو می‌توانند از پس استخراج دوج کوین بربیایند. با‌این‌حال شما می‌توانید با استفاده از سخت‌افزارهای مخصوص استخراج که از الگوریتم اسکریپت پشتیبانی می‌کنند هم استفاده نمایید.

برای شروع عملیات استخراج نیاز به یک نرم‌افزار هم خواهید داشت که می‌توانید از «سی‌پی‌یو ماینر» (CPUMiner) یا «ایزی ماینر» (EasyMiner) استفاده کنید که لینک دانلود آن‌ها با یک جستجوی ساده در گوگل به‌راحتی پیدا می‌شود.

اما شما برای ذخیره و نگه‌داری پاداش استخراج خود نیاز به یک کیف پول دیجیتال هم خواهید داشت. در بخش بعدی بهترین کیف پول‌های دوج کوین را معرفی می‌کنیم.

 

بهترین کیف پول‌های دوج کوین

چه از طریق استخراج، دوج کوین کسب کرده یا از صرافی‌های اینترنتی مقداری از این رمزارز را خریده باشید، به یک کیف پول مطمئن برای ذخیره‌سازی آن نیاز خواهید داشت. کیف پول‌های دیجیتال انواع مختلفی دارند که هرکدام مناسب یک استراتژی سرمایه‌گذاری هستند. برای مثال کیف پول‌های نرم‌افزاری که می‌توانند در قالب یک سایت اینترنتی، برنامه‌ کامپیوتری یا اپلیکیشن موبایل باشند، برای نگه‌داری کوتاه‌مدت تا میان‌مدت مناسب هستند.

در طرف دیگر، کیف پول‌های سخت‌افزاری را داریم که بیشتر برای نگه‌داری بلندمدت و چندساله پیشنهاد می‌شوند. هر کدام از این کیف پول‌ها توسط شرکت‌ها و سایت‌های زیادی عرضه می‌شوند که انتخاب یک کیف پول مطمئن را سخت می‌کند. با‌این‌حال، چند مورد از این کیف پول‌ها توانسته‌اند در طول سالیان گذشته اعتماد افراد زیادی را به خود جلب کنند که در ادامه به معرفی چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 

کیف پول Multidoge

کیف پول «مولتی دوج» (Multidoge) کیف پولی است که در سایت رسمی خود این ارز دیجیتال معرفی شده و مختص ذخیره‌سازی دوج کوین است. این کیف پول برای دسکتاپ و سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس موجود است. همچنین کاربران گوشی‌های هوشمند اندروید هم می‌توانند نسخه‌ موبایل این کیف پول را دریافت کنند.

 

کیف پول TrustWallet

کیف پول بعدی «تراست ولت» (Trust Wallet) است که بین کاربران ایرانی هم محبوبیت زیادی دارد. این کیف پول موبایلی متعلق به صرافی آنلاین «بایننس» (Binance) است و از این نظر می‌توان به‌راحتی به آن اعتماد کرد. کیف پول تراست ولت از ۴۰ بلاک چین پشتیبانی می‌کند که به شما اجازه خواهد داد علاوه بر دوج کوین، هزاران ارز دیجیتال دیگر را نیز در آن ذخیره کنید.

 

کیف پول Ledger Nano

اگر بخواهیم یک کیف پول سخت‌افزاری هم معرفی کنیم، می‌توان به کیف پول «لجر نانو» (Ledger Nano) اشاره کرد که در سه مدل «لجر نانو اس» (Ledger Nano S)، «لجر نانو اس پلاس» (Ledger Nano S Plus) و «لجر نانو ایکس» (Ledger Nano X) عرضه می‌شود. نانو ایکس مدل پیشرفته‌تر نانو اس محسوب می‌شود که قیمت آن هم دوبرابر نانو اس است. همچنین نانو ایکس هم صفحه‌نمایش بزرگ‌تری نسبت به نانو اس دارد و هم ابعاد و وزن آن بیشتر است.

 

چگونه دوج کوین بخریم؟

دوج کوین به دلیل محبوبیت بالایی که در بین کاربران دارد در بسیاری از صرافی‌های شناخته‌شده خریدوفروش می‌شود. برای خرید دوج کوین از صرافی‌های خارجی مثل «بایننس» (Binance) یا «کوینکس» (Coinex) از داخل ایران باید از روش‌های تغییر آی‌پی استفاده کنید. البته در حال حاضر کوینکس مشکلی با کاربران ایرانی ندارد ولی بهتر است برای استفاده از آن هم از روش‌های معمول تغییر آی‌پی استفاده کنید تا بعدا مشکلی برایتان پیش نیاید.

کاربران مبتدی و کسانی که نمی‌خواهند دردسرهای مربوط به خرید از صرافی‌های خارجی را متحمل شوند، می‌توانند به‌راحتی از داخل ایران هم اقدام به خرید دوج کوین کنند. چند مورد از صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی هم امکان خرید دوج کوین را فراهم کرده‌اند و حتی امکان معامله‌ مستقیم با سایر افراد دارنده‌ دوج کوین هم وجود دارد. برای رسیدن به این سایت‌ها می‌توانید در گوگل عباراتی مثل «خرید دوج کوین» یا «ترید دوج کوین» را جستجو کنید.

 

سخن پایانی

دوج کوین که در ابتدا به عنوان یک شوخی و سرگرمی ایجاد شد، خیلی زود توانست نظر کاربران اینترنتی را که نشان داده‌اند همواره آما‌ده‌ سوژه‌پردازی هستند، به خود جلب کند. شاید مارکوس و پالمر هیچ وقت فکر نمی‌کردند که روزی افراد زیادی بتوانند از طریق ارز دیجیتال آن‌ها به ثروت برسند ولی این اتفاق چندین‌بار افتاده است.

به‌هرحال نباید فراموش کرد که در جریان افزایش‌های ناگهانی قیمت دوج کوین، بسیاری از افراد هم سرمایه‌ خود را از دست داده‌اند. این افراد با شنیدن هیاهوی این ارز اقدام به خرید آن در قیمت‌های بالا می‌کنند و بعد از اینکه تب خرید، فروکش کرد و قیمت آن پایین آمد، مجبور به فروش آن در قیمت‌های پایین می‌شوند.

به هر حال، در این مقاله سعی کردیم با جزئیات کامل به تاریخچه‌ دوج کوین بپردازیم و قیمت این ارز دیجیتال پرحاشیه را بررسی کنیم. در انتها نیز تفاوت‌های استخراج آن با بیت کوین را گفتیم و چند نمونه از کیف پول‌های مناسب نگه‌داری دوج کوین را معرفی کردیم.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا